De 7 soorten honger: welke herken jij?

Gepost op Dinsdag 7 augustus 2018 18:45 door Daphne in Proud2B-eat.

Vanmorgen rommelde mijn maag en had ik ontzettend behoefte aan eten. Diezelfde middag nog had ik ontzettend trek in iets wat ik niet uit mijn hoofd kreeg. Eigenlijk is eten de hele dag door hetzelfde, maar de reden waarom we eten kan nogal verschillen. Dat is iets wat je misschien zelf ook wel gevoeld hebt. De ene honger is de andere niet, daarmee heb je het ook volledig bij het rechte eind. Er zijn maar liefst zeven verschillende soorten honger. In deze blog leg ik ze aan je uit.

Je bemerkt ze allemaal op een andere manier en ze doen ook echt iets anders met je lichaam op dat moment. Ze zijn allemaal net zo echt en net zo aanwezig, maar het kan fijn zijn om ze te leren herkennen. Wanneer je weet wat voor soort honger je eigenlijk hebt kun je daar beter aan voldoen en liefdevol mee omgaan.

Tijdens mijn eetstoornis zorgde elke vorm van honger voor onrust. Zodra ik een behoefte voelde naar eten kon ik dat vaak niet plaatsen en wist ik niet hoe ik daar op een gezonde manier naar kon luisteren. Er moest iets gebeuren, maar ik wist niet wat en waar ik goed aan deed. Dat zorgde voor chaos in mijn eetpatroon en chaos in mijn leven. Het onderverdelen van de verschillende typen honger komt vanuit het mindful eten. Elke honger komt vanuit een specifiek lichaamsdeel en wanneer je dit leert herkennen, leer je ook op te merken waar je eigenlijk behoefte aan hebt. Het kan helpen om je bewuster te worden van je lichaam, je voeding en je behoeftes.

1. Hoofdhonger

Deze honger is gebaseerd op je gedachten. Het heeft eigenlijk niets te maken met je lichamelijke behoeften, maar wordt vooral gestuurd door alles wat je denkt. Alles wat je denkt over bepaald voedsel en wat wel en niet mag van jezelf. Dit kan zowel positieve als negatieve effecten hebben. Wanneer je na een dag hard werken vindt dat je een lekkere koek hebt verdient, is dat een soort honger die vanuit je hoofd gestuurd wordt. Vervolgens kan het een hele positieve uitwerking hebben op je stemming en is het in ons dagelijks leven bijna onmogelijk om volledig te luisteren naar je fysieke behoeften. Je dagritme en het trek hebben in bepaald voedsel bepalen voor een groot deel waar je, vanuit je hoofd, voor kiest. Daar is niets mis mee. Als je bijvoorbeeld elke dag om 12.00 uur eet, vraag je jezelf vaak niet meer of je ook echt op dat moment honger hebt. Soms komt het gewoon beter uit op die manier en dat kan heel prettig zijn.

Aan de andere kant is hoofdhonger iets dat bij een eetstoornis een grote rol speelt. De oordelen en regels die je klaar hebt in je hoofd, zorgen ervoor dat je telkens een kant op getrokken wordt. Het gaat vaak over goed en slecht en het is moeilijk om dan nog echt te durven luisteren naar je lichaam. Past het product bijvoorbeeld wel binnen de strenge regels van mijn dieet? Heb ik al ‘gezondigd’ vandaag en kan ik net zo goed alles opeten nu? Die gedachten sturen jou een bepaalde richting in. De gedachten en gevoelens die jij ergens over hebt kunnen ontzettend sterk zijn en kunnen er zelfs voor zorgen dat jij het daadwerkelijk voelt in je lichaam. Daarom is dat onderscheid vaak moeilijk te maken en is er telkens een tweestrijd.

Als je zelf doorhebt dat je gedachten veel van je keuzes beïnvloeden en het je fysieke behoeften in de weg zit, komt er ook ruimte voor ontwikkeling. Als je bijvoorbeeld anders over een bepaald product zou denken, wat zou dat dan betekenen voor je lichaam? Zou je dan misschien een andere keuze maken? Het onderscheiden van hoofdhonger en je echte honger is iets wat je kunt oefenen. Geef jezelf die ruimte, vaak kan je dan weer vertrouwen op je eigen gevoel

2. Ooghonger

Zien eten, doet eten. Je ogen kunnen soms veel groter zijn dan je maag en wanneer je iemand met een lekker ijsje voorbij ziet komen, is de kans groot dat je daar vanavond ook ineens trek in hebt. Je ogen brengen je brein als het ware op ideeën en dan willen we iets gewoon graag hebben. Niets mis mee, vooral niet als je het zelf doorhebt. Wanneer je dit merkt bij jezelf, kun je er namelijk zelf voor kiezen of je hier lekker in mee wilt gaan of dat je misschien eigenlijk behoefte hebt aan iets anders.

Ik geloof wel dat ooghonger tijdens een eetstoornis bijzondere vormen aan kan nemen. Een eetstoornis kan op lange termijn grote invloed hebben op je brein en op de manier hoe je alles verwerkt wat je ziet. Het kan zijn dat mensen met een eetstoornis stapels supermarktfolders verzamelen of foto’s van eten verzamelen op de computer of telefoon. Het obsessief bezig zijn met eten, maar het niet eten kan op dat moment een enorm gevoel van controle geven. Het is een soort wisselwerking tussen oog- en hoofdhonger. Het wel willen zien en mee bezig zijn, maar niet mogen eten van de eetstoornis.

3. Neushonger

Ik hoorde ooit dat als je je huis wilt verkopen en bezichtigingen krijgt, je het beste een appeltaart kunt bakken. Dan is het zo verkocht! Geur doet veel met een mens en zorgt er zelfs voor dat dat positieve gevoel ook bij een bepaalde plek gaat horen. Dat ken je misschien ook wel vanuit bepaalde herinneringen. Bij sommige herinneringen hoort een bepaalde geur, je neus staat ook het sterkst in verbinding met je brein en met het deel waarbij je dingen onthoudt. Ik kan verbrande melk al van een paar meter afstand ruiken, omdat het mij doet denken aan mijn oma die de melk altijd verbrandde en dat ik dat zo vies vond. Niet een hele prettige herinnering, maar wel een hele sterke! Eigenlijk iets heel moois en bijzonders van je lichaam.

Wanneer je iets ruikt dat jou een fijn gevoel geeft kan dat er dus ook voor zorgen dat je daar trek in krijgt. Als ik net mijn ontbijt op heb, naar buiten loop en de verse croissantjes ruik van de bakker, krijg ik gewoon opnieuw honger. Niet echte honger dan, maar neushonger. 

4. Lichaamshonger

Dit wordt ook wel cellulaire honger genoemd. De cellen in je lichaam geven aan iets nodig te hebben en soms ook precies welk voedingmiddel dat dan moet zijn. Bijvoorbeeld als je je slap voelt of als je bloedsuikerspiegel te laag is. Het is niet altijd makkelijk om dit aan te voelen, maar als je het doorhebt weet je zelf vaak ook precies wat je moet doen om je beter te voelen.

Na een paar dagen fastfood op een festival kan het bijvoorbeeld zijn dat je ontzettend behoefte hebt aan groenten, omdat je lichaam daar echt om vraagt. Net zoals met water na het sporten, waar je lichaam echt kom schreeuwen en je oneindig dorst lijkt te hebben.

5. Mondhonger

Bij deze vorm van honger wil je gewoon iets lekkers in je mond. Je verlangt naar een plezierig gevoel in je mond. Dat kan plotseling ontstaan maar komt soms ook vooruit uit verveling. Soms als je zin hebt in iets fijns kan dat te maken hebben met eten en het bezig zijn daarmee. Er is niets ergs aan deze vorm van honger, dat hoeft namelijk helemaal niet ongezond te zijn. Je kunt het beste aan deze behoefte voldoen als je de tijd neemt om iets te eten. Door goed en aandachtig te kauwen. Bij eetstoornissen zie je ook regelmatig dat er overmatig kauwgom wordt gegeten.

6. Maaghonger

De echte honger. Je mag voelt leeg. Je hoort en voelt hem misschien zelfs knorren. Eigenlijk heb je al te lang niets gegeten en het knorren wordt veroorzaakt door het samenknijpen van je maag. Het gevoel kan voor iedereen anders zijn, maar meestal weet je precies waar het vandaan komt en wat je lichaam op dat moment nodig heeft.

Maaghonger heeft tijdens mijn eetstoornis een grote rol gespeeld, het leek wel alsof dat mijn graadmeter was. Als ik mijn maag voelde rammelen, was ik goed bezig. Nu vind ik dat een bizarre en verdrietige gedachte, je maag rammelt namelijk omdat het echt iets nodig heeft. Daar niet aan voldoen betekent niet dat je goed bezig bent, maar het is vooral heel gek en ongezond. Het zorgt er bovendien voor dat dit systeem verward raakt en je er na verloop van tijd niet meer echt op kunt vertrouwen. Je lichaam geeft de honger dan nauwelijks meer aan, omdat het in de war is. Regelmatig en voldoende eten kan dit weer op orde brengen.

Tijdens mijn herstel was dat een belangrijk punt, die manier van honger leren herkennen en daar naar durven luisteren. Dat het oké om je maag te vullen, dat je op die manier voor jezelf en voor je lichaam zorgt. Dat vullen zorgt in eerste instantie voor een veel te vol gevoel, niet omdat je te te vol zit, maar omdat je lichaam dat niet meer gewend is. Dat is wel echt iets waar je lichaam weer aan went en waar ook je hoofd rust in kan vinden. Het is niet meer zwak om met een gevulde maag naar bed te gaan, dat is juist fijn en sterk. Nu staat die manier van honger op een gezonde manier in contact met de rest. Als ik mijn maag nu hoor knorren, kan ik meteen denken aan alles waar ik trek in heb en wat ik voor mijzelf klaar ga maken! 

7. Harthonger

De honger waar eigenlijk veel meer achter zit. De honger die veel van jullie zullen herkennen. Honger om jezelf te vullen omdat je ergens ongelofelijk naar verlangt. Je wilt jezelf en je leven vullen, misschien met liefde, aandacht en verbondenheid, maar omdat je daar nu niet aan kan voldoen vertaalt zich dat in de behoefte om te eten. Emotionele voeding, die je hart moet vullen.

Misschien ben je intens gefrustreerd en boos, ook dan kan voeding een soort uitlaatklep zijn. Je verdriet wegeten of drinken, je hebt er vast wel eens van gehoord of zelf gemerkt. Het is een ontzettend menselijke reactie en het is niet iets wat je hoeft te negeren. Het kan namelijk ook best opluchten om even op die manier met je emoties om te gaan, maar je raad het al; het zal de echte honger nooit stillen. Je zal niet verzadigd raken, het is enkel een manier om een vorm te geven aan die gevoelens, door jezelf te vullen en afleiding te hebben.

De enige manier hoe je deze honger kunt verhelpen is door echt naar je hart te luisteren. Door die gevoelens toe te laten en tot de kern te durven komen, kom je bij het werkelijke gemis. Wat moet er gevuld worden? Waar honger je echt naar? Waar heb je behoefte aan? En belangrijker nog, hoe kun je daar nu zelf voor zorgen op een liefdevolle manier? Je kan er echt achter komen welk verlangen er schuil gaat achter deze honger. Het kost tijd, energie en misschien veel tranen, maar dat is het waard. Geef jezelf de tijd. Pas dan kun je jezelf echt geven wat je nodig hebt.

8. Extreme honger

Deze vorm van honger is eigenlijk extra, omdat hij niet behoort tot het rijtje van de 7 officiële vormen van honger. Ik wil hem wel graag noemen, omdat hij juist veel voorkomt bij mensen die lijden aan een eetstoornis en waar best veel schaamte rondom heerst. Extreme honger kan (hoeft niet) in alle vormen en periodes tijdens herstel van je eetstoornis voorkomen. Extreme hunger een heel naar en angstaanjagend verschijnsel, maar het is ook iets tijdelijks, iets wat weer verdwijnt. Het is een natuurlijke reactie van je lichaam op een lange periode van voedsel onthouding passend binnen het herstelproces. Je lichaam probeert zichzelf te helen door in korte tijd te vragen om extreem grote hoeveelheid voeding. Meer erover lees je in deze blog over extreme hunger.

Hoe ga jij om met verschillende soorten honger?

Fotografie: jeshoots

 

Reacties

bloem - Dinsdag 7 augustus 2018 19:21

dit is zo ingewikkeld :(

bloem - Dinsdag 7 augustus 2018 19:25

Aan de andere kant: heel goed genuanceerd geformuleerd Daphne, vind ik :D

Sanne - Dinsdag 7 augustus 2018 19:51

Toen ik aan het herstellen was, had ik extreme honger. Ik werd er s nachts wakker van en moest gewoon eten. Wist destijds niet wat het was, maar vond het erg beangstigd. Het had mij geholpen als ik van het bestaan geweten had

Maan - Dinsdag 7 augustus 2018 20:00

Ik blijf nog steeds niet begrijpen wat hoofdhonger is. Is dat meer het obsessieve van ik moet nu dit eten, want het is zo laat dus mijn lijf heeft eten nodig en ik moet nu groente eten en nu fruit etc. zonder dat je daar echt trek in hebt? Maar dus meer beredeneerd? Ik heb dat uit mij therapiegesprekken nooit op die manier kunnen opvatten..?

Prue - Woensdag 8 augustus 2018 12:13

Hoofdhonger: als je hoofd zegt: ik moet eten, nu, terwijl je maag helemaal geen honger heeft.

Maan - Woensdag 8 augustus 2018 14:46

Thanks!

Jesss - Dinsdag 7 augustus 2018 20:53

Ik merk de laatste tijd ook dat ik steeds meer honger krijg. Echt de hele dag kan ik wel eten en das best beangstigend. Daarnaast merk ik ook dat ik echt in de raarste dingen trek heb, dingen die ik misschien 10 jaar niet gegeten heb, is dat ook normaal? :$

Jeske - Dinsdag 7 augustus 2018 21:05

Herkenbaar Jesss!
Ik vind het ook best beangstigend dat ik de hele dag trek heb in allerlei voedsel dat ik eerst nooit at. Dat heb ik mezelf jaren niet toegestaan en nu verlang ik daarnaar en krijg ik daardoor honger. Lastig om er mee om te gaan, vind ik.

marleen - Dinsdag 7 augustus 2018 21:22

ik heb er wel moeite mee dat enkel maaghonger als 'echte' honger wordt aanzien. want volgens mij kan lichaamshonger bvb net zo echt zijn.
Door dit onderscheid te maken ga je weer mensen hebben die van zichzelf alleen maar mogen luiseren naar maaghonger...

M - Dinsdag 7 augustus 2018 22:45

Is troost eten harthonger of hoofdhonger? Ik herken niet echt een leegte moeten opvullen, meer het “ik ben zielig dus ik mag snoepen”. Dat is dam toch vanuit je hoofd?

Hoe zit het met eten omdat het sociaal is? Als je een koekje pakt op visite omdat je gastvrouw zo lief haar best heeft gedaan? Waar zou dat onder vallen.

Lily - Woensdag 8 augustus 2018 00:10

Ik vroeg me af wat de bronnen hiervan zijn, als die er zijn. Als dit namenlijk alleen gebaseerd is op jullie ervaring denk ik niet dat je dit zou moeten neerzetten alsof het feiten zijn.

britneyangel - Woensdag 8 augustus 2018 09:10

intressante blog!

--- - Woensdag 8 augustus 2018 09:47

Leuke blog, maar absoluut zonder enige wetenschappelijke evidence. Denk wel dat het goed is om dat erbij te zetten want ik zie hier al een aantal serieuze vragen komen omdat de blog te serieus wordt geïnterpreteerd...

Hernameisalice - Woensdag 8 augustus 2018 12:50

Wat een fijne blog! Wel inderdaad zoals hierboven genoemd niet gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek denk ik, maar het is wel een duidelijk overzicht. En het laat gelijk een van de worstelingen zien die herstel van een eetstoornis zo moeilijk kan maken. Ik probeer mezelf de tijd te geven die ik nodig heb.

Anonieme A - Woensdag 8 augustus 2018 14:47

+ ongesteldheidshonger, vermoeidheidshonger door deregulatie van dat hele hongergevoelsysteem :P

Ann - Woensdag 8 augustus 2018 15:41

Als je het op google zoekt kom je op verschillende pagina’s waar dit ook staat beschreven, oa in het kader van mindful eten. Er wordt dan verwezen naar het boek Mindful eating van Jan Chozen Bay.

Geschreven door Daphne

Daphne werkt als redactrice en ervaringsdeskundige bij Proud2Bme en volgt daarnaast een cursus Journalistiek.

Vind je dit waardevol?


feed