Klaar met therapie

Als je therapie hebt gevolgd voor je eetstoornis of net een opname achter de rug hebt, kun je best wel in een gat vallen. Het is soms hard om dan weer in je normale leventje mee te moeten draaien en de steun van een groep of therapeut te moeten missen. Je voelt je alsof je nu ineens moet zwemmen zonder bandjes en zonder de ze zwemjuf die langs de kant meekijkt en je te hulp kan schieten.

Als je geen therapie meer hebt, kan dat een trots gevoel geven. Eindelijk ben je klaar. Maar ondertussen is het ook zo dat je jezelf afvraagt of het je wel gaat lukken nu? Kun je dit wel? En wat als het niet goed gaat of je terugvalt? Die angsten zijn denk ik heel normaal. Ik schreef er al eens over in het blog ‘afscheid nemen van therapie‘.

Er zijn een aantal dingen die eng zijn wanneer je therapie aan het afronden bent. Maar er is natuurlijk ook zeker iets te vieren. Je bent heel wat verder gekomen en mag stoppen of afbouwen met therapie. Dat is niet zomaar, dan heb je iets bereikt. Probeer dat dus ook wel echt positief te zien en niet enkel te kijken naar wat er allemaal zo eng is.

Als je dan eenmaal weer thuis bent na de kliniek of geen therapie meer hebt, is dat best wel even wennen. Toch zijn er een aantal dingen die je mee gekregen hebt vanuit therapie en die belangrijk zijn om aan te houden, maar ik kan je ook wat andere praktische tips geven uit eigen ervaring.

 Je eigen gebruiksaanwijzing
Je zult nooit helemaal weten hoe je in elkaar zit, wat werkt en hoe je leven zal lopen. Maar in therapie heb je vaak al wel een aantal dingen geleerd. Misschien heb je ook wel een terugvalpreventieplan, anti-depressieplan of andere signalen opgeschreven die belangrijk zijn om in de gaten te houden. Het kan daarom handig zijn dit in een speciaal boekje te schrijven. Een soort handleiding voor na therapie of na de kliniek. Je kunt zelfs ook een boekje maken voor mensen in je omgeving. Dingen waar ze op kunnen letten of die ze voor jou kunnen doen en waar aan ze kunnen zien dat het wat minder gaat. Dat kunnen ook gewoon leuke dingen zijn.

Je kunt dat plan ook opstellen aan de hand van een aantal categorieën. Zo kun je kijken hoe je op sociaal gebied verandert als het wat minder gaat en wat je dan kunt doen. Dit kun je ook beschrijven bij de kopjes ‘lichamelijk‘ en ‘eetgedrag‘. Je beschrijft bij elke categorie wat de gedachtes, gevoelens en gedragingen zijn en wat je hier aan wilt veranderen. Je kunt in dit boekje ook een lijstje zetten met dingen die jou helpen om je goed te voelen. Of gedachtes die handig zijn om niet te vergeten. Het klinkt heel simpel en je gaat er waarschijnlijk vanuit dat je het allemaal wel uit je hoofd weet, maar toch is het handig alles op te schrijven en het er nog eens bij te pakken.

Bron foto

 Tijd om te wennen
Geef jezelf vooral tijd om er aan te wennen weer thuis te zijn of geen therapie meer te hebben. Het is namelijk ook spannend, nieuw en even wennen. Daar hoef je niet van te schrikken en het is belangrijk dat ook met je omgeving te bespreken. Wees een beetje geduldig en lief voor jezelf tijdens die eerste periode. 

 Daginvulling
Als je weer thuis bent en je dagen niet meer gevuld worden met therapie, is het goed om wel een nieuwe daginvulling te zoeken. Probeer niet meteen alleen maar aan werk te denken, maar doe ook van alles wat je leuk vindt. Mijn therapeut zei na therapie tegen me: ‘’Je hoeft het niet meteen zo serieus te nemen, ga alsjeblieft gewoon eens genieten van het leven.”

Ik ben toen de vijf maanden tot aan mijn opleiding allemaal leuke dingen gaan doen. Ik deed ook oppaswerk, maar ging vooral ook gezellige dingen doen met vriendinnen, op vakantie, dagjes uit en genieten van de natuur. Dat heeft me niet alleen laten zien dat het leven leuk is, maar ook dat ik het zelf leuk kan maken, door dingen te doen en te ervaren. Dat is niet alleen leuk, maar je leert er ook weer van om te genieten en te touwtjes een beetje te laten vieren.

 Realistisch
Als het even wat minder gaat, denk dan niet meteen dat je terugvalt of dat het ‘weer helemaal mis gaat‘. Ik dacht dat al heel snel als het een dag of twee dagen niet zo goed ging met eten of als ik me dik voelde. Toch is het niet zo dat je dan meteen echt terug zult vallen. Natuurlijk zijn het geen goede signalen en is het belangrijk om jezelf te herstellen. Maar het gaat vast niet meteen ‘weer helemaal mis‘. Probeer toe te passen wat je hebt geleerd en ervoor te gaan.

 EHBO koffertje
Eerder schreven we al over zo’n EHBO koffertje dat je zelf kunt samenstellen. Dit koffertje zit vol briefjes, spulletjes en andere dingen die jou helpen op moeilijke momenten. In dat koffertje kun je eventueel ook kaartjes van oude groepsgenootjes doen, voor als je je alleen voelt. En doe er ook je boekje in met je eigen gebruiksaanwijzing of je anti-depressieplan.

 Rennen en stilstaan
Na behandeling ben je misschien geneigd heel rustig aan te doen, of juist ineens alles weer op te pakken. Het kan dan zijn dat je jezelf een beetje voorbij rent, of je juist heel eenzaam gaat voelen als je weinig onderneemt. Zorg dus voor een goede balans tussen dingen doen en rust nemen. Spanning is belangrijk in je leven en zorgt voor nieuwe ervaringen en uitdagingen. Ontspanning zorgt voor ruimte om na te denken en op te laden. Beiden dus heel belangrijk.

Je kunt ook zelf een lijstje maken met aan de linkerkant dingen die jou (in)spanning opleveren (zoals huishouden, belangrijke afspraken, school, werk, sport etc.) en rechts dingen die ontspanning geven (mediteren, yoga, wandelen, film kijken, tekenen, lezen etc.) Doe dingen die moeten, maar doe ook dingen die je leuk vindt om te doen. Probeer beide kanten van de pagina dagelijks een beetje evenwicht te vinden.

 Nieuwe dingen
Weer thuis zijn en je werkende of studerende leventje oppakken is al nieuw genoeg. Maar loopt dat allemaal of heb je nog veel vrije tijd, probeer dan veel nieuwe dingen uit. Zo kun je de ruimte die er is na je eetstoornis opvullen met leuke dingen. Probeer nieuwe hobby’s, neem proeflessen, ga op vakantie of maak een reis. Nieuwe dingen beleven zorgt voor nieuwe ideeën en verrijkt je leven. Ook als een van die proeflessen niet zo leuk is. Dan weet je dat tenminste ook weer. Maar er zitten vast ook heel veel leuke momenten in die nieuwe ervaringen!

Hoe zie jij jouw leven na therapie?

Vrijdag a.s. is er een Proud2Meet met als thema: de Hulpverlening. Hier kan ook worden gepraat over bovenstaande onderwerpen.

Plaatjes 1&3 : Weheartit

admin

Geschreven door De Redactie

Reacties

15 reacties op “Klaar met therapie”

  1. Ik vond het ook best moeilijk om mijn leven weer op te pakken na mijn opname. Maar inmiddels ben ik er aan gewend. Thanks voor de blog, interessant.

  2. Komt heel goed uit deze blog, ben net een week klaar met mijn behandeling. Het is wel erg lastig en dit lezen helpt wel een beetje.

  3. na 7 jaar therapie weet ik nu echt niet wat ik voor daginvulling kan doen die lukt met mn “beperkingen” en beschikbaar is. Best lastig..

  4. Kon en mocht ik maar van mijn ouders even ‘rust’ pakken na de intensieve behandelingen en genieten, maar dat mag niet van hun, ik zal en moet full time school, opleiding werk en het sociale leven oppakken, en dan ook nog omdat ik nèt 18 ben maar even het hele financiële plaatje zelf dragen, zonder werk, en zonr zaakgeld ooit te hebben gehad, hoe wil ik dit volhouden?

  5. Na jaren van gesprekken, opnames, deeltijdbehandelingen, nog meer opnames en nog veel meer gesprekken, zij mijn therapeute in een gesprek uit het niets; ‘Eigenlijk ben je dus genezen en is het niet nodig om hier nog te komen?’ En dat was het ook. Sinds dien heb ik geen therapie meer gehad, heb het nooit gemist en zeker geen gat gehad. Vond het heerlijk dat ik niet meer wekelijks 2 uur kwijt was met heen en weer fietsen en praten..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *