Tips bij hyperventilatie

 

Hyperventilatie betekent letterlijk te veel (hyper) ademen (ventilatie). Wie hyperventileert, ventileert meer dan nodig om het koolstofdioxide gehalte in je bloed op de normale hoogte te houden. Oorzaken van hyperventilatie zijn onder andere stress, overbelasting, te snel ademen, verkeerde ademhalingstechniek of een paniekaanval. Symptomen van hyperventilatie zijn duizeligheid, licht in het hoofd, tintelingen in de je handen, vingers en lippen, druk op de borst en men is vaak onrustig.

Als je hyperventileert kan het erg beangstigend zijn en het is belangrijk om te weten hoe je ermee om kunt gaan, het is niet gevaarlijk. Op moment dat het heel ernstig wordt, kan het zijn dat je flauwvalt en dan herstelt je lichaam zijn ademhaling vanzelf weer. Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen, dus voor beide hieronder wat tips.

Lucht
Bron

"Ik herinner mij nog wel het eerste moment dat ik hyperventileerde. Ondanks dat ik nu weet dat het geen kwaad kan, voelde het op dat moment vreselijk en dacht ik dat ik er niet meer uit zou komen. Mijn vriend (die ik toen had) woonde op de Antillen en ik in Nederland. Ik was 16 jaar toen ik voor het eerst alleen daar naartoe ging en toen ik thuis kwam, raakte ik enorm in paniek. Ik wist dat ik hem weer een half jaar moest missen en dit resulteerde in een enorme aanval van hyperventilatie. Ik was tijdens het huilen aan het snakken naar adem en ik kon mijzelf niet rustig krijgen. Ik voelde mij vreselijk. Op andere momenten van hyperventilatie merkte ik dit niet alleen aan mijn ademhaling, maar ook vooral aan tintelingen in mijn handen. Daardoor wist ik gelukkig dat ik moest ontspannen en dat lukte dan vaak wel." - Laura 

Do's om een hyperventilatieaanval te voorkomen

1. Doe aan yoga en meditatie oefeningen
Bij yoga en meditatie-technieken wordt de ademhaling gebruikt als een punt van rust en focus. Door hier goed mee om te leren gaan leer je de juiste ademhalingstechniek aan. Je leert op die manier je lichaam tot rust te brengen met ademen. 

2. Ga je angsten aan
Een aanval van hyperventilatie wordt meestal veroorzaakt door angst. Wanneer je angstig bent kom je in een soort van fight-freeze modus (vechten of vluchten) waarbij je lijf adrenaline aanmaakt. Dit zorgt voor een versnelde ademhaling en kan daardoor hyperventilatie uitlokken.

3. Verminder stress
Acute stress zorgt ervoor dat je alert bent. Echter, chronische stress kan veel klachten met zich meebrengen. Het kan er voor zorgen dat de bijnier constant adrenaline produceert waardoor je chronisch kunt gaan hyperventileren. Dan staan de problemen met ademen niet zo zeer op de voorgrond maar vooral de misselijkheid, drukkend gevoel op de borst en de tintelingen.

4. Lees een boek voor
Het klinkt misschien een beetje knullig maar door een boek voor te gaan lezen wanneer je een hyperventilatieaanval voelt aankomen, word je gedwongen je ademhaling onder controle te houden. Bovendien wordt je dan ook afgeleid van datgene wat misschien de hyperventilatieaanval uitlokt.

Do's om een hyperventilatie te verhelpen

1. Probeer langzaam en oppervlakkig te ademen
Een hyperventilatieaanval is over wanneer je lichaam het tekort aan koolstofdioxide weer heeft bijgevuld. Dit kan door langzaam en oppervlakkig te ademen. Dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Een hulpmiddel hierbij is een plastic of papieren zakje waar je in kan ademen. Hierdoor kun je maar een beperkte hoeveelheid lucht in- en uitademen en bovendien adem je dan ook weer koolstofdioxide in wat ervoor zorgt dat het koolstofdioxidegehalte in je bloed sneller stijgt.

2. Tel je ademhaling langzaam mee
Tel bijvoorbeeld 2-3 uit, 2-3-4-5-6, 2-3 uit en zo door. Je kunt ook neuriën bij het uitademen. Dat biedt gelijk ook afleiding.

licht
Bron

3. Zoek afleiding
Probeer jezelf af te leiden van de ademhaling en van de trigger die de hyperventilatie uit heeft gelokt. Door niet bezig te zijn met je ademhaling zal je lichaam vanzelf weer herstellen. Denk maar aan dat je nu zou gaan letten op je ademhaling, dan wordt ademhalen ineens een stuk moeilijker terwijl als je er niet aan denkt adem je vanzelf (al je hele leven).

4. Zit het uit
Hyperventileren is een ontzettend naar en beangstigend gevoel maar het gaat vanzelf over. Door het uit te zitten en te wachten tot het over gaat ervaar je dat dit ook kan en dat je niet bang hoeft te zijn dat je er voor altijd in blijft zitten. Een hyperventilatieaanval duurt bij hoge uitzondering langer dan een half uur.

Heb jij wel eens een hyperventilatieaanval gehad? Hoe ga jij hiermee om?

 

Gerelateerde blogposts

Reacties

britneyangel - Vrijdag 5 augustus 2016 11:40
ik krijg het wel eens Op me werk met de pauze en ik probeer rustig te blijven en afleiding te zoeken, bijvoorbeeld naar de radio te luisteren of ergens anders aan te denken het helpt niet altijd en als het echt niet meer gaat dan ga ik gewoon weer aan het werk! op me werk weten ze er wel vanaf dus dat scheelt al
leeen - Vrijdag 5 augustus 2016 13:08
Oef ja ik heb wel periodes last van hyperventilatie.
en dan ook echt op rare plekken. In de trein of tijdens het leren of tijdens het wandelen etc
Anne-Maria - Vrijdag 5 augustus 2016 17:30
Ik heb het ook. Is mss gek, maar als ik het idee heb dat ik verkeerd ga ademhalen, dan drink ik heel bewust iets. Bijna als zijnde een mindfullnessoefening. Ademhalingsoefeningen en ontspanningsoefeningen vind ik ook prettig.