Als sociaal contact veel vergt

Gepost op Vrijdag 14 juli 2017 13:00 door Jasmijn in Proud2Live.

Veel mensen worden moe wanneer ze in het bijzijn van anderen zijn. Dat heeft niks te maken met dat zij minder sociaal zijn of niet van mensen houden, maar dat het gewoon veel energie kost. Vaak zijn het mensen die introvert of, hoog sensitief zijn of de emoties van anderen gewoon goed aanvoelen. Ik heb hier zelf ook last van, maar ik merk dat sommige mensen in mijn omgeving daar veel meer last van hebben. 

Wanneer je snel moe wordt van andere mensen heb je ook vaak de neiging om stille plekken op te zoeken, wanneer het allemaal even te veel wordt. Ik ga vaak dan even naar de wc of naar buiten en neem daar een momentje voor mijzelf. Dan ga ik even 10 minuutjes facebooken of op Instagram zitten. Voor mij is dat de manier om weer even op te laden en tot mij zelf te komen. Wanneer ik dan even alleen ben, voel ik vaak een grote opluchting in mijn gedachtes maar ook in mijn lichaam. Dat heeft niet te maken met dat ik andere mensen irritant of vermoeiend vind, maar wel dat ik vaak andere mensen goed aanvoel en ook goed kan inleven. Vaak komen mensen ook met problemen naar mij toe, waardoor het gesprek vaak zwaar wordt. Ik vind het heel fijn om mensen te helpen, maar het kost mij wel energie, wat er soms gewoon even niet is. 

Volgens Goleman die het boek emotional intelligence heeft geschreven is emotionele empathie de mogelijkheid om te voelen wat andere mensen ook voelen. Het is een soort van lichaam tot lichaam connectie, emoties van anderen zijn dan een soort van besmettelijk. Vaak zie je dat mensen niet zo goed daarmee om kunnen gaan en door die emoties vermoeid raken. Je kan dan een soort ‘mensen burn out' krijgen. Ik merkte dat ik hier tijdens mijn eetstoornis meer last van had. Ik was al zo druk met mijn eigen emoties dat ik door die emoties al uitgeput raakte. De emoties van anderen werden mij dan al snel teveel.

Wanneer je er veel last van hebt is preventie vooral belangrijk, aangezien het makkelijker is om bepaalde situaties te vermijden wanneer je een erg snel vermoeid raakt van mensen.  Dan weer proberen gelukkig te worden op het moment dat je opgebrand bent door andere mensen. Het is dus ook belangrijk om te weten wanneer het teveel wordt en daar rekening mee te houden. Wanneer ik dat niet doe, voel ik mij ook niet fijn in sommige sociale situaties. Hieronder staan drie stappen die jou kunnen helpen met bepalen of je plezier haalt uit de activiteit of niet.

♥ Wie
Identificeer de mensen die vaak de energie uit jou trekken. Er zijn mensen die erg behoevend zijn of met wie je het eigenlijk niet zo goed kan vinden. Het kan zijn dat jij sneller volwassen bent geworden of wel genezen bent van jouw eetstoornis, terwijl de ander dat niet is. Ik heb zelf ook vrienden gehad die mij meer energie kostten dan ze opleverden. Ik bleef echter met ze omgaan omdat ik mij anders schuldig tegenover hen zou voelen. Daarnaast had ik ook het idee dat ik geen vrienden meer over zou hebben als ik niet meer met ze om zou gaan. Dat bleek echter niet waar. Ik voelde zo’n opluchting toen ik niet meer met ze omging. Het bijzondere was dat ik door niet meer met hen om te gaan juist vrienden kreeg, waar ik het wel goed mee kon vinden en energie van kreeg.

Daarnaast heb ik ook een vriendin gehad die ik nog kende van de middelbare school, die constant verkeerde keuzes maakten en daarna bij mij uit kwam huilen. Ik had het idee dat ik haar hielp door er steeds voor haar te zijn, terwijl het eigenlijk het tegenovergestelde was. Ik hielp haar eigenlijk om in dit gedrag te blijven zitten. Op het moment dat ik meer afstand nam, had zij door dat ze niet goed bezig was en ging er bij haar een knop om. Na een pauze van een paar maanden hebben we nu weer contact en gaat het ook weer een stuk beter met haar. Natuurlijk is het contact verbreken bij familieleden of je kinderen niet de bedoeling, maar met de andere twee tips kan je er dan wel voor zorgen dat het makkelijker wordt..

♥ Wat
Probeer te ontdekken welke omstandigheden ervoor zorgen dat jij angstig , gestresst of emotioneel overweldigt voelt. Sommige situaties zijn onvermijdelijk, maar dat betekent niet dat jij er niks aan kan doen. Op het moment dat jij al visualiseert hoe je het beste aan die situatie kan ontsnappen is het te laat. Het is belangrijk om van te voren te weten wat voor dat soort gedachtes zorgen.

Je kan dit doen door constant te controleren hoe jij jezelf voelt in bepaalde situaties. Je kan dan in bepaalde situaties een rustmomentje creëren door bijvoorbeeld even naar te wc te gaan. Doordat jij dat doet, heb je ook de mogelijkheid om te kijken hoe jij je nou echt voelt bij die situatie. Daardoor wordt het ook makkelijker om te identificeren wat jij van de situatie vindt.

Wanneer je dat hebt gedaan kan je die momenten ook gebruiken om in onvermijdelijke situaties ervoor te zorgen dat je niet helemaal meegenomen wordt in andermans emoties. Wanneer ik op een borrel ben met veel mensen die ik niet ken, word het mij soms ook even teveel. Ik neem dan ook regelmatig kleine pauzes waar ik even opnieuw kan opladen.

♥ Wanneer
Identificeer de momenten wanneer je minder geduld, tolerantie en veerkracht ervaart. Voor mij zijn dat een paar duidelijke momenten: dat is wanneer ik honger heb of gefrustreerd ben of dat het een bepaalde week in de maand is. Ik weet dat ik op die momenten niet mijzelf ben en probeer daar ook rekening mee te houden. Ik probeer dan ook minder in de buurt te zijn van mensen die mij vaak meer energie kosten dan dat ze opleveren.

Het is vooral belangrijk om goed naar jezelf te luisteren en open te zijn naar de mensen om je heen. Zij kunnen jouw gedachtes niet lezen, net zoals jij niet die van hen kan lezen. Daarnaast is het ook belangrijk om te accepteren dat niet iedereen zo goed emoties kan aanvoelen als jij. Tegen mij wordt ook vaak gezegd dat ik veel te veel rekening houd met anderen. Dat is op zich niet slecht, maar als het ten koste gaat van jezelf wel. Ik hoop dat deze tips jou kunnen helpen om erachter te komen waar jij wel energie van krijgt en waar van niet en vooral hoe jij ervoor kan zorgen dat ze jou niet overweldigen. Wanneer je dat op een rijtje hebt, zal je merken dat je veel meer van bepaalde dingen gaat en kunt genieten!

 

Fotografie: Francisco Osorio

 

Reacties

Stellar - Vrijdag 14 juli 2017 14:47

goede blog
ik heb ook met een vriendin een paar keer een pauze ingelast van een paar maanden, niet omdat we niet met elkaar overweg konden, maar omdat we elkaars emoties niet meer aankonden
we hebben het daar toen over gehad, contact stil gezet en na een paar maanden weer opgepakt, dit hebben we nu al een paar keer gedaan en werkt goed
zo kunnen we onze vriendschap behouden zonder elkaar te kwetsen of ruzie te krijgen, want we geven wel heel veel om elkaar, maar soms is de ruimte er gewoon even niet :) en dat mag ook!

N.I.91 - Vrijdag 14 juli 2017 14:59

Bijzonder! Fijn dat het werkt.

Geschreven door Jasmijn

Jasmijn werkt sinds kort als redactrice en ervaringsdeskundige voor Proud2bme en studeert psychologie

Vind je dit waardevol?

Ken je iemand die dit moet zien?