Onze beste slaaptips

 

Een goede nachtrust is belangrijk, maar niet voor iedereen zo vanzelfsprekend. Zeker als je worstelt met psychische problematiek kan jouw nachtrust om verschillende redenen verstoord worden. Heb jij problemen met slapen? We hebben al behoorlijk wat blogs geschreven over dit onderwerp, dus aan informatie geen gebrek. Toch is het fijn om die informatie even bij elkaar te hebben.

Te veel of te weinig slapen

Een goed slaapritme is belangrijk, maar wat is nou eigenlijk een goed slaapritme? In de puberteit heb je gemiddeld 8 tot 10 uur slaap nodig en als volwassen is dit gemiddeld 7 tot 8 uur. Hier kan je dus ongeveer vanuitgaan, maar het is en blijft een gemiddelde. Het kan best dat jij een beetje afwijkt van het gemiddelde, dat bespreek ik in de blog 'Ik slaap meer dan jij'. Nu ik die blog weer bekijk, merk ik dat dat nu alweer veranderd is en dat ik wat korter slaap. Ik denk dat die slaapbehoefte ook per periode in je leven kan verschillen. Luister daarom goed naar je lichaam. Die geeft namelijk bepaalde signalen af. In de blog 'Als je te veel slaapt' kan je lezen wat de gevolgen van teveel slapen zijn en over te weinig slapen lees je in 'Signalen dat je te weinig slaapt'.

Ochtend- en avondmensen

Naast dat het aantal uur slaap dat we nodig hebben, kunnen ook de tijdstippen dat we gaan slapen verschillend zijn. Ik merk dat ik meer een ochtendmens ben dan een avondmens, terwijl mijn vriend bijvoorbeeld juist liever later gaat slapen en later opstaat. Het kan zijn dat jouw werk of studie zich niet helemaal leent voor jouw natuurlijke ritme, dat is dan even aanpassen, maar in principe is er niks verkeerd met een ochtend- of juist een avondmens zijn. Toch heb ik dat vroeger wel gedacht. Ik dacht dat je beter een ochtendmens kon zijn. Heeft de morgenstond immers geen goud in de mond? Niet per se, soms zelfs helemaal niet. Daarover schreef ik deze blog: 'Vroeg opstaan voor succes'.

Problemen met slapen

Dat een goed slaapritme belangrijk is, kon mij behoorlijk wat stress opleveren. Wat als ik niet goed genoeg slaap? Dan word ik vast ziek! De grootste doemscenario's spookten door mijn hoofd en hielden mij ironisch genoeg wakker. Ik lag wakker omdat ik bang was om wakker te liggen. Wat een mindfuck. Het afgelopen jaar heb ik hier nog best wel last van gehad, daarom was ik ook blij de met blog 'Stress om slaaptekort' die Daphne schreef. Hierin staan veel helpende tips die mij inmiddels ook een stuk rustiger hebben gemaakt. Er kunnen nog veel meer redenen zijn waarom je problemen hebt met slapen. Zeven daarvan worden besproken in de blog '7 soorten slaapproblemen'.

Slapen en mentale gezondheid

Je mentale gezondheid kan flink wat invloed hebben invloed hebben op hoe je slaapt. Een depressief persoon in bed is natuurlijk een beetje een clichébeeld, maar het komt natuurlijk wel voor dat je met een depressie moeilijker je bed uitkomt. In de blog 'Depressief in bed' schrijft Daphne over haar behoefte om in bed te blijven liggen of er juist terug in te duiken. Over denken het leven niet aan te kunnen of je niet goed genoeg voelen om aanwezig te zijn. Over zin en zinvolheid en hoe dat soms zo lijkt te ontbreken. In de blog 'Depression naps' schrijf ik over de dutjes die we overdag doen, omdat we ons niet goed voelen en even een pauze van het leven willen. Dat kan helpend zijn, maar het kan ook je ritme flink verstoren.

Nachtmerries, angst en piekeren

Wie aan slecht slapen denkt, denkt misschien ook wel aan teisterenden nachtmerries of piekergedachten die je wakker houden. Omdat het allemaal zo in je hoofd plaatsvindt, voelt het als iets dat lastig tastbaar te maken is. Wat kan je er aan doen als die nare dromen maar blijven komen of als je hoofd niet stopt met nadenken? Hoe harder je probeert het te veranderen, hoe erger het juist aanwezig lijkt te zijn. Heb jij hier ook last van? Lees dan eens de blog 'Loskomen van nachtmerries' of 'Piekeren, piekeren, piekeren'. Ook de blog '10 tips als angst wakker houdt' kan ik je aanraden. In deze blogs vind je handige tips over wat je kan doen als nachtmerries, angst en piekergedachtes je wakker houden.

Slaapmedicatie

Als slapen écht niet wil lukken en het een grote invloed heeft op je dagen, kunnen voorgeschreven slaappillen een optie zijn. In de blog 'De gevolgen van slaappillen' schrijft Proud2Bme oprichtster Scarlet over haar ervaring met slaappillen. Ze hebben namelijk even gewerkt voor haar, maar het is goed om te weten dat het vaak niet zonder bijwerkingen komt. In de blog 'Ik kan niet slapen zonder pillen' schrijft ook oud-redactielid Sandra uitgebreid over verschillende soorten slaappillen en de werking daarvan.

Tips om beter te slapen

Naast slaappillen zijn er nog een hele hoop andere dingen die je kan inzetten om beter te slapen. Slecht slapen kan bijvoorbeeld ook het gevolg van een bepaalde oorzaak zijn. In de blog 'Daarom ben ik altijd moe' wordt een aantal van die mogelijke oorzaken besproken. Ga bij jezelf na of het probleem en dus de oplossing niet ook daarin zou kunnen zitten. Dan pak je het echt bij de kern aan. In de blog 'Ik wil gewoon slapen' worden ook veel tips gegeven die je in kan zetten voor een betere nachtrust. In de blog 'Slimme tips om beter te slapen' deelt oud-redactielid Nouska wat voor haar goed werkt. Misschien kan jij dat ook eens proberen?

Luister jezelf in slaap

Tot slot nog een speciaal kopje met slaaptips, namelijk luistertips om in slaap te vallen. Oud-redactielid Nouska schreef over 'Beter slapen met een luisterboek'. Ik zelf luister graag slaapmeditatie-video's voordat ik ga slapen. Ik noem een hoop opties in de blog 'Voor als je niet kan slapen'. In de reacties werd het Spotify/YouTube-kanaal van The Honest Guys genoemd. Dat heb ik sindsdien opgezocht en ik luister eigenlijk alleen nog maar naar hen als ik een meditatie-video luister. Een super goede tip dus, bedankt! Het YouTube-kanaal van The Honest Guys vind je hier en wat er van hun op Spotify staat kan je hier beluisteren.

Wat is jouw beste slaaptip?

fotografie: unsplash


Kom bij Proud2Bme gratis en anoniem in contact met lotgenoten, ervaringsdeskundigen, psychologen en diėtisten. Op ons forum kun je jouw verhaal delen en/of vragen stellen. Ook kan je dagelijks met ons chatten (de agenda vind je hier). Wij staan voor je klaar.


Kom bij Proud2Bme gratis en anoniem in contact met lotgenoten, ervaringsdeskundigen, psychologen en diėtisten. Op ons forum kun je jouw verhaal delen en/of vragen stellen. Ook kan je dagelijks met ons chatten (de agenda vind je hier). Wij staan voor je klaar.

 

Gerelateerde blogposts

Reacties

Mimi - Zaterdag 6 juni 2020 14:31
Het lijkt op een kip en ei verhaal..want je kunt bijvoorbeeld ook een slaapstoornis hebben zoals UARS upper airway resistance syndrome, een smalle luchtweg door open mond gedrag als kind en een schadelijke beugelbehandeling (buitenboordbeugel) "the headgear effect".

Je hebt dan veel wekmomenten vergelijkbaar met een por die je om de 5 minuten krijgt :-( Je slaapkwaliteit is standaard slecht. Met extra stress zakt als snel je draagbalk door en krijg je depressieve gevoelens.

Er zou meer aandacht moeten komen voor UARS want dit komt heel vaak voor in Nederland bij jonge mensen maar blijft onder de radar. Orthodontisten veroorzaken helaas deze aandoening...zij zetten de tanden optiach recht maar houden geen rekening met de luchtweg. Om aan te tonen of je UARS hebt heb je een CBCT scan nodig en een slaapendoscopie onder narcose. Jammer genoeg zijn er maar weinig specialisten bekend met de aandoening en zolang je geen apneu hebt krijg je geen behandeling...

AnoniempjeX - Zaterdag 6 juni 2020 19:36
Ik blijf maar moe... als ik normaal slasp of kort of kang heb het allemaal geprobeerd maar ik blijf uitgeput. iemand tips?
AnaMan - Zaterdag 6 juni 2020 21:48
Dank voor de verzameling blogs!
Zeer veel heftige nachtmerries de afgelopen maanden, dus die blogs ga ik zeker nog eens nalezen! :)
Tiger Lily - Zondag 7 juni 2020 07:41
Sinds ik moeder ben van inmiddels 2 kinderen, slaap ik aanzienlijk minder dan vroeger. Ik heb echt geleerd te luisteren naar mezelf. Dat betekent soms ook om 21.00 naar bed, gezien het altijd rond 6u is dat de eerste wakker is.

M'n beste slaaptip is toch een luisterboek. Oh en op je telefoon scherm zo donker mogelijk, internet uit zetten en op mute.
Lost girl - Maandag 8 juni 2020 13:07
Een bodyscan doen van de dgt-app. Deze kan je gebruiken als mindfullnes, maar ook om je lichaam in je matras te laten zakken en je spieren Ć©Ć©n voor Ć©Ć©n te laten ontspannen. Voor sommige mensen misschien lastig omdat je ervoor moet waken dat het geen bodycheck wordt, maar als je de vorm van je lichaam wat los kan laten en puur naar je spieren gaat kan het heel ontspannend werken.