33 redenen om niet te sporten

 

Eerder kon je al 26 redenen lezen om te gaan sporten. Er zijn namelijk heel wat verschillende redenen te bedenken waarom je ervoor kiest je sportkleding aan te trekken en jezelf in het zweet te werken. Gezonde en minder gezondere redenen. Aan de andere kant zijn er natuurlijk ook redenen te bedenken waarom je dat niet zou willen of moeten doen. Verschillende persoonlijke redenen om die sportkleding in je kast te laten hangen. Om vanavond geen baantjes te trekken of je sportschool abonnement misschien zelfs op te zeggen.

1. Je vindt sporten stom

Je vind het niet leuk en je haalt er op geen enkele manier plezier uit. Je vindt het simpelweg stom en je hebt (nog) geen sport gevonden die je wl leuk of vermakelijk vond. Reden genoeg om er ver van weg te blijven.

2. Je hebt vandaag geen zin

Simpel. Je hebt er gewoon geen zin in. Je hebt vooral zin om je kostbare tijd anders in te delen op dit moment, bijvoorbeeld op de bank. Of met een film in bed. Of met een koffie op het terras. Nu je erover nadenkt, heb je eigenlijk al honderd andere dingen bedacht die je op dit moment liever doet dan sporten. Dus kies vooral n van die andere dingen.

3. Er komt iets tussen

Een vriendin stelt voor naar de film te gaan of je moeder belt of je gezellig bij komt kletsen. Je moet wat langer doorwerken of iemand heeft je hulp nodig bij een verhuizing. Er kan altijd iets tussenkomen, zo is het leven. Dat neemt soms een onverwachte wending en daar mag je best in meegaan.


Bron: maddibazzocco

4. Je bent moe

Misschien haal je er wel plezier uit, maar je bent vandaag gewoon moe. Je bent kapot en hebt geen energie. Je hebt een lange dag gehad of je hebt een moeilijke periode op dit moment. Andere dingen vragen blijkbaar om jouw aandacht en energie. Je moet vandaag helemaal niets en energie 'over hebben' is nog altijd een voorwaarde om het uit te kunnen geven.

5. Je vrienden sporten niet

Je sociale leven bevindt zich daar misschien helemaal niet. Het is in jouw geval geen gezellig samenkomen met vrienden en geen sportklas waarmee je je sociale contacten onderhoudt. Sport kan een onderdeel zijn van je sociale leven, maar dat hoeft natuurlijk niet. Misschien bevindt jouw sociale leven zich meer in en rond school of hang je met vrienden na het studeren lekker in de kroeg. Je hebt al een band en bandleden die je elke week ziet. Er zijn veel andere plekken en andere mogelijkheden om je sociale leven te onderhouden en mensen te ontmoeten.

6. Je voelt je fit en gezond

Je voelt je super fit en je hebt niet het gevoel een sport nodig te hebben. Je zit lekker in je vel en je voelt je gezond. Niets meer aan doen!

7. Je hebt een eetstoornis

Dit is een hele goede reden om niet te gaan sporten, omdat je met een eetstoornis niet gezond bent. Zowel je lichaam als je geest kunnen hieronder lijden en herstel is voor jouw gezondheid nu het allerbelangrijkste. Sporten kan op dit moment vooral een behoefte zijn vanuit je eetstoornis. Sporten en (overmatig) bewegen dienen geen gezond doel als je het voor je eetstoornis doet.

8. Het heeft de functie om jezelf te straffen

Als je psychische problemen hebt, kan het zijn dat je wilt sporten om jezelf te straffen. Om geen rust te kunnen of mogen nemen of om jezelf uit te putten. Om even niets meer te willen en kunnen voelen. Als je jezelf door middel van sport uit wilt putten of jezelf wilt straffen, is dat geen gezonde keuze en zal het je op de lange termijn ook niets goeds brengen. Zorg voor jezelf, op een andere manier.

9. Het wordt van je verwacht

Je broertje zat op voetbal. Je zus op tennis. Je moeder ging ook elk weekend naar haar sportklas en misschien is een actieve levensstijl iets dat je mee hebt gekregen. Het voelt normaal om te doen, maar dat kan losstaan van jouw eigen behoeftes op dit moment. Dit kan natuurlijk ook spelen als je je vrienden om je heen ineens allemaal op een matje ziet liggen in het park, of dat het bij elk gesprek gaat over die toffe spinningles. De workouts, shakes en fitness apps vliegen je soms om de oren. Misschien voelt het alsof je mee moet doen, maar je moet helemaal niets. Wat voor de n werkt, werkt voor de ander totaal niet en kies wat voor jou goed voelt.

10. Je moet aankomen

Sporten betekent ook energie leveren. Je spant je in en daarmee verbrand je calorien. Als je aan moet komen, kun je er voor kiezen het sporten even achterwege te laten.

11. Je wilt niet afvallen

Je hoeft niet aan te komen, maar je wilt ook niet afvallen en je zit nu op een gezond gewicht. Een gewicht waar je je nu goed bij voelt of dat je nog moet accepteren. Er hoeft in ieder geval niets te veranderen. Wanneer je gaat sporten en je wilt niet afvallen, zul je ook extra moeten eten. Het kan een keuze zijn om het sporten dan gewoon even aan je voorbij te laten gaan.

12. Het is een trigger voor een mogelijke terugval

Als sporten en bewegen een grote rol heeft gespeeld tijdens je eetstoornis en je hier geen fijne herinnering aan hebt, hoef je er niet (meteen) weer aan te beginnen. Jij mag je leven indelen hoe jij wilt en vooral; op een manier waar jij je het meest gezond door kunt voelen. Als sporten een belangrijke trigger voor je is, is de keuze snel gemaakt.

13. Omdat het je stress geeft

En dat kan om wel honderd verschillende redenen. Die inschrijving voor de spinningles zit bijna vol. Maar ik weet nog helemaal niet of ik er tijd voor heb die avond. Is mijn kleding wel gewassen!? Laatst ging het ook al niet goed, ik haal dat doel nooit denk ik. En dan ben ik weer zo laat thuis, lig ik weer te laat in bed zeker. En ik moet ook nog studeren...


Bron: esteejanssens

14. Het kost tijd

En die tijd moet je vrij hebben of vrij maken. Je hebt het misschien al ontzettend druk en je vind je dagen al behoorlijk vol. Dat zegt genoeg, toch?

15. Omdat je je makkelijk blesseert

Het ene lichaam is gevoeliger voor blessures dan het andere. Misschien ben je nog herstellende van een blessure of overbelasting. Of je merkt dat je daar snel last van hebt. Dan ziet het zorgen voor je lichaam er in jouw gevoel heel anders uit.

16. Je bent er lichamelijk niet klaar voor

Een eetstoornis heeft grote gevolgen voor je lichaam, he is iets waar je van moet herstellen en dat kost tijd. Maar ook andere lichamelijke ziektes vragen tijdens herstel om rust en zorg. Jij voelt het beste aan of je er klaar voor bent om te gaan sporten, het is iets wat je lichaam weer aan moet kunnen. Overleg met je arts als je hierover twijfelt of betrek je omgeving bij deze beslissing.

17. Je bent er mentaal niet klaar voor

Eveneens tijdens het herstellen van een eetstoornis - of een andere psychische ziekte - kun je er mentaal ook nog geen ruimte voor hebben om te gaan sporten. Ook psychisch herstel kost tijd en energie. Zoals eerder geschreven; die energie moet je eerst over hebben, voordat je het uit kunt geven.

18. Het kost geld

En dat geld heb je misschien (nog) niet of wil je er op dit moment niet aan uitgeven. Je besteedt je geld op dit moment liever aan andere dingen dan aan een duur sportschool abonnement, sportkleding of contributie. En gelijk heb je!

19. Het maakt je onzeker

De kleding die je aan moet. De mensen om je heen in de sportschool. Het rondlopen in het zwembad, waar je je misschien bekeken en ongemakkelijk voelt. Het kunnen allemaal factoren zijn die jou op dit moment onzeker kunnen maken. Je wilt de angsten niet uit de weg gaan, maar je hoeft ook niet altijd de moeilijkste plekken op te zoeken als dat jou op dit moment niet helpt. Er zijn vast genoeg andere plekken en situaties waarin je je wel comfortabel voelt of waar je liever uit je comfort zone stapt; daar mag je je ook op focussen.

20. Je kan nog niet kiezen wat je zou willen doen

Want Zumba lijkt je echt te gek! Maar je vriendin heeft je nu al drie keer meegevraagd voor haar hardloopclubje, ook leuk. "Je wilde toch altijd bij een roeivereniging?", vroeg je moeder laatst nog. En waarom ben je nou nog steeds niet begonnen met yoga? Daar heb je het ook al maanden over. Er is zo ongelofelijk veel keuze, helemaal niet zo gek om daar nog even over na te denken.

21. Je hebt last van bewegingsdrang

Als je op dit moment last hebt van bewegingsdrang kan dat een enorme worsteling zijn. Misschien is het verzetten ertegen nu dagelijks een gevecht, maar het kan ook zijn dat je je nog verliest in de bewegingsdrang en dus al te veel beweegt op een dag. Teveel beweging, en zeker dwangmatig, is nooit goed en ook niet gezond. Minder bewegen en rust nemen is dan jouw uitdaging en een gezonder doel.

22. Je hebt andere hobbys

Schilderen, fotograferen, klussen, lezen of postzegels verzamelen. Je hebt een moestuin of je houdt van haken. Je bent pas begonnen met zeefdrukken. Je hebt een kat, en twee honden. Hobbys zat.

23. Je beweegt dagelijks al genoeg

Elke ochtend datzelfde sprintje naar de bus of die fietstocht met tegenwind. Je woont vier hoog, zonder lift. Je werkt in het weekend in de horeca of loopt stage in de zorg en maakt elke dag (op welke manier dan ook) eigenlijk al behoorlijk wat kilometers.

24. Je sportmaatje kan ook niet

Je wilde wel gaan hoor vanavond, maar je sportmaatje kan helaas niet. En zonder je favoriete sportmaatje heb je er eigenlijk helemaal geen zin in. Je gaat liever niet alleen of je weet nu wel wat beters te doen met je avondje vrij. Prima.

25. Je vindt andere dingen belangrijker

Zoals lezen bijvoorbeeld, maar ook documentaires of films kijken waar je je helemaal in kunt verliezen. Het kan natuurlijk ook dat je liever met je handen werkt, of dat je elke middag in het bos te vinden bent met je camera. Er is ook eigenlijk zo veel anders te doen! En je vindt andere dingen net wat belangrijker dan jezelf in het zweet werken op een loopband die binnen staat...

26. Het is te warm

Het is hoogzomer, bloedverziekend heet en ongelofelijk benauwd. Doe. Rustig. Aan!


Bron: samewayco

27. Het stormt

Sorry, maar het moet wel leuk blijven. In weer en wind buiten bootcampen? Nee bedankt.

28. Je hebt een kater

Man, wat was het leuk gister! Het enige dat je nu nodig hebt is een groot glas water, een aspirientje, een Disney film en een pizza.

29. Je gaat vergelijken

Sporten kan best wel gaan over prestaties. Sportprestaties, wedstrijden, het behalen van doelen. Sport kan enerzijds natuurlijk gaan over ontspanning, maar ook over competitie. Het kan best verleidelijk zijn om je daarin te verliezen. Als dat vergelijken en dat stukje competitie niet is wat jij nu kan gebruiken, mag je daarvan wegblijven.

30. Je ben a-sportief

Je bent niet sportief en dat hoeft ook niet. Jij kan andere dingen.

31. Je hebt gister gesport

Je heb jezelf gister al in het zweet gewerkt. Ze hadden je moeten zien! Maar vandaag is het tijd voor rust en te veel sporten is nooit goed.

32. Je bent een vrouw en dat is (vaak) fantastisch

Je bent ongesteld. Je sportbeha is versleten en je borsten zijn gevoelig vandaag. Je bent zwanger. Er zijn eigenlijk zo veel redenen te bedenken waarom je als vrouw - lichamelijk of geestelijk - niet in staat bent om te sporten. Of er simpelweg niet aan moet denken. Dat is ok.

33. Je hebt vakantie, je hebt ook vrij van sporten

Vakantie is belangrijk en dat is niet voor niets. Het is belangrijk om soms even vrij te zijn en dan bedoelen we; vrij van alles! Vrij van verplichtingen, vrij van de dagelijkse sleur, vrij van alles dat 'moet'. Even helemaal niets of juist even helemaal weg naar een andere omgeving. Dan mag je ook vrij nemen van het sporten.

Wat is jouw reden om niet te sporten?


Kom bij Proud2Bme gratis en anoniem in contact met lotgenoten, ervaringsdeskundigen, psychologen en dietisten. Op ons forum kun je jouw verhaal delen en/of vragen stellen. Ook kan je dagelijks met ons chatten (de agenda vind je hier). Wij staan voor je klaar.

 

Gerelateerde blogposts

Reacties

Alyssa - Woensdag 12 augustus 2020 13:19
Mooi om ook eens te lezen dat het oké is om eens niet te sporten:) en ik vind het hele mooie redenen.

Wel wil ik over punt 7 iets delen. In de periode waarin ik BED had ontwikkeld had ik juist wel veel steun aan sport. Ik voelde me er sterker en gezonder door omdat mijn gewicht echt ongezond zwaar begon te worden. En eetbuien werder minder doordat ik me zelfverzekerder voelde door het sporten. Ik werd vrolijker doordat ik een tevreden gevoel kreeg na een workout en daardoor geen eetbui meer wilde en een beter normaal eetschema kon opbouwen. Natuurlijk is sporten puur om te compenseren niet gezond, maar bij bepaalde eetsoornissen kan sporten ook juist een bron van zelfvertrouwen krijgen en een goed gevoel over jezelf.

Niet gemeen bedoeld trouwens, misschien heb ik het gewoon verkeerd opgevat. :)
J - Woensdag 12 augustus 2020 15:21
Ik voel punt 1 heel sterk haha. Tot nu toe vind ik het gewoon niet leuk punt.
S* - Woensdag 12 augustus 2020 18:29
Ik vind dat er een groot verschil is tussen sport en bewegen. Beweging is hartstikke gezond en met bovenstaande excuses vind ik dat iemand zich er wel erg makkelijk vanaf maakt. Sport heeft mijn herstel, ook toen ik nog moest aankomen ontzettend goed gedaan als uitlaatklep van emoties. Daarvoor heb ik niet bij hieven eten en dat is nog steeds niet nodig. Tuurlijk zijn er andere vormen van sociaal contact. Ook voor beweging vind ik echter dat het soms “moet” net als eten. Het is goed voor de gezondheid en ontwikkeling imo. Ik heb het gevoel dat bij bovenstaande redenen vooral uitgegaan is van extreem veel as in dagelijks of vele uren per week.
Bart - Donderdag 13 augustus 2020 08:00
Mooi geschreven! Maar er zijn niet alleen vrouwen met een eetstoornis.. ;)
L:) - Zaterdag 15 augustus 2020 09:37
Veel van de punten kunnen ook voor mannen gelden toch?
11arual94 - Donderdag 13 augustus 2020 11:00
Over punt 10/11, kleine nuance-opmerking. Je kunt ook juist sporten om aan te komen, dan wel in spiermassa :). Dan moet je natuurlijk wel krachttraining doen en genoeg eten, in plaats van cardio in combinatie met weinig eten waar in je in dat punt volgens mij vanuit gaat.

Verder allemaal goede punten, ik merk bij mezelf dat ik ze nooit wil erkennen. Ik voel het wel allemaal, bijv ik heb geen zin, het stormt, ik ben moe etc, maar eigenlijk gelijk druk ik ze weg en komen er redenen vanuit de andere kant.

Ik heb wel nog een aanvullende reden bedacht om niet te sporten, namelijk dat het te druk is! Zelf heb ik er een hekel aan als het heel druk is met mensen als ik wil sporten (in de sportschool bijvoorbeeld of een hardlooproute om een bepaalde tijd/plek).