De gevolgen van compenseren

 

Na het eten je zo schuldig voelen over wat je hebt gegeten, dat je besluit een paar uur te gaan sporten. 's Ochtends je voornemen om de hele dag weinig te gaan eten omdat je gister een verjaardag had of binnenkort op vakantie gaat. Overgeven na een eetbui, of enkel na een drankje met, naar jouw idee, te veel calorieen. Laxeerpillen slikken omdat je het volle gevoel na een barbecue niet kunt verdragen.


Bron

Het zijn allemaal vormen van het compenseren van je eten. Compenseren doet vrijwel iedereen met een eetstoornis en komt vaak voort uit een schuldgevoel na het eten en/of een angst om aan te komen. Door te compenseren hoop je veelal te kunnen voorkomen dat je aankomt of juist af te vallen en je schuldgevoel weg te maken. Vaak sta je er echter niet bij stil wat dit voor gevolgen heeft, zowel op fysiek als mentaal gebied. Al deze vormen van compenseren zijn namelijk behoorlijk schadelijk en kunnen veel negatieve invloed hebben op je leven.

Honger- en verzadiging
Als eerste zorgt het compenseren ervoor dat je honger- en verzadigingsgevoel ontzettend in de war raakt. Door extreem te gaan lijnen of sporten, over te geven of laxeren, geef je je lichaam immers verkeerde signalen af. Op termijn voel je daardoor niet meer wanneer je nu precies honger hebt en wanneer je genoeg eten hebt. Het kan behoorlijk lang duren voordat dit hersteld is. Zo heb ik periodes gehad waarin ik altijd extreem veel honger had omdat mijn maag uitgerekt leek te zijn door eetbuien. Ook waren er periodes dat ik al vol zat na een boterham omdat ik juist heel weinig at. Mijn lichaam wist niet meer normaal was en daardoor wist ik dit na een tijdje ook niet meer.

Vage klachten
Ook relatief onschuldige lichamelijke klachten laten mogelijk zien dat je niet goed bezig bent. Denk hierbij aan duizeligheid, misselijkheid of zwarte vlekken voor je ogen als je snel opstaat. Dit kan te maken hebben met verschillende dingen. Je kunt bijvoorbeeld een tekort hebben aan bepaalde vitamines en mineralen. Het kan echter ook zo zijn dat er lichamelijk niets met je aan de hand lijkt te zijn, maar dat je toch veel van dit soort vage klachten hebt zoals vermoeidheid, haaruitval, slappe nagels, pijnlijke spieren en gewrichten. Je lichaam geeft hiermee aan dat je niet goed bezig bent. Compenseren, in welke vorm dan ook, is per definitie een aanslag op je lichaam, elke keer opnieuw.

Laxeren
Het slikken van laxeerpillen zorgt ervoor dat je darmen op den duur gewend raken aan deze pillen en hierdoor lui worden. Je zult daardoor telkens meer pillen moeten slikken om je darmen nog enigszins in beweging te moeten krijgen. Dit maakt het slikken van laxeermiddelen verslavend en kan ervoor zorgen dat je je darmen onherstelbaar beschadigd. Dit is ontzettend zonde, want laxeermiddelen zorgen er niet eens voor dat je afvalt, ze onttrekken enkel vocht uit je lichaam. Ook kun je een tekort aan kalium krijgen door laxeermiddelen te gebruiken en over te geven. Een tekort een kalium is levensgevaarlijk. Kalium speelt namelijk een grote rol bij het samentrekken van de spieren. Aangezien het hart ook een spier is, kan te weinig kalium leiden tot hartritmestoornissen en uiteindelijk een hartstilstand. Jaarlijks overlijden er mensen als gevolg van een kaliumtekort.


Bron

Braken
Over de gevolgen van braken is recentelijk al een uitgebreide blog online gekomen. Het moge duidelijk zijn dat ook braken, of dit nu na een eetbui is of na een maaltijd of na wat drinken ontzettend veel negatieve gevolgen heeft en erg schadelijk is. Kleine dingen die je kunt merken zijn bijvoorbeeld keelpijn, misselijkheid en duizeligheid en opgezette klieren. 

Sporten
Hoewel sporten normaal gesproken gezien wordt als iets wat heel gezond is, kun je ook hier behoorlijk in doorslaan. Af en toe sporten is prima, maar als je dit doet met de intentie je maaltijden te compenseren of af te vallen, dan is het niet meer oke. Ook kan uren achter elkaar sporten negatieve effecten hebben voor je lichaam. Zo heb je meer kans op blessures en kan het ertoe leiden je menstruatie cyclus verstoord wordt. Bij sommige vormen van sport kan ook de spiermassa afnemen als men naast het sporten slecht eet.

Sociale gevolgen
Compenseren heeft niet alleen lichamelijke gevolgen. Ook op sociaal gebied gebeurt er veel als je je constant bezighoudt met overgeven, lijnen, laxeren of overmatig sporten. Je kunt je immers voorstellen dat als je weet dat je na een verjaardag heel veel moet gaan sporten, je geneigd bent deze eerder af te zeggen of er in ieder geval niet zo van kunt genieten zoals andere mensen dat kunnen. Mensen met een eetstoornis raken door de loop van de tijd dan ook sneller geisoleerd omdat zij zich meer en meer bezig houden met hun eetstoornis.

Van mezelf weet ik bijvoorbeeld dat als ik 's avonds laxeermiddelen had geslikt, ik de volgende dag niets waard was. Ik had dan ontzettend veel buikpijn, kon de hele nacht niet slapen en was vaak ook nog eens heel misselijk. Dit was ook zo als ik veel eetbuien had gehad en daarna had overgegeven. Ik voelde me daarna erg slecht wat negatieve gevolgen had voor mijn sociale leven. Je kunt je hierdoor steeds somberder door gaan voelen wat uiteindelijk leidt tot depressieve klachten. Deze depressieve klachten zorgen er uiteindelijk voor dat je nog meer last krijgt van je eetproblemen en zo kom je verder in een negatieve spiraal.


Bron

Compenseren, in welke vorm dan ook, heeft dus veel negatieve gevolgen op lichamelijk maar ook mentaal gebied. Misschien heb je geen duidelijke lichamelijke klachten die aangeven dat er fysiek iets mis is, maar ook kleine vage klachten kunnen signalen van je lichaam zijn dat het niet goed gaat. Neem deze klachten dus altijd serieus en ga ermee naar de huisarts als je het niet vertrouwt. Nog belangrijker is het om te werken aan de oorzaak van deze problemen: je verstoorde eetgedrag. Om dit te kunnen doen moet je niet alleen je klachten, maar vooral ook jezelf serieus nemen. Compenseren heeft immers niet alleen invloed op je lichaam, maar op je hele leven.

 

Gerelateerde blogposts

Reacties

ano - Dinsdag 10 november 2015 15:19
goede blog, maar ik ben het niet overal mee eens.

je kan ook 'normaal' compenseren, hiermee bedoel ik dat wanneer je luistert naar je lichaam je na een avond op restaurant te zijn geweest je waarschijnlijk geen trek zal hebben in ontbijt, dan is het heel normaal op niet of kleiner te ontbijten. hiermee doe je je lichaam geen kwaad, je hebt immers de avond ervoor voldoende gegeten en uiteindelijk eet je dus niet te weinig. ook overdag minder eten omdat je weet dat er in de avond een feestje is is iets wat bijna iedereen doet, althans in mijn omgeving. mijn ouders zullen altijd licht ontbijten en lunchen als ze in de avond nog wet moeten, hebben ze dit niet gedaan dan eten ze de dag et op minder, puur omdat ze nog vol zitten van de avond er voor.

dus ja, compenseren door overgeven of overmatig sporten of is fout en ongezond, ook meerdere dagen vasten is natuurlijk niet goed.. maar compenseren omdat je nog vol zit of omdat je weet dat je in de avond een 5 gangen menu zal eten is volgens mij niet verkeerd? je eet immers over het gelmiddelde dan niet te weinig. natuurlijk moet de gedachte van 'ik MAG nu niet eten' er niet zijn. als je honger hebt moet je natuurlijk wel gewoon eten, maar minder eten omdat je nog geen honger hebt is denk ik gewoon heel normaal?
Lisa - Dinsdag 10 november 2015 16:14
Mooie blog! Verder ben ik het ook wel een beetje met 'ano' van hierboven eens. Als ik bijvoorbeeld een avond op restaurant ben geweest zit ik vaak zo vol dat ik de ochtend nadien echt geen honger heb en dus vaak niet ontbijt omdat ik echt geen trek heb. Ik probeer dan wel een stuk fruit te eten om toch iets kleins en gezond binnen te hebben maar een heel ontbijt gaat er bij mij niet in dan. Verder is compenseren door braken of overmatig sporten zeker niet goed dus daar ben ik het zeker mee eens!
anoniem - Dinsdag 10 november 2015 16:25
Reagerend op ano, ik snap wat je bedoelt. Alleen, de mensen die hier lezen hebben vaak met een eetstoornis te maken. Dat als je uit eten bent geweest en je de volgende ochtend een wat lichter ontbijt neemt omdat je geen honger hebt is oké, maar dat je de volgende ochtend een wat lichter ontbijt neemt (of zelfs geen ontbijt zoals jij zelf aanhaalt) om te compenseren dat je de vorige avond meer dan normaal hebt gegeten, is niet oké. Juist bij een eetstoornis is het belangrijk te leren luisteren naar je honger- en verzadigingsgevoel en níét naar je gedachtes over eten, juist omdat die vaak nog zo fout zijn. Want als ik naar mijn eetstoornisgedachtes zou luisteren de dag na het uit eten gaan, dan zou ik zeker mijn ontbijt willen skippen. Ondanks dat ik daar trek in heb, aangezien eten na een paar uur de maag wel uit is. Zolang je dus luistert naar je hongergevoel, en dus een lichter ontbijt neemt omdat je minder trek hebt en dat los kan zien van wat je bij een stevig diner hebt gegeten, dan noem ik dat geen compenseren (want daar denk je niet bij na).

Dus met je laatste zinnen ben ik het weer helemaal eens!
Karin - Dinsdag 10 november 2015 19:28
fijne blog, dankjewel! zeker behulpzaam!
M. - Dinsdag 10 november 2015 20:42
helemaal mee eens. anoniem! Heb je mooi en goed verwoord.
Vind het een heel nuttige blog!
kim300808 - Woensdag 11 november 2015 10:32
Het gaat inderdaad om de gedachte die erachter zit. Dat maakt het zo lastig!
Noekjhu15 - Zaterdag 14 november 2015 07:40
Fijne blog op het juiste tijdstip.
Ik ben nu een week gestopt met laxeren maar nu vraag ik me af hoelang het ongeveer duurt voordat je lichaam weer redelijk stabiel is