Ploggen: De vakantie van Laura

Afgelopen week was geen standaard werkweekje voor mij. Dit betekent ook dat jullie een andere plog te zien krijgen dan jullie gewend zijn. Ik ben namelijk net terug van een heerlijke vakantie in Marokko. Ik was hier nog nooit geweest en het was een hele belevenis. Natuurlijk heb ik foto's gemaakt en in deze plog zal ik er een aantal met jullie delen. Ik hoop dat jullie het leuk vinden en dat je hierdoor misschien wat meer kan uitkijken naar je eigen vakantie. Of misschien kun je gewoon genieten van wat je hier ziet. Ik ben maar een weekje weggeweest maar ik heb ontzettend veel gedaan en gezien. Enjoy :)

Marrakech collage

Ik ben samen met Andrew, mijn BFF ;), naar Marrakech geweest. Sommige van jullie zullen hem misschien wel kennen van de Proud2MeetXL waar hij de foto's heeft gemaakt tijdens de fotoshoot. Wij waren samen aan het werk en beseften dat we toch wel erg toe waren aan vakantie. We zijn toen gaan zoeken naar leuke bestemmingen en toen was Marrakech snel geboekt. We waren hier allebei nog nooit geweest, het is niet duur, niet heel ver vliegen en toch zit je dan ineens in... Afrika!

heenreis

♥ Beautiful Marrakech
In Marrakech heb je enorm veel mooie hotels en riads om in te verblijven. Een riad is een traditioneel Marokkaans huis met een binnenplaats. Daar is ook vaak het zwembad. Riads zijn kleinschaliger dan hotels en dit is voor veel mensen een fijn alternatief. Wij wilden ook verblijven in een riad. Gewoon omdat het kenmerkend is voor Marokko en het leek ons leuk om dat eens mee te maken.

Marrakech Riad

De riad waar wij in verbleven ligt in de oude wijk van Marrakech in de Medina. Aan de buitenkant is niks te zien, alleen een mooie deur maar het ziet er niet uit als een enorm mooie verblijfplaats. Dit is dus bij veel riads het geval en ze hebben lang niet allemaal een mooie deur met tegeltjes en mooie bewerkingen. Achter elke deur kan dus een prachtige riad met binnentuin liggen terwijl je dat echt niet zou verwachten. Heel cool.

Riad

Ik kan heel erg genieten van een mooie en sfeervolle omgeving. Ondanks dat Marrakech ook veel oude en armoedige delen heeft, is het ook heel mooi! Overal zie je prachtige bloemen, raampjes en deuren. Ondanks dat Nederland ook mooie plekjes heeft, mis ik dit soms wel.

Bloemen in marrakech

Marrakech

Koppel

♥ Palais de la Bahia
We zijn een ochtend naar het Bahiapaleis geweest. Dit is aan het eind van de 19de eeuw gebouwd als grootste paleis van die tijd. Bahia betekent glans. Ik vond het vooral heel mooi door alle mooie bewerkingen in de muren en het gebruik van verschillende materialen zoals tegels en hout. Ook heeft dit paleis mooie binnenplaatsen en tuinen.

bahia

Paleis de la bahia

Ik ben gek op katjes en kittens vind ik al helemaal geweldig. Maar wat mij opviel, en wat ik eigenlijk ook wel ken uit Griekenland en Turkije, is dat er heel veel zwerfkatten rondlopen in Marrakech. Je ziet ze eigenlijk overal en ook veel kittens. Ze krijgen genoeg te eten, want overal kunnen zij wel wat vandaan halen en ze worden ook gevoerd door slagers, toeristen en bij restaurants. Ze zien er alleen wel heel slecht uit omdat ze niet geleerd hebben zichzelf schoon te houden en ik denk ook wel omdat ze geen liefde of aandacht krijgen. Net als mensen, hebben dieren ook liefde nodig. Dit katje was het kleinste katje dat ik ooit heb gezien.

Poesje

Bahia

Eten in Marrakech
Ik hou er van om, als ik op vakantie ga, gewoon overal lekkere dingen te proeven. Helaas kan dit niet in Marokko. Het kan wel, maar dit is ons afgeraden door verschillende locals. Toeristen die dit eten niet gewend zijn, kunnen last krijgen van hun buik e.d. Het was dus een beetje spannend wat betreft het eten. We wilden natuurlijk niet ziek worden. We hebben dus wat research gedaan om te kijken waar we wel lekker en goed konden eten. Hier zijn een aantal hele leuke restaurantjes uit gekomen waar we heerlijk hebben gegeten. In Marokko wordt veel met Tajines gekookt. Dit zijn een soort stoofpotten van aardewerk waarin de lekkerste gerechten worden gemaakt. Het wordt in allerlei combinaties bereid en is daar erg populair.

Op de onderstaande foto is een chicken lemon tajine te zien met stukjes aardappel. Wat altijd bij het eten wordt gegeten, is brood. Verder zie je op de foto nog een bord met allerlei heerlijke Marokkaanse salades en een fruitsalade van sinaasappel, appel, banaan en suiker/kaneel water. In dit restaurantje zaten we op het dak en hadden we uitzicht over één van de winkelstraten (souks) van Marrakech. We wilden heel graag allebei een tajine meenemen, dus we hebben voor de terugvlucht 15 kilo bagage bijgeboekt.

Diner bij Kfe

Wat ook heel typerend is voor deze mooie stad, is dat groente en fruit overal op straat wordt verkocht. Soms staan deze stands vast op een marktje maar soms verschijnen ze ook gewoon in de straat. Zoals op de eerste foto. Deze heb ik gemaakt terwijl ik op ons dakterras stond en naar beneden keek. Ineens stond deze kar er. Die waarschijnlijk gebracht was door een ezel of een paard. Uiteraard zijn we even naar beneden gegaan om te kijken en wat lekkers te kopen.

groenten en fruit

Watermeloenen

♥ Heerlijke Marokkaanse taartjes en koekjes
Overal op de marktjes staan kraampjes met de lekkerste koekjes en andere zoetigheden. Helaas zijn er overdag ook veel wespen rondom deze lekkere dingen. Uiteindelijk kwamen we in het nieuwe gedeelte van Marrakech een heel goede patisserie tegen. Ze hebben hier de lekkerste taartjes en koekjes. Ik werd ook helemaal blij van de manier waarop dit geserveerd werd. Er is zoveel zorg en aandacht aan besteed. Natuurlijk hebben we ook wat lekkere dingen gekocht om mee te nemen naar Nederland.

Amandine

♥ Winkelen in Marrakech
Marrakech is echt een shopwalhalla! Ze hebben er veel
overdekte winkelstraatjes (souks) waar je je heerlijk kunt uitleven en leuke spulletjes kunt vinden. Ik vind het leuk om te onderhandelen en op zoek te gaan naar koopjes dus ik was hier wel op mijn plek. Afdingen is hier namelijk heel normaal. Het is bijzonder om te merken dat de ene verkoper €70,- euro voor een glazen flesje vraagt, terwijl een ander voor exact hetzelfde begint bij een bedrag van €4,- euro.

Markt

De bovenstaande beelden met mooie bakken met kruiden, specerijen, gezichtsmaskers en andere dingen, had ik eigenlijk alleen nog op foto's gezien. Nu kon ik de foto's zelf maken. Ze hebben van alles en willen je er ook alles over vertellen. Naast dat je allerlei traditionele winkeltjes hebt, is er in het nieuwe gedeelte van Marokko ook een H&M, Mango en Zara te vinden. Ik ben even naar binnen geweest, maar ik vind dan die typisch Marokkaanse dingen toch leuker. Dat hebben we niet in Nederland.

Shopping

♥ Yves Saint Laurent
Jaren geleden heeft Yves Saint Laurent een groot huis met een nog grotere tuin gekocht in Marrakech. Hier zijn wij naartoe geweest. In de tuin groeien planten en bloemen die afkomstig zijn uit allerlei landen ter wereld. Het was erg indrukwekkend met een bijzonder huis in een opvallende kleur: kobalt blauw.

Yves Saint Laurent

Stiekem vond ik vooral de tuin waar het cafe was het allermooiste. Ik zou heel graag zo'n mooie binnenplaats willen hebben bij mijn huis. Het was erg stijlvol met een mooi balkon in lichtgroen / turquoise. Alles past bij elkaar zonder dat het saai is. Mooie bloemen en sinaasappelbomen maakten het helemaal af. We hebben hier heerlijk geluncht en mintthee gedronken. Dit is iets wat in Marokko heel veel gedronken wordt. Je krijgt het soms zelfs in winkels aangeboden.

Tuin van Yves saint laurent

♥ Roadtrip naar Essaouira
Omdat we een camel ride met een overnachting op het strand hebben geboekt en wat dingen wilde bezoeken die wat verder weg waren, hebben wij een paar dagen een auto gehuurd. Ik durfde niet te rijden in Marrakech (en ik ga het ook nooit doen. Het is een mega chaos daar op de weg), dus had ik de belangrijke taak om de weg te wijzen. Ik heb mijzelf altijd voorgehouden dat ik geen kaart kon lezen. Ik dacht echt dat ik het niet kon maar ik ben er achter gekomen dat ik er een kwaliteit bij heb ;).

Kaart

Wij gingen naar het stadje Essaouira. Dit ligt aan de zee en hiervoor moesten wij ongeveer 3 uur rijden vanuit Marrakech. Eigenlijk ben ik niet zo gek op lange ritjes, maar het was heel leuk en gezellig. We hebben onderweg enorm veel mooie dingen gezien en ik had ook echt het road trip gevoel. Dat is dan wel weer heel leuk. Onderweg kwamen wij een plek tegen waar we tajines konden kopen. In de stad hadden we al wat rond gegeken maar daar waren ze nog best duur. Hier, aan de kant van de weg, hebben we een hele mooie deal kunnen sluiten waardoor wij twee goedkope tajines hebben gekocht.

tajine

♥ Op kamelen rijden
Dit is voor mij wel een droom die uitkomt. Misschien is een droom een beetje overdreven, maar ik heb dit altijd al een keer willen doen. We hebben ongeveer 2,5 uur over het strand en door de duinen gereden op een kameel en het was fantastisch. Aan het begin was het nog wel een beetje spannend want het is heel hoog, hoger dan ik dacht. Daarnaast gaat het ook niet altijd even soepel. Daar moest ik even aan wennen maar het was echt een geweldige ervaring. Ok, eigenlijk waren het geen kamelen maar dromedarissen. Maar dit schrijft wat makkelijker.

Kameel

Camel ride

Kamelen

Samen met de jongen die met ons de camel ride deed en een kok, verbleven wij in een grote tent in de duinen. We hadden twee mini hutjes waar de wc en douche waren. Toen wij aankwamen stond er mintthee voor ons klaar met koekjes, chocolade, nootjes, dadels en pinda's.

Bij tent

♥ Toch een beetje strandvakantie
Wij hadden ons voorgenomen om uit te rusten in onze vakantie. Dit is een beetje anders gelopen omdat we eigenlijk allemaal leuke dingen wilde gaan doen. Gelukkig hebben we in Essaouira een paar uurtjes op het strand kunnen liggen. De temperatuur was perfect en we konden hier heerlijk uitrusten en ons voorbereiden op de terugreis naar Marrakech.

strand

Op het strand in Essaouria verkochten ze suikerspinnen! Ik ben gek op suikerspinnen dus ik moest er natuurlijk eentje halen. Ik heb er volgens mij nog geen €0,50 cent voor betaald. Wat ik erg leuk vond, is dat het stokje niet zomaar een houten stokje was, maar gewoon rechtstreeks uit de natuur kwam.

Suikerspin

Naast dat Essaouira aan zee ligt, wat ik heel fijn vond, is het buiten dat ook een erg mooi stadje. De muren zijn hier wat lichter van kleur dan in Marrakech en dit zorgt voor een hele andere uitstraling. Het is wat rustiger hier en je kunt er lekker rondlopen, een beetje winkelen en op een terrasje zitten. We zijn hier ook naar de vismarkt geweest. Hier kun je zelf je vis uitzoeken en dit vervolgens bij een restaurantje in de buurt afgeven. Daar maken ze je vis klaar. Super leuk en heel lekker! We moesten alleen wel met onze handen eten, wat mij lastig leek met vis met een graat maar tot mijn verbazing ging het best goed.

Essaouira

Onderweg terug naar Marrakech zagen wij overal karretjes met grote watermeloenen. We hadden daar wel zin in en besloten om een watermeloen te kopen voor de volgende dag. Vanuit het raam van de auto wilde wij er eentje kopen maar de verkoper sprak geen woord engels en volgens mij ook geen frans. Het communiceren was dus best lastig en hierdoor reden wij ineens met twee watermeloenen weg.

Watermeloen

Ik kijk terug op een enorm mooie, leuke en gezellige vakantie! We hebben een heel nieuw land een beetje leren kennen en ik ben onder de indruk. Als ik de riad uitliep, had ik het gevoel alsof ik 100 jaar terug in de tijd was. Overal lopen mannen met ezels en paarden en karretjes met groenten, fruit en andere dingen. De winkeltjes zijn erg klein en smal en de verkopers zijn omgeven met een chaos aan spullen. Sommige dingen zijn nog heel basic en zien er armoedig uit. Ik moest heel erg aan Aladdin denken, waardoor ik weer even terug kon kruipen in mijn jeugd. Dit is eigenlijk wel heel mooi. Dat je een tekenfilm herkent in een land en dat ik misschien vroeger toen ik nog heel jong was, toch al een beetje in Marokko was geweest.

Ik hoop dat jullie het leuk vonden!

Liefs, Laura
♥

Gerelateerde blogposts

Reacties

♥ - Maandag 16 juni 2014 19:05
Wow, mooi Laura!
Fijn dat je het leuk hebt gehad
Julia - Maandag 16 juni 2014 19:07
Wat een mooi verslag, Marrakech staat ook nog op me travel list
xchanel - Maandag 16 juni 2014 19:10
Wat leuk!
En Laura, wat ben je toch prachtig!
Maanmeisje - Maandag 16 juni 2014 19:13
Wat leuk dat je je vakantie met ons deelt!
Maiskolf - Maandag 16 juni 2014 19:27
Super leuk verslagje! Klinkt als een perfecte vakantie, heerlijk.
Monique - Maandag 16 juni 2014 19:28
Wat een geweldige foto's! Ik ben vorig jaar in de zomer in Marrakesh geweest, en heb daar wel gewoon bij allerlei stalletjes gegeten. Super gezellig, goedkoop en ik heb nergens last van gehad. Dat verhaal met die watermeloen is ook enorm herkenbaar! We wilden een stukje watermeloen voor onderweg en vertrokken met een loodzware, hele watermeloen. Genoeg voor de rest van de vakantie ;-).
Katja - Maandag 16 juni 2014 19:30
Heel leuk! Zo te zien heb je een geweldige vakantie gehad. Marokko lijkt me zo mooi!
Nikki - Maandag 16 juni 2014 19:32
" Of misschien kun je gewoon genieten van wat je hier zie."

Het lezen van deze plogs is inderdaad gewoon een fijn geniet momentje, genieten van iemand anders genietmomentjes!

Deze plog is echt héél leuk, zulke mooie foto's en superleuk verslag erbij geschreven. Ik moest echt lachen af en toe, bij de kameel en de watermeloenen!

Wat een topvakantie zeg, ik wil denk ik ooit ook wel naar Marrakech, de sfeer van Aladin gaan meemaken (daar doet het mij ook aan denken).

Bedankt voor het delen - echt een heeeeele leuke blog!! (Verliefd op je mooie foto's, hihi)
Lotte - Maandag 16 juni 2014 19:41
Wauw, leuk om te zien! Echt mooie foto's trouwens. Bedankt om te delen.
N - Maandag 16 juni 2014 20:13
Prachtige foto's! ziet eruit als een top vakantie :)
Asmae - Maandag 16 juni 2014 20:35
Maghreb
Ingrid - Maandag 16 juni 2014 20:48
Dank je wel voor het delen van dit mooie reisverslag met echt prachtige foto's. Jij en je BFF hebben een superweek gehad zo te zien. Voor een weekje wat jullie hadden hebben jullie echt nog veel gedaan en gezien zeg.
Ik krijg ook zin in vakantie, nog even geduld hebben, we gaan in augustus.
Rooss7 - Maandag 16 juni 2014 21:02
Wat super toevallig, ik was ben ook net terug uit Marrakech en ik vloog ook met transavia!! Misschien had ik wel dezelfde vlucht als jou Laura! Wat een mooie foto's. Leuk hè al die potjes en tagines die ze daar verkochten. Ik zie ook dat je het paleis hebt bezocht, het was wel een doolhof met al die doorlopende kamers. Echt een leuke plog!!
Jansje - Maandag 16 juni 2014 21:28
Superleuk en gezellig om je vakantie te bekijken.
Echt mooie foto's heb je gemaakt! Ik krijg zo ook weer zin in een lekker warme en gezellige vakantie!

Prue - Maandag 16 juni 2014 22:09
Ja Marrakech is fantastisch!
Sheila - Maandag 16 juni 2014 22:23
Wat leuk zo'n blog! En ook leuk om te zien dat het een mooie vakantie was! :)
Caroline - Maandag 16 juni 2014 22:44
Heeey Laura! wat heb je dit mooi gemaakt. Helemaal trots..
Jantje - Maandag 16 juni 2014 22:49
Goh, hallo Andrew ;)

Klinkt als een goede vakantie en de foto's zien er ook mooi uit! Ik hoop dat ik er ook ooit heen ga :)
Fleurtje - Dinsdag 17 juni 2014 02:01
Gaaf!
De foto's zijn ook echt fantastisch mooi :)
JustmeXx - Dinsdag 17 juni 2014 08:48
Prachtige foto's en mooie en leuke beschrijvingen erbij! Vaak lees je bij reportages in tijdschriften niet zo'n leuke verhalen!
kate02 - Dinsdag 17 juni 2014 10:50
Ocharme Laura, krijg je ook nog huiswerk mee! Die lange jurken/rokken staan je prachtig!
Diedjuh - Dinsdag 17 juni 2014 12:46
Wat een onwijs leuke blog! Ik word er helemaal vrolijk van. Bedankt dat je alle verhalen en foto's met ons wilde delen!
Jenn - Dinsdag 17 juni 2014 13:10
Waaauuuww Wat een droomvakantie! Ik zou ook heel graag eens naar Marokko willen, alleen houdt het ons tegen omdat homoseksualiteit er verboden is. We weten wel dat je gewoon geen problemen moet opzoeken, maar je kan ook een hoteleigenaar treffen die iets doorheeft en dit meldt. Dat risico willen we niet lopen en dat zou bovendien zo veel stress meebrengen dat we er denk ik ook niet lekker slapen. Jammer. Als we er gewoon onszelf zouden kunnen zijn, zouden we er zeker heen gaan.
*** - Dinsdag 17 juni 2014 13:59
Liefde voor Marokko!!!!! Ik ben er vorige zomer geweest en heb bijna exact dezelfde dingen gedaan.Prachtig land met al die kleuren, geuren en smaken,leuke marktjes, zon, hammam, .... Ik zou meteen teruggaan. één van de mooiste reisbestemmingen vind ik zelf.
Anne - Dinsdag 17 juni 2014 18:10
Hee laura!
Fijn dat je het zo leuk hebt gehad!
Ik ben ook naar marrakech geweest maar vond het 3 keer niks..
Al dat gebedel steeds, onaardige mensen..
Jemaa el fna was wel gorgeous!