Irriteren aan Facebookberichten

 

De laatste jaren is Social Media iets heel normaals geworden. Ik zelf maak onder andere gebruik van Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn. Dagelijks bekijk in daar foto's, opmerkingen, likes en postst over het leven van mijn ‘'vrienden''. Soms ontzettend leuk, soms zo leuk dat ik ook zulke leuke foto's had, maar er zijn ook een hoop flink irritante berichten op Facebook te lezen. Een aantal zet ik hier onder voor je op een rij.

facebook

Negatieve posts zonder uitleg
‘'Wat een rotdag'', ‘'Hoeveel ongeluk kan een mens hebben?'', ‘'Weer naar het ziekenhuis'', ‘'Niet mijn dag'' of enkel de emoticon :( Soms kunnen dit soort berichtjes flink irritant zijn. Want wat bedoelt diegene, waarom zet ze het neer? Soms reageren anderen bezorgd of vragen ze wat er aan de hand is, maar vaak weten mensen niets te reageren. En ‘liken' ga je zo'n bericht natuurlijk ook niet.

facebook

''Deel dit, anders...''
‘'Deel dit, anders heb je geen hart!'' of ‘'Deel dit als je van je moeder houdt''. Ontzettend irritante berichten waarover ik dan stiekem soms toch een beetje ga twijfelen. Niet over of ik een hart heb, want dat zal wel moeten als ik dit lees. Maar toch wil ik geen nee zetten tegen een actie voor walvissen, hou ik van mij moeder of voel ik mij verantwoordelijk voor de natuur. De bevelende berichten met ‘'Deel dit als je...'' storen mij dan ook heel vaak. Ik bepaal zelf wel wat ik deel en laat me dat niet opdringen.

Selfies
Natuurlijk gaat jouw profiel om jou en wie jij bent. Maar constant selfies plaatsen of je profielfoto wekelijks, zelfs dagelijks verwisselen is behoorlijk storend. Als je zo vaak wisselt, weet je waarschijnlijk niet goed welke foto je moet kiezen. En waarom zou je dagelijks of enkel van jezelf foto's op je profiel plaatsen?

selfie

Sommige meiden willen bevestiging krijgen door veel likes te ontvangen. En het kan natuurlijk ook heel leuk zijn om complimenten te ontvangen. Mocht je dat leuk vinden, dan is het belangrijk toch echt met mate je profielfoto te veranderen. Het gaat tenslotte ook om de rest van je leven toch? Wat doe je zoal, wie zijn je vriendinnen? Mogen die ook een plekje op jouw profiel op Facebook?

Schokkende berichten
Wat ik een enorm nadeel vindt van Facebook zijn de schokkende berichten. Als ik ‘smorgens onderweg ben naar mijn werk of tijdens het ontbijt over mijn Timeline scroll en zes mishandelde puppy's, een bloedend konijn of een verminkt kind zie, kan ik degene die dat post daar echt niet vriendelijk voor bedanken. Natuurlijk is het goed dat mensen opkomen voor elkaar en voor dieren. Maar ongevraagd dat soort hele schokkende foto's openbaar maken, vind ik echt absoluut niet prettig. Misschien kan hier een waarschuwing op gezet worden.

Informatie over psychische behandeling of opname
Het is natuurlijk lastig om je privéleven niet zomaar open en bloot op Facebook te zetten. Soms voelt het zo prettig en breng je misschien zoveel tijd op het internet door, dat het voelt als een hele veilige en vertrouwde plek. Toch is het goed om te kijken wat je wel of niet op je Timeline plaatst.

selfies

Denk er bijvoorbeeld goed over na of het adres van de kliniek waar je (acuut) opgenomen bent wel moet plaatsen met de zin ‘'Ik zou het fijn vinden als je me een kaartje stuurt.''. Vaak sturen mensen jou wel een berichtje met de vraag wat je adres is of sturen ze jou via je ouderlijk huis een kaart.

berichtje


De mensen die het moeten weten, horen heus wel dat jij opgenomen bent. Op Facebook weet meteen iedereen wat er aan de hand is. En mochten mensen zien dat je opgenomen bent, dan betekent dat niet dat ze weten wat er aan de hand is. Soms vullen ze dan zelf iets in of komen er vreemde verhalen de wereld in.
Bedenk je eens goed waarom je wilt plaatsen dat je in de wachtkamer zit voor intake, dat je doorverwezen wordt naar een instelling voor je comorbide stoornis of dat je aan de sondevoeding moet. Wil je echt met zoveel dingen deze prive problemen delen of het beter face-to-face met iemand te praten hier over?

Wil je meer lezen over wat je beter wel en niet op Facebook kunt posten, lees dan dit blog eens.

Nietszeggende berichten
Misschien erger jij je wel eens aan berichtjes die eigenlijk helemaal niets zeggen. ‘'Lekker gewerkt'', ‘'Het sneeuwt'' of ‘'Eindelijk weekend'' Natuurlijk prima om te lezen. Maar als iemand alleen maar zulke berichtjes post, vraag je je toch af wat hij of zij nou precies wil zeggen?

het regent



Over anderen roddelen
Praten over anderen op je eigen Timeline, zonder dat diegene dat ziet. Of juist indirect klagen over mensen die zelf jouw berichtje lezen. Dit soort dingen zijn enorm irritant en kunnen anderen zelfs kwetsen. ‘'Voor sommige mensen is het heel moeilijk om afspraken na te komen.'', ''Binnenkort maar weer eens wat vrienden verwijderen'' of ‘'Ik heb een klacht over...''

binnenkort

Heb je problemen met iemand, dan is het goed die persoon face-to-face te spreken of via een persoonlijk berichtje contact te zoeken. Heb je echt problemen dan is het soms goed gewoon even die vriend of vriendin te bellen of thee te gaan drinken. De ruzie of het meningsverschil loopt alleen maar meer uit de hand, je kwetst een ander en daarbij kom je zelf ook niet bepaald vriendelijk over als je dat soort berichten plaatst.

facebook


Uitnodigingen voor spelletjes
Ik weet hoe moeilijk het kan zijn om het niet te doen als je helemaal verslingerd bent aan een bepaald spelletje. Candycrush, Jelly Splash en Pearl's Paril zijn enorm verslavend en na verloop van tijd kun je pas door spelen als anderen jou bijvoorbeeld levens, muntjes of diamanten sturen. Via hun Facebook account.
Toch vinden enorm veel mensen het flink storend om de hele dag door ‘ploink' te horen, maar helemaal geen leuke like of post te zien verschijnen. Wéér een uitnodiging voor een spelletje wat je misschien helemaal niet speelt. 


Wat zijn jouw Facebook irritaties?

 

Gerelateerde blogposts

Reacties

Rebecca - Dinsdag 17 december 2013 19:03
Echt dit precies. Ik erger me soms zo aan mensen hun gezeur op facebook.
Erin - Dinsdag 17 december 2013 19:10
Amen.
minke - Dinsdag 17 december 2013 19:18
haha precies!
Daan - Dinsdag 17 december 2013 19:22
Agree!
Floor* - Dinsdag 17 december 2013 19:34
he-le-maal mee eens. vooral die irritante spelletjes uitnodigingen, shockerende foto's of mensen die continu vertellen hoe hun medische afspraken zijn gegaan
Maar then again: als je iemand irritant vindt kan je deze persoon ook gewoon verwijderen =)
hockeymeisje95 - Dinsdag 17 december 2013 19:34
Soms sta ik er ook wel van versteld hoeveel mensen wel niet over hun 'problemen' vertellen. En inderdaad, het 'vragen om kaartjes'..

Moet er niet aan denken dat alle oud-klasgenoten en teamleden alles toentertijd hebben mee kunnen krijgen.
Als je vanzelf op zoek bent naar een baan, kijken ze ook op social media.
Én als je vanzelf collega's op facebook hebt, zullen ze alles kunnen lezen.
Lijkt me niet dat je wil dat mensen je anders gaan behandelen..

Heb soms het idee dat mensen vergeten dat een leven in een kliniek, gesloten afdeling, PAAZ of wat dan ook voor mensen zonder (eet)stoornis niet heel normaal is.
mamvan3 - Dinsdag 17 december 2013 19:38
Het is heel dubbel. Ik snap helemaal jouw ergernis maar ik ben op mijn facebook juist heel open geweest over mijn eetstoornis, mijn behandeling, wat wel en niet goed ging enz. Ik heb het nooit over AM, ZM gedachtes en dat soort dingen maar zet er verder wel veel op.
Ik heb het als positief ervaren. Via vrienden uit het hele land (sportwereld) kreeg ik veel reacties. Door mijn open berichten had ik binnen een week van 25 meiden een prive reactie die met precies dezelfde problemen rondliepen en die dachten dat zij alleen waren. 3 hebben er inmiddels hulp gezocht, de rest twijfelt.
Ook zijn er ouders van jonge meisjes (uit de sportwereld) naar mij toegekomen of ik eens met hun kind wilde praten omdat ze een eestoornis vermoeden. Dat bleek ook zo te zijn. met 1 van die meiden ben ik zelfs mee naar de huisarts gegaan om hulp te vragen. Doordat het nu inene niet een onderwerp was wat doodgezwegen werd maar door openheid zijn er spontaan veel meer gesprekken over gekomen. Ik ervaar veel steun van iedereen en zie dat het mensen ook steunt dat ze niet alleen zijn en hulp mogen vragen bij dit gevecht.
Wil wel aangeven dat het merendeel van de mensen die op mijn bericht gereageerd heeft tussen de 22 en 50 jaar is. Van sporters die de Olympische spelen hebben gehaald tot meiden die de regionale kampioenschappen niet eens kunnen halen. heel verschillend dus. maar ik ben het overwegend eens met wat je schrijft maar moest ook dit verhaal kwijt.
Nerveus - Dinsdag 17 december 2013 19:39
Ik heb geen facebook. Ik vind het sowieso allemaal maar gezeur om die social media.
doritos12 - Dinsdag 17 december 2013 19:45
helemaal eensch!
maak me ook wel eens aan delen schuldig maar toch deel ik deze mening
amstere-dame - Dinsdag 17 december 2013 20:08
wel veel meningsgevoelige dingen op een blog als proud2bme, ik hoop niet dat sommige meiden die dit lezen zich nu rot voelen, iedereen moet lekker zelf weten wat ie doet met facebook!
amstere-dame - Dinsdag 17 december 2013 20:13
het is trouwens ERGEREN aan facebook berichten, en de facebook berichten irriteren je.
Anne - Dinsdag 17 december 2013 20:21
ERGEREN AAN....
Echt het Nederlands op deze site is soms om te huilen >
L - Dinsdag 17 december 2013 20:27
Ik heb geen facebook omdat ik er niet tegen kan dat er zo'n perfect wereldje geschetst wordt door de meeste mensen en ik me nog rotter ga voelen over mezelf.
? - Dinsdag 17 december 2013 20:29
Super blog. Ik wil geen zielige beestjes zien of oproepen van beestjes die een huis moeten hebben. Dan wil ik zooo graag zo'n beestje in huis halen maar dat gaat niet. En dan word ik daar super verdrietig van. En ik heb ook nooit zo'n behoefte aan iedereen z'n problemen. Vooral als mensen dan wat neerzetten, en anderen vragen wat er is en dan vervolgens geen antwoord geven.. Wat wil je dan aandacht? Ik kan daar slecht tegen. Gebeurt het te vaak dan verwijder ik diegene.
1234 - Dinsdag 17 december 2013 20:46
ugh ik krijg welgeteld plus minus 20 uitnodigingen op fb voor spelletjes per dag!!!

vreselijk.
en echt van diep in de nacht tot overdag?!

verder is het JOU fb, en zijn wij denk ik niet diegene om te oordelen hoe en wat jij plaatst?
*Esther* - Dinsdag 17 december 2013 21:08
Oooooh, wat herken ik hier alles aan! Ik vind het soms echt irritant om dingen te lezen. Dan verwijder ik die ander gewoon. :)
- - Dinsdag 17 december 2013 21:23
Blijkbaar is het ook ineens normaal om foto's van begrafenissen te plaatsen. Echt rot op gewoon…
anoniem - Dinsdag 17 december 2013 21:35
Ben het hier helemaal mee eens (behalve het 'irriteren aan' gedeelte, inderdaad). Soms overweeg ik om Facebook ook gewoon te verwijderen door dit soort berichten. Van die dingen als "net gewerkt, nu klaarmaken, koken, eten, feestje" blablabla word ik toch zo ongelooflijk moe. Jongens, ga een dagboek bijhouden..
Of inderdaad mensen die hun hele ziekteproces zo nodig moeten delen via Facebook. Ik vind dit ongepast en eerlijk gezegd een beetje aandachttrekkerij. Wat is de meerwaarde hiervan? Wat voor reacties verwachten mensen die dit posten?
Sara - Dinsdag 17 december 2013 21:40
@-- OMG dat van die begrafenis foto's idd op FB, TE BIZAR!
Mimosa - Dinsdag 17 december 2013 21:49
Wat verwachten jullie dan wel van Facebook?
Eerlijk gezegd snap ik nog steeds niet wat nou wel 'mag', 'hoort' of 'wenselijk is'.
anoniem* - Dinsdag 17 december 2013 21:52
Ja bah.. vooral die nare berichten over mishandelde dieren ed. En mensen die constant (indirecte) berichtjes plaatsen over hun problemen. Het lijkt voor sommige mensen alsof zij hun ziekte zijn. Dat vind ik zo zonde. Probeer dan juist OOK leuke dingen te plaatsen en vertellen, dat helpt je zelf ook.
Zie zo bij sommige gebruikers alleen nog berichtjes als:
"komt er vanavond iemand op bezoek?" "just because the scars have healed, doesn' t mean the pain has." Een plaatje met "I am fine : D" met daaronder "fucked up, depressed, lost" enz. "eindelijk weer naar huis sinds 4 weken.... "
En idd, sommige verwijder ik ook maar, ook omdat het mij zelf niet helpt. Alleen het is best lastig als iemand ook een vriend(in) is en je wel om de persoon geeft.
anoniem* - Dinsdag 17 december 2013 21:54
Ohjaa.. brr begrafenis foto' s.


*** - Dinsdag 17 december 2013 21:55
Ik erger me aan mensen op facebook die 10 keer per dag posten hoeveel ze van hun vriendje houden en dat hij alles betekent en dat ze hem nooit kwijt willen en blablabla ... Zeker als het 2 weken erna uit is en ze alweer een ander hebben.
Paula. - Dinsdag 17 december 2013 22:05
Heel erg herkenbaar... Zeker al die stomme updates die nergens over gaan of updates die de negatieve aandacht vragen (foto's waarop je er extra mager uitziet, waar je bent opgenomen e.d.) Zelf post ik vrijwel niks, maar de privéberichtjes zijn altijd handig hihi
Sophie - Dinsdag 17 december 2013 22:18
Ik heb geen Facebook. Scheelt heeeeel veel tijd!
S. - Dinsdag 17 december 2013 22:21
Ik erger me aan mensen die "irriteren aan" zeggen/typen.
eliseeexx - Dinsdag 17 december 2013 23:01
Precies dit, ik irriteer me vooral aan de "weer opgenomen" en weer elke keer die negatieve Posts, heb besloten om daarna diegene ook te verwijderen. Ik post zelf veel foto's maar echt soms dan haha
josha - Dinsdag 17 december 2013 23:31
Ik heb ook iemand in mijn facebook die echt ELKE DAG iets over haar eetstoornis, depressie of behandeling schrijft.. en dit al een paar jaar lang elke dag..
De ene keer dat ze een gesprek bij de psych heeft, dag later dat de thuisbegeleiding langs komt..even later weer dat ze opgenomen is op een gesloten afdeling, daarna weer dat ze een gesprek heeft op de es afdeling, foto's van haar ziekenhuisbed.. dag later is ze moe, weer een dag later hoe haar gesprek ging etc etc etc......... ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken..
Maan - Dinsdag 17 december 2013 23:34
Ik erger me sowieso aan Facebook. Ik zie het meer als een mailsite. Het is makkelijk om even groepsevents aan te maken en berichten te sturen :). But that's it. Ik stoor met tegenwoordig ook aan mijn eigen berichten. Die haal ik dan - na mijn 'impuls' - later weer weg. Mensen die voor mij echt belangrijk zijn, die vertel ik mijn verhalen liever in real life :).
Roos - Dinsdag 17 december 2013 23:36
Wat dacht je van ALLES en OVERAL waar je bent iedereen taggen met de locatie erbij? Of alle foto's van eten of HOERA weer een starbucks koffie.
En inderdaad die eindeloze selfies... gelukkig heb ik er daar nog maar weinig van in mijn lijst staan. Hinderlijke aandachtsgeile mensen.
m - Dinsdag 17 december 2013 23:51
haha, ik moet hier eigenlijk gewoon om lachen, wat mensen doen, ach ja, de hele wereld mag het weten, dat maakt het ook wel weer schattig, juist omdat je alles vertelt a la minute, ben je het ook kwijt, heerlijk en ach ja, je vrienden moeten maar zien wat ze er mee doen, niet jouw probleem, of het loopt zoals het loopt..

Ik begrijp het heus, maar ik moet er gewoon om lachen, hoe mensen zijn geworden na al die mogelijkheden van je uiten zoals op facebook etc. Geen geheimen over wat dan ook vind ik eigenlijk heerlijk, het is soms even wennen, maar goed, gewoon open die boel, moet jij weten, lekker uitproberen, van het één komt het ander, iedereen wil graag iemand zijn, gezien worden, soms doen we dat op een niet zo handige manier, is misschien weer een troost voor als jij het ook niet weet hoe.
Lusi - Dinsdag 17 december 2013 23:52
Ben ik het zo roerend mee eens.
Ik post zelf zelden wat. Ik kijk wel op zijn tijd uit verveling en dan hang je toch weer veel te lang rond, ik reageer zelden en ik like regelmatig (ook best doelloos xD). Wel vind ik die groepen fijn!: vooral voor studie! (Vriendengroepen eerst ook: maar dat is verschoven naar doelloos gespam op whatsapp). Verder zijn die privéberichten superhandig : vooral met mijn mama chat of videocall (?) ik vaak.

Ik keek vroeger standaard alle updates door want oooh weeee straks mis je wat: nou je mist echt niks. Soms is het best leuk om te weten dat je buurmeisje (niet dat ik die heb) een nieuwe cavia heeft inclusief superschattige foto's, maar of je daar nou echt iets aan mist? Belangrijke dingen krijg je toch wel mee.

Liefs!
Tja - Woensdag 18 december 2013 08:02
Ieder voor zich.

If you don't like what I post on MY Facebook, defriend me. Problem solved.

;)
Iris - Woensdag 18 december 2013 10:46
Irriteer met het meeste aan:
- mensen die zeuren en zeiken over dingen op facebook.
- dat mensen klakkeloos like en deel acties posten, is gewoon vervuiling op je tijdlijn. Het ergste daarvan is dat als je mens er op attendeerd en ze even later weer iets delen.
anoniem - Woensdag 18 december 2013 16:09
Hoogmoedig gedrag en (fysieke) problemen vertellen
amelie - Woensdag 18 december 2013 16:12
ik heb gewoon geen mensen van therapie op fb. ik wil toch wel erg graag mn vrienden los hebben van therapie. mijn fb bestaat voornamelijk gewoon uit leuke gezellige dingen, tuurlijk is er altijd iemand die even moet zeuren maar gelukkig minimaal.
nnn - Woensdag 18 december 2013 16:34
JAAAA haat vooral 'ik-ben-zo-zielig' berichten, snap niet dat iedereen zijn problemen
zo open op fb gooit
sterke_ik - Woensdag 18 december 2013 16:58
Uiteindelijk wordt dit een best negatieve zeik blog :p
xxmoonflamexx - Woensdag 18 december 2013 17:40
Ik heb mijn facebook timeline ingesteld in groepen. Dat prive berichten bestemd zijn voor mensen die ik beter ken en dat andere die ook niet hoeven te lezen. Ik merk dat dit voor mij heel goed werkt, want zo kan ik kiezen wie wat te weten komt. En als iemand moeite heeft om in die groep te staan, heb ik liever dat dat dan gewoon even prive gezegd wordt, want dan zet ik diegene gewoon bij de andere groep. Geen probleem, geen gevoel van afwijzing van mijn kant en ik denk dat die andere mij dan ook niet afwijst, maar gewoon de ''gezonde'' Lianne liever en alleen willen zien. Maar wel een goed stuk!
l - Woensdag 18 december 2013 21:14
"Wil je meer lezen over wat je beter wel en niet op Facebook kunt posten, lees dan dit blog eens." De link ontbreekt bij mij, terwijl ik juist geïnteresseerd was in die blog.
L. - Woensdag 18 december 2013 21:44
Het stoort mij ook ontzettend! Vooral van die mensen die heel open zijn op internet, en dan in het echt nergens over durven praten, en dan moet ik maar doen alsof ik het niet allemaal in geuren en kleuren gelezen heb!

Ik moet me soms zo inhouden om geen negatieve reacties te posten, want dat is toch zonde van alle energie die je erin steekt, en de ander wordt er ook niet blij van.

Waar ik me ook aan erger zijn mensen die elke facebook post aangrijpen om een discussie te starten waarin ze zichzelf zo intelligent mogelijk proberen te profileren.
Jantje - Woensdag 18 december 2013 23:00
Ik heb laatst ook eens mijn lijst doorlopen en bedacht: zou ik diegene in het echt groeten/willen spreken en andersom? Zo niet: weg ermee..
marleen2502 - Woensdag 18 december 2013 23:07
ik erger me kapot aan een kennis van me die coach is bij de weight watchers en dat in ongeveer élke post laat merken
EB91 - Vrijdag 20 december 2013 09:41
Echt precies de dingen die je beschrijft!
En ik heb er nog iets aan toe te voegen:
- herdenkingsberichtjes aan overledenen op alle sterfdagen, verjaardagen, halfjaarlijkse herdenkingen of andere redenen om iemand te herdenken.
- bijna dagelijks benadrukken wat voor ziekte je hebt door te zeggen wat er nu weer niet goed gaat of door constant berichten te delen van pagina 'leven met ..bepaalde ziekte.. '
Lauren - Vrijdag 20 december 2013 16:37
dit is dus ook de reden dat ik Facebook, twitter en alle social media behakve whatsapp en YouTube(is dit social media) verbannen heb uit mijn leven. constant al die onzinnige berichten.
Ik ben 14 en heb geen social media. als je het niet wilt doe het dan ook niet. als ik het kan, kunnen anderen het ook. en zo erg is het niet weetje, het is juist lekker rustgevend om niet de hele tijd gestoord te worden van de bezigheid waar je mee bezig bent.

veel succes met een rustiger dagelijks leven :)
raymon - Zondag 29 december 2013 00:03
Facebook is alleen leuk als je zelf positief bent ingesteld en alleen positieve mensen toevoegd.
Net als in het echte leven moet je ook gewoon negatieve mensen weren, zeker verstandig als je zelf een mens bent met een uitgesproken mening, en zelf heel anders in het leven staat.
Dat mensen gekrenkt zijn als je ze ontvriend is hun probleem, in het normale leven zeg je ook tegen die persoon "loop niet zo te zeiken!"
*Esther* - Donderdag 19 juni 2014 20:55
Ik herken hier zo veel van. Ik kan me redelijk snel irriteren aan berichten op facebook, vooral uitnodigingen voor spelletjes en negatieve berichten!
Joke Kerpel - Zondag 18 januari 2015 02:21
Elke keer als er een bekend persoon overleden is RIP posten.
RIP Udo Jürgens RIP Dries Roelvink, wat erg ! enz alsof je beste oom is overleden.
En dan ook nog door mensen die die muziek verschrikkelijk vinden.
Of dan een dag later posten : cd verzamel box Udo Jürgens gekocht, best goede muziek. Nu hij dood is ineens ?
tijgertje - Zaterdag 12 december 2015 19:09
Ik vind het wel erg opvallend,vooral in reclames,dat de druk om te lijnen vrijwel alleen op vrouwen wordt gelegd.hoeven mannen dan niet op hun lijf te letten soms?ook een sportinstructeur hoorde ik daarin alleen over vrouwen.wel behoorlijk hypocriet! Komt gewoon door die klotemedia en die nichterige modeontwerpers,die zien het liefst van die jongenslijven!daar zit toch ook niets aan?
tijgertje - Zaterdag 12 december 2015 19:14
Sorry dat ik zo fel reageer,maar ik moet mijn irritaties ook weleens kwijt!over dikke mensen zeiken is bijvoorbeeld net zomin oké,als over dunne mensen!