Gewoontes die ons ongelukkig maken

Gepost op Maandag 20 maart 2017 10:00 door Laura in Proud2Live.

Zit je niet lekker in je vel of ben je echt ongelukkig? Dan kan het goed zijn om eens te kijken naar je gewoontes. Die kunnen namelijk grote invloed hebben op onze geestelijke gesteldheid. We hebben allemaal bepaalde gewoontes die ons helpen de dingen te doen die we moeten doen en die ons ook vaak door moeilijke periodes helpen. Zo kan een bepaalde dagstructuur enorm helpen wanneer je depressief bent en het liefste de hele dag in bed ligt. Het kan negatieve patronen doorbreken en het kan er op den duur voor zorgen dat je je beter gaat voelen. Helaas hebben we ook allemaal gewoontes die minder goed voor ons zijn. Volgens Health Magazine staan deze 9 dagelijkse gewoontes ons geluk in de weg.

Als ik zelf eens nadenk over gewoontes die ongezond kunnen zijn en die je geluksgevoel in de weg kunnen staan denk ik aan onregelmatig en niet gevarieerd eten, het opkroppen van gevoelens en emoties, het afzonderen van de buitenwereld, jezelf onrealistische eisen of doelen stellen die je eigenlijk onmogelijk kunt behalen, alleen maar dingen moeten van jezelf in plaats van dingen mogen, relaties onderhouden die ongezond zijn, etc. De gewoontes die via Health Magazine naar voren kwamen komen hier wel deels mee overeen, maar er zitten ook dingen bij waar je wellicht nog niet over na had gedacht, zoals van alles foto's maken.

meisje camera
Bron

♦ Van alles foto's maken
Ik ben niet iemand die van alles foto's maakt, maar ik vind het vaak wel leuk om fijne en bijzondere momenten vast te leggen. Ik doe dit omdat ik het leuk vind om hier later op terug te kijken en om mijn herinnering levendig te houden. Daarnaast vind ik het leuk om die momenten te delen met mensen die er niet bij waren. Bijvoorbeeld als ik op vakantie ben geweest. Een onderzoek dat gepubliceerd is in Psychological Science toont echter aan dat mensen zich leuke momenten juist moeilijker kunnen herinneren als ze er foto's van hebben gemaakt. Dit is nieuw voor mij, omdat ik dacht dat dit het juist ondersteunde.. maar tegelijkertijd is het misschien ook logisch dat je minder van het moment kunt genieten wanneer je alles ziet door je camera lens.

♦ Uitstelgedrag
Veel mensen zijn ontzettend goed in het uitstellen van dingen. Of het nou gaat om een knoop die je nog aan een jasje moet naaien, het leren voor een proefwerk of het vertellen over je problemen aan mensen in je omgeving, zoals je ouders. Uitstelgedrag zorgt vaak even voor een fijn gevoel omdat je dat vervelende klusje niet hoeft te doen of omdat je daardoor nog wat moed kan verzamelen, maar tegelijkertijd weet je wel dat het nog een andere keer op je staat te wachten. Dingen uitstellen hoeft niet perse te leiden tot een ongelukkig gevoel, maar wanneer faalangst bijvoorbeeld een rol speelt, wordt het door uitstelgedrag alleen maar erger. Daarnaast stellen we ook te veel dingen uit die echt niet nodig zijn. Ik heb inmiddels met mijzelf afgesproken dat ik dingen die ik binnen 5 minuten kan doen, ook direct doe als ik er op dat moment de mogelijkheden voor heb. Dit scheelt veel frustraties en dingen op mijn to do list.

♦ Een slechte houding
Volgens een studie die gepubliceerd werd in de Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, werden proefpersonen ongelukkiger wanneer zij een slechte houding aannamen. Zij onthielden ook meer negatieve gebeurtenissen in vergelijking met de mensen die wel een goede houding hadden. Een slechte houding, waarbij je schouders en bovenrug teveel naar voren gericht zijn, is niet alleen slecht voor je mentale gesteldheid en je gelukkige of ongelukkige gevoel, maar ook voor je lichaam is het ongezond. Je kan dan eerder last krijgen van pijn en andere lichamelijke klachten en dat bevordert je gelukkige gevoel ook niet. Het is dus goed om regelmatig te oefenen met een betere, rechte houding. Hoe meer je oefent, hoe sneller je deze houding automatisch zal aannemen.

meisje
Bron

♦ Niet sporten
Mensen die heel weinig of nooit sporten, zijn vaker depressief. Dit blijkt uit een onderzoek van JAMA Psychiatry. Hiervoor werden jarenland 11.000 mensen gevolgd. Dat sporten gezond is en dat het goed is voor onze psychische gesteldheid is inmiddels wel bekend. Wel is het belangrijk om te kijken naar wat voor jou haalbaar is en wat bij je past. Wanneer je een eetstoornis hebt, kan sporten ook juist niet verstandig en soms zelfs gevaarlijk zijn. Overleg dit eventueel met een arts, een psycholoog of diëtist.

♦ Slecht slapen
Goed slapen doet heel veel voor onze lichamelijke en geestelijke gesteldheid. Wanneer je weinig nachtrust hebt en overdag erg moe bent, kun je je ook eerder somber en prikkelbaar voelen. Meerdere onderzoeken hebben al aangetoond dat een te kort aan slaap je ongelukkiger maakt en dat het kan leiden tot depressies.

♦ Ongezonde relaties
Veel mensen lopen vast in hun leven of ondervinden problemen doordat zij in relaties zitten die niet goed voor hen zijn. Relaties kunnen behoorlijk verstikkend werken en je negatief beïnvloeden. Dit kunnen zowel liefdesrelaties zijn als vriendschappen. Wanneer je verder niet zo'n sterk sociaal netwerk om je heen hebt, kan het lastiger zijn je hier los van te maken. Gezonde relaties en vriendschappen zijn juist heel belangrijk en kunnen ook een grote bijdrage leveren aan een fijn en gelukkig gevoel. Het is goed om je relaties eens onder de loep te nemen en te kijken wat jou helpt en steunt en wat eigenlijk niet helpende relaties zijn. Dit kunnen ook relaties of vriendschappen zijn met mensen waarmee het eerst wel goed werkte en waarmee je wel een gezonde relatie had. Dit kan veranderen, net als jouw behoeften.

♦ Je praat niet echt met iemand..
Het helpt om face to face echt goede gesprekken met anderen te voeren. Tegenwoordig praten we veel met elkaar via onze telefoon en het internet maar er wordt steeds minder echt gesproken. En hiermee gaat het niet om oppervlakkige gesprekken maar over echt intieme gesprekken over je gevoelens en hoe het echt met je gaat. Dit hoeft niet met iedereen, maar het is wel belangrijk dat je dit regelmatig wel doet.

meisjes
Bron

♦ Nooit alleen zijn
Het is goed voor ons om onder de mensen te zijn en in contact te staan met anderen, maar tegelijkertijd is het ook goed om af en toe de tijd voor jezelf te nemen en alleen te zijn. Sommige mensen vinden dit heel lastig en anderen schieten hier weer erg in door en leven vooral alleen en zonderen zich af. Af en toe even een momentje voor jezelf hebben we allemaal nodig. Even alleen zijn tussen alle drukte en verplichtingen door. Probeer elke dag even een momentje me-time in te plannen, al is het maar een kwartiertje.

♦ Het leven te serieus nemen
Ondanks dat veel mensen met een eetstoornis moeten leren zichzelf serieus te nemen, moeten we op sommige momenten het leven niet al te serieus nemen. Het is ook weleens tijd voor een grapje, wat sarcasme of andere vormen van humor. Het kan inspireren, relativeren en we worden er vaak ook even gelukkiger van. Een grappige film of tv serie kan al enorm helpen en lachen is toch wel een van de beste medicijnen. Ook als je je verder ontzettend slecht voelt.

Bron: hln.be

Wat zou jij meer moeten doen of laten?

 

Reacties

*** - Maandag 20 maart 2017 19:59 Beantwoorden

Op mijn lijstje staan nog:
- piekeren over genomen beslissingen of dingen die ik toch niet meer kan veranderen.
- me constant afvragen wat andere van mij en van wat ik doe zouden denken
- teveel binnen zitten
- multitasken

Sparkle1991 - Maandag 20 maart 2017 21:26 Beantwoorden

Mooie blog. Ik vind dat met foto's maken zeker zo. Op momenten die ik niet wil vergeten, zoals een reis met safari, laat ik mijn camera / telefoon vaak ook uit. Puur om te kunnen genieten van dat wat je ziet - en nooit over kan brengen op een foto.

A. - Dinsdag 21 maart 2017 07:20 Beantwoorden

Ik zou meer contacten moeten leggen en meer uit moeten gaan.
Maar ik ben zo vaak ziek dat ik niet weet hoe.

Liz - Dinsdag 21 maart 2017 20:07 Beantwoorden

De punten die je hier beschrijft zijn erg herkenbaar, de oplossingen die je geeft ook logisch. Alleen het tussen station mis ik .. "hoe doe je dit" als je op zo'n punt bent waarbij je de problemen goed aanvoelt en je jezelf er bewust van bent maar je aangeleerde gedrag blijft stand houden?

Geschreven door Laura

Laura werkte als redactrice voor Proud2Bme. Er komen met enige regelmaat nog blogs van haar online.

Vind je dit waardevol?

Ken je iemand die dit moet zien?