Eetstoornisherstel met Minniemaud

 

MinnieMaud heeft mijn leven gered, letterlijk. In maart 2016 werd ik gediagnosticeerd met anorexia. Na verschillende behandelingen die mij niet hielpen ben ik in augustus 2016 in groepstherapie gegaan, gespecialiseerd in eetstoornissen. In deze tijd heb ik mij verdiept in de MinnieMaud methode. Ik begon met deze methode in december 2017.

Helaas hield ik het niet lang vol; na twee weken kreeg ik een enorme terugval. De eetstoornis was mij de baas. De eetstoornis overtuigde me ervan dat ik dik, waardeloos en lelijk was. Ik wilde niets voelen, geen verdriet, geen boosheid, helemaal niets. Dan is het makkelijk om terug te vallen op oude en slechte gewoontes. De eetstoornis is een vertrouwde uitweg. Ik was wederom bezig met calorieën tellen, overmatig bewegen, zo gezond en min mogelijk eten. Kortom: afvallen.

Ik moest voor mijn gevoel in mijn eentje herstellen. De groepstherapie zat er na een tijdje op voor mij. Ik ben deze maanden alleen maar bezig geweest met eten, praten, niet bewegen en aankomen. Mijn gevoel en gedachten kon ik niet meer uiten bij therapie. Dit zorgde ervoor dat ik heel vaak ruzie kreeg met mijn moeder. Ik uitte mijn frustraties naar haar, wat natuurlijk heel oneerlijk was. Mijn moeder is er altijd voor mij. Zelfs toen zij in een burn-out terecht kwam, praatte ik elke dag met haar over mij en mijn eetstoornis. Ik ben gaan praten en eten. Praten en eten. Hieruit bestonden mijn dagen. Mijn pijn, verdriet, boosheid en gevoelens werden allemaal langzaam naar boven gehaald. Ik voelde me elke dag vreselijk. Maar juist op deze momenten moet je doorzetten. Zo overwin je het. Dit was hét moment om door te pakken met MinnieMaud!

Op precies 15 april 2019 ging ik er weer voor. Ik merkte aan mijn lichaam dat ik het niet langer meer vol hield. Ik voelde me zwak, had het altijd koud, geen energie, geen menstruatie en mijn haar viel uit. Ik besloot om mijn herstel proces te filmen en te delen op YouTube. Ik filmde elke dag wat ik at en hoe het met mij ging. Ik kreeg ontzettend veel lieve en positieve berichtjes van meisjes en jongens die hetzelfde mee maakten als ik. Stukje bij beetje ging het met mij ook beter! Ik voelde me vrolijker, kreeg weer zin in het leven en begon weer te stralen. Ik haalde kracht en energie uit het filmen en ik vond het fijn dat ik andere mensen met mijn filmpjes hielp. Natuurlijk was ik bang. Heel bang. En dat ben ik nog steeds. Ik heb me vaak afgevraagd: waar ben ik mee bezig? Waarom moet ik herstellen als ik niet eens weet waarvoor ik het doe? Deze momenten had ik heel vaak, ook tijdens MinnieMaud.

Wat is MinniMaud eigenlijk?

MinnieMaud is een methode om te herstellen van een restrictieve eetstoornis. Anorexia, boulimia of NAO. Je kunt het op elke eetstoornis toepassen.

Er zijn 3 belangrijke regels:

  1. Iedere dag een minimale intake geschikt voor jouw leeftijd, lengte en geslacht. Het is minimaal, je mag dus meer eten dan dit
  2. Je mag je niet wegen.
  3. Je mag niet sporten.

Volgens de richtlijnen is mijn minimale intake 3000 calorieën. Ik heb dit inmiddels opgehoogd, omdat ik een hele lange tijd stabiel bleef op 3000 kcal. Ik eet nu rond de 3500 kcal per dag.

Waarom ben je begonnen met MinnieMaud?

Mijn lichaam was op. Ik kon niets behalve in bed of op de bank liggen. Mijn haar viel uit, ik werd niet meer ongesteld. Ik had het altijd koud, ik voelde me zwak en ik had geen energie meer. Ik wilde ontzettend graag weer naar school en ik mag nu ook naar school, maar de voorwaarde was dat ik ging eten en aankomen. Aankomen naar een gezond gewicht. Een gewicht dat bij mijn lichaam past. Dat vind ik natuurlijk heel eng, maar dit was een grote motivatie. 

Ik wil mijn leven terug. Ik wil weer die vrolijke grapjas zijn van vroeger. Ik wil dingen doen die ik nu niet kan doen doorq mijn eetstoornis. Ik wil geen eten meer afwegen, ik wil geen compensatie gedrag, ik wil geen bewegingsdrang. Ik wil lachen, plezier hebben, grapjes maken, voetballen met plezier, mijn menstruatie terug; mijn leven terug! Ik wil niet meer leven zoals mijn eetstoornis het wil. Ik wil leven zoals MARCELLA het wil!

Hoe weet je dat je elke dag 3500 kcal eet?

Ik probeer geen kcal te tellen. Ik volg een eetlijst die ik gemaakt heb samen met een diëtiste. Zo weet ik dat ik aan mijn kcal intake kom. Belangrijk met de MinnieMaud methode is dat je vrijheid hebt in je keuze in eten. Het is belangrijk dat je voldoende en gevarieerd eet. En daarnaast ook je fearfoods faced! Ik neem ik elke dag iets dat ik super eng vind. Dit helpt mij om over die angst heen te komen, zodat ik zie en ervaar dat het niks engs met mijn lichaam doet.

Je mag jezelf niet wegen. Hoe hou je je gewicht dan in de gaten?

Dit kan natuurlijk voor iedereen anders zijn. Sommige mensen hebben begeleiding bij een diëtiste en die houdt dan alles in de gaten. Ik weeg me elke zaterdag. Mijn moeder is dan bij me en ik kijk niet naar de weegschaal, want dan is de kans bij mij persoonlijk op een terugval heel groot. Ik weeg dus blind. Mijn moeder zegt ook niet of ik ben aangekomen, stabiel ben gebleven of ben afgevallen.

Waarom mag je niet sporten?

Dit is een hele belangrijke! Als je beweegt/sport in je herstel proces heeft je lichaam niet de tijd om volledig te herstellen. Je lichaam heeft al heel veel stress en sporten brengt alleen maar meer stress. Daarbij is het ook niet goed voor je stofwisseling als je continu aan het bewegen bent. Je stofwisseling moet ook de tijd hebben om weer op gang te komen en te herstellen. Ik heb 10 jaar lang gevoetbald en ik heb een atletische bouw. Mijn lichaam was gewend aan veel eten, want ik verbruikte destijds ook erg veel. Op dit moment sport ik niet. Ik beweeg wel, maar dat zijn de normale dingen zoals traplopen, in huis lopen en de hond uitlaten.

Wat is jouw ervaring met MinnieMaud? Wat heeft het je gebracht?

Het is het zó waard! In het begin heb ik zo vaak gedacht; zoveel eten? Ajuus hé! Maar wat ben ik blij daar niet naar geluisterd heb! Ik ging meer eten en natuurlijk was ik bang. Bang dat ik de volgende dag wakker zou worden en eruit zou zien als een olifant. Natuurlijk was ik opgeblazen en ik noemde het altijd een foodbaby, maar dit hoort erbij. Dit is normaal en hoort bij het herstel proces. Maar zoals ik al zei; het is het waard. Ik mag eten wat ik wil. Net zoals vóór mijn eetstoornis. Dit stukje vrijheid heb ik zó gemist!

Ik weeg ook bijna geen eten meer af. Ik heb geen bewegingsdrang meer en ik compenseer ook niet meerr. Ik voel me met de dag beter, lichamelijk althans. Ik voel me niet meer zo zwak. Mijn haar glanst weer. Mijn nagels zijn sterk en er komt steeds vaker een lach op mijn gezicht! Het allerbelangrijkste; ik geniet weer van elke maaltijd! Dat proces ging mentaal heel moeizaam, maar gelukkig kan hier nu veel beter mee omgaan. Dat heb ik grotendeels te danken aan mijn lieve moeder. Ze neemt altijd de tijd voor mij, zelfs als het haar niet uitkomt. Kortom: Je krijgt vrijheid terug dankzij Minnimaud.

Hoe zit je nu in je vel? 

Dat vind ik een lastige vraag om te beantwoorden. Omdat ik soms niet weet of het antwoord wat ik hierop geef vanuit mijzelf komt of vanuit de eetstoornis. Op dit moment moet ik nog een paar kilo aankomen. Dat maakt het extra moeilijk. Ik weet dat ik nog te licht ben, maar zo voel ik me absoluut niet. Ik weet dat dit lichaam wat ik nu heb niet gezond is. Ik ben ervan overtuigd dat als ik nog wat aankom, mijn lichaam er mooier en vrouwelijker uit zal gaan zien.

Ik heb altijd al moeite gehad met mijzelf en mijn lichaam te accepteren zoals ik ben. Het was ook moeilijker om mezelf van binnen te accepteren, toen ik erachter kwam dat ik op vrouwen val. Dit zorgde ook voor een terugval. Nu heb ik een hele lieve vriendin die er voor me is en mijn worsteling en frustraties begrijpt. Door haar voel ik me ook steeds beter in mijn lichaam. Ik wil de toekomst zeker positief tegemoet zien en ik wil me goed voelen in mijn lichaam. Je lichaam is je tempel, je huisje dat je moet verzorgen voor de rest van je leven. En ik ben heel goed op weg om dat huisje weer in elkaar te metselen.

Hoe gaat het nu met je?

De afgelopen 3 weken gingen heel slecht om eerlijk te zijn. Ik kreeg een zoveelste terugval en ben toen ook helaas weer wat afgevallen. Op dit moment gaat het veel beter. Ik heb weer langzaam mijn intake opgebouwd en nu eet ik weer rond de 3500 kcal per dag. Ik ervaar ook vaak extreme hunger. Ik luister hier naar en eet wat ik op dat moment wil. Meestal is het brood, omdat ik brood erg lekker vind. Maar soms is het ook chocola, frui of nootjes. Het ligt er ook aan waar ik zin aan heb op dat moment.

Ik kan ook spontaan weer mee doen met feestjes! Als er een verjaardag is kan ik nu gewoon een stukje taart nemen en borrelnootjes pakken. Iets wat ik een paar jaar geleden helemaal niet meer durfde en vermeed. Onverwachte en spontane dingen vind ik soms nog moeilijk, maar dit doe ik dan wel. Gewoon omdat het normaal is. Omdat iedereen dit doet. Ik moet nog een paar kilo aankomen en deze methode gaat me hierbij helpen. MinnieMaud heeft mijn leven letterlijk gered.

Door mijn eetstoornis heb ik hart problemen. Ik heb elke dag hartkloppingen en ik heb ook een aantal maanden een kastje moeten dragen. Ondanks dit geef ik niet op. Nooit. Ik hou altijd mijn motivaties in gedachten zodat ik weet waar ik het voor doe!

Raad je MinnieMaud aan?

JA ZEKER! Zoals ik al zei, het heeft mijn leven gered en ik ben mezelf dankbaar dat ik hier ooit aan ben begonnen. Ik voel me 100 keer beter en ik voel me ook sterker dan ervoor. Het is moeilijk, maar ook heel waardevol. Het heeft mijn leven gered en ik ben op 90% van de rit om mijn volledige leven terug te krijgen! Mijn omgeving, mijn familie en mijn vrienden merken ook dat ik weer straal en beter in mijn vel zit. Mijn lichaam is mij dankbaar dat ik  al die tekorten die het ooit gehad heeft nu weer aan het inhalen ben.

Are you ready?!

Als je twijfelt om te beginnen aan MinnieMaud, vraag jezelf dan af waarom je twijfelt. Is het de angst om aan te komen en dik te worden? Probeer dan rationeel te denken. Je gaat van ondergewicht naar een gezond gewicht, en niet van ondergewicht naar overgewicht. Dat zijn twee verschillende dingen. Je lichaam heeft tijd nodig om je weer te vertrouwen. Geef het die tijd ook! Ik heb eigenlijk alleen maar voordelen van MinnieMaud gekregen. Klaar zijn met je eetstoornis! Eten wat en wanneer je wil! Niet meer zwak, ziek en misselijk voelen! Je stofwisseling boosten! Die voordelen wil jij toch ook? Ga voor herstel en ga voor MinnieMaud! IT’S SO WORTH IT!

Liefs, Marcella


Redactie Proud2Bme: "Denk jij erover na om met Minnimaud te starten? Doe dit dan onder begeleiding van een dietiste. Het te snel opbouwen van je voeding kan namelijk lijken tot het Refeeding Syndroom. Dit wil niet zeggen dat het niet kan, maar doe het onder begeleiding."

 

Gerelateerde blogposts

Reacties

. - Vrijdag 23 augustus 2019 10:43
Deze methode heeft ook mijn leven gered... ik ben ervan overtuigd dat dit ook echt de methode is om helemaal te genezen van je eetstoornis. Ik durf alles weer te eten, ben van mijn bewegingsdrang af! Het is eng om eraan te beginnen maar je krijgt er zoveel voor terug!
Blub - Vrijdag 23 augustus 2019 11:13
Ik vind dit de meest verhelderende blog over mini Maud tot nu toe!
Pien - Vrijdag 23 augustus 2019 13:20
snap niet zo goed waarom we hier dan wel opeens over calorieën mogen praten? moet je dan alles tellen en afwegen?
Pien - Vrijdag 23 augustus 2019 13:21
lees nu dat je een lijst maakt met een diëtiste. wat is daar dan anders aan dan een normale aankomlijst die indien nodig ook 3000 calorieën kan bevatten?
A - Vrijdag 23 augustus 2019 14:57
Dit wordt echt gezien als het MINIMUM en je kiest wat je echt wil eten. Ookal is dat ‘ongezond’. (Geen enkel eten in anorexiaherstel is ongezond).
. - Vrijdag 23 augustus 2019 16:39
Mooie blog en dapper dat je hier zo voor gekozen hebt, respect!

Ik heb zelf wel een beetje 'moeite' met de methode. Ik denk dat het inderdaad voor sommige mensen goed kan zijn. Maar ik merk ook dat het vooral wordt gezien als ''veel mogen eten''. Het is dan eigenlijk een soort van toestemming om éíndelijk weer alles te mogen.
Ik vraag me af of dat helpend en nodig is.
Je mag ook een pot Ben & Jerry's leeglepelen zonder dat je Minnie Maud doet.
Veel zeggen Minnie Maud te doen, terwijl het er uiteindelijk op neer komt dat ze alleen die 3000 kcal halen. En op het moment dat je op je streefgewicht zit weer minder gaan eten. Uitendelijk is dat dan toch gewoon een soort eetlijst.
Ik denk dat je heel sterk in je schoenen moet staan om écht Minnie Maud te volgen en het ook vol te houden. En dat je er dus ook echt goede begeleiding bij moet hebben. Maar goed, misschien heb ik het dan helemaal verkeerd begrepen :-)
Fairytale - Vrijdag 23 augustus 2019 17:47
Wat super dat je er zoveel baat bij hebt? Ik wordt al bang als ik lees dat je 3000 calorien moet eten. Ik ben heel bang voor bepaalde etenswaren. Hoe helpt minimaud als je niet durft te eten?
Maria - Zondag 25 augustus 2019 19:07
Raar, zoveel calorieën binnenkrijgen en sowieso om niet naar je lichaam te leren luisteren. Bij een eetstoornis moet je lichaam toch ook wennen aan betere voeding en soms meer eten. Veel beter lijkt het me om evenwichtig te eten, met voldoende eiwit, vet, vezels en langzame koolhydraten, zodat je hormonen in balans komen en je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt.
En wat aanvulling in de vorm van voedingssupplementen. Mensen met een eetstoornis hebben vaak toch al tekorten aan onder andere zink en vitamine B en door de eetstoornis loop je nog meer tekorten op. Omdat bij bloedonderzoek maar op een paar stofjes wordt getest, lijkt het dan mee te vallen. Zou wel zorgen voor advies op maat.
Gebruik zelf het een en ander, waardoor toch beter in m'n vel. Behalve slecht gebit ook geen schade. Wel problemen met m'n bloedsuikerspiegel, waardoor ik geen losse koolhydraten moet eten en zeker geen zoetigheid als een ijsje.
liesje - Zondag 25 augustus 2019 20:37
wat ik me afvraag: wat is het voordeel van MinnieMaud t.o.v. andere behandelmethodes (programma's waar je bijv. gemiddeld 5 ons tot een kilo aankomt per week aan de hand van een eetlijst en beweegafspraken zoals in een kliniek)?
lieve - Maandag 26 augustus 2019 12:48
dit verschil snap ik ook niet zo goed. daar bouw je ook vaak op naar een eetlijst die gemakkelijk meer dan 3000 calorieën kan bevatten, maar dan zonder de kcal te hoeven uitrekenen. en je bouwt het langzaam op adhv hoeveel je aan moet komen en hoe je lichaam op voedsel reageert. vind dit een raar systeem.