Vragen aan de dietist: Hongergevoel

 

Stress, somberheid of een eetstoornis kunnen jouw eetlust flink verminderen. Door een eetstoornis kan je hongergevoel zelfs verstoord raken. Je hebt juist helemaal geen honger, de hele tijd of het wisselt heel veel. Het ontbreken van een hongergevoel kan het knap lastig maken om aan je dagelijkse hoeveelheid voeding te komen. Hoe kan het dat je geen trek hebt en wanneer herstelt dit weer? 

dietistHoe ontstaat hongergevoel?
Een lege maag produceert grehlin. Dit hormoon wordt geproduceerd in de maagwand en geeft een signaal aan je hersenen dat er eten nodig is. In je hersenen zit het zogenoemde honger- en verzadigingssysteem welke reageert op deze hormonen. Nadat je hebt gegeten daalt dit hormoon weer. Meer over de hormonen en verzadiging kan je terugvinden in een eerdere blog over dit onderwerp. En wist je dat ook je vetweefsel hormonen aanmaakt? Ofwel een te laag vetpercentage kan een verstoring opleveren van deze functie.

Oorzaken van ontbreken van hongergevoel
Maar hoe kan het nou dat een hongergevoel minder wordt? Als je lange tijd niet reageert op lichamelijke signalen van je lichaam dan kan dit invloed hebben op je honger- en verzadigingsgevoel, maar ook doordat je vetpercentage bijvoorbeeld laag is en je minder van bepaalde hormonen hebt. Zo kan dit ontregeld raken. Als je langdurig voedsel tekort hebt, komt het hormoon leptine vrij dat ervoor zorgt dat andere lichaamsfuncties op een lager pitje komen te staan, zoals het stoppen van je menstruatie, lagere lichaamstemperatuur en een lagere basaal metabolisme, ofwel je lichaam gaat zuiniger om met wat die binnenkrijgt. Ook wel de spaarstand genoemd. Ook eetbuien kunnen een verstoring in je honger- en verzadigingssysteem veroorzaken, want de aanvoer van eten is dan niet regelmatig maar komt met pieken en dalen.

Hoe kan je je hongergevoel weer opwekken?
Vaak herstelt dit systeem wel weer maar het kan echt wel even langere tijd van slag zijn. Het is in ieder geval belangrijk om wel te blijven eten op vaste tijden al heb je eigenlijk geen trek. Gebruik daarvoor bij voorbeeld een eetlijst waarin voldoende voeding is opgesteld. Zo leert je lichaam weer te wennen aan vaste tijden en zal het ook weer gewend raken aan een bepaald eetritme. Minder eten leidt namelijk tot minder eetlust wat dan weer leidt tot minder eten. Deze cirkel moet je zien te doorbreken.

Verder is het ook belangrijk wat je eet. Eenzijdig, vetvrij of streng voor jezelf te zijn met eten gaat je hierbij niet helpen. Probeer dus ook voldoende vetten te eten omdat bij de aanmaak van veel hormonen ook bepaalde vetten een rol spelen. Als je moeite hebt om te eten zonder trek dan kunnen de volgende algemene tips misschien helpen.

eten
bron

Afwisseling: Wissel zoete en hartige gerechten af om zo je smaak en trek weer te bevorderen. Bijvoorbeeld door iets zoets te nemen na je warme maaltijd, denk aan een stukje fruit of een schaaltje vla of appelmoes.

Aantal eetmomenten: Verdeel je eetmomenten niet over 6 maar over 8 eetmomenten. Zo kan je ook voorkomen dat je te snel vol zit.

Vocht: Drink niet vlak voor een maaltijd of tijdens de maaltijd. Drinken geeft maagvulling waardoor je maag al vol zit en dit kan het moeilijker maken om alles op te krijgen.

Vezels: Vezels zijn belangrijk maar vezels geven ook verzadiging. Als je moeite hebt om voldoende te eten kan je erop letten dat je niet naast je vezels uit bijvoorbeeld brood, fruit en groente ook nog extra vezels te neemt tenzij uiteraard voorgeschreven door je behandelaar of arts.

Stress: Bij stress verbruikt het lichaam meer energie maar het kan ook je hongergevoel onderdrukken. Probeer voldoende ontspanning op een dag in te plannen en zoveel mogelijk stress te voorkomen. Maak een lijstje met dingen die jou helpen rustig te worden of je gedachten te verzetten en doe daar iedere dag een paar dingen van.

Aandacht: Als je aandacht besteed aan het maken van je eten en daarbij meer stilstaat bij smaak, kleur en opmaak van je bord, kan een maaltijd veel lekkerder smaken en heb je er vaak net wat meer zin in om te eten.

Let op wat je kiest: Als je moeite hebt met voldoende eten is het goed om extra te letten op wat je eet. Als je kiest voor bijvoorbeeld zuivelproducten kies dan eerder voor de halfvolle of de volle variant, in plaats van de magere, om zoveel mogelijk energie binnen te krijgen. Als je bijvoorbeeld voor de magere variant of een light variant gaat heb je niet alleen minder energie binnen, het geeft maagvulling waardoor je een vol gevoel hebt. Friszure producten zoals een glas vruchtensap of tomatensap kunnen de eetlust bevorderen.

Hoe zit het met jouw hongergevoel?

 

Gerelateerde blogposts

Reacties

Neki - Zaterdag 13 december 2014 19:19
Mijn honger en verzadigingsgevoel klopt van geen kanten. Ik denk trek te ervaren direct na de maaltijd en juist geen trek op de momenten dat ik hoor te eten.
dollie - Zaterdag 13 december 2014 19:34
Ik heb geen honger gevoel.
weet ook niet als het bij mij terug komt.
Ik heb al 10 jaar en 5 maanden een eetstoornis.
Rosa_Hope - Zaterdag 13 december 2014 19:47
volgens mij werkt dat inmiddels weer prima
S. - Zaterdag 13 december 2014 19:47
Ik heb altijd honger. Ik eet meer dan genoeg (sinds anderhalf jaar), m'n gewicht is niet te laag, en tóch...
Meer eten helpt nauwelijks en als ik niet eet (of ja, er niet steeds aan toegeef), horen m'n ouders mijn maag aan de andere kant van de kamer knorren.

Geen idee wat m'n lichaam nou wil.
butterly - Zaterdag 13 december 2014 20:24
toen ik mijn eetlijst at, zat ik heel vol en had ik nooit honger, maar mijn gewicht bleef stabiel op een gegeven moment. Nu eet ik wat minder (gewoon op gevoel) en mijn gewicht is een stukje omlaag gegaan, maar ik word nog wel gewoon ongesteld etc. dus denk dat het wel goed zit.
Xxxxx - Zaterdag 13 december 2014 21:58
Mn hongergevoel is weer teruggekomen
Xxxxx - Zaterdag 13 december 2014 21:58
Mn hongergevoel is weer teruggekomen
an - Zaterdag 13 december 2014 22:25
Net altijd honger ... ik wou soms dat ik geen hongergevoel meer had, want altijd honger is eng, zeker als je weet dat dit nog is bovenop de aankomlijst die ik al volg. Ik heb hier echt geen verklaring voor en het is gewoon dood en dood eng. Misschien stopt het wel nooit?
MeAgain - Zaterdag 13 december 2014 22:28
Ik heb nog altijd gewoon honger als ik te lang niks eet. Merk wel dat ik soms een hele dag niks kaan eten zonder dat mijn lichaam signalen afgeeft. Of dat ik direct na de maaltijd al trek heb. Maarja nu moet ik me aan de wenlijst houden en ik merk wel dat de tussendoortjes het moeilijkst zijn omdat ik dan gewoon nog geen trek heb, of nog steeds trek heb na het tussendoortje. Heel wisselend dus allemaal.
T. - Zondag 14 december 2014 01:14
Dank je voor de tips! Hier kan ik enorm veel mee

Liefs
Jansje - Zondag 14 december 2014 01:34
Nou, ik herken het heel erg! Eerst had ik nog wel eens trek, maar de laatste weken heb ik helemaal geen trek. Dan vind ik zo moeilijk om voldoende te eten! Bedankt voor de tips! Zelf neem ik dan nogal eens volle of halfvolle yoghurt met muesli.
Dat gaat vrij makkelijk naar binnen....;-)
Simba - Zondag 14 december 2014 10:21
ik krijg wel trek, maar als ik druk bezig ben negeer ik dat onbewust en vergeet ik dus te eten.
sam - Zondag 14 december 2014 15:02
soms heb ik dagen dat ik totaal geen honger heb, dan voelt mijn maag constant opgezet ook al zit er weinig is.
andere dagen voelt het juist alsof mijn maag al het eten direct doorlaat naar de darmen en kan ik alles eten wat los en vast zit.
Emmy - Zaterdag 20 juni 2015 18:42
De laatste tijd heb ik heel erg dat ik de ene dag heel veel eetlust heb, maar geen honger en me soms helemaal misselijk kan eten. Terwijl ik de andere dag veel honger heb maar helemaal geen eetlust, dan heb ik buikpijn van de honger, maar ik krijg niks door mijn keel.