Simpele tips om beter te slapen

Gepost op Vrijdag 13 april 2018 10:00 door Redactie in Beautyblog.

Ik lees regelmatig op het forum dat mensen in bijvoorbeeld stressvolle periodes erg veel problemen hebben met in slaap komen. Ik heb regelmatig problemen met in slaap komen op vakantie of in tentamenperiodes. Er zijn verschillende dingen die mij helpen om dan toch te slapen. Wanneer je serieuze problemen hebt met slapen ben je ze hoogstwaarschijnlijk al wel een keertje tegengekomen en zijn ze misschien voor jou niet zo helpend. Als je net zo als ik alleen in bepaalde periodes er last van hebt, kan dit een nacht van verschil maken!

♥ Zorg voor regelmaat
Vroeger ging op wisselende en rare tijden slapen en negeerde ik mijn vermoeidheidsgevoel. Doordat ik mijn vermoeidheidsgevoel negeerde, merkte ik dat later moeilijk in slaap kwam. Daarnaast had ik ook het idee dat ik een stuk onrustiger sliep als ik langer wakker bleef dan mijn lichaam aangaf. Na een tijdje gaf mijn lichaam wisselende signalen af en wist ik niet meer goed wanneer ik nou echt moe was en wanneer niet. Ik probeerde daarom meer regelmaat in mijn slaapritme te creëren. Ik ging op een vaste tijd slapen en zette mijn wekker ook op een vast tijdstip. Na enkele dagen merkte ik een verschil en werd het voor mij steeds makkelijker om op een vast tijdstip in slaap te vallen.

♥ Leg je telefoon weg
Een telefoon geeft een blauwlicht af wat jouw hersenen laat geloven dat het nog niet nacht is. Door het blauwe licht wordt er geen melatonine aangemaakt waardoor je minder slaperig wordt en moeite krijgt met in slaapvallen. Voor mij helpt het om een uur voordat ik ga slapen niet meer op mijn telefoon te zitten en ook andere beeldschermen te vermijden. Ik heb op mijn nieuwe telefoon een knopje die het blauwe licht verminderd. Desalniettemin merk ik dat het helpt maar het niet helemaal oplost dus houd daar rekening mee!

♥ Probeer je bed enkel voor slapen te houden
Deze tip kreeg ik vroeger van mijn moeder en werd later een regel. Ik vond het verschrikkelijk. Ik deed namelijk alles in mijn bed. Ik werkte daar aan school, keek series en at. Doordat ik dat deed werd mijn bed niet meer een plaats waar ik tot rust kwam maar een plek waar ik leefde. Mijn hersenen associeerde dus ook mijn bed niet meer met slapen maar met alerte dingen. Toen ik enkel in mijn bed ging liggen om te slapen merkte ik dat ik ook veel makkelijker in slaap kwam.

♥ Let op je cafeïne intake
Toen ik mijn psycholoog vertelde dat ik problemen had met slapen zei ze dat ik op moest passen met de cafeïne die ik binnenkreeg na 8 uur ’s avonds. Ik vertelde haar dat ik geen cola of koffie dronk en dat ik dus ook geen cafeïne binnenkreeg, maar wat ik niet wist dat er in nog veel meer producten cafeïne zit. Cafeïne zit namelijk ook thee, ijsthee en andere frisdranken. Ik ben toen op gaan letten en ik merkte dat door er op te letten ik inderdaad beter in slaap kon komen.

♥ Matig met alcohol
Vaak wordt alcohol gezien als iets wat er voor zorgt dat je makkelijk in slaap komt en ook beter van gaat slapen, maar het tegendeel is eigenlijk waar. Door de alcohol ga jij oppervlakkiger slapen, waardoor je ook onrustiger slaapt. Daarom is het verstandig om de paar uur voordat jij gaat slapen geen alcohol meer te drinken.

♥ Ga sporten
In de periode dat ik heel veel moeite had met slapen kreeg ik ook de tip om ’s avonds na het eten te gaan sporten. Doordat ik ging sporten maakte ik mijn lichaam moe. Daarnaast was het voor mij een goede manier om mijn gedachtes te verzetten waardoor mijn hoofd leeg werd en ik minder piekerde. Ik merkte wel dat ik na het sporten niet meteen moest gaan slapen. Ik probeerde dan ook twee uurtjes voordat ik moest slapen weer terug te zijn van de sportschool.

♥ Mindfulness of andere relaxtechnieken
Ik zelf heb nooit baat gehad bij mindfulness, maar wel bij andere relaxtechnieken. Ik leerde ooit in mijn filosofieles een bepaalde meditatie waar ik in de klas zelf in slaap van viel. Ik moest dat dan dus ook thuis proberen. Mijn psycholoog had al meerdere malen aangekaart dat dit mij echt zou kunnen helpen, maar niks hielp tot dit. Ik denk dat er voor iedereen een relaxtechniek is wat aanslaat. Dus geef niet op en probeer er zoveel mogelijk uit!

Wat helpt jou om te slapen?

Fotografie: Seniju & Jason Barles

 

Reacties

AnaMan - Vrijdag 13 april 2018 10:42

Goede tips, zijn allemaal wetenschappelijk onderbouwd! :)

Ik zou toevoegen; maak je niet druk over hoelang je nog in bed kan liggen ("Nog maar 1,5 uur voor de wekker gaat en ik ben nog zo moe!!!").

Manon - Vrijdag 13 april 2018 14:11

Fijne tips! Ik ga wel eens tellen als ik niet in slaap kan komen. Als ik dan de tel kwijt raak, begin ik weer opnieuw en meestal haal ik de 150 niet eens. Misschien helpt dit voor anderen ook!

egel - Vrijdag 13 april 2018 17:19

De dag overlopen van wat je laatst deed naar voor (dus eerst ik ben in bed gekropen, daarvoor tanden gepoetst, daarvoor,...) helpt bij mij ook soms. En anders neem ik kruiden zoals valeriaan.

Ano - Vrijdag 13 april 2018 21:55

Ik slaap wel in maar nooit door

Hejsjs - Vrijdag 13 april 2018 21:56

Mij helpt helaas helemaal niets. Psycholoog wil niet meer helpen omdat ik er dan weer teveel op gefocust raak. Ik accepteer zoveel als ik kan maar blijf er ergens zo sad om worden dat ik niet de dingen kan doen die ik leuk vind etc etc. Maarja zo lang ik sad blijf geen hulp er op want een focus. Snap het echt wel maar zo frustrerend!!

Maan - Vrijdag 13 april 2018 23:45

Goed blog! Ik herken eigenlijk wel dat negeren van die vermoeidheidssignalen.. maar feit is dat als ik moe ben ik ineens bergen kan verzetten wat schoolwerk betreft.. maar misschien moet ik nu ook maar eens naar bed gaan ;)

Maria - Zaterdag 14 april 2018 09:53

Heb jaren matig tot zeer slecht geslapen, vanaf mijn kindertijd. Achteraf bezien, onder andere door veel teveel snoepen en mijn eetstoornis. Zorg nu voor een beter voedingspatroon en gebruik wat voedingssupplementen. Heeft een stuk gescheeld. Een stabiele bloedsuikerspiegel en voldoende eiwitten zijn ook belangrijk. Beweging is inderdaad belangrijk maar de juiste bouwstoffen om de neurotransmitters aan te maken ook. En als je een eetstoornis hebt kan sporten soms teveel zijn, ofwel dat je jezelf erin verliest. Heb naast mijn bed 's avonds twee schijfjes tegen de electrosmog. Dan val ik helemaal als een blok in slaap.

Maria - Zaterdag 14 april 2018 16:25

Sowieso hebben mensen met een eetstoornis vaak tekorten aan bepaalde voedingsstoffen, zoals zink, waardoor allerlei biochemische processen in je lichaam minder goed verlopen. Op internet kan je vinden hoe je lichaam melatonine aanmaakt uit tryptofaan, met hulp van allerlei andere stoffen, via 5htp en serotonine.

Geschreven door Redactie

De redactie van Proud2Bme blogt dagelijks over diverse eetstoornis gerelateerde onderwerpen.

Vind je dit waardevol?


feed