Slimme tips om beter te slapen

Zelf heb ik tijdens mijn eetstoornis behoorlijk slecht kunnen slapen. Misschien door slechte voeding, stress en alles wat er in mijn hoofd om ging. Ook daarna ben ik altijd op zoek geweest naar maniertjes om tot rust te komen. Mindfulness, ademhalingsoefeningen, kruiden, thee, kaarsjes, lichtjes. Al mijn bevindingen vind je hier onder!

Ritueel
Dit is iets dat mij echt het beste helpt. En met ritueel bedoel ik geen wierook en kaarsjes branden, maar een soort structuur aanbrengen in je dag. Best moeilijk voor sommige mensen (incl. mezelf), maar het werkt wel erg goed. Door een vaste tijd te nemen waarop je je klaar gaat maken om te slapen en een vaste tijd te prikken waarop je in bed gaat liggen, zorg je ervoor dat je lichaam daar aan kan wennen en je dus gemakkelijker rond dat tijdstip in slaap komt.

Ik zelf probeer rond een uur of 21:00-21:30u naar boven te gaan om te douchen, tanden te poetsen, pyjama aan te trekken, dingetjes in mijn kamer op te ruimen, mijn tas klaar te maken en mijn kleding klaar te leggen voor de volgende dag. Zo zorg ik voor mezelf dat er een aantal zorgen van mijn schouders afvallen en ik zeker weet dat ik de volgende dag niets (weinig) kan vergeten.

Vervolgens ga ik rond 22:00u in mijn bed liggen. Soms drink ik nog een kopje thee, lees ik wat, watsapp ik een vriendin, schrijf ik in mijn dagboek of knuffel mijn kat. TV kijken doe ik eigenlijk zoveel mogelijk voor 21:30u. Langzaam aan wordt ik meestal moe en val ik dan in slaap.

Geurtjes
Ik hou zelf enorm van parfum, crèmes en oliën met een geur. Dit soort dingen kunnen je zintuigen prikkelen, maar je ook juist helpen ontspannen. Lavendel is een van de geuren die ik vaak in mijn geurbrander heb. Hoe natuurlijker deze olie, hoe beter. Druppel een aantal druppels olie op je kussen, op je pyjama of in een geurbrandertje en je valt heerlijk ontspannen in slaap. Blaas het kaarsje van de geurbrander wel eerst uit.

Spray een beetje Deep Sleep van The Bodyshop op je kussen voor een betere nachtrust. Dit is ook erg geschikt voor mensen die niet van Lavendel houden. Het ruikt fris naar Kamille. Een flesje kost maar een paar euro.

‘Pilletjes’
Voor je naar de dokter gaat voor slaapmedicatie, kun je zelf nog wat dingen proberen die natuurlijk en niet schadelijk zijn. Overleg dit echter wel zodra je een gesprek met een psychiater of huisarts hebt. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van een lichte dosis Melatonine, dat je slaapritme weer op orde kan brengen. Dit koop je bij de drogist of natuurwinkel. Vraag hier ook gerust advies over het gebruik hiervan.

Lig je veel wakker omdat je piekert, dan kan Valeriaan helpen om wat tot rust te komen in je hoofd. Valeriaan zorgt voor innerlijke rust en niet voor een suf gevoel. Veel mensen slapen met dit middeltje veel rustiger. Neem dit soort pilletjes een uur voordat je naar bed gaat in. 

Thee
Ik vind het zelf heel fijn om nog even in bed half rechtop te zitten en iets te lezen, te schrijven of na te denken over mijn dag. Meestal drink ik dan een kopje thee. Omdat er in veel thee theïne zit, dat er voor kan zorgen dat je niet kunt slapen, drink ik Bedtime Tea van de natuurwinkel. Geen uitzonderlijk lekkere smaak, maar wel een fijne thee om te drinken voor het slapen gaan. Te koop bij drogist of Gezondheids Winkel. Lees hier meer over kruidenthee voor het slapen gaan.

Lichtjes
Ik vind het zelf heel ontspannend om naar bewegende lichtjes te kijken. Soms speel ik nog even met de kat met een laserpen of zet ik mijn sterretjes lamp van Ikea aan. Deze vond ik in de kerstcollectie van afgelopen jaar, maar misschien verkopen ze een soortgelijke lamp ook wel bij andere winkels of op de lampen- of kinderafdeling van Ikea. De lamp draait rond waardoor er stippen op het plafond draaien. Heel ontspannend om naar te kijken. Je kunt ook een lavalamp neerzetten in je kamer.

Er bestaan ook ijzeren waxinelicht houdertjes die ronddraaien met sterren, elfjes of vlindertjes eraan die licht weerspiegelen. Een gewoon kaarsje in een leuke houder met gaatjes geeft ook een ontspannend gevoel door het flikkeren van het vlammetje. Pas alleen op dat je niet in slaap valt terwijl het kaarsje nog brandt. Vallen je ogen bijna dicht, blaas hem dan snel uit.

Mindfulness
Je kunt voor het slapen gaan ook nog wat rustgevende muziek luisteren of een mindfulnessoefening doen via een CD of de App Headspace. Op deze App vind je fijne, gemakkelijke en leuke oefeningen om je gedachtes te ordenen en tot rust te komen. Je kunt 10 leuke oefeningen met filmpjes gratis downloaden.

Dit waren mijn tips.
Wat helpt jou om beter te slapen?

admin

Geschreven door De Redactie

Reacties

32 reacties op “Slimme tips om beter te slapen”

  1. Bedankt voor de tips!

  2. boek lezen, rustige muziek opzetten, alles wat ik niet moet vergeten op een lijstje te schrijven(tip dus leg pen en papier naast je bed zodat je iets van je af kan schrijven wanneer er de hele tijd iets in je hoofd blijft dwalen voor ”morgen”)

  3. warme melk wil mij ook weleens helpen

  4. Haha, alles klinkt rustgevend, maar ik zie steeds in gedachten die poes als een gek achter die laserpen/stip, hoe moet ik het noemen, rennen! Na ja, weet je iig dat ze goed moe is! Wel goeie tips!

  5. Voor mij idd ook een vast patroon: eerst dit, dan dat, dan zus, dan zo, bed in, slapen maar. Doe ik dat niet, dan kan ik me ook echt nog onrustig voelen en kan ik mijn gedachten veel moeilijker stopzetten.

  6. Ik gebruik melatonine maar dan op recept van de apotheek
    3 mg uur voor ik ga slapen
    het werkt echt heel goed!!!

  7. Jouw kat is zooo mooi! 🙂

    En bedankt voor de tips!

  8. Dick de Ruiter heeft een aantal erg fijne meditatie’s die je kunt luisteren voor je gaat slapen. Erg ontspannend..

  9. Wat een goede tips! Heb zelf nogal moeite om te slapen de laatste tijd, dus hier ga ik zeker wat mee doen!

  10. Ooooh wat fijn!=) Ik ga alles proberen want ik val nooooit snel in slaap -.-

  11. Wat een fijne tips, gebruik momenteel de bekende pammetjes, maar wil hier liever vanaf, als het met de tips ook zou lukken zou dat fijn zijn

  12. Een warm bad of lekkere douche voor het slapen..

  13. Bij mij helpt het wel goed om nog iets te eten voordat ik ga slapen. Of om dat alsnog te doen als ik niet kan slapen.

  14. ik heb ook veel moeite met slapen. hoop dat dit helpt!

  15. melatonine werkt inderdaad goed. ik werd hier alleen op een gegeven moment afhankelijk van en sliep behoorlijk slecht toen ik ermee stopte (korte periode)

  16. Het klinkt raar maar ik luister naar de herhaling van nieuwsuur om in slaap te komen

  17. Helemaal niet raar! Ik viel vroeger altijd in slaap bij Pauw en Witteman 🙂

  18. Ik luister altijd muziek als ik ga slapen. Hiervoor heb ik een wekker waar mijn ipod met ontspannende muziek in gaat en de muziek stopt vanzelf naar x tijd (zelf in te stellen). Dat helpt mij enorm, hoewel het slapen veel lastiger gaat nu in eindelijk mijn slaapmedicatie aan het afbouwen ben..

  19. Chinese klassieke muziek.
    Heel ontspannend en fijn om naar te luisteren.

  20. Mijn zus doet naast haar opleiding homeopathie een cursus voor bachbloesems en beveelt dat erg aan. Zij maakt er druppels van en past de doseringen per persoon aan, maar je kunt het ook in de drogist kopen. Ik hoor van verschillende mensen die het zijn gaan gebruiken (zelfs mensen die sceptisch zijn tegenover alternatieve/natuurgeneeswijzen) dat het werkt. Het helpt speciaal tegen niet kunnen slapen door piekergedachten en zelfs bij mensen die niet konden slapen door stoppen met blowen.
    Zelf lees ik vaak een paar bladzijden om even op andere gedachten te komen en piekergedachten los te laten; wel frustrerend; ook als ik overdag lees, val ik na een paar bladzijden meestal in slaap 😛

  21. Ik heb ook zo vast patroon. naar boven gaan nog even op bed liggen. En dan rustig gaan slapen. En idd nachtrust thee. Die helpt goed!

  22. Ik ben ook echt een rampslaper. Had eerst melatonine 6 mg, werkte niet. Toen zopiclon, werkte al helemaaaal niet (hele nacht ziek geweest :p) en nu aan de pammetjes. Vannacht wel beter geslapen, dus ik hoop echt dat ik wat slaap in kan gaan halen 😉
    Ik heb ook een kaarsje naast mijn bed, heerlijk om daar naar te kijken ‘s avonds.

  23. 5htp werkt bij mij het aller beste.
    Dit is een tussenvorm van tryptofaan en serotine wat als het donker word omzet in melatonine. 🙂 fijn voor overdag en voor snachts EN tegen eetbuien:))))

  24. Melatonine werkt pas vanaf 1 gram. Dus die je in de winkel koopt, werken echt niet. Op recept is beter of ebay 😉 Ik heb ze op recept van vijf gram en drie gram van ebay.

  25. Ooooops . 3 en 5 MILIgram dus.

  26. Eerst had ik melatonine n dat werkte prima bij me en kom nu weer minder goed in slaap.

  27. Iemand ervaring met de Deep Sleep an The Body Shop?

  28. Slaapzacht thee help ook erg goed moet je eens proberen die neem ik ook val goed in slaap proberen doet geen kwad hoop dat die een goede advies is en dat het help sucses allemaal

  29. Wat mij erg helpt is Magnesium-pillen van Sleepzz. Helpt tegen rusteloze benen, voor ontspanning, en er zit ook melatonine en passiebloem in. Daarnaast gebruik ik vaak druppels kruidentinctuur, met valeriaan, hop, en ook weer passiebloem erin. 20 – 60 druppels voor het slapengaan, in een beetje water of sap.
    Ik neem ook meestal een half pilletje dormicum, puur om in eerste instantie in slaap te vallen.
    Wat ook erg goed kan helpen is een luchtbevochtiger. Het schijnt dat je daarmee een hoger percentage diepe slaap per nacht kunt halen. Bij een te droge lucht slaap je blijkbaar slechter. Ook is een luchtbevochtiger goed voor je holtes en kan het helpen tegen snurken, waardoor je ook weer uitgeruster wakker wordt.
    Veel vrienden van mij hebben baat bij Sleepjuice (alleen online te bestellen). Ik zelf voel me er de volgende dag nogal suf van, maar mijn vrienden hebben hier geen last van. Kwestie van uitproberen dus.
    Verder lezen en kijken naar lichtjes.

  30. Wat een superlieve kat trouwens 🙂

  31. Ik slaap zelf al jaren heel slecht.
    Ik heb alles al geprobeerd maar niks werkt.
    Ik slaap als ik überhaupt in slaap val maar hooguit een half uur tot een uur.
    Zelfs zware medicatie als dormicum helpt niet.
    Daar raak ik alleen maar verward van

  32. Dank je wel allemaal voor de tips!! Ik ga maar eens de sleepwell thee proberen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *