Jezelf belonen

 

proudVaak verwachten we veel van onszelf, waardoor we niet trots zijn op hetgeen wat we al hebben bereikt. We zien het dan als een alles-of-niets principe, maar het is realistischer om het te zien als proces. Een hele lange weg, waarin elke stap telt en je dichterbij je eindbestemming brengt. Wees dan ook niet te streng voor jezelf en wees trots op de stappen die je zet. Het is belangrijk elke stap te erkennen en te belonen en niet ongemerkt voorbij te laten gaan.

Trots op onszelf zijn vinden we vaak lastig. Naast dat we vinden dat het nooit goed genoeg is, zien we vaak niet in wat we al bereikt of behaald hebben. Het is dus wel eens goed om te kijken wat je hebt bereikt en hoe dat je af ging. Heb je je best ervoor gedaan? Kostte het je moeite? Dan is het je goed recht om jezelf te belonen en trots op jezelf te zijn!

Waarom is belonen belangrijk?
De leertheorie gaat er vanuit dat gedrag aangeleerd is. Wanneer je gedrag beloond wordt, koppel je het gedrag aan die beloning. Om vaker beloond te worden, zal je het gedrag nog eens uitvoeren. Gedrag wat gevolgd wordt door een straf zal je dus steeds minder gaan vertronen. Wanneer je dus een beloning gaat koppelen aan gedrag, zal je dit gedrag vaker uitvoeren en zal je het gedrag  eigen maken. Het is belangrijk dat de gedragingen die functioneel voor je zijn beloond worden. Er zijn verschillende vormen van beloning. Je kan denken aan positieve feedback, cadeautjes, een compliment van een ander of jezelf of dingen doen die je graag wilt doen. Naast dat anderen je kunnen complimenteren, kun je ook je eigen gedrag belonen. Tevens kunnen sommige beloningen je motiveren om door te gaan.

Wanneer ‘verdien' ik een beloning?
Waarschijnlijk kun je wanneer iemand vertelt dat zij een dag volgens de eetlijst heeft gegeten daar heel trots op zijn. Wanneer je zelf een dag goed eet vind je vaak dat het wel beter zou kunnen. Als je moeite hebt met trots op jezelf te zijn of met jezelf af en toe wat te gunnen helpt het om op te schrijven wat je wilt bereiken. Probeer een realistisch doel voor ogen te houden. Vaak helpt het om dit doel via de SMART methode te maken. Dit zal ik hier uit gaan leggen.smart

Je begint met aan te geven om welk specifiek gedrag het gaat. Ik ben van mijn eetstoornis af is in dat opzichte een te algemeen en groot doel. Denk echt aan specifiek gedrag, zoals ik heb geen eetbuien meer of ik eet mijn gehele eetlijst.

Daarnaast moet het meetbaar zijn. Je kan zelf goed bijhouden of je een eetbui hebt gehad. Dit is dus meetbaar.

Het doel moet acceptabel zijn. Daarmee wordt bedoeld dat het wel haalbaar is. Sommige noemen het ook de A van ambitieus. Als je tweemaal wekelijks braakt is een dag braken bijvoorbeeld niet ambitieus genoeg. Het doel moet je wel uitdagen om ervoor te gaan.

Daarnaast moet je ook realistisch blijven. Van jezelf verwachten om ineens een half jaar eetbui vrij te zijn is een erg grote verwachting. Dat zou natuurlijk erg fijn zijn maar voor je eerste beloning zal je dan lang moeten wachten wat ervoor kan zorgen dat je niet meer zo gemotiveerd bent en ermee stopt. Daarnaast geef tijdsgebonden aan wanneer je het wilt bereiken.

Een voorbeeld van een SMART doel:
Voor de zomer ben ik twee weken aan een stuk eetbui vrij geweest.
• Specifiek: Het gaat om geen eetbuien hebben.
• Meetbaar: 14 dagen achter elkaar geen eetbuien
• Acceptabel: Een doel waar ik me best voor moet doen, maar haalbaar is.
• Realistisch: Ik denk dat ik het doel kan bereiken binnen de voorgenomen tijd.
• Tijdsgebonden: Ik wil dit voor de zomer bereiken.

belonen Redenen om jezelf te belonen
Het is dus slim om goed na te gaan welk gedrag je allereerst wilt veranderen. Je kan op allerlei gebieden stappen zetten, zoals qua eten, automutilatie, open zijn of hulp vragen.

Je kan er ook voor kiezen om aan een algemeen doel te werken; zoals gestructureerd en gezond eten. Dit gedrag kan je dan door middel van de SMART methode verdelen in losse specifieke stappen. Zoals allereerst een week lang volwaardig ontbijten. Wanneer je dit gedaan hebt, mag je jezelf belonen en trots zijn. Daarna kun je weer door gaan naar de volgende stap, zoals tevens volwaardig lunchen. Zo kun je stapsgewijs het einddoel behalen.

Je kan ook voor kiezen om een bepaald gedrag te kiezen, zoals eetbui vrij. Dit gedrag kan je dan door middel van de SMART methode verdelen in tijd. Je kan de eerste beloning aan jezelf geven wanneer je twee dagen eetbuivrij bent, daarna krijg je pas een beloning na één week eetbuivrij en verder. Zo kom je stap voor stap dichter bij je einddoel.

Pas de beloning aan op het behaalde gedrag
Hoe lastig jij een doel vindt is persoonlijk, net zoals hoeveel waarde jij aan een desbetreffende beloning hecht. Daarom is het goed om te kijken wat voor beloning jij bij wat voor doel vindt passen. Het is slim om beloningen te hebben voor de korte termijn, zoals doelen die je makkelijker kan bereiken, en beloningen voor op het lange termijn, wat je echt wil bereiken. Zo kun je je motivatie behouden om naar het algemene grote doel toe te werken, maar overbrug je toch de periode tot je dat doel hebt bereikt. Zo vind ik een avondje naar de film gaan passend bij de eerst haalbare stap die ik heb gezet, maar het nemen van een hond passender bij het moment dat ik bij mijn einddoel ben gekomen. 

50 dingen om jezelf mee te belonen
Soms is het lastig om te bedenken hoe je jezelf kan belonen. Een beloning is niet voor iedereen hetzelfde. De een kan genieten van een knuffel, de ander meer van een dagje shoppen. Ik heb hier 50 dingen die je kan doen om jezelf te belonen op een rijtje gezet.

  1. Wandelen in het bos
  2. Bowlen 
  3. Game avondje
  4. Nieuwe sieraden uitzoeken
  5. Dagje uitslapen
  6. Tattoo zetten
  7. Avondje stappen
  8. Meidenavondje organiseren
  9. Skeeleren
  10. Piercing zetten 
  11. Weekendje weg met je vriend(innetje)
  12. Nieuw mobiel
  13. Huisdier
  14. Ipad
  15. Met dolfijnen zwemmen 
  16. Bungeejumpen
  17. Karten
  18. Een festival bezoeken
  19. (Huis)kamer pimpen
  20. Nieuwe fiets kopen
  21. Fotoshoot 
  22. Nieuwe laptop kopen
  23. Hairextensions laten zetten
  24. Dagje naar een welness center
  25. Fototoestel kopen
  26. Stedentrip
  27. Mooie bloemen kopen
  28. Liedjes op Itunes kopen
  29. Avondje naar het casino 
  30. Schaatsen 
  31. Nieuwe tas uitzoeken
  32. Dagje winkelen
  33. Dagje niks doen voor school/ geen huishoudelijke klusjes
  34. Dagje naar een pretpark
  35. Avondje naar de bioscoop
  36. Dvd serie sparen per deel
  37. Servies sparen per item
  38. Badspullen kopen
  39. Nieuwe schoenen kopen 
  40. Nieuwe parfum kopen
  41. Dagje naar een dierentuin
  42. Nieuwe make-up kopen
  43. Dagje zwemmen
  44. Zomervakantie boeken
  45. Zelf het avondeten kiezen
  46. Dagje alleen doen waar je zelf zin in hebt
  47. Woonaccessoires uitzoeken
  48. Een nieuwe studie starten
  49. Naar het strand
  50. Een groepsles volgen zoals zumba

hart

Beloon jezelf, omdat je het waard bent.

foto 4

 

Gerelateerde blogposts

23
FEB
Uitstelgedrag
11

Reacties

nijntje475 - Zaterdag 12 oktober 2013 13:52
Wauw zo herkenbaar dit, thanks voor dit artikel
Flower - Zaterdag 12 oktober 2013 14:34
Interessante blog. Ik heb alleen iets tegen het woord 'belonen'. Zelf vind ik dat je jezelf ook flink mag verwennen, ookal heb je in het bijzonder niet iets goeds gedaan, dus zonder reden. Ik denk wel dat idd jezelf belonen goed kan helpen om bepaald gedrag of gewoontes af te leren.
Lunamira - Zaterdag 12 oktober 2013 18:58
@Flower : met je eens! belonen heeft een tegenprestatie nodig maar verwennen niet.

Vind het soms zo lastig.. dan vind ik niet dat ik het verdiend heb om mezelf te verwennen. Alsof ik dus toch iets moet doen om het te verdienen...; belonen dus.
Belonen en verwennen kan dus vaak met elkaar (onterecht)verbonden zijn
loveturnen - Zaterdag 12 oktober 2013 23:41
Wordt met dat SMART doodgegooid op school haha, heel goed stuk verder!
-Loved- - Zondag 13 oktober 2013 19:46
Leuk! (: