Ga jij woensdag stemmen?

 

Het kan je niet ontgaan zijn: op 12 september zijn er verkiezingen voor de Tweede Kamer. Alle nieuwssites en kranten staan er vol mee en ook op TV wordt er veel aandacht aan besteed. In die stortvloed aan informatie kan het lastig zijn om de dingen eruit te pikken die jij belangrijk vindt. Daarom heeft gastblogster Judith voor jou een blog geschreven over een aantal thema's die voor jou belangrijk kunnen zijn.

"Politiek? Saai! Al die serieuze mensen die met elkaar gaan discussiëren over moeilijke en niet zo boeiende onderwerpen. Laat het ze in Den Haag maar lekker uitvechten, ik houd me er wel buiten..."

Toch is het echt de moeite waard je eens in de politiek te verdiepen! Nederland verkeerd in een financiële crisis, en hoewel dit voor jou misschien een 'ver-van-je-bed-show' mag lijken krijg ook jij hier mee te maken. Denk maar eens aan de bezuinigingen in de zorg waardoor jij misschien niet de behandeling zal krijgen die je nodig hebt, of de langstudeerboete die er voor zorgt dat jouw studie een stuk duurder zal worden.

De verzorginsstaat. Met de verzorgingsstaat worden de maatregelen bedoeld die de overheid neemt om mensen te steunen die het zelf op wat voor manier dan ook niet helemaal redden. Je kan daarbij denken aan een AOW-uitkering, een WW-uitkering, een WAJONG-uitkering, of de gezondheidszorg. Dit wordt in Nederland nog steeds voor een groot deel door de overheid betaald. Als je in behandeling bent voor een eetstoornis heb je hier al snel mee te maken. De afgelopen jaren is er bijvoorbeeld een verplichte eigen bijdrage ingevoerd in de geestelijke gezondheidszorg voor iedereen boven de 18 jaar. Dit houdt in dat iedereen sowieso 200 euro moet betalen voor een tweedelijnsbehandeling en dat de eigen bijdrage voor een eerstelijnsbehandeling is verhoogd naar 20 euro per zitting. Daarbovenop komt als je bent opgenomen in een kliniek nog een eigen bijdrage van 145 euro per maand.

Momenteel is er veel discussie over hoe de zorg er in de toekomst uit moet zien. Zo zijn er partijen die willen dat leefstijl (bijvoorbeeld of je rookt of niet) van invloed wordt op hoeveel zorgpremie je moet bepalen. Ook willen sommige partijen een verhoging van het eigen risico en willen meer eigen bijdrages invoeren, bijvoorbeeld voor een bezoek aan de huisarts.

Wat zegt de PVDA? "De PvdA hecht heel erg aan de vrije en laagdrempelige toegang van de huisarts. Drempels opwerpen zorgt ervoor dat mensen langer blijven doorlopen met ziektes. Dit leidt er toe dat mensen niet de zorg krijgen die zij nodig hebben. Dat is onverantwoordelijk slecht voor de volksgezondheid en bovendien kost het op de lange termijn alleen maar extra geld."

Wat zegt de VVD? "Ook dure zorg moet toegankelijk blijven voor iedereen die het nodig heeft. Een eigen risico is het bedrag dat mensen maximaal extra betalen als ze gebruik maken van zorg. De rest van de rekening betalen we met zijn allen. De VVD kiest voor meer eigen betalingen, zodat de verhoging van de basispremie beperkt kan blijven. Ook de aparte eigen bijdragen voor de GGZ en voor ligdagen in het ziekenhuis vervallen."

Wat zegt de SP? "De SP is geen voorstander van het eigen risico in de zorg, zeker niet als het gaat om de huisarts. Er moet geen boete bestaan op ziek worden, zeker niet als die op langere termijn ook nog contraproductief werkt."

Wat zegt de PVV? "Een bezoek aan de huisarts moet niet onder het eigen risico in de zorg vallen. Dit belemmert de toegankelijkheid van de zorg."

Europa en de euro. Door de economische crisis en de financiële problemen in een groot aantal Europese landen is dit een belangrijk onderwerp voor de aankomende verkiezingen. Partijen verschillen van mening over het al dan niet steunen van landen in de Eurozone die in de problemen zijn geraakt. Sommige partijen overwegen door te gaan met een groepje ‘sterke' landen en de PVV wil zelfs dat de gulden weer wordt ingevoerd.

Onderwijs. Een thema dat voor veel van jullie belangrijk kan zijn, is het onderwijs. Het gaat dan bijvoorbeeld over het bijzonder onderwijs (bijvoorbeeld christelijk of islamitisch) en het speciaal onderwijs (onderwijs voor kinderen die op school tegen problemen aanlopen). Ook het aantal uren dat een middelbare school verplicht aan lessen moet aanbieden en het salaris van docenten zijn veelbesproken onderwerpen.

Voor het hoger onderwijs zijn belangrijke thema's bijvoorbeeld de langstudeerboete (voor studenten die meer dan een jaar extra uitlopen op hun bachelor of master) en het vervangen van de huidige studiefinanciering door een sociaal leenstelsel. Andere plannen hebben vooral te maken met de kwaliteit van het hoger onderwijs. Zo wordt er gepleit voor meer contacturen (uren dat je daadwerkelijk college of werkgroepen hebt) en voor ‘selectie' aan de poort, waarbij universiteiten veel meer zelf mogen uitkiezen welke studenten zij binnen willen halen.

Wat zegt de PVDA? "De aanvullende beurs voor studenten met ouders met een lager inkomens en de OV-jaarkaart blijven een gift. Financiële ondersteuning voor studenten is erg belangrijk om jongeren in staat te stellen te studeren. Omdat hoger opgeleiden een hoog inkomen gaan verdienen vindt de PvdA wel dat het eerlijk is van mensen na hun studie te vragen de basisbeurs terug te betalen via een sociaal leenstelsel."

Wat zegt de VVD? "Studeren is niet alleen een recht, het is ook een voorrecht. De overheid investeert fors in studenten. Dat is terecht, maar daar mag de samenleving ook wat voor terug vragen. Dit kan door de studiefinanciering te vervangen door een sociaal leenstelsel. Deze lening kunnen studenten na hun afstuderen in 20 jaar tegen lage rente en inkomensafhankelijk terugbetalen. Iedere student investeert zo bewust in eigen toekomst."

Wat zegt de SP? "Studenten moeten tijd hebben voor hun studie. Daarom houden zij bij de SP recht op een studiebeurs en een OV-jaarkaart, voor zowel de bachelor als de master."

Wat zegt de PVV? "We handhaven de studiefinanciering voor de bachelorfase; we handhaven de OV-jaarkaart. Ook als je pappie geen rijke D66'er is moet je kunnen studeren. Dus moet de financiële drempel zo laag mogelijk liggen."

Andere belangrijke onderwerpen voor de verkiezingen zijn de woningmarkt, het ontslagrecht en de pensioenleeftijd. Op sommige websites kun je jouw mening over de belangrijkste thema's vergelijken met die van de verschillende politiek partijen en krijg je zo een stemadvies. Twee bekende sites waarop je dit kunt doen, zijn de Stemwijzer en het Kieskompas.

Ga jij woensdag stemmen? Wat?

Door: Judith 

 

Gerelateerde blogposts

Reacties

hockeymeisje95 - Zaterdag 8 september 2012 13:11
Helaas ben ik nog 17, ik had graag willen stemmen.
Ik heb er vrij veel van gevolgd, de stem- en kieswijzer heb ik gedaan en daarbij ook veel tv programma's erover gevolgd. Erg leuk en interessant!
Politiek hoeft helemaal niet saai te zijn! :)
Myrthe - Zaterdag 8 september 2012 13:16
jaaa ik mag voor het eerst stemmen en het wordt de pvda!!
ik heb ook het kieskompas en de stemwijzer gedaan al zou ik daar niet heel erg veel waarde aan hechten en vooral zelf bedenken wat je wilt en verkiezingsprogramma´s bekijken.
Kar - Zaterdag 8 september 2012 13:55
vvd of cda voor mij :)
Kar - Zaterdag 8 september 2012 13:55
Trouwens zonder kieswijzer ofzo hoor..
kim300808 - Zaterdag 8 september 2012 13:58
@hockeymeisje95: Ik vind politiek ook erg interessant :).
Ik mag nu voor het eerst stemmen, dus dat ga ik zeker doen!
Leuke afbeelding die van Samsom en Geert, haha.
- - Zaterdag 8 september 2012 14:16
ik mag nog niet stemmen haha.
maar van al die debatten op tv werd ik wel een beetje gek.
later ga ik sws wel stemmen! misschien christenunie?
Sunbeam - Zaterdag 8 september 2012 14:27
Na bijna alle partijprogramma's doorgelezen te hebben, ben ik toch op PvdA uitgekomen. Dus ik ga PvdA stemmen, op Lea Bouwmeester (:.
Scared - Zaterdag 8 september 2012 14:29
SP SP SP SP SP SP SP

NU ZEKER SP :)
chantal - Zaterdag 8 september 2012 14:50
Ja, ik ga zeker stemmen! Vind het ook zeker belangrijk, zeker als je een mening hebt over hoe jij vind dat het moet in het land, dan moet je ook je stem uit brengen. Het is een voorrecht in om te stemmen. in andere landen, vechten ze hiervoor. Ik denk dat ik op de SP ga stemmen :)
LittleJ - Zaterdag 8 september 2012 15:02
Ik ben helaas nog te jong om te stemmen, maar als ik mocht stemmen had ik zeker weten SP gestemd!
Ik heb wel gestemd op school bij de nationale scholierenverkiezingen voor leerlingen uit de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. Daar werd het voor mij dus ook SP (:
Marlous - Zaterdag 8 september 2012 15:05
Ik ga zéker stemmen. Op de SP!!
Kali - Zaterdag 8 september 2012 15:06
Ik stem VVD, omdat ik overtuigd liberaal ben. Ik geloof in de kracht van het individu en ik vind dat de overheid klein, maar krachtig moet zijn. Daar hoort een sociaal vangnet bij, maar alleen voor de mensen die het écht nodig hebben. Bovendien moet je altijd kijken naar wat mensen nog wél kunnen en je niet blindstaren op hun beperkingen. Het individu zoveel mogelijk keuzevrijheid geven, maar daartegenover wel eigen verantwoordelijkheid stellen. Het sociaal leenstelsel voor studenten past daar uitstekend in. (Zelf ben ik ook student en ik sta 100% achter dit plan.)

In een liberale samenleving worden mensen gestimuleerd om zelf iets van hun leven te maken en te kiezen voor datgene wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn. En dit komt de welvaart en het welzijn van alle individuen bij elkaar ten goede. Een "betuttelende" overheid prikkelt mensen niet om initiatieven te ontplooien en naar vooruitgang te streven, maar doet mensen de houding aannemen van: "het maakt allemaal niet zo veel uit, de overheid zorgt toch wel voor me" (dit is wat gechargeerd, maar er zit m.i. wel een kern van waarheid in).
Freek - Zaterdag 8 september 2012 15:32
PvdD of SP, weet het nog steeds niejjjjt.
Sanniej93 - Zaterdag 8 september 2012 15:51
Ik ben niet zo thuis in de politiek, maar om ervoor te zorgen dat mijn stem niet wordt weggegeven, stem ik op de partij van de dieren xD
Lotte - Zaterdag 8 september 2012 16:06
Dat plaatje is echt geniaal.
Dolphin - Zaterdag 8 september 2012 16:20
Ik weet het nog neit zeker, maar waarschijnlijk wordt het de SP
greenbutterfly - Zaterdag 8 september 2012 16:23
nee, ik word volgend jaar pas achttien.
Laura - Zaterdag 8 september 2012 16:29
Groenlinks!
Myrthe - Zaterdag 8 september 2012 16:36
Ik ben nog 'maar' 17, dus ik mag nog niet stemmen. Maar voor mij geldt hetzelfde als voor Hockeymeisje: ik vind het ook ontzettend interessant allemaal! Als ik oud genoeg was geweest, dan was ik zeker weten wel gaan stemmen! :)

*Overigens moet ik wel zeggen dat ik inmiddels wel een beetje klaar ben met al die debatten op de televisie..*
LittleJ - Zaterdag 8 september 2012 17:20
@ Kali

En wie bepaald wanneer "men het echt nodig heeft"?
Heb je pas écht hulp nodig, als je na jaren vol zorgen over hoe je het tot het eind van de maand redt, eindelijk tot een punt komt waarop je écht geen eten meer kunt betalen?
Jij zegt, dat door ideeën van bijvoorbeeld de VVD mensen ertoe aangezet worden zelf wat van hun leven te maken en zo succesvol kunnen worden. Geldt dat ook voor mensen die de kansen niet krijgen om iets van hun leven te maken? Moet het dan weer net zoals ten tijde van de industriële revolutie zo zijn, dat enkel de rijken wiens kinderen alle middelen aangereikt krijgen, zich verder kunnen ontwikkelen en dat de armen hier de mogelijkheden niet toe krijgen, omdat elke dag voor hun een "struggle for life" is? Het is heel makkelijk om te zeggen dat succesvol worden je eigen verantwoordelijkheid is, maar zo gemakkelijk ligt het niet. De middelen op onze wereld zijn niet dusdanig eerlijk verdeeld, dat zoiets werkt.
Een sociaal leenstelsel is mooi voor mensen die voldoende geld hebben of voldoende geld gaan verdienen om dit terug te betalen. Wat mij echter logischer lijkt, is dat kinderen uit de minder bedeelde gezinnen dan sneller geneigd zijn om te kiezen voor een baan i.p.v. studie. "Want studeren kost dan toch alleen maar geld".
Zoiets werkt gewoon niet, al helemaal niet omdat Nederland zogenaamd wil investeren in een kennis-economie. Daarbij hoort geen moeilijkere toegang tot een vervolgopleiding, maar een maatschappij waarin goed onderwijs voor iederéén betaalbaar is.

Het is te makkelijk om te zeggen, dat in een liberale samenleving mensen gestimuleerd worden om zich te ontwikkelen. Je vergeet de gevolgen namelijk te noemen, de gevolgen die voor het grootste deel der maatschappij onherroepelijk zijn. Inderdaad zullen er mensen zijn die zich ten goede van zichzélf ontwikkelen, maar daarmee is een ander nog niet geholpen. In een té liberale maatschappij staat het individu en daarmee het egoïstische deel van de mens centraal. Van solidariteit tegenover mensen die het minder goed getroffen hebben, is dan amper nog sprake.
Henriëtte - Zaterdag 8 september 2012 17:49
Ja, CU!
Annalisa - Zaterdag 8 september 2012 18:16
@ LittleJ: de situatie van nu is totaal anders dan de industriële revolutie. Er zijn mensen die prima kunnen werken, maar het gewoon niet willen. Er zijn mensen die prima rond kunnen komen, maar ze geven hun geld uit aan de nieuwste snufjes en sigaretten. En vooral geen geld uitgeven aan fruit i.p.v goedkope ongezonde dingen, kost de gezondheidszorg nog meer geld.
Misschien overdrijf ik de situatie en ik vat het een beetje te snel samen, maar uiteindelijk komt het daar op neer.
Ik geloof dat er mensen zijn die écht nauwelijks rond kunnen komen, maar die groep is vele, vele malen kleiner dan de mensen die gewoon geen juiste keuzes maken en weten dat het uiteindelijk toch wel goed komt.
Egoïsme komt voor bij zowel rechts en links en alles er tussenin.
LittleJ - Zaterdag 8 september 2012 18:52
@ Annalisa

Die mensen zullen er inderdaad zijn, maar er zijn ook genoeg mensen die wíllen werken maar die daar de kans niet voor krijgen. Als je ouder bent dan vijftig, hoeven ze je niet meer. Dan kun je solliciteren zoveel als je wilt, je kunt het op die leeftijd vergeten.
En die opmerking over dat fruit kopen, dat zouden ze misschien wel willen maar als je even reëel bent: stel je hebt bijna geen geld om rond te kopen en je wilt toch een fatsoenlijke (=vullende) maaltijd op tafel zetten, koop je dan een zak worteltjes, druiven en biefstuk voor negen euro, of een zak frieten met een doos frikandellen voor hoogstens vier euro? Precies. Dat laatste. Als je moet kiezen tussen gezond en jezelf en je kinderen honger laten lijden of dan maar wat ongezonder koken maar wel vol zitten en energie hebben, dan kies je voor dat laatste.
Gezond voedsel is nou eenmaal duur en niet iedereen heeft het geld om iedere avond een gezonde maaltijd op tafel te zetten.
En zoals er mensen zijn die uit ellende naar de laxeerpillen grijpen, zijn er ook mensen die uit ellende naar de drank of sigaretten grijpen. Voor de mensen die dat doen, is dat misschien wel het enige "leuke" of "fijne" dat ze in hun leven hebben. Als je nooit op vakantie kan, nooit nieuwe kleren kan kopen en om je heen ziet hoe goed alle anderen het hebben, dan ga je je vanzelf toch ellendig voelen? Al helemaal als je al hebt geprobeerd om je situatie te veranderen.
Maar volgens mij zien mensen dit pas in, als ze het zelf mee hebben gemaakt. Als ze zelf hebben gevoeld hoe het is om bijvoorbeeld nooit geld te hebben om iets leuks te doen, of om kleren te kopen of om op vakantie te gaan, terwijl je om je heen continu de verhalen hoort van anderen die al voor de derde keer in een jaar weg zijn geweest. Of de verhalen over mensen die even naar de stad zijn geweest en daar weer eens flink geshopt hebben. Of als je na een weekend weer op school komt en hoort wat de rest dat weekend gedaan heeft en je zelf weer terugdenkt aan de zoveelste zaterdag en zondag die je thuis op de bank hebt moeten doorbrengen omdat er gewoon niets anders inzat.
Ja, dat is dan ook echt je "eigen keuze" ja.
wjw - Zaterdag 8 september 2012 19:21
ik stem op niemand -__-
nooit gedaan ook
Eefje - Zaterdag 8 september 2012 19:28
Ik ga zeker weer stemmen en ik stem SP
o - Zaterdag 8 september 2012 19:49
Ik ga en ik stem GroenLinks.
sophia-lauren - Zaterdag 8 september 2012 20:18
ik kies voor de verandering eens een keer voor mezelf...ik kan werkelijk niets begrijpen van waar wie en welke partij nou eigenlijk in de kern achter staat en waarom ze steeds zo ontzettend switchen...een groot onzeker media communicatie gedoe , vind ik... Ik stem wel , maar weet echt nog niet waar WEL op. In ieder geval laat ik 'mijn' stem niet verloren gaan en stem doelgericht ...is mijn intentie..
Tyrande Whisperwind - Zaterdag 8 september 2012 20:34
Ik mag nog nét niet stemmen. Jammer, want ik denk dat ik meer interesse heb in de politiek dan veel van mijn vrienden die wél mogen stemmen en op de piratenpartij stemmen omdat dat cool is.
Dream2Bhappy - Zaterdag 8 september 2012 22:38
Ik ben 11 dagen te laat 18 hahaha
someone64 - Zaterdag 8 september 2012 22:46
Ben nog een zwevende kiezer weet nog niet word of SP of Pvda
kim300808 - Zaterdag 8 september 2012 23:01
@Kali
Ik ben het met je eens! Ik ben zelf ook rechts en vind het jammer om te zien dat hier toch veel mensen links zijn.

@LittleJ
De wet zal handvaten geven om te bepalen 'wanneer iemand iets nodig heeft', om toch maar een antwoord te geven op je vraag. Dan mijn vraag: wie heeft gezegd dat de VVD geen kansen biedt? Kansen zijn er altijd, je moet zelf op zoek naar de mogelijkheden! Hoe vaak lees of hoor je verhalen van mensen die uit de ghetto komen en nu rising star zijn? Er zijn ook genoeg mensen die geen opleiding hebben en toch succesvol zijn. Keep on trying!
Zoals je zei: struggle voor life. Als je iets niet wilt of de voordelen er niet van inziet, is het gemakkelijk om de kans niet aan te grijpen. Maar bij je buurvrouw ligt het geld, desnoods kookt ze voor je als je haar huis hebt schoongemaakt of haar gras hebt gemaaid.
Ik moet eerlijk toegeven dat wij het best goed hebben, maar dat was ons niet gelukt als we niet dag en nacht door hadden gewerkt voor ons bedrijf. En dan denk ik: de linkse willen geld van de hardwerkende rijken jatten en de armen slapend rijk maken! Wij doen het ook gewoon met de aanbiedingen van de plaatselijke super en ook wij eten vaak twee keer hetzelfde avondeten. En geloof me: een rauwe wortel is goedkoper dan een frikande en frituurolie (en vriezer) ;).
Je kan je ellendig gaan voelen, door je te vergelijken met mensen die het beter hebben. Maar zoals Kali al zei: kijk naar wat je WEL kunt. Een wandeling door het bos, kan net zo verfrissend zijn als een duik in het Spaanse zwembad. En sommige mensen voelen zich trots als ze iets nieuws gekocht hebben, andere mensen zijn trots als ze kleding juist een tweede leven hebben kunnen geven.
En als jij je dan ellendig gaat voele, zoek dan hulp! Vooral bij de linkse partijen is de zorg zo goed geregeld dat, dat wel vergoed wordt. Dan HOEF je niet eens naar de drank en sigaretten te grijpen. Dat is pas duur - en ga jij je alleen maar ellendiger van voelen en de omgeving denkt dat: "vreten kan ze niet, maar paffen wel!"

Whatever happens to you, you can choose to change it.
Nefertari - Zaterdag 8 september 2012 23:52
Sp: eens met het kinderpardon, eens met het behouden van de studiefinanciering en eens met het NIET bezuinigen op de kunst! Alleen de softdrugs mogen ze van mij ook verbieden.
- - Zondag 9 september 2012 01:27
PvdD
lunetha - Zondag 9 september 2012 08:39
Pvv
M. - Zondag 9 september 2012 09:00
Ik ga ook stemmen, en dan links. Want ik vind dat Nederland erg intolerant aan het worden is naar buitenlandse medemensen, studenten en anderen met een minder grote portemonnee, dieren etc.Terwijl Nederland het juist moet hebben van andere landen! Als we zo rechts doorgaan, dan gaan we met z'n allen failliet. En al die rechtse stemmers die zo intolerant waren, die willen dan verkassen. Maar geen enkel land wil je dan nog hebben. Boontje komt om z'n loontje.
kim300808 - Zondag 9 september 2012 09:35
@M
En als al die buitenlanders hier komen? Waar ontstaat een gebrek aan woonruimte? Waar verdwijnt het groen? Waar worden de huizen duurder? Wie hebben er dan minder werk? Wie betaald hun uitkering? Waar stromen de ziekenuizen vol? Waar staan de wegen vol?
En reken maar dat die andere landen zitten te wachten op slimme mensen die het bedrijfsleven naar zich toetrekken. En reken maar dat die andere landen zitten te wachten op rijke mensen die in het desbetreffende land gaan wonen en investeren, die de economie naar zich toetrekken.
Niet om het rechtse kabinet goed te praten en de rijken het voordeel van det twijfel te geven, maar wel om je op jouw standpunt te wijzen. ;)
kim300808 - Zondag 9 september 2012 09:42
En als de ziekenhuizen volstromen, wie betaald dat dan? En als de wegen volstaan en daarmee eerder slijten, wie betaald dan de reparatie? Wij, de Nederlanders! En niet eens alle Nederlanders, nee, vooral de 'mensen met meer geld'. Hoe kan je investeren in een economie, als je als 'middenklasse' moet investeren in je eigen levensonderhoud? Juist DAN gaan we failliet.
Ik zeg niet dat ik het eens ben met de plofkip, maar als dat verdwijnt, hoe komen we dan straks aan eten? De mensen planten zich wel voort.
Ik ben het wel eens met de PPV en de SP wat betreft de studenten. Maar de PvdA? Dat de 'mensen met het grotere geld' het later terug moeten betalen? Why?! Zij hebben nu eenmaal de juiste keuzes gemaakt en het geluk gehad dat zij het grove geld konden verdienen.
Yvonne - Zondag 9 september 2012 09:51
PvdD.
Chantal - Zondag 9 september 2012 10:02
Groenlinks,
beauty_love - Zondag 9 september 2012 11:00
Ik stem op de SP
Madelon - Zondag 9 september 2012 12:12
@m: helemaal eens met Kim300808.
Als links het voor het zeggen krijgt, en zeker wanneer de SP het voor het zeggen krijgt, zijn de relatief rijke mensen hier in NL zo weg. Dan kan het geld nergens meer vandaag gehaald worden dus ik denk dat we daar echt niet blij om moeten zijn. Heel NL gaat er dan op achteruit in welvaart. Vind het jammer om te zien dat veel mensen, ook hier, enkel voor hun eigen korte termijn gewin kiezen en niet naar de lange termijn kijken, al is dat natuurlijk wel menselijk. De denkrichting van een partij als de SP gaat aardig richting communisme. En we weten met z'n alle hoe de voormalig communistische landen (Oost Europa) er voor stonden voordat het daar wat liberaler werd. Bovendien is de criminaliteit en corruptie in dergelijke landen vele malen hoger.
Ook zonde om elk jaar miljarden uit te geven aan rente op de hoge staatsschuld. Daar zouden we veel mooie sociale dingen voor kunnen doen. Als het aan de linkse partijen licht gaan we nog meer geld nutteloos spenderen aan de staatsschuld.
En volledig liberaal gaat het hier in NL niet worden. De VVD kan immers niet in z'n eentje een kabinet vormen. Daar hebben ze tenminste 1 linkse partij voor nodig (en dan liever de PvdA dan de SP graag). Zo blijft Nederland netjes in balans. Beetje liberaal en toch nog sociaal.
cavy - Zondag 9 september 2012 14:17
PVV!
Anoniem - Zondag 9 september 2012 14:53
Ik ben helaas nog 17, maar als ik zou mogen stemmen, zou ik op de PvdA stemmen!
isle - Zondag 9 september 2012 15:28
groen links (die helaas nu even groot is als de partij van de dieren ahum)!
Alycia - Zondag 9 september 2012 17:37
SP. Eerst stemde ik D66, maar gezien de SP vóór het houden van Stufi/OV is en niet voor het sociale leenstelsel(en ik het hard nodig heb) is stem ik SP. Het wordt dit jaar radicaal links en radicaal rechts, zoals het er nu naar uitziet.
Jeanine - Zondag 9 september 2012 19:06
Ik ga SP stemmen ;-)
virdatje - Zondag 9 september 2012 21:36
PVV sowiezo!
Luna - Zondag 9 september 2012 22:49
SP of pvdd of groen links of pvda ?????
Luna - Zondag 9 september 2012 22:50
Geen idee eerst sp gedaan maar nu weet ik t niet meer
sjoukje1994 - Maandag 10 september 2012 00:05
als je een twijvelaar bent moet je goed alle verkiezingsprogrammas bekijken

als je niet weet of je links of recht wilt stemmen dan kan je op pvda stemmen dan wordt het een paars kabinet

als je strategies wilt stemmen voor links dan moet je op sp stemmen aangezien je dan wel een links kabinet krijgt aangezien je pvda een paars kabinet word
N - Maandag 10 september 2012 12:47
SP!!!!! Ik ben echt zwaar links.
Cindy96 - Maandag 10 september 2012 20:30
Ik ben pas 16 dus mag nog niet stemmen, maar ik vind het allemaal super interessant! voor mij is het duidelijk: GEERT WILDERS! Mijn grote voorbeeld
Cindy96 - Maandag 10 september 2012 20:30
zwaar rechts dus hahaha
Cindy96 - Maandag 10 september 2012 20:32
Go Cavey! :P