Ik ben pas goed genoeg als...

 

Eigenwaarde is heel erg belangrijk om je te ontwikkelen, gelukkig te zijn en liefde te hebben voor je eigen lichaam en te accepteren wie je bent. Eigenwaarde kan echter alleen uit jezelf komen. Daarom heet het ook eigen-waarde en dat maakt het juist zo lastig. Als je een negatief zelfbeeld hebt, ben je vaak geneigd om te denken dat je niet goed genoeg bent. Je verbindt bepaalde voorwaarden aan zelfcompassie. Je bent pas goed genoeg, als...

compassie

Hierover las ik een tijd geleden meer in het boek ‘De Moed van Imperfectie' van Brene Brown. Zij beschrijft dit onderwerp heel uitgebreid in haar boek. ‘'Voor de meeste mensen van ons is het een grote uitdaging om te geloven dat we nu, op dit moment, al waardevol zijn als mens. Dat we niet eerst aan allerlei voorwaarden hoeven te voldoen voordat we goed genoeg zijn. Velen van ons hebben bewust of onbewust een lange lijst met voorwaarden opgesteld of meegekregen.'' Daarna somt Brene een aantal voorbeelden op, waaronder:

‘'Ik ben pas goed genoeg als ik tien kilo afval.
Ik ben pas goed genoeg als het me lukt zwanger te raken.
Ik ben pas goed genoeg als ik eindelijk de goedkeuring van mijn ouders krijg.
Ik ben pas goed genoeg als hij me terugbelt en mee uit vraagt.
Ik ben pas goed genoeg als ik alles tegelijk kan doen en het er ook nog uitziet alsof dat me geen enkele moeite kost.''

Dit stukje uit het boek spraak mij enorm aan en inspireerde me voor dit blog. Ik vond het namelijk enorm herkenbaar. Niet alleen tijdens mijn eetstoornis en lage zelfbeeld, maar ook nu nog wel eens -ik ben ook maar een mens-, doe ik hier bewust en onbewust aan mee. Ik mopper op mezelf, vind mezelf minder goed dan een ander of wil alsmaar beter. De gedachte dat ik niet goed genoeg ben, geeft mij een rotgevoel. Ik voel me minderwaardig, niet mooi, niet leuk of niet slim genoeg. Het helpt me dus absoluut niet en geeft me zelfs niet echt motivatie om dingen wel voor elkaar te krijgen. Integendeel, het maakt me futloos en eerder moedeloos dan hoopvol en gemotiveerd.

Het gevoel dat je niet goed genoeg bent is vaak onwijs diep geworteld. Met een paar hippe quotes of positieve gedachtes kom je er niet vanaf. Volgens Brene zijn ‘Liefde' en ‘Erbij horen' twee levensbehoeftes. Je goed genoeg voelen is dan ook zeker iets dat belangrijk is om aan te werken, als je merkt dat je daar moeite mee hebt. Als mens hebben we de behoefte om liefde te geven en te ontvangen. We willen erbij horen en worden ongelukkig als we onszelf niet goed genoeg voelen.

foto

Soms doen we rare dingen om ons toch ‘goed genoeg' te voelen. We gaan extreem streng op dieet of slaan door in sporten om slank te worden. We lachen de hele dag, ook als we verdrietig zijn en verstoppen onze gevoelens. We doen ons anders voor dan we zijn, zodat anderen ons leuk vinden. Of in ieder geval degene die we als onszelf voordoen leuk vinden. En toch kopen we daar niet dat fijne gevoel van ‘goed genoeg' zijn voor. Het levert niet op wat we zoeken, terwijl we zo graag ergens bij willen horen, iemand willen zijn en liefde willen hebben voor onszelf, zodat we onszelf kunnen accepteren.

Jezelf accepteren zoals je bent is geen makkie, maar het is wel iets waar je bewust en doelgericht stappen in kunt zetten. Lange tijd heb ik als jong meisje geworsteld met een negatief zelfbeeld, zelfhaat en uiteindelijk anorexia. Ik vond mezelf niet goed genoeg. Ik was pas goed genoeg als ik aan allerlei voorwaarden voldeed. Onbewust had ik in mijn jonge kinderjaren een waslijst aan voorwaarden opgesteld waaraan ik moest voldoen voordat ik goed genoeg was. Een lijst waar eigenlijk nooit tegenop te presteren was.

Heb jij last van het gevoel niet goed genoeg te zijn, dan is het belangrijk om daar aan te werken. Een laag zelfbeeld houdt je tegen om dingen te doen, goed voor jezelf te zorgen, vertrouwen te hebben dat dingen goed komen en geeft je meer negatieve gevoelens. Je kunt hierin stappen zetten en veranderen. Je kunt milder voor jezelf leren zijn en jezelf leren accepteren zoals je bent. Hieronder zal ik je een aantal kleine stappen meegeven, maar waar het vooral omgaat is dat je je bewust wordt van de eisen die jij stelt aan jezelf en de negatieve dingen die je denkt over jezelf. Bewustwording kan vervolgens zorgen voor verandering in je denken.

♥ Zie het nutteloze ervan in
Jezelf de grond in praten, negatief zijn over wie je bent, hoe je eruit ziet en wat je kunt heeft geen zin. Het is nutteloos. Soms denken we dat het stellen van eisen aan onszelf ons motiveert. We zien het als een schop onder de kont. Maar wanneer je te streng bent voor jezelf en teveel voorwaarden aan jezelf stelt, belemmert dit je juist alleen maar. Het houdt je tegen om je te ontwikkelen, omdat het toch nooit goed genoeg is. En als je er dan eenmaal bent, dan vind je dat het beter moest of ben je niet tevreden omdat er nog veel meer eisen op je lijstje open staan. Jezelf motiveren en aansporten om dingen beter te doen is goed, maar het moet wel een gezonde balans zijn. Zie dus in hoe nutteloos het stellen van die hoge eisen is en lees de volgende tip. 

♥ Wees hoe dan ook trots
Je wordt echt niet zomaar lui of arrogant, als je trots bent op jezelf. Wees daar niet bang voor. Het is goed om juist trots te zijn en blij te zijn met wat je kunt. Kijk naar wat wel lukt, wat je probeert of zie in dat je, ook als iets mislukt, ervan leert. Wees tevreden en kijk niet alleen naar het doel, maar ook naar het proces. Wacht niet totdat je ergens bent, iets hebt gedaan of verandert, om trots te zijn op jezelf. Ook nu ben je al goed zoals je bent.

goed genoeg

♥ Daar heeft iedereen profijt van
Niet alleen jij hebt er baat bij dat je minder hoge eisen aan jezelf stelt. Complimenten komen bij mensen die erg hoge eisen aan zichzelf stellen vaak moeilijk aan. Ook hulp of zorg vinden mensen die zichzelf niet goed genoeg vinden, vaak moeilijk. Vriendschappen kunnen hierdoor niet gelijkwaardig zijn of er kan frustratie of onbegrip ontstaan. Als je wat milder voor jezelf leert zijn, kan dit ervoor zorgen dat mensen meer plezier uit jou en jij meer plezier aan hun zult halen. Niet alleen jij hebt er dus profijt van, ook voor jouw omgeving kan het fijn zijn dat jij wat minder hard bent voor jezelf en wat meer durft te genieten.

♥ Onderzoek je eisen
Kijk eens naar welke eisen jij aan jezelf stelt. Wat zet jij achter de woorden: Ik ben pas goed genoeg als...? Is dit reëel en mag je eigenlijk niet ook al lang blij zijn met wie je bent, terwijl je aan die eisen, of beter gezegd doelen, werkt. Bekijk of je eisen haalbaar zijn. Is het wel zo lief dat jij dit van jezelf verlangt en hoe ‘nodig' is het dat je bepaalde dingen moet kunnen, doen en er op een bepaalde manier uit gaat zien. Van wie moet dat eigenlijk en hoe belangrijk is dat? Waarom mag een ander zijn zoals hij is en moet jij voldoen aan een waslijst met eisen? Ben jij beter dan anderen, dat jij dat van jezelf verwacht?

Wees wat liever voor jezelf. Spoor jezelf aan bepaalde dingen te verbeteren of te ontwikkelen in je leven, maar doe dit op een liefdevolle manier. Je bent al lang goed zoals je bent. Ook nu al. 

liefs

 

Gerelateerde blogposts

Reacties

Nelle - Donderdag 22 september 2016 20:47
zo herkenbaar, het is alsof het over mij gaat
nikki - Donderdag 22 september 2016 21:42
TOPBLOG!
britneyangel - Vrijdag 23 september 2016 08:43
een intresante leuke blog! en ook herkenbaar
Cristina6 - Zaterdag 24 september 2016 12:13
Enorm enorm herkenbaar! Een vriend van mij zei dat je eigenlijk niets hoefde te doen om al goed genoeg te zijn en ik vond hem daarin zooooooo bizar. Ik dacht 'hoe kan dat nu, sowieso goed genoeg zijn?' Nu zie ik dat hij het bij het rechte eind had en ik helemaal niet.
Ik denk soms aan kinderen die op zich (normaal gezien) al een grote eigenwaarde hebben, of baby'tjes. Die mogen er sowieso zijn, of ze al iets betekenen voor anderen of niet, ze worden geliefd. En dat helpt me wel om me terug wat eigenwaarde te geven.
Dank je wel voor deze blog! Heel fijn om zoveel herkenning te vinden!