Chaos in je hoofd, chaos in je huis

 

Als het een puinhoop in je hoofd is, dan vertaalt zich dat vaak ook naar andere gebieden in je leven. Het kan bijvoorbeeld lastig zijn om sociale contacten te onderhouden, je werk goed uit te voeren, naar school te gaan, goed voor jezelf te zorgen of je huis op orde te houden. Zeker dat laatste is vaak een spiegel hoe het er in het hoofd aan toe gaat. Chaos in het hoofd, leidt in veel gevallen tot chaos in het huis en andersom. Als het in het hoofd een zootje is, dan kan het immers behoorlijk lastig zijn om ondertussen wel gewoon de boel aan kan te houden in huis.

Tijdens mijn stage werkte ik met mensen die recentelijk heftige dingen hadden meegemaakt. Ik herinner me nog goed dat ik op een ochtend om 10.00 uur een afspraak had met een man bij wie thuis was ingebroken. Ik zou hem helpen om wat papieren op orde te krijgen voor de komende rechtszaak. Om half 11 kwam hij aan zetten, met twee plastic tassen vol rommel. Er zaten vooral ongeopende enveloppen tussen van de organisatie waar ik stage liep, maar ook van de bank, van het UWV, van de Belastingdienst en allerlei andere instanties. Er zaten verkreukelde formulieren tussen en hier en daar nog een bonnetje van de Action of een verdwaald boodschappenlijstje. In zijn dossier las ik dat het er thuis niet veel beter uitzag.


Bron

Een collega die op huisbezoek was geweest, liet weten dat er kleine stofwolkjes door het huis lagen, de afwas zich behoorlijk opstapelde en de prullenbak eigenlijk al drie keer geleegd had moeten worden. De man vertelde me zelf ook dat het niet goed ging. Sinds de inbraak sliep hij nauwelijks en had hij last van posttraumatische stress. Zijn hoofd zat zo vol waardoor het huishouden en andere praktische dingen die normaal gesproken wel even gedaan moeten worden, echt onderaan zijn prioriteitenlijst stonden. Hij wist wel dat het moest, maar hij kon het niet opbrengen en hoe rommeliger het werd, hoe meer hij er tegenop ging zien.

Bovenstaande situatie is een goed voorbeeld van hoe de puinhoop in je hoofd zich kan vertalen naar de puinhoop in je huishouden. Veel mensen schamen zich hiervoor, terwijl het ontzettend veel voorkomt. Er zijn mensen die, ook als het niet goed met hen gaat, wel heel netjes zijn en blijven maar er zijn genoeg en misschien wel meer mensen bij wie het gewoon niet lukt om alles goed te regelen. Dit kan zijn omdat je hoofd te vol zit, maar ook omdat je misschien zo depressief bent dat je je er gewoon niet toe kunt zetten en überhaupt uit bed komen al te veel gevraagd is, laat staan de afwas doen of je bezig houden met een belastingaangifte.

Het probleem is echter vaak, dat als dit soort klusjes blijven liggen, dat er al snel dingen bij komen waardoor het zich opstapelt en de kleine klusjes steeds groter worden. Hierdoor ga je er steeds meer tegenop zien, wordt het meer en meer waardoor je het verder uit gaat stellen en daardoor kom je veelal in een negatieve spiraal. Sommige mensen kunnen hierdoor zelfs in de problemen komen omdat ze bijvoorbeeld hun post niet meer open durven te maken uit angst voor weer een rekening die betaald moet worden. Anderen durven niet eens meer te beginnen aan het schoonmaken omdat het ontzettend vies is.

Als je niet lekker in je vel zit, is het helemaal niet zo erg dat dit gebeurt. Daarmee wil ik vooral zeggen dat het begrijpelijk is en dat je je er niet voor hoeft te schamen. Het is belangrijk dat je erkent dat je moeite hebt met bijhouden van bepaalde zaken, of dit nu je administratie is of het huishouden of het goed voor jezelf zorgen. De eerste stap is inzien dat dit lastig is zodat je er iets aan kunt doen. Als je er iets aan doet, zul je immers merken dat je je ook in je hoofd beter gaat voelen. Rommel in je huis zorgt immers ook voor meer rommel in je hoofd. Zelf die stap zetten om wel schoon te maken et cetera is echter lastig. Dit herken ik goed van toen ik depressief was. Ik kon me 's avonds voornemen om de volgende dag het hele huis te gaan poetsen, maar als ik 's ochtends wakker werd voelde ik me vaak weer vreselijk en was zelfs de stofzuiger pakken al te veel gevraagd.


Bron

De volgende tips kunnen je helpen te voorkomen dat je jezelf en je leefomgeving volledig verwaarloost:
♦ Maak een planning
Dit is als eerste belangrijk om te doen. Als je jezelf voorneemt om iedere week de wc schoon te maken, dan is dit vaak te vaag. Je hebt dan de hele week de tijd om dat te doen, waardoor je het telkens uitstelt en het er uiteindelijk niet van komt. Probeer een planning te maken van wanneer je iets doet. Zet bijvoorbeeld in je agenda dat je op maandagochtend om 9.00 uur de wc schoonmaakt. Op die manier is het concreet en is er een grotere kans dat je het ook daadwerkelijk gaat doen.

♦ Doe één ding tegelijk
Als je die planning maakt, plan dan maar één klus tegelijk. Neem jezelf niet voor om het hele huis te gaan poetsen als dit niet haalbaar voor je is. Hiermee stel je jezelf enkel teleur. Toen ik erg depressief was, kon ik al doodmoe zijn na het stofzuigen. Bekijk voor jezelf wat haalbaar is en doe het één voor één. Zou je bijvoorbeeld graag een keer de ramen willen zemen maar vind je het veel om alles in één keer te doen? Plan dan dat je op één dag een bepaald raam doet en op de andere dag een ander raam. Op die manier is het haalbaar.

♦ Vraag iemand je te helpen
Als je je nergens toe kunt zetten, dan is het fijn als iemand je een beetje helpt. Je kunt een vriend of vriendin vragen om je een beetje op gang te helpen bij bepaalde klusjes. Toen ik net in het huis woonde waar ik nu woon, had ik een achtertuin dat leek op een oerwoud. Ik wist echt niet wat ik er mee aan moest en had ook geen zin om er iets mee te doen. Een vriendin van mij vond het wel leuk om in de tuin bezig te zijn en wilde helpen om wat onkruid weg te halen. Uiteindelijk was het best gezellig en toen we eenmaal bezig waren, motiveerde het mij ook om er mee verder te gaan. Het is helemaal niet raar om hulp te vragen bij dit soort dingen.

♦ Hulp bij thuisadministratie
Mocht het je op dit moment niet lukken om bijvoorbeeld je administratie te doen, of loop je al zo ver achter dat je de grip op je financiën een beetje kwijt bent, dan is het belangrijk dat je hier hulp bij vraagt. Er zijn veel organisaties, bijvoorbeeld Humanitas, die werken met vrijwilligers die je hierbij kunnen helpen. Het is belangrijk om hier niet te lang mee te wachten, anders lopen de problemen verder op en kun je wellicht financiële problemen krijgen. Dit zou zonde zijn want dit kan voorkomen worden als je je zaken goed regelt.

 

Gerelateerde blogposts

Reacties

Fayee - Woensdag 2 augustus 2017 11:08
Heel herkenbaar.
maar moest toch wel ff hier aan een uitspraak van Einstein denken;
“Als een rommelig bureau staat voor een rommelige geest, waar staat een
leeg bureau dan voor?”
Gigi - Vrijdag 4 augustus 2017 01:47
Daar moest ik ook gelijk aan denken :D
anoniem - Woensdag 2 augustus 2017 11:28
Leeg bureau is opgeruimd hoofd
Ronja - Woensdag 2 augustus 2017 11:41
Dit had ik ook heel erg.
Het lukte gewoon niet om het huishouden te doen en mezelf te verzorgen.
Ik had gewoon alles geschrapt wat niet heel dringend was om overeind te blijven.
Ik schaamde me er wel voor, ook omdat ik niet precies wist waarom ik het niet gewoon deed.
Nu is het samen met m'n begeleidster wel gelukt om in de wekelijkse dingen weer routine te krijgen. Daar ben ik zo blij om. Het geeft ook echt een fijner gevoel in je hoofd.
Vliegjeveerle - Woensdag 2 augustus 2017 12:05
Ik werk creatiever in een geordende chaos, Haha. Maar buiten mijn bureau om is mijn huis echt wel netjes. Het helpt mij om als het een te grote zooi wordt eerst de dingen met veel impact te doen. Kleding in de wasmand/wasmachine ipv op de grond, afwas op één plek zetten en losse spullen verzamelen (of meteen neerleggen waar het hoort). Dan oogt het al overzichtelijker.

Ook op werk doe ik dat; er liggen vaak overal papieren maar rond de lunch en einde van de dag ga ik afval weggooien, spullen in de juiste map stoppen en stapeltjes maken.
Maria - Woensdag 2 augustus 2017 20:05
Vind het moeilijk dat de paar keer per jaar dat ik iemand over de vloer heb, bijvoorbeeld als ik vraag om wat dingen op te hangen, dat ik commentaar krijg dat ik moet opruimen, stofzuigen of over mijn eten/slanke lijn. Nooit iemand die het interesseert hoe het met me gaat. Ook niemand die ziet dat ik nog geen kasten heb. Of die keer dat iemand snauwde dat ik wel moest stofzuigen. Die vrouw kwam voor iets dat ik op internet had gezet. Dat ik bij gebrek aan geld op een betonnen vloer woonde en hoe het met me ging maakte haar blijkbaar niks uit. Als het maar gestofzuigd is in huis.
Anne-Maria - Woensdag 2 augustus 2017 23:30
Oooh wat herken ik dit! Ik voel me vaak ook zo heel somber en ga dan ook mijn omgeving verwaarlozen. Zo intens, dat gevoel en die angst voor de buitenwereld. Het maken van planningen en lijstjes kan me helpen. Hulp vragen aan anderen durf ik niet zo erg.
E. - Vrijdag 4 augustus 2017 11:13
Je kunt je huishouden en administratie e.d. juist ook zien als een middel om jezelf mee aan de gang te houden.Iets wat je helpt om niet te blijven liggen of zitten omdat het nu eenmaal gedaan moet worden.Want :je voelt je beter als je in beweging komt hoe dan ook.
Als je elke dag wat doet ,een routine,hoef je er ook geen uren mee bezig te zijn en heb je door aan de gang te gaan juist energie gecreerd om andere dingen te doen.
Een schoon en opgeruimd huis geeft jezelf een veel beter gevoel dan een rommel om je heen ☺


Jansje - Vrijdag 4 augustus 2017 22:02
Hier heb ik inderdaad ook veel moeite mee. Overal ligt wel iets. Veel ongeopende enveloppen/post, ongelezen sms en emails (of maar half gelezen), afwas die opstapelt en was die maar blijft liggen...
Het is niet zo dat ik weinig beweeg of lui ben, ik beweeg veel, maar juist daardoor heb ik geen tijd en energie meer voor mijn huishouden denk ik.
En ik ben gewoon een enorm warhoofd.
Slechte concentratie en enorm vergeetachtig.
Een planning of 'to do' lijstje maken is wel een goed idee.
Daar ga ik morgen mee beginnen. Maar trouwens, ook op mijn vrijwilligerswerk ben ik een enorm warhoofd.