Spijt heb je morgen maar

Gepost op Donderdag 14 juni 2018 10:00 door Redactie Proud2Bme in Proud2Live.

Spijt zal voor iedereen wel een bekend begrip zijn. Spijt hebben doe je als je iets gedaan hebt waarvan je achteraf had gewild dat je het niet gedaan had of andersom. Iedereen ervaart weleens spijt, maar eigenlijk is dat helemaal niet logisch. Spijt is eigenlijk een heel erg nutteloze en negatieve emotie. Als je spijt hebt, ben je vaak verdrietig om wat er is gebeurd of boos op jezelf om wat je hebt gedaan. Het is absoluut geen positief gevoel. Je zou het dus liever niet voelen. Het heeft daarnaast ook helemaal geen zin om spijt te hebben. Spijt is namelijk een emotie die je ervaart na afloop van een gebeurtenis. Het kwaad is op dat moment al geschied. Het heeft veel meer zin om met een positieve blik naar de toekomst te kijken dan met een negatieve blik naar het verleden. In deze blog deel ik vijf wijze lessen over spijt.

♥ Richt je op de toekomst
Zoals ik hierboven al zei en wat iederen eigenlijk ook wel weet, heeft het veel meer zin om naar de toekomst te kijken dan naar het verleden. Wat gebeurd is, is gebeurd. Natuurlijk moet je dat verwerken en moet je daarmee omgaan, maar dat doe je door te bepalen wat je er in de toekomst mee gaat doen. Stel je bijvoorbeeld voor dat je ruzie hebt gemaakt met een goede vriendin. Daar kun je spijt van hebben. Misschien heb je iets gezegd wat je eigenlijk niet had willen zeggen of niet zo bedoelde. Het is dan normaal om spijt te hebben, te balen en verdrietig te zijn. Het heeft alleen geen zin om alleen maar aan die ruzie te denken. Denk aan een manier om het op te lossen. Kun je het uitpraten met die vriendin? Kun je misschien een brief sturen waarin je uitlegt hoe je je voelt en hoe je het wel bedoelde? Kun je haar laten begrijpen waarom je hebt gezegd als je dat eigenlijk niet wilde? Focus op hoe je het op kunt lossen. Daar word je bovendien positiever van en de vriendin waarmee je ruzie hebt waarschijnlijk ook!

♥ Spijt is een leermoment
Soms kan spijt hebben goed voor je zijn. Dat klinkt misschien heel raar, maar spijt laat wel zien wat je ergens van vindt. Als je spijt hebt, baal je namelijk van een bepaalde gebeurtenis of keuze. Dat betekent dat je waarschijnlijk niet de beste keuze hebt gemaakt. Dat is natuurlijk vervelend en het is logisch dat je dat liever niet had gehad, maar het betekent wel dat je nu meer kennis hebt om zo’n keuze nog eens te maken. Een studiekeuze is iets waar mensen vaak spijt van krijgen. Dat is natuurlijk heel vervelend, maar het heeft ook een positieve kant. Als je spijt hebt van je studiekeuze, heb je vooraf vaak erg getwijfeld. Op dat moment wist je nog niet wat beter bij je zou passen. Nu weet je dat wel, want dit past niet zo goed bij je. Zie spijt dus als een leermoment: je krijgt meer zelfkennis. Het is heel vervelend dat dat op deze manier gaat, maar de volgende keer doe je het niet nog eens fout en weet je beter hoe je zelf in elkaar zit.

♥ Wees realistisch over de ernst van de situatie
Als je spijt hebt, is dat omdat je het gevoel hebt dat er iets verkeerd is gegaan. Iets is niet gelopen zoals je had gewild en je ervaart nu de negatieve consequenties daarvan. De vraag is echter of het wel echt zo erg is. Net als bij schaamte is het ook bij spijt zo dat je de situatie zelf vaak erger inschat dan anderen. In het voorbeeld van de ruzie met de vriendin kan het ook zo zijn dat alleen jij de ruzie ervaart. De vriendin is misschien wel even boos geweest over wat je zei, maar misschien heeft ze inmiddels al begrepen dat je het zo niet bedoelde. Je hebt dan spijt over iets wat er eigenlijk niet is. In dat geval is spijt helemaal onnodig. Wees dus realistisch over de situatie. Is die vriendin echt zo boos? Is jullie ruzie echt zo erg? Als je twijfelt, vraag het dan aan mensen om je heen. Als het kan, vraag dan de betrokkenen zelf hoe zij zich over de situatie voelen. Anders kun je bijvoorbeeld andere vrienden of je ouders vragen hoe erg zij denken dat het is. Anderen kunnen vaak beter inschatten dan jijzelf hoe de situatie echt is. Realistisch zijn voorkomt dat je spijt hebt van iets wat eigenlijk niet zo erg is.

♥ Zie behalve de nadelen ook de voordelen
Soms gaat iets gewoon mis en heb je iets gedaan wat negatieve consequenties met zich meebrengt. Dat gebeurt nou eenmaal weleens en het is dan ook normaal om af en toe spijt te hebben. Wees echter wel eerlijk naar jezelf en je omgeving. Is alles helemaal misgegaan? Zijn er niet ook positieve punten te benoemen? Het gebeurt zelden dat je iets doet waar je alleen negatieve consequenties van ervaart. Enkele maanden terug heb ik besloten om te breken met twee vriendinnen. Ik was daarna ontzettend verdrietig en had er ook spijt van. Ik had het idee dat ik geen vrienden meer over had en was heel bang om alleen in de collegebanken te zitten. Ik kwam er echter al snel achter dat het mij veel meer rust gaf, omdat ik van al het gedoe af was. Daarnaast heb ik ook beter contact met de anderen die ook in de groep zaten waardoor het eigenlijk veel fijner voor mij werd. Spijt hebben mag natuurlijk, maar als je het niet had gedaan, had je ook de positieve gevolgen niet gehad. Zie hetgeen wat mis is gegaan dus als iets wat beter had gekund en niet als iets wat je nooit had moeten doen. De positieve gevolgen zijn er ook en hoe moeilijk het nu ook is om het op te lossen, bedenk wat voor positieve dingen je erbij hebt gekregen. Laat de positieve dingen je kracht geven om met de negatieve dingen om te gaan.

♥ Voorkom spijt
Een uitspraak die mijn ouders vaak doen, is dat je beter spijt kunt hebben van iets wat je hebt gedaan dan van iets wat je niet hebt gedaan. Eigenlijk bedoelen ze hiermee dat je iets beter maar kunt proberen. Mensen zijn vaak risicomijdend, omdat ze bang zijn voor wat er gebeurt als je iets gaat doen. Als je iets niet probeert, weet je zeker dat je die risico’s niet loopt, maar ervaar je ook de mogelijke positieve consequenties niet. Daar zul je later zeker spijt van krijgen, omdat je weet wat je had kunnen hebben. Als er iets mis gaat, vind je wel weer een manier om het op te lossen. Ook dan kun je spijt krijgen, maar dan heb je ook iets om trots op te zijn: je hebt het geprobeerd. De wijze raad van mijn ouders is dus: probeer het maar gewoon, dan zie je later wel wat ervan komt. Het voorkomen van spijt is dan nog steeds onmogelijk, maar je weet zeker dat je spijt krijgt als je het niet probeert. Voorkom de spijt die onvermijdelijk is en ga ervoor!

Hoe ga jij om met spijt?

 Bron: Lauren Hammond

 

Reacties

Lost girl - Donderdag 14 juni 2018 17:00

Denk dat je in de inleiding niet echt bedoelde dat spijt een nutteloze en negatieve emotie is toch? Geen enkele emotie is nutteloos. Een mens die geen spijt ervaart kan ook niet veranderen wat fout was aan zijn gedrag. Mensen die nooit ergens spijt vsn hebben zouden verschrikkelijke dingen kunnen doen zonder dat hun geweten.ze erop terug roept. Dus nutteloos zeker niet. Maar dat omschrijf je gelukkig ook in de rest van de blog.

Maya - Donderdag 14 juni 2018 20:29

Spijt hebben is ergens toch ook 'goed'? Het geeft aan dat je ergens om geeft.

X - Zaterdag 16 juni 2018 15:50

Ik denk dat spijt opzich niet erg is maar dat het wel belangrijk is dat je je er op een gegeven moment overheen kunt zetten en jezelf kunt vergeven.

Geschreven door Redactie Proud2Bme

De redactie van Proud2Bme blogt dagelijks over diverse eetstoornis gerelateerde onderwerpen.

Vind je dit waardevol?


feed