Autisme en eetstoornissen

 

Als je aan een eetstoornis en aan autisme denkt, zul je misschien denken dat het twee totaal verschillende ziektes zijn. Toch hebben ze meer met elkaar te maken dan je op het eerste gezicht zou denken én wordt er zelfs vermoed dat ze veroorzaakt worden door dezelfde biologische en genetische factoren.

Sommige onderzoeken tonen zelfs aan dat zo'n 20 % van de meisjes met anorexia een vorm van autisme heeft. Dat je hier raar van opkijkt, komt waarschijnlijk omdat bij het woord ‘autisme' meteen gedacht wordt aan de zwaarste vorm van autisme (ook wel ‘klassiek autisme' genoemd).

meisje
bron foto

Deze mensen zijn meestal verstandelijk beperkt en kunnen niet ‘normaal' functioneren in de maatschappij. Bij autisme is er echter sprake van een breed ‘spectrum', waarin ook verschillende lichtere vormen te vinden zijn, als het syndroom van Asperger en PDD-NOS. Deze mensen zijn normaal begaafd en kunnen redelijk tot goed meekomen in de maatschappij. Ze hebben echter wel bepaalde trekken van autisme. En het zijn juist deze trekken die ook bij meiden met een eetstoornis vaak voor blijken te komen.

Bijvoorbeeld:
- problemen met sociale contacten
- de neiging om zich sterk te focussen op één ding (obsessies)
- sterk vasthouden aan bepaalde zelfopgelegde ‘regels' of zich herhalende patronen
- zich focussen op details, in plaats van het geheel te overzien
- perfectionisme
- moeilijk tegen veranderingen kunnen (en moeilijk kunnen wisselen tussen verschillende taken of ‘settingen')

Oorzaken
De oorzaak van autisme is nog niet helemaal bekend. Er zijn verschillende theorieën die nu nog onderzocht worden. Wel is gebleken dat autisme genetisch bepaald is. Dit houdt ook in dat het erfelijk is. 90% is erfelijk bepaald. De overige 10% is veroorzaakt door omgeving. Er wordt ook gezegd dat autisme veroorzaakt wordt door vergiftiging tijdens zwangerschap. Maar dit is nooit bevestigd.

Diagnose
Om de diagnose van een vorm van autisme te krijgen is het nodig om aan bepaalde criteria te voldoen. Omdat het erg moeilijk is om aan alle criteria te voldoen wordt "grotendeels" toegekend als PDD-NOS. Dit houdt in dat je niet aan een bepaalde vorm van autisme voldoet maar toch wel kenmerken hebt van deze stoornis.

Maar het is erg moeilijk om een bepaalde vorm van autisme toe te kennen omdat elk persoon kan verschillen in kenmerken. Dit is afhankelijk van de persoon zelf maar ook van het geslacht. Mannen met autisme zijn veelal extrovert en vrouwen introvert. Dit betekent dat mannen duidelijkere kenmerken hebben in hun gedrag en vrouwen meer in zichzelf trekken.

Een diagnose kan op basis van verschillende dingen gemaakt worden. De meest bekende is gedrag. Maar het kan ook zijn dat ze kijken naar biologische kenmerken en een hersenscan.

Meest bekende vormen van autisme

Syndroom van Asperger:
Mensen met Asperger kunnen zich vaak volledig op één ding focussen (bijvoorbeeld jongens die hélemaal gek zijn van treinen, en je daar alles over kunnen vertellen). Bij mensen met anorexia is die obsessie ‘dun zijn'/ hun gewicht.

Soms wordt zelfs gedacht dat anorexia de ‘vrouwelijke vorm' van Asperger kan zijn; waar jongens hun ‘sociale handicap' uiten in agressief of dominant gedrag, trekken meisjes met autisme zich juist eerder terug, als ‘oplossing' voor hun problemen.

PDD-NOS:
Deze mensen hebben paar kenmerken van autisme. Maar voldoen niet aan criteria van een bepaalde vorm. Bij PDD-NOS zijn tekorten met betrekking tot sociale vaardigheden erg kenmerkend. Deze gaat ook weer vaker gepaard met ADHD.

Co-morbiditeit:
De co-morbiditeit is erg hoog bij mensen met autisme. Dit houdt in dat autisme niet de enige stoornis is waar deze mensen aan lijden. Het kan zich combineren met verschillende dingen. Zoals eerder is genoemd dus ook een eetstoornis. Dit komt vooral voort uit de obsessie in een bepaald gedrag of uiting.

Daarnaast gaat autisme ook vaak samen met ADHD, een persoonlijkheidsstoornis, schizofrenie, Gilles de la Tourette, depressie en ga zo maar door... Depressie of in ieder geval sombere stemming komt vooral ook voort uit gebrek aan sociale contacten. Men denkt dat depressie ook een grote aanleiding is tot verdere comorbiditeit in eetstoornissen. Maar hiervoor zijn nog geen verdere onderzoeken gedaan.

Maarrrr...het is natuurlijk niet zo dat alle meisjes met anorexia last hebben van autisme. Anorexia kent vele oorzaken (bijna altijd in combinaties), en autisme kan daar één van zijn. Bovendien is het lastig vast te stellen of bepaalde trekken bij je persoonlijkheid horen of voortkomen uit je eetstoornis, of dat er daadwerkelijk sprake ik van een autistische stoornis. Dingen als perfectionisme kunnen immers ook in je persoonlijkheid zitten!

 

Gerelateerde blogposts

Reacties

gitaar - Dinsdag 28 september 2010 15:04
Ik wil even iets kwijt.In de tekst staat:
een persoonlijkheidsstoornis als schizofrenie.
Schizofrenie is echter geen persoonlijkheidsstoornis,
maar een psychotische stoornis.
Dit weet ik omdat ik het zelf heb.
Hierbij wil ik dus even een misverstand de
wereld uit helpen!
schuurspons - Dinsdag 28 september 2010 15:38
Bij autisme is er echter sprake van een breed ‘spectrum', waarin ook verschillende lichtere vormen te vinden zijn, als het syndroom van Asperger en PDD-NOS.

Het klopt dat er sprake is van een breed spectrum, maar dit betekent niet dat Klassiek autisme minder erg of ernstig is dan het syndroom van Asperger of PDD-NOS.
Het kan net zo goed zijn dat iemand met klassiek autisme wel aan alle kenmerken voldoet, maar er helemaal niet zo veel last van heeft.
Overigens gaat de DSM IV helemaal op de schop (er komt een nieuwe DSM) en dan worden alle vormen van autisme gewoon op een hoop gegooid en heb je gewoon een autisme spectrumstoornis.

Ik zelf heb ook anorexia en autisme, maar mij is altijd verteld dat het voortkomt uit de drang naar controle die je hebt met autisme, omdat de wereld nogal onoverzichtelijk is..
schuurspons - Dinsdag 28 september 2010 15:39
ik bedoelde natuurlijk erger of ernstiger, in plaats van minder erg of ernstig..
Proud2blog - Dinsdag 28 september 2010 17:01
@schuurspons: met 'lichter' wordt bedoeld dat de mate van autisme minder is. Dat staat echter geheel los van de last die iemand ervan ervaart, en wil ook zeker niet zeggen dat het minder ernstig is!
loser - Dinsdag 28 september 2010 17:31
heey,
ik heb ook een combi van autisme en een ep, en ik vind het goed dat hier aandacht aan wordt besteed. wat ik wel even wil zeggen is dat hier voor mijn gevoel een beetje een beeld wordt gegeven dat bij autisme de es anorexia 'hoort', terwijl het ook voor vele andere eetstoornissen kan zorgen. autisme is voor een groot deel een stoornis in de prikkel/informatieverwerking. daardoor kan het voorkomen dat je als autist geen verzadigingsgevoel hebt. dat je nooit eens echt vol zit, dat nooit eens iets voelt als 'genoeg'. dat kan leiden tot COD, BED of boulimia. daarnaast kunnen autisten ook volledig overspoelt worden door gedachtes of gebeurtenissen, en dan moeten ze die spanning ergens in kwijt (eetbuien, niet eten, overmatig sporten, AM...). en veel autisten hebben de neiging om aan (foute) gewoontes vast te houden. ook kunnen ze zo gefocussed zijn op een doel dat ze al het anderen (familie, gezondheid, nachtrust) totaal vergeten.
al die eigenschappen kunnen bijdragen aan een eetstoornis.

verder wil ik nog even duidelijk maken dat autisme veel meer is dan beperkte sociale vaardigheden. aan mij merk je bijna niet dat ik autistisch ben (heb mezelf die vaardigheden kunnen aanleren dankzij mijn hoogbegaafdheid=een criterium van asperger), iig niet als je niet precies weet wat het is.. maar als je dat wel weet, zie je mijn perfectionisme, mijn overdreven gehoorzame gedrag, hoe ik altijd probeer te ontdekken wat er van mij verwacht wordt (dat voel ik niet aan zoals 'normale' mensen), hoe ik aandacht trek, mezelf constant wil bewijzen, uren aan hetzelfde kan doorwerken, altijd bang ben alles fout te doen, wanhopig op zoek ben naar houvast, het 1 grote chaos is in mijn hoofd, ik geen maat kan houden, mezelf voor gek kan zetten (autisten kunnen gepest worden zonder dat zelf door te hebben!), en zo kan ik nog wel even doorgaan... het blijkt zo veel te bepalen.

wat me wel opvalt is dat veel mensen met een merkbare vorm van autisme, is dat ze constant zeggen dat ze autistisch zijn, alsof ze zichzelf verontschuldigen voor hun 'tekortkomingen'.

nouja, dat wilde ik even kwijtXD
xxxloser
B@b - Zondag 6 augustus 2017 19:55
Ik ben een moeder van een meisje met een eetstoornis.
Al gelijk toen mijn dochter bij de ggz kwam werd een geroepen een autist..
Ik ben daar best boos overgeweesr, mede doordat de kinderarts ok riep: pasoo eetstoornis geeft autistichbeeld..
Ik heb me dan ook best verzet tegen deze vooroordelen temeer omdat er geen diagnose is.
Mijn dochter werd op gewicht gebracht en zou daarna worden getest.
Maar mijn dochter wilt zelf de test niet maken, angst voor haar toekomst .
Ik snapte dst wel, deel die angst en vind al die stempels erg heftig!
Nu mijn dochter in een serieuse terug val zit denk ik..ben ik niet een beetje dom geweest, hebben ze toch gelijk..!?

Verena - Dinsdag 28 september 2010 18:35
Mooi Blog.
Ik heb zelf ook een vorm van autisme.
Ik lees nog vaak dat mensen zeggen autisten of autistisch.
Maar als je autisme hebt, je bent geen autist. Je hebt autisme dat is een heel verschil want bij iedereen is het weer anders. En je hebt autisme het is een stukje van je en je bent geen autist.
JustmeXx - Dinsdag 28 september 2010 20:12
Bijvoorbeeld:
- problemen met sociale contacten
- de neiging om zich sterk te focussen op één ding (obsessies)
- sterk vasthouden aan bepaalde zelfopgelegde ‘regels' of zich herhalende patronen
- zich focussen op details, in plaats van het geheel te overzien
- perfectionisme
- moeilijk tegen veranderingen kunnen (en moeilijk kunnen wisselen tussen verschillende taken of ‘settingen')

Deze punten komen helemaal overeen met hoe het bij mij is... Kan het nu zijn dat ik een lichte vorm van autisme heb of is daar weinig kans toe? En kan je je daarop laten testen?
Melanie - Donderdag 30 september 2010 18:22
Ik heb zelf pdd nos en een eetstoornis dus ik kan me wel goed vinden in dit blog.
Proud2blog - Zaterdag 9 oktober 2010 19:46
@Justme: dat zou zo kunnen zijn. Maar het zijn ook eigenschappen die vaak voorkomen in de persoonlijkheid van meisjes met een eetstoornis.

Het is vaak lastig om te bepalen of het door autisme komt, of dat het iets is wat in je persoonlijkheid zit. Om dit te bepalen kijken ze vaak naar hoe je als kind was. Autisme is namelijk aangeboren, terwijl je persoonlijkheid zich pas op latere leeftijd ontwikkelt. Je kunt zo'n onderzoek laten doen bij een instelling voor geestelijke gezondheiszorg.

xxx
jean - Vrijdag 15 oktober 2010 10:51
Even als aanvulling op schuurspons; Mensen met asperger of pdd-nos hebben niet bepaalde 'trekken' van autisme, maar een vorm ervan.
Lijkt mierenneuken op de letter,maar het is volgens mij een redelijk wijdverbreid misverstandje, vandaar.
meester - Woensdag 3 november 2010 12:55
Niet zo lang geleden was er op Zembla een programma over ADHD hype . In de krant las ik dat er nu een Autisme hype is. Waar zijn we eigenlijk mee bezig.
Mensen worden gek gemaakt met allerlei psychologische testjes op internet, of bij de sollicitatie.
Ik vraag me af wat al die diagnoses de jongeren brengen, behalve grote kans op werkloosheid in de toekomst.
Niets, alleen maar een laag zelfbeeld, depressie, een identiteitcrisis, . je krijgt een valse identiteit door al die labels die betweters en deskundigen je op plakken.
Door dat label wordt je gebrandmerkt, je zit er voor het leven aan vast, het achtervolgt je bij sollicitaties . Je wordt beperkt, je wordt een gevangene/slaaf van dat etiket, 2e rangsburger. Willen we dit wel?
vroeger kregen de ouders alle schuld als het kind problemen heeft of gepest wordt, nu zitten we weer in het andere uiterste: het licht allemaal aan het kind en niet aan anderen of omstandigheden. blame the victim is het.
op een vandaag in het voorjaar liet een Dr in de pedagogiek zich kritisch uit over de autisme test voor 1 jarigen. hij vreest dat bij meer onderzoekburo´s , meer autisten komen
Deskundigen /leraren (zij hebben macht) zouden zich moeten realiseren wat ze aanrichten bij de jongeren op langere termijn: zeer moeilijk werk vinden, bijstandsuitkering
unexplained - Woensdag 3 november 2010 19:28
Wou toch even reageren op het bovenstaande. Ik heb op mijn 14e de diagnose Asperger gekregen. Voor mij was dat een antwoord op een heleboel. Voor die tijd was ik behoorlijk depressief, zelfmoordgedachten, am, de hele handel zeg maar. (ook een klein poosje lopen klooien met eten, maar niet noemenswaardig)
Natuurlijk - mensen op 1jarige leeftijd gaan testen op autisme is niet goed. Maar om er pas op je dertigste (of later) achter te komen is ook absoluut niet goed.
Werk vinden is moeilijk. Natuurlijk is dat moeilijk. Maar ik sta met mijn gebrekkige sociale vaardigheden wél in een winkel dingen te verkopen. En ja, ik ben moe aan het einde van de dag, omdat ik moet spelen dat ik heel sociaal ben enzovoort (wat ik niet bepaald ben).

En deskundigen moeten zich ook realiseren wat ze doen als ze mensen geen diagnose geven. Nu heb ik er niet veel meer mee, maar ik ben blij dát ik hem heb. Niet eens zozeer dat mensen dan rekening met me moeten houden ofzo, maar meer dat ik mezelf dan beter begrijp. Dat ik snap waar dingen vandaan komen enzovoort. En om eerlijk te zijn was ik niet van plan om in de bijstand te komen. Al weet je natuurlijk nooit hoe het leven lopen gaat.
Autisme is een stempel. maar bij sollicitaties hóéf je het echt niet te zeggen. Mijn werkgever weet er helemaal niets vanaf. En dat hoeft ook helemaal niet. Waarom zou hij. Ik wil niet dat er rekening mee gehouden wordt. Het label zit NIET op mijn voorhoofd geplakt, niet iedereen ziet het (ook al vertoon ik soms raar gedrag).

Verder ben ik het helemaal met loser eens ;)
xxx unexplained
Esther - Zaterdag 6 november 2010 17:33
Interessant artikel!
Het lijstje hier beschreven kun je ook zeer goed plaatsen onder een obsessieve compulsieve stoornis of een obsessieve compulsieve persoonlijkheidsstoornis. Dat komt nog veel vaker voor i.c.m. een eetstoornis en is vaak zelfs de oorzaak!
Denk dat het erg belangrijk is voor mensen met een eetstoornis om zelf, met hulp, uit te zoeken wat er onder zit. Dus vooral niet denken dat je dit allemaal hebt als je zulke lijstjes leest ;-)
Esther - Zaterdag 6 november 2010 17:36
@ meester: helemaal mee eens! Werk zelf in de psychiatrie, maar er worden steeds meer en steeds sneller labeltjes geplakt! Momenteel staat er een artikel in de GZ psycholoog (wetenschappelijk tijdschrift) waarin wordt beschreven dat steeds meer mensen te horen krijgen dat wat zij ervaren een depressie is, terwijl het eigenlijk gewoon normale emoties zijn. Nederland is wat doorgeslagen en we zijn echt aan het over-diagnostisceren, met alle gevolgen van dien....
ik - Zondag 7 november 2010 20:17
ik wil ook graag reageren op meester.
ik ben het ermee eens dat er soms te snel een diagnose gesteld wordt. zeker met autisme is dat gevaarlijk, omdat dit een chronische ziekte is, en je dat label idd je hele leven met je meedraagt.
maar, zoals unexplained al zegt, er zijn heel veel jongeren die pas heel laat een diagnose krijgen, en pas dan begrijpen waarom ze al hun hele leven tegen al die dingen aangelopen zijn.
als ik niet al zo vroeg een diagnose gekregen had, dan had ik niet op school dat beetje extra begeleiding kunnen krijgen, en had ik nu nooit zoveel vrienden kunnen hebben als ik heb. het is ook niet zo dat ik door mijn autisme nu dus geen werk zal kunnen vinden. maar ik weet wel dat ik geen werk moet gaan zoeken dat teveel prikkels geeft, waar te weinig structuur is enzo. dat kan ik gewoon niet hebben. er zijn ook autisten die in een psychose zijn geraakt omdat ze geen diagnose hadden, en dus niet van zichzelf wisten dat ze structuur enzo nodig hebben.
en mensen met autisme hebben sowieso echt wel door dat ze iets 'anders' zijn. mogen ze dan niet ook weten waarom ze die extra moeilijkheden hebben?
unexplained - Zondag 7 november 2010 22:32
autisme een chronische ziekte?! Ik ben niet ziek.. autisme is gewoon een deel van mij. het is geen ziekte.
E.Meester - Zondag 20 februari 2011 13:33
wat ik kwijt wil, is dat ik het jammer vind, dat het begrip autisme eindeloos wordt opgerekt. Er is vooral een explosieve toename onder de mensen met heel licht autisme.ik vind het een bedenkelijke ontwikkeling. 1 a 2 twee eigenschappen blijkt al voldoende te zijn om iemand zo´n etiket op te leggen. Dat etiket achtervolgt zo persoon een leven lang, ook bij sollicitaties. De werkgever kijkt niet naar heel licht of zwaar , maar staart zich blind op de term en daar zit de angel.ik heb een interessante site bijgevoegd.oook in de zaterdag editie van Trouw 22 januari 2011 Lettergeest stond een interessant artikel: therapeut, de school uit!



https://www.terechtbezorgdeouders.nl/2007/autisme%20als%20Hype-12-2007.htm

eMeester - Zondag 20 februari 2011 15:32
Even een praktische vraag: Al die screening op stoornissen bij jonge kinderen is misschien handig voor korte termijn:hulp op school voor een kind. Maar niet voor op langere termijn, want kinderen worden eens volwassen en moeten gaan werken. Zijn ze met een etiket (brandmerk) wel interessant voor een werkgever?

En al die populaire container begrippen zoals adhd , pddnos , nld. asperges zijn zeer onhandig bij een sollicitatie. Hoe vinden die jongeren later ooit baan en zeker nu de sociale zekerheid op de helling gaat?Er is daar wel eens aangedacht? Werkgevers kiezen de geschiktste werknemers uit bij sollicitaties en er zijn vele vele geschiktere werknemers. Wat zal er van deze groep jongeren terecht komen?
Gehandicapten worden vaak gediscrimineerd bij sollicitaties. De toegang tot de wsw/sociale werkvoorziening wordt beperkt. want die hebben liever goedkopere Roemenen/Polen die sneller werken. Bijstand krijg je niet onder de 27 jaar..En niet alle ouders kunnen of willen hun kinderen weer terug in huis nemen.
.
In AMerika kan iemand met een psychische stoornis of een verstandelijke beperking vaak geen werk vinden, vrouwen met psychische problemen en trauma´s van misbruik komen vaak dan in de prostitutie terecht, want zonder diploma vindt je zeer moeilijk werk. Armoede
Krijgen we dit straks ook hier?
Straks krijg je een onderklasse van arme mensen met stoornissen. Straks krijg je meer kwetsbare zwerfjongeren met problemen . psycho sociaal Kwetsbare meisjes kunnen makkelijk een prooi van loverboys /pooierboys worden..en in een web van gedwongen prostitutie terecht komen…
Moeten we dit willen als maatschappij?
stoornissen herkennen is weliswaar leuk en interessant voor de deskundigen zoals kinderpsychiaters, kinderen en jongeren lijken wel studieobjecten van bep. experts.
maar wat heeft een jongere er eigenlijk aan (praktisch gezien:werk vinden ,toekomst).?? artsen bij keuringen bij sollicitaties kijken in het dossier van de sollicitant.Ze zoeken contact met de huisarts en zo komen ze er achter. Zo n label achtervolgt een jongere zijn hele leven. alles is gedigitaliseerd.
Hun lot is reeds op jonge leeftijd al bezegeld door de screening of mri scan.
Wat voor toekomst hebben deze jongeren.?
het is jammer dat er zoveel klachten op .. gegooid worden, zoals, onzekerheid,woordherhaling, in een gedoken zitten depressie,eenzaamheid, darmproblemen, je slecht orienteren, starheid, moeilijk de weg of dingen kunnen vinden. nu anorexia erbij, beweging, paniek ,angsten steeds meer klachten worden toegeschreven aan het ...spectrum.
waar eindigt dit.Het eind lijkt wel zoek.
Meester - Maandag 21 februari 2011 09:27
Het is jammer dat mensen met een stoornis ook nog het etiket autisme erbij krijgen. En autisme is niet te genezen, waardoor ze ook de hoop verliezen om te genezen te worden van anorexia/eetstoornis bouillami.vroeger was er nog de hoop op genezing en dan weer mee draaien in de maatschappij. Dan kunnen ze daaar eigenlijk niet van genezen omdat het gekoppeld is aan autisme. Het is een eigenlijk een symptoom van ..spectrum geworden. ze worden daardoor ook niet gemotiveerd van de anorexia eetstoornis af te komen, want ze zijn autistsich en dat is ongeneeslijk
Hun hoop op genezing is nu eigenlijk de bodem ingeslagen.
Hier word ik niet vrolijk van.
E Meester - Woensdag 23 februari 2011 17:45
er stond in de Trouw van 15 januari 2011 een interessant artikel kinderen in de etikettenmachine. Trouw Lettergeest. ze schreven precies wat ik dacht..LIedwien Dobber, journaliste redactie Trouw.
Het andere artikel Therapeut, de school uit (lettergeest Trouw van 22 januari 2011)van Paul Helders hoogleraar klinische gezondheidswetenschappen
ik ben dus niet de enige die er zo over denkt..ik ben blij dat ogen van ouders open gaan. We zijn doorgeschoten met het etiketten plakken en die ouders zien ook de bui hangen(forse bezuinigingen op wajong, rugzakje, chronisch zieken, gehandicapten, ouderen door kabinet Rutte VVD CDA.
Karolien - Zondag 18 september 2011 14:16
"meedraaien in de maatschappij"

Heeft iemand zich al eens de vraag gesteld wie of wat de maatschappij is?

Elk geval moet apart bekeken en behandeld worden, want iedereen is tenslotte een individu, alleen moet elk individu zich dan maar weer aanpassen om te kunnen meedraaien in de maatschappij...

Nogal idioot, niet?
Lienxx - Vrijdag 30 september 2011 21:07
Ik ga binnenkort een autisme test doen, omdat ik wil weten of ik het kan uitsluiten of een verklaring van mijn gedrag (ook vroeger) kan zien. Als jullie begrijpen hoe en wat ik typ.

Ik heb idioot veel kenmerken, en m'n vriend ging gewoon een wat domme vragen stellen en hij zei: doe een test, want ik vermoed dat je autistisch bent, hij kan t weten hij is zelf autistisch en meerdere in z'n gezin ook. ;) Dus, misschien kan het voor mij een hele boel verklaren. Wie weet?

Asuka - Woensdag 23 mei 2012 16:35
Ik heb zelf al jaren last van Pdd-nos en een eetstoornis. Ik ben ook blij dat er eindelijk ontdekt lijkt te zijn dat daar een verband tussen zit, maar... Hoe kan het dan dat ik nergens hulp kan vinden om deze twee aandoeningen samen te behandelen? Tot nog toe word ik iedere keer van het kastje naar de muur gestuurd, omdat ze bij het eetstoornissencentrum alleen gespecialiseerd zijn in eetstoornissen en bij "algemene therapeuten" word ik telkens weer teruggestuurd naar het eetstoornissencentrum, omdat mijn eetprobleem daar niet behandeld kan worden. Zoek ik niet goed, of weet iemand waar je wel beide tegelijk kunt behandelen?
meisje1234 - Zaterdag 21 juli 2012 17:47
Dus als ik dit goed lees, gaat klassiek autisme en anorexia niet samen ?
Sigrid - Maandag 1 april 2013 14:43
Naar mijn idee een onduidelijk en onvoldoende onderbouwd artikel - ik mis bronvermeldingen en het wekt bij mij wat kriebels op. Met name: "Om de diagnose van een vorm van autisme te krijgen is het nodig om aan bepaalde criteria te voldoen. Omdat het erg moeilijk is om aan alle criteria te voldoen wordt "grotendeels" toegekend als PDD-NOS."
Los van dat de zin taaltechnisch niet klopt en daardoor onduidelijk is ("wordt "grotendeels" toegekend als PDD-NOS" -->?): mensen doen geen moeite om aan criteria te voldoen - ze voldoen eraan, of niet. En er zijn mensen die niet alle kenmerken van autisme hebben, maar wel een aantal.
Lijkt nu net een zoektocht naar een etiket, en dat mensen moeite zouden doen om aan alle criteria te voldoen oid.

" Mannen met autisme zijn veelal extrovert en vrouwen introvert. Dit betekent dat mannen duidelijkere kenmerken hebben in hun gedrag en vrouwen meer in zichzelf trekken."
Erg zwart-wit. Dit is lang niet altijd het geval.

"Een diagnose kan op basis van verschillende dingen gemaakt worden. De meest bekende is gedrag. Maar het kan ook zijn dat ze kijken naar biologische kenmerken en een hersenscan"
Er wordt altijd een aantal onderwerpen onderzocht en nagevraagd in een onderzoek naar autisme. Een hersenscan behoort voor zover ik weet niet tot de onderzoeken die leiden tot een diagnosestelling. Wel wordt er wetenschappelijk onderzoek gedaan naar verschillen in hersenstructuren bij mensen met en zonder autisme om te proberen iets te weten te komen over de oorzaak.

" Depressie of in ieder geval sombere stemming komt vooral ook voort uit gebrek aan sociale contacten."
Waar haal je dit vandaan? Bronnen? Een depressie kan vele oorzaken hebben, maar je hebt niet zomaar een depressie, en 'somber' is niet meteen 'depressief'.
justmex - Zondag 19 mei 2013 13:52
Ik heb een vraagje, ik ben opgenomen in een kliniek waar ze pdd en een eetstoornis hebben gediagnosticeerd. Ze helpen me heel goed om te kijken wat voor behandelplan ik nodig heb, maar we komen er niet uit. We zitten nu al wekenlang te denken en eigenlijk gaat het steeds slechter met me.. Hebben jullie tips wat voor behandelplan jullie hebben gehad?
M. - Donderdag 22 mei 2014 18:54
Ik wil even reageren op de opmerkingen dat er te snel,etiketten worden geplakt. Ik ben het er mee eens dat dit soms wel het geval is. Maar de gevolgen van een late autisme diagnose mogen ook niet worden onderschat. Na jarenlang meerdere depressies, angst-, dwang- en paniekstoornissen en verschillende behandelingen die niet hielpen, is de diagnose adhd gesteld toen ik 26 was en 4 jaar later een autisme spectrum stoornis (Asperger). Ik heb me zo vaak anders gevoeld. En nog vaker onbegrepen. Psychiaters die zeiden dat ik geen autisme kon hebben, omdat ik mensen aankeek. Diep van binnen voelde ik dat er niets klopte. Ik ben gepest, omdat ik anders was en ik op het sociale vlak niet kon meekomen. Hierdoor heb ik een persoonlijkheidsstoornis ontwikkeld. De combi adhd, autisme, persoonlijkheidsstoornis vind ik erg lastig. Ik weet niet of iemand dit leest, want de laatste reactie komt uit 2013.
Belle - Woensdag 4 juni 2014 11:54
Ik heb zelf pdd-nos, licht verstandelijke beperking, dystyhme Stoornis, borderline in ontwikkeling en een eetstoornis.

Overigens wil ik even reageren op de eerste reactie. Mensen met Schitzofrenie, is wel een persoonlijkheidsstoornis. Mijn stiefmoeder heeft het ook. En veranderd nogal in haar persoonlijkheid. Ook is ze heel anders dan dat ze vroeger was..

sterke_ik - Zaterdag 24 januari 2015 12:57
Ik heb PDD-NOS en boulimia. Jammer dat het een chronische beperking is! Bij mij willen ze ook mijn boulmia niet behandelen omdat ze denken dat het een gevolg is van de autisme. Dus ze willen alleen mn autisme behandelen.
avis amator - Vrijdag 10 juli 2015 12:18
@ E Meester: ja inderdaad, soms krijgen mensen met 1 of 2 eigenschappen al die sticker.. maar soms ook niet. ikzelf heb (bijna) alle kenmerken van autisme, maar nooit autisme gediagnosticeerd. mede ook omdat ik door hoogbegaafdheid heel veel dingen weet te verbergen, maar ook omdat ik daar simpelweg nog nooit op getest ben.
ik denk dat het me op een bepaalde manier wel rust zou geven als ik zeker zou weten of ik autisme heb..heeft iemand een tip hoe je dat redelijk betrouwbaar kunt vaststellen zonder echt door de dokter of wat dan ook getest te worden? (mn ouders zijn namelijk best wel tegen het testen op allerlei dingen en daardoor onder de labels te komen)
vlyndiera - Vrijdag 5 februari 2016 21:58
ik heb autisme
maar geen verstandelijke beperking
Anouk - Zaterdag 24 november 2018 19:51
Waarom twijfel ik aan mezelf en vind ik keuzes maken zo moeilijk en knopen doorhakken van het kiezen dit of dat hoe ga ik daar beter mee om kan je daar vanaf komen. Even een paar tips graag gr Anouk
Bert - Maandag 7 januari 2019 11:12
mijn dochter R heeft asperger. Wij zijn haar kwijt geraakt. Op 14 jarige leeftijd heeft ze zich helemaal in handen en de invloedsfeer gelegd van een 18 jarige jongen. Het was wel een hele mooie jongen en zeer goed bespraakt. Zij was heel erg verliefd; nooit eerder een jongen gehad. Ze zat op VWO en werd al vroeg een mooie meid.
Deze jongen Jesse L had een enorme hekel aan ons en ales wat met opvoeding te maken heeft. Dat wij en zij in God geloofden was voor hem een grote gekte en verafschuwde hij. Door toeval ontdekte ik dat deze jongen
zelf beheerst werd door enorm pestgedrag naar anderen en zelf een authoritaire opvoedig heeft gehad als enigst kind.
Toch is het hem gelukt haar volledig van ons los te maken en haar te doen gelven dat wij niet van haar houden en haar afwijzen.
Hij heeft er systematisch aan gewerkt haar van ons te ontvreemden.
Nu al weer 7 jaar verder . Ik las in eeom n apje van hem waarin hij zegt: "zie je die boom daar......ik ga een groot feest geven aan mijn vrienden wanneer je ouders aan die bovenste tak van de boom hangen en daaraan langzaam dood gaan .....
Hij dicteerde haar wat mijn dochter Rosanne moest zeggen tegen haar moeder Margreet om maar de gunst terug te winnen van zijn ouders. Volgens eigen zeggen van Jesse heeft hij haar helemaal gescumbacked.
We hebben veschillende pogingen gedaan om onze dochter te bereiken en haar te laten zien dat haar beeld van ons gelukkig geen werkelijkheid is. Het lijkt erop dat ze bang is haar bestaande
vrienden en famillie te verliezen wanneer ze toenadering zoekt, Dat is voor haar te veel gevraagd. Daar naast lijkt het of het "asperger- aspect" een stuk gevoelloosheid vertoont dat toenadering blokkeerd. Liefdevolle woorden , mooie herinneringen
lijken averechts te werken.
Jeugdhulpverlening vond haar cijfers op school goed en haar keuzes niet zorgelijk. "Questie van pubertijd en ouders die moeite hebben met een vriendje" Iemand daar zei "Rosanne je hebt het op school nog verder geschopt als ik" Jeugdhulpverlening heeft geen enkele grip op op hoogbegaafdheid/ asperger op 14 /15 jarige leeftijd.
Jesse heeft haar ernstig gemanupuleerd en eiste absolute macht en gehoorzaamheid. Mijn dochter met haar asperger was/is hier tegen niet bestand geweest. Aan de politie legde stukken voor waaruit het blijkt dat hij haar op 14 jarige leeftijd aan een andere vriend aanbiedt. Hij praat het haar uit haar hoofd dat dit heel gewoon is.
Politie echter vond het niet ontvangelijk genoeg voor vervolging.

Ten slotte : Op tv zag ik iemand die onder hypose in een banaan moest bijten . De hypotiseur zei:" je bijt in een ciroen" Waarop de gehypnotiseerde ook reageerde alsof het een citroen was.

Hypnose bestaat . Ernstige realiteitsvervorming bij jongeren met Asperger kan ook .




T.Huisman - Maandag 23 mei 2022 00:59
Pica zou ook vaak samengaan met autisme. Er zijn meer mensen nodig die specifieke kennis hebben hierover in combinatie met een eetstoornis. het maakt het wel ingewikkelder.