In juni 2012 was er een oproep geplaatst op Proud2Bme om mee te doen aan een onderzoek naar Proud2Bme. Bij deze doen we jullie graag verslag van de resultaten!
Voor dit onderzoek waren we op zoek naar bezoekers van Proud2Bme die eetproblemen hadden of eetproblemen bij zichzelf vermoedden. Het onderzoek bestond uit een online vragenlijst die anoniem ingevuld kon worden. Het doel van het onderzoek was om meer te weten te komen over hoe de website wordt gebruikt, hoe het gebruik wordt ervaren, en wat mensen precies uit Proud2Bme halen.
Achtergrond:
Empowerment heeft alles te maken met het vertrouwen in je eigen kunnen, en grip en controle hebben over je leven en je gezondheid.
Uit eerder onderzoek is gebleken dat mensen met een lichamelijke aandoening (reuma, (borst)kanker, fibromyalgie, en diabetes) zich gesterkt voelen door deelname aan online lotgenotencontact. Zij voelden zich bijvoorbeeld beter geïnformeerd, konden hun aandoening beter accepteren, rapporteerden een verhoogd sociaal welbevinden en vonden veel herkenning.
In dit onderzoek wilden wij nagaan of bezoekers van Proud2Bme zich gesterkt voelen door hun bezoek aan Proud2Bme, en zo ja, in welke mate en op wat voor manieren dan precies.
Resultaten:
In totaal hebben 311 mensen de vragenlijst ingevuld.
De tevredenheid met de website was hoog.
Gemiddeld werden er per deelnemer 4 redenen genoemd om de website te bezoeken. De meest populaire reden om Proud2Bme te bezoeken was om ervaringsverhalen van anderen te lezen: maar liefst 83% van de mensen gaf dit als een reden op. Andere belangrijke redenen om Proud2Bme te bezoeken waren ter ontspanning/ voor de gezelligheid, om informatie over eetproblemen op te zoeken en om geholpen te worden.
De resultaten van dit onderzoek laten zien dat Proud2Bme mensen op verschillende manier helpt en ondersteunt.
Het duidelijkst kwam naar voren dat de meeste bezoekers regelmatig tot vaak hun ervaringen delen en herkenning vinden. Ook voelen de meeste bezoekers zich beter geïnformeerd door hun bezoek aan Proud2Bme. Meer dan de helft van de bezoekers gaf aan zichzelf regelmatig tot vaak te vermaken, anderen te helpen en sociale steun uit te wisselen.
Ongeveer tweederde van alle deelnemers gaf aan dat Proud ertoe had geleid dat zij hadden overwogen om hulp te zoeken en dat zij beter wisten hoe en waar zij hulp konden vinden. Ook gaf ongeveer tweederde van de deelnemers aan meer optimisme en controle te hebben gekregen over de toekomst en meer vertrouwen te hebben gekregen in behandeling of de relatie met de hulpverlener door hun bezoek aan Proud2Bme.
Bezoekers die wel eens een berichtje plaatsten vonden relatief meer herkenning en voelden zich relatief beter geïnformeerd dan bezoekers die aangaven nog nooit een bericht te hebben geplaatst. Dus, naast het lezen van informatie en/of blogs, lijkt deelnemen aan het forum of de chat nog iets extra’s op te leveren.
Een laatste positieve en belangrijke bevinding van dit onderzoek was dat 53% van de mensen die in behandeling waren, aangaf hulp te hebben gezocht door hun bezoek aan Proud2Bme.
Conclusie:
Proud2Bme lijkt een breed scala aan behoeften te vervullen en bezoekers van de website zijn tevreden. Proud2Bme lijkt een positieve werking te hebben op mensen met eetproblemen: mensen voelen zich in meerdere opzichten geholpen en gesteund.
Bedankt
Ik wil alle mensen die deze vragenlijst hebben ingevuld nogmaals hartelijk bedanken voor hun deelname aan dit onderzoek! Zonder jullie inzet was het niet gelukt om dit onderzoek uit te voeren.
Jiska Aardoom
In samenwerking met:
Alexandra Dingemans
Laura Boogaard
Scarlet Hemkes
Eric van Furth
Centrum Eetstoornissen Ursula
Geef een reactie