Aankomen op een gezonde manier

In tijdschriften en op tv is meestal veel aandacht voor dieetproducten en mensen die willen afvallen. Toch zijn er ook mensen die te licht zijn. Ze willen graag of moeten soms een paar kilo aankomen. Dit klinkt eenvoudig, maar de waarheid is vaak anders. Op gewicht komen lukt niet in een week, maar daar gaat meestal een lange tijd overheen. Het moet ook niet te snel gaan. Bovendien vindt niet iedereen het even prettig om aan te komen naar een gezond gewicht, is iemand bang om dik te worden of de controle te verliezen.

Het is goed als je ongeveer een 1 tot 2 kilo aankomt in een maand. Nu kan je zelf uitrekenen hoe lang het ongeveer gaat duren om op jouw streefgewicht te komen.

Aangezien er vaak wordt gezegd dat je van vet dik wordt, wordt aankomen veelal gekoppeld met veel vet eten. Dit is ongezond, ook voor mensen die moeten aankomen. Te veel vette producten eten is voor ieder mensenlichaam niet gezond. Een slagroomtaartdieet is dus foute boel!

Het is belangrijk om regelmatig te eten, op vaste tijden de drie hoofdmaaltijden en meerdere malen per dag een tussendoortje. Ook voor het slapengaan nog even iets eten is prima. Neem bijvoorbeeld de ene avond een boterham en de andere avond een bakje noten. Boterhammen bevatten vezels en weinig vet. Noten zijn gezond, voedzaam en bevatten de juiste vetten.

Het is natuurlijk de bedoeling dat je extra energie binnenkrijgt als je aan wilt komen, maar daarnaast heeft je lichaam ook voldoende mineralen en vitamines nodig. Als tussendoortje kan je dus het best een gezond tussendoortje nemen met veel energie erin, zoals een toastje met plakjes banaan of aardbeien, Sultana/ Evergreen, gekookte worst met augurk, tosti met ham en kaas, een mueslibol (met beleg) of een plak ontbijtkoek met boter.

Ook is het goed om per dag minimaal 2 glazen melk of yoghurtdrank te drinken. Een schaaltje yoghurt met muesli is ook een aanrader.

Extra tips

  • Maak de tussendoortjes niet te vet, omdat dat de eetlust ook kan remmen, terwijl het juist goed is om veel kleine porties op een dag te nemen.(vb.mueslibol, boterham, fruit, yoghurt)
  • Een glas vruchten of tomatensap kunnen je trek stimuleren.
  • Probeer veelzijdig te eten. Dus geen hele schaal van hetzelfde, maar probeer zo veel mogelijk variatie te eten, warm, koud, zoet, hartig, enz.
  • Het is goed om te bewegen als je wilt aankomen. Bijvoorbeeld een spiertraining is bevorderlijk, maar je kan ook kiezen wat je zelf leuk vindt.
  • Zorg ervoor dat er altijd voldoende gevarieerd eten in huis is.
  • Het is de bedoeling om ook als je aan wilt komen lekker en gezond in je vel te zitten. En dat gaat toch het best met lekker, gezond eten!

Voor een voedingslijst om gezond aan te komen, klik HIER