De Proudfunding: UPDATE

 

Onze 'ProudFunding' is in volle gang, daarom kun je in deze blog alle updates rondom onze funding volgen! Elke week zullen wij deze blog omhoog plaatsen, waarin we delen wat het bedrag is dat we op dat moment hebben behaald en leuke, nieuwe ontwikkelingen die zich voordoen (zoals de mooie en creatieve acties de worden bedacht om geld in te zamelen) uitlichten. Ook besteden we in deze blog aandacht aan de noodzaak van de funding, waarom deze crowdfunding zo belangrijk is voor ons - maar ook voor jullie! - en wat we precies met het geld gaan doen. Kortom; veel te vertellen, te bespreken en te lezen! Heb je nog vragen over de ProudFunding? Stel ze gerust onder deze blog!

Inmiddels zijn wij, bij de redactie, al bijna een jaar bezig met de organisatie voor de 'Proudfunding'. We hebben in de aanloop naar hiernaartoe meerdere keren jullie mening gevraagd door middel van enquêtes, omdat we het belangrijk vinden om dit echt samen met jullie te doen. Het is immers ook jullie platform! Júist jullie platform, want jullie weten ontzettend goed wat wel en niet goed werkt, en wat er anders kan. Jullie dragen ontzettend veel leuke en waardevolle ideeën aan. Blijf dit vooral ook doen, want ook voor ons werkt dit inspirerend! 

Doneer hier


Alle illustraties voor de ProudFunding zijn gemaakt door Esther Verschoor

Over de crowdfunding hebben we inmiddels al veel geschreven. Zoals Irene in deze blog al mooi zei: "We kunnen er niet uitgepraat over raken!" En dat is zeker waar. Dit gaat ons enorm aan het hart, omdat het de toekomst van Proud2Bme betreft; een platform dat jaarlijks maar liefst 2 miljoen (!) unieke bezoekers aantrekt en dient. En dat willen we blijven doen, want we doen dit met zoveel liefde.

Waarom zoveel geld?

Het streefbedrag is hoog; we willen 110.000 euro inzamelen. We realiseren ons ook zeker dat dit veel geld is, maar we zouden dit niet vragen als we hier niet achter zouden staan en vertrouwen zouden hebben in deze ontwikkelingen. Nog steeds moeten ook wij nog wennen aan de grootheid van deze verandering, hoeveel het daadwerkelijk moet kosten en we begrijpen ook dat dit immense bedrag niet voor iedereen te begrijpen is. Zelf zijn wij ook niet thuis in software en/of ICT en hebben we hier veel over moeten leren. In samenwerking met Trive (een jong bedrijf dat helpt om ons nieuwe platform te verwezenlijken) hebben we grondig onderzocht wat er precies nodig is om de vernieuwingen door te voeren én welk kostenplaatje hieraan hangt. We willen namelijk veel aanpakken en dat is kostbaar. Niet alleen het ontwikkelen en uitrollen van de technische aspecten kost geld, ook de arbeidsuren evenals het vormgeven van een nieuwe huisstijl zitten in deze prijs inbegrepen. 

We nemen het heel serieus: ons werk, de community én dus ook het compleet vernieuwen van de website. Daarom pakken we dit zo groots aan en geven we uiteraard graag uitleg waar dat nodig is.

Dit willen we met het geld gaan doen:

  • Een complete vernieuwing: de site was aanvankelijk vooral gericht op jongeren, maar inmiddels maakt een veel grotere en meer diverse groep gebruik van het platform. Iedereen is welkom, dus we willen dat verschillende doelgroepen zich ook welkom voelen op de nieuwe website. Daarvoor is een heel nieuwe, neutrale look & feel nodig.
  • Vormgeving nieuw logo en de complete huisstijl: zowel voor de website als voor bijvoorbeeld de nieuwsbrieven en social posts. De huisstijl aanpassen en doorvoeren, kan niet met de huidige techniek. Deze is verouderd en niet in staat drastische wijzigingen aan de voorkant van de website door te voeren.
  • Inzetten op gebruiksvriendelijkheid: een grote wens van ons is een nieuw, overzichtelijk forum, een nieuw chatsysteem en een veel betere zoekfunctie voor onze blogs. Kortom: ook de achterkant wordt aangepakt op technisch gebied.
  • Overzetten van content: om goed vindbaar te blijven via zoekmachines als Google, is het belangrijk dat we veel inhoud van de huidige site kunnen overzetten naar de toekomstige, vernieuwde site. Dat is een enorme, maar essentiële klus. Want dan kunnen mensen die worstelen met eetproblematiek makkelijk en snel bij de juiste informatie komen.

Updates

Hieronder vind je de meest recente updates. Hier lees je hoeveel geld we inmiddels hebben ingezameld én willen we graag wat leuke acties - door jullie bedacht! - uitlichten. 

UPDATE 14/10: na een week hebben we maar liefst € 8.877 opgehaald. Wat een prachtig bedrag al! Daar zijn we heel blij mee!

UPDATE 21/10: tijd voor een tweede update! En yes, we hebben de 10.000 aangetikt! Wat een mijlpaal! Het bedrag staat nu op € 10.120!

In het zonnetje

Het warmt ons hart om te zien hoe jullie je inzetten om een nieuw platform mogelijk te maken. Daarom willen we graag wat initiatieven uitlichten die jullie hebben bedacht om meer aandacht voor de ProudFunding te vragen!

We willen, om mee te beginnen, Sanne Boekel enorm bedanken. Zij heeft een beperkte oplage zelf ontworpen zeefdrukken gemaakt die we - zolang de voorraad strekt - bij een donatie van 150 euro opsturen. We vinden ze prachtig geworden en ze sluiten ook perfect aan bij de kracht van Proud2Bme; nourish te flourish - voedt hetgeen waarvan je wilt dat het bloeit. 

 
 
 
Dit bericht op Instagram bekijken

Een bericht gedeeld door Sanne Boekel (@sanne_boekel)

Wie Proud2Bme al een tijd kent, heeft vast en zeker de 'krachtvoer lepels' voorbij zien komen; met de handgemaakte lepels waar een motiverende boodschap in geslagen werd. Nadat deze verdwenen uit onze webshop, werden ze door velen gemist. Daarom besloot Amour Chapters deze lepels nieuw leven in te blazen en wat zijn ze mooi geworden! Voor elke verkochte lepel, doneert ze €2,50. Wil je graag een lepel bij haar bestellen? Dat kan eenvoudig via haar website!

Ook LieveLien hoort zeker thuis in dit rijtje. Op Instagram inspireert ze dagelijks haar volgers met inspirerende tekeningen en speciaal voor onze funding, verkoopt ze setjes met haar kaarten, waarbij ze de helft van de opbrengst doneert. Lieve Lien, enorm bedankt voor je toewijding, we vinden dit heel bijzonder!

 
 
 
Dit bericht op Instagram bekijken

Een bericht gedeeld door LieveLien (@l.i.e.v.e.l.i.e.n)

Blijf de ProudFunding vooral delen in jouw kringen, zodat we steeds een stapje dichter bij ons doel komen. Ook hebben we een aantal stories gemaakt. Hieronder kun je deze (in het klein) bekijken. Je vindt ze ook op onze instagram pagina onder de hoogtepunten, daar kan je er gemakkelijk een screenshot van maken!
 
 

Wil je graag doneren? Dat kan via deze pagina. Vanuit het Proud2Bme team: ontzettend bedankt!


Kom bij Proud2Bme gratis en anoniem in contact met lotgenoten, ervaringsdeskundigen, psychologen en dietisten. Op ons forum kun je jouw verhaal delen en/of vragen stellen. Ook kan je dagelijks met ons chatten (de agenda vind je hier). Wij staan voor je klaar.

 

Gerelateerde blogposts

Reacties

Karin - Donderdag 14 oktober 2021 19:30
Gefeliciteerd met zo'n mooie eerste week, maar ik zie ook dat dat het nog maar een klein beetje is van het streefbedrag, dat vind ik zorgwekkend. Is er zicht op grotere sponsors of misschien steun van overheden of andere instellingen? ik denk namelijk niet dat het door alleen bezoekers behaald kan worden, zeker gezien de jonge demografie, die hebben het niet ruim.
L - Donderdag 14 oktober 2021 22:37
Wat als jullie het niet halen?
Blijft proud wel bestaan ?

Ik ga nog een lepel en kaartjes bestellen.

Anna - Donderdag 14 oktober 2021 22:50
Ik hoop het wel...
A - Vrijdag 15 oktober 2021 09:53
Hoi team,

Fijn om een update te lezen. Ik vroeg me nog een paar dingen af:

- Is een donatie als privƩpersoon aan de Proudfunding fiscaal aftrekbaar? Dus vergelijkbaar met een gewone donatie aan een ANBI?
- Wat gebeurt er met de donaties als het streefbedrag niet gehaald wordt?
- Kentaa vraagt voor mijn gevoel om best wel veel geld als eigen bijdrage, heeft Kentaa een winstoogmerk of is het non-profit?
L. - Vrijdag 15 oktober 2021 12:42
Hey, zover ik begrijp heeft Kentaa geen winstoogmerk en kun je zelf bepalen of je wel of niet aan hen doneert. Toen ik doneerde voor de Proudfunding kon ik het bedrag dat ik aan Kentaa gaf aanpassen. Je kunt het volgens mij zelfs op ā‚¬ 0, - zetten.
A - Vrijdag 15 oktober 2021 13:29
In het Handelsregister van KvK staat Kentaa als bv ingeschreven en niet als stichting, ik zou daardoor denken dat het winstoogmerk heeft. In de communicatie is het een beetje onduidelijk, vandaar dat ik me afvroeg of het Proudteam dat weet. Ik zag inderdaad dat je het op 0 kan zetten, ik voel me als er zo nadrukkelijk om een vrijwillige bijdrage wordt gevraagd dan meteen alsnog erg verantwoordelijk (dingetje van mij) en vandaar dat ik me afvroeg wat er precies met dat geld gebeurt.
Floor - Vrijdag 15 oktober 2021 13:50
Blijven de linkjes van de blogs hetzelfde? Ik heb van een aantal blogs namelijk linkjes staan in word, omdat ik die graag nog een keer na wil lezen bijvoorbeeld. Ik zou het jammer vinden als de linkjes straks niet meer werken. Ik hoor het wel even. :)
Sewy - Zaterdag 23 oktober 2021 23:34
Hopelijk krijgen jullie genoeg om te innoveren en ik vind het mooi dat jullie inzetten op de content en bereikbaarheid via Google (maar denk ook aan Startpage en TikTok e.d.) en op moderatorschap en dat ook data beter wordt beveiligd. Niet alles xx aantal jaren bewaard blijft bijvoorbeeld. Stimulans om te chatten i.p.v. bloggen bijvoorbeeld. Lijkt me een duur en tijdrovend project. Maar weet zeker dat het gaat lukken met voldoende sponsorgeld. Ook om te blijven onderhouden.

Succes,
Sewy - Zaterdag 23 oktober 2021 23:35
*Tiktokgebruikers zijn wellicht wat jong trouwens, geen goed idee hehe.
silke - Maandag 25 oktober 2021 13:57
Ik begrijp niet helemaal waarom dit allemaal nodig is?

Waarom een heel nieuwe site om deze toegankelijker te maken voor meer doelgroepen? De kleuren van de site kunnen, volgens mij, ook prima aangepast worden zonder hier enorm veel kosten aan te hangen? Ik ben al op proud sinds het begin, de site is al van kleur veranderd, kan dus prima opnieuw zonder "fancy" te gaan doen.

waarom moet de hele huisstijl anders? Waarom een nieuw logo? Dit is allemaal overbodig? Heel wat mensen zijn vertrouwd met hoe de site nu is, zijn vertrouwd met het logo. Waarom moet dit anders?

inzetten op gebruiksvriendelijkheid? Mensen weten nu heel goed hoe de site werkt, vinden hun weg erin. Hoe gebruiksvriendelijk is het om dit allemaal te veranderen zodat iedereen opnieuw alles moet leren kennen en opnieuw dat veilige en vertrouwde gevoel bij proud terug vinden? Lijkt me ook weer overbodige luxe?

Ik vind al deze veranderingen een dure grap om heel eerlijk te zijn. Het grootste deel komt, voor mijn gevoel, voort uit vernieuwing willen die er duurde en luxueuzer uitzien, maar totaal overbodig is. Zoals ik in de commentaren lees komt er zelf veel angst bij sommige kijken hieromtrent.

Als er echt zoveel geld ingezameld kan worden, waarom dit gebruiken om een site, die er eigenlijk al is, te vernieuwen? Kan dit geld dan niet ingezet worden voor iets nuttiger?

Sorry als dit heel grof overkomt, maar ik vind dit echt heel erg overbodige luxe en de punten waarom slaan, voor mijn gevoel, nergens op
Daniël - hoofdredacteur Proud2Bme - Maandag 25 oktober 2021 17:06
Hi Silke,

Begrijpelijke vragen, maar het is zeker geen overbodige luxe om de site te vernieuwen. Belangrijke functies van de site zijn bijvoorbeeld niet geschikt om op je telefoon te gebruiken. Dat is wel echt een must in deze tijden.

Daardoor bereiken we veel mensen niet, die onze steun en informatie juist zo nodig hebben. Veel jongeren bijvoorbeeld.

Ook zijn er veel anderen die we niet bereiken, omdat ze zich niet thuis voelen bij de uitstraling van de site. Als we de boel achter de schermen grondig gaan verbouwen, is dat een mooie gelegenheid om meteen ook de buitenkant op te frissen.

Tot slot (last but not least) werkt de techniek niet goed meer, al zie je dat aan de buitenkant niet af. Vergelijk het met een huis: groot onderhoud is op z'n tijd hard nodig, anders stort de boel uiteindelijk een keer in.

Dat is duur, maar (helaas) is dat wel wat het kost om een website met zoveel functies als Proud2Bme up-to-date te kunnen maken. Juist om te voorkomen dat, zoals je terecht opmerkt, 'iedereen opnieuw alles moet leren kennen en opnieuw dat veilige en vertrouwde gevoel terug moet vinden'. Hoe beter we de verbouwing nu aanpakken, hoe sneller het huis voor iedereen weer helemaal eigen en vertrouwd zal voelen.
silke - Woensdag 27 oktober 2021 19:07
@proudteam en @@silke

Bedankt voor de reacties.
Ik denk dat ik het nu beter begrijp, hopelijk lukt het inzamelen.
Wat gebeurd er als dit niet lukt?
@Silke - Maandag 25 oktober 2021 16:11
Ik begrijp het wel... Andere fora verdwijnen waardoor alleen proud overblijft. Op andere fora, zoals ikookvanmij ontstaat best wat commotie en zorgen omdat deze een zeer volwassen doelgroep heeft en een kleinschalige en vertrouwde omgeving.

Bovendien heeft dit door de kleinschaligheid en volwassen sfeer meer mogelijkheid om trigger onderwerpen te bespreken die op Proud (nog) niet mogelijk zijn en daardoor creƫert dit voor volwassenen een vangnet tot hulpverlening mogelijk is of voor mensen die deze stap niet durven te zetten.

Persoonlijk ben ik van het Proud forum verdwenen omdat hier een grote restrictie zit op trigger onderwerpen en er een jonge doelgroep is. Ook vind ik het te massaal.
Wie weet komt daar met deze transformatie verandering in. Ikzelf voel niet meer de urgentie of nood tot een forum maar gun anderen wel een veilige en anonieme online plek. Omdat andere fora, van onder andere Ixta Noa en Human Concern gesloten zijn of worden is dit de enige plek die er overblijft. De financiering om deze efficiƫnt en voor iedereen veilig en toegankelijk te maken vind ik dan ook nodig. Jammer dat de overheid en zorgverzekeringen niet bijspringen.

Website beheer is duur.

Succes proud!
Mara - Donderdag 28 oktober 2021 17:12
Ik heb gedoneerd. Ik ben zelf al sinds 2014 weg van Proud maar de site heeft in de periode van mijn eetstoornis veel voor mij betekend. Ik kwam er toevallig via Linkedin achter dat deze funding er was. Ik hoop dat meer oud-leden de funding ook meekrijgen, ik kan me voorstellen dat dit best een flinke (maar lastig te bereiken) groep is. Ik hoop van harte dat jullie het eindbedrag (dat ik heel realistisch vind klinken) halen, jullie hebben er zo te lezen veel tijd, energie en enthousiasme in gestoken.