Inhalen hoeveelheid aan calorieen

Gepost op Zondag 11 februari 2018 10:00 door Proud2Bdietist in Proud2B-eat.

Ik krijg wel eens de vraag of je ook je hoeveelheid aan calorieën kan inhalen. Ofwel dat je de ene dag bijvoorbeeld 1500 kcal binnen krijgt en dan de dag erna dan 2500 kcal neemt zodat je gemiddeld op 2000 kcal uitkomt. Is dat prima of kan je dat beter niet doen?

Startgewicht
Of je dit inhalen van energie wel of niet kan, hangt voor een groot deel af van je startgewicht. Stel je hebt ondergewicht, dan is het des te belangrijker om wel dagelijks de benodigde hoeveelheid aan energie binnen te krijgen. Je hebt deze energie namelijk nodig om je basale lichaamsfuncties te kunnen uitoefenen, denk aan je ademhaling, hartslag en je lichaam op temperatuur houden. Heb je een te laag gewicht dan heeft je lichaam vaak al moeite om dit voor elkaar te krijgen waardoor je vaak ziet dat iemand met ondergewicht een lage lichaamstemperatuur heeft en/of een te lage hartslag.

recept

Een andere reden om je wel aan je dagelijkse hoeveelheden te houden is je bloedsuikerspiegel. Je lichaam wil deze mooi stabiel houden. Als je eet zal deze stijgen maar door je hormoon insuline ook weer dalen naar een gemiddelde bloedsuikerwaarde in je bloed. Hou je je niet aan een bepaalde regelmaat van bijvoorbeeld 6 eetmomenten dan kan dit zorgen voor pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel. Een te lage bloedsuikerspiegel kan dan klachten geven zoals vermoeidheid en concentratieproblemen.

Aan de andere kant kan je ook ondergewicht hebben en nog bezig zijn met het opbouwen van je eetpatroon. Stel je hebt dan een wenlijst gekregen om dit langzaam op te bouwen. Ook dan is het goed om je hieraan te houden en niet de ene dag weinig en de dag erna extra veel te nemen. Zeker als er een kans bestaat voor refeeding. Te veel energie binnen krijgen en/of vocht kan dan schadelijke en zelfs lichaams bedreigende gevolgen hebben voor je lichaam. Lees hier meer over in deze blog over refeeding.

Heb je overgewicht, dan is het ook belangrijk om niet teveel aan energie binnen te krijgen, maar ook zeker niet te weinig. Het gevolg van te weinig energie binnen krijgen is dat je lichaam letterlijk minder energie heeft om te verbranden, wat dus minder gunstig is voor je afvalproces of om je stofwisseling/verbranding optimaal te laten werken.

Eten op gevoel
Wanneer kan je dan wel wat losser met de benodigde hoeveelheid aan energie omgaan?
Dat kan bijvoorbeeld wel als je op gevoel eet en je hebt een gezond gewicht. Je zal dan niet snel iedere dag precies dezelfde hoeveelheid aan energie binnen krijgen. Op gevoel eten betekent namelijk ook dat je de ene dag misschien andere tussendoortjes neemt of misschien maaltijden samenvoegt als je later opstaat. Hetzelfde met vakantie, dan heb je vaak ook een heel ander eet- en beweegpatroon.

Voor de benodigde hoeveelheid aan vitamines en mineralen gaat het erom dat je gemiddeld per week voldoende binnen krijgt. Het is dan niet erg als je de ene dag geen groente eet of minder brood. Zo lang je gemiddeld genomen maar wel voldoende van alles binnen krijgt. Met energie is er wel een dagelijkse behoefte, maar eet je op gevoel dan zullen hier verschillen inzitten. Denk maar als je een dag extra veel beweegt dan kan je als je op gevoel eet meer eten dan op een andere gemiddelde dag. Dit geeft je lichaam dan zelf aan door het hongergevoel.

lasagne

Bij eten op gevoel reageer je op je lichaamssignalen en die bepalen wanneer en hoeveel je gaat eten. Heb je nog geen goed werkend honger- en verzadigingssysteem dan is het veel lastiger om hierop te vertrouwen en kan je beter eerst nog een specifieke eetlijst volgen om te voorkomen dat je teveel of te weinig gaat eten.

Conclusie
Het is dus zeker belangrijk om je wel aan je eetlijst of aan je benodigde hoeveelheid aan energie te houden, zeker bij ondergewicht, maar ook bij overgewicht. Heb je een gezond gewicht en geen specieke lichamelijke klachten, dan kan je wat losser hiermee omgaan. Zo lang je gemiddeld genomen wel aan je basis hoeveelheden komt van groente, fruit, zuivel, graanproducten etc. Heb je een gezond gewicht maar wil je je nog steeds aan een eetlijst houden, dan kan je in stappen dit wat meer gaan loslaten zodat je de controle die je mogelijk hiermee probeert vast te houden wat meer los kan laten.

Fotografie: Jules

 

Reacties

natuurkind - Zondag 11 februari 2018 10:29

Is het ook oke om 4 eetmomenten te hebben in de plaats van 6?

Sabine - Zondag 11 februari 2018 11:13

Fijne blog, prettig om meer te lezen over voeding op zich!

Franka - Zondag 11 februari 2018 11:45

@natuurkind
natuurlijk kan dat, maar wel op voorwaarden:
Als die 4 moment ervoor zorgen dat je systematisch minder binnen krijgt, is dat natuurlijk niet oke. maar 4 momenten kan prima, zeker als je op die 4 momenten wat meer eet (bijvoorbeeld 2 keer per dag een warme maatlijd eet en een flink ontbijt).
6 is over het algemeen beter voor je bloedsuikerspiegel, maar iedereen heeft wel eens vakantie dagen, uitslaap dagen, brunches etc. waarbij je wat meer maar wel minder vaak eet. Daarnaast zijn er ook wel eens lange dagen waarop je wat meer eetmomenten hebt.
Kortom, zolang je over het algemeen genoeg voedinstoffen en energie binnenkrijgt en dat redelijk over de dag verdeeld, is 4 momenten geen probleem.

Stellar - Maandag 12 februari 2018 15:47

mooie blog, ik vind de dietiste blogs altijd heel waardevol, dankjewel

TAGS

Geschreven door Proud2Bdietist

Bianca is onze Proud2Bdietist op het forum en schrijft af en toe een blog.

Vind je dit waardevol?

Ken je iemand die dit moet zien?


feed