Stoppen met calorieen tellen

 

Hoe doe je dat, stoppen met het tellen van calorieën? Het is best wel moeilijk om dat aan te pakken als je er aan verslaafd bent geraakt door een eetstoornis of omdat je op een andere manier bijvoorbeeld obsessief met eten en afvallen bezig bent. Toch is het tellen van calorieën niet gezond voor je. Lichamelijk vaak niet, maar ook geestelijk maak het 't leven er niet makkelijker op. Als je wilt herstellen van een eetstoornis is het niet helpend om ermee door te gaan. Maar hoe stop je het als het al bijna automatisch gaat inmiddels?

Calorieën tellen kan je weerhouden van herstel van je eetstoornis. Ieder klein kiertje van een deurtje dat jij open houdt tijdens je herstelproces, kan de kans op terugval enorm vergroten. Die deurtjes moeten uiteindelijk gesloten worden. En niet alleen met de deurkrik, misschien zelfs met een slot waarvan je de sleutel weg gooit of je laat de deur helemaal dichttimmeren en wegwerken in de muur. Deurtjes naar eetgestoorde gewoontes zijn linke soep in de toekomst, tijdens en na je herstel. Ook het tellen van calorieën hoort daarbij.

foto

Het tellen van calorieën zorgt er namelijk voor dat je gericht blijft of in ieder geval deels, op cijfertjes en hoeveelheden. Dit weerhoudt je er van om bezig te zijn met smaak, zelf-zorg, genieten en gezondheid. Wil je daarvan loskomen en jezelf een echte, eerlijke kans geven om te herstellen, dan heb je misschien wel wat aan deze stappen.

Jouw kijk op calorieën
Als je een eetstoornis hebt, zie je calorieën vaak als vijand en gevaar dat gecontroleerd en gemanipuleerd moet worden. Je ziet het als iets dat problemen oplevert. Het kan helpen om op een andere manier over calorieën te gaan denken. Calorieën zijn in feite gewoon maataanduidingen van energie. Ze geven je informatie over het voeden en verzorgen van je organen, geven je longen de mogelijkheid om te ademen, zorgen voor een goede stofwisseling, geven je kracht, energie en leven. Herinner jezelf er eens aan hoe belangrijk calorieën zijn en wat je er aan hebt.

Gebruik een andere food tracker
Moet je nog een eetlijstje bijhouden of vind je de overstap van alles tellen naar niets meer tellen wat groot, dan kun je kijken naar Apps die geen calorieën noteren. Door je eetstoornis kijk je naar calorieen heel anders en dat is niet helpend voor je. Je kunt apps gebruiken zoals de Proud2Bme app, Rise Up van Recovery Warriors of gewoon Notities in je telefoon. Dit is een veel gezondere manier dan alles noteren met cijfertjes en dat optellen. Later kun je ook dit weer afbouwen of stoppen.

Focus op de voordelen
Soms word je wat overweldigd door je hele herstelproces. Je zit er midden in en bent met van alles bezig. Het kan dan goed zijn om weer even voor jezelf op een rijtje te zetten waarom je dit doet en waar je wilt komen door dit te doen. Wat zijn de voordelen van herstellen? Wat levert het je op voor relaties? Hoe zal het je leven beïnvloeden? Zal het je helpen in het verwezenlijken van je dromen, carrière of hobby's? Dit kan je helpen om in te zien waarom je los wilt komen van die eetstoornis en waarom calorieën tellen dus belangrijk is om los te gaan laten.

food

Kijk om je heen voor steun
Een eetstoornis overwinnen is een hele grote uitdaging en je hoeft het niet alleen te doen. Probeer alles te doen om mensen te betrekken bij jouw proces. Zoek hulp bij een professional, zoals een psycholoog, gespecialiseerd centrum voor eetstoornissen, diëtist of psychiater. Zij kunnen je helpen om te ontdekken waarom deze problemen zijn ontstaan, hoe je er mee om te kunt gaan en geven je handige tools in handen om er tegen te vechten. Hulp van mensen om je heen in combinatie met professionele hulp is een van de belangrijkste stappen om te herstellen.

Afkicken
Als je stopt met gewoontes die jou ook iets positiefs opleverden, is dat vaak echt even ‘afkicken'. Het voelt onwennig en je denkt er alsnog heel erg veel aan. Het gaat soms automatisch. In het begin zal dat ‘afkicken' echt even doorbijten zijn. Het kost tijd en is iets wat niet gemakkelijk gaat en waar je heel veel energie in moet steken. Je kunt jezelf liefdevol afremmen door afleiding te zoeken, contact te zoeken met iemand om je heen, even naar buiten gaan, over de ‘drang' om te tellen te schrijven of iets anders te doen om hier doorheen te gaan. Het kost enige tijd, maar het wordt steeds minder. Steeds vaker zul je merken dat je het niet nodig hebt om te weten wat er in je eten zit. Het wordt allemaal rustiger, maar dan moet je er wel eerst doorheen. Het slijt er langzaam uit met de tijd. Hoe minder aandacht je het geeft, hoe minder het aanwezig zal zijn.

Niet zoals je denkt
Als je een eetstoornis hebt, ben je vaak erg bang om aan te komen. Vooral bij anorexia, boulimia en eetstoornis NAO speelt dit een duidelijke rol. Als je stopt met het tellen van calorieen, laat je een stukje controle los. Schijncontrole welliswaar, maar toch kan dat heel eng aanvoelen. Het is daarom goed om het een en ander te relativeren, zoals hoeveel je kunt aankomen in één dag, dat je niet eindeloos aan blijft komen, dat op gevoel eten fijner is dan volgens regels, dat er waarschijnlijk helemaal niets verandert aan je gewicht als je de controle wat meer los laat en dat gewicht niet zo belangrijk is als dat je op dit moment denkt door je eetstoornis. Hierover praten over schrijven kan ook helpen om het te relativeren en de drang om te gaan compenseren tegen te gaan. 

Hoe ga jij om met calorieën tellen?

Fotografie: Porsche Brosseau, The Marmot

 

Gerelateerde blogposts