20 dingen die je voor jezelf moet doen

 

Als je erg veel met anderen en enkel negatief met jezelf bezig bent, zoals ik tijdens mijn eetstoornis, zijn er een heleboel dingen die je net even iets anders kunt doen om je beter te voelen. Voor jezelf en daarmee tegelijkertijd ook voor je omgeving. Niet enkel aan je eigen zorgen of de zorgen voor anderen denken, maar dingen doen doe jouw leven fijner maken en daardoor ook meer mogelijkheden scheppen om het fijn te hebben met mensen om jou heen. Hieronder vind je 20 dingen die je voor jezelf zou moeten doen.

De meeste tips zullen wel even wennen zijn. Vaak beginnen die veranderingen met opmerken dat je dit niet op de juiste manier doet. Je kunt je dan even ergeren aan jezelf, maar uiteindelijk is het opmerken van je verkeerde gewoontes de eerste stap om te kunnen veranderen. Geef jezelf dus tijd en ruimte om deze stappen uit te gaan voeren.

paardebloem
Bron

1. Wees eerlijk tegen jezelf
Stop met liegen tegen anderen, maar ook met liegen naar jezelf toe. Houd jezelf niet voor de gek door te zeggen dat het allemaal wel meevalt, het vanzelf overgaat, een beetje lijnen nog wel kan, een maaltijd overslaan niet erg is, een klein beetje braken niet schadelijk is en dat je niet mag klagen. Wees eerlijk tegenover jezelf en durf je problemen onder ogen te zien. Je kop in het zand steken heeft geen zin. Het gaat je niet helpen en ook je omgeving wordt ermee voorgelogen. 

2. Wees jezelf
Dat klinkt super simpel en dat kan het ook worden als je ermee gaat oefenen. Jezelf leren kennen, niet veroordelen, lief zijn voor jezelf en je niet teveel aantrekken van anderen kan je daarbij helpen. Lees ook mijn eerdere blog over jezelf durven zijn. Ook jij kunt het leren. Stop ermee jezelf anders voor te doen dan je bent, je mag zijn wie je bent en zult daarin veel meer ontspanning vinden.

3. Leef in het nu
Vaak zijn we vanwege problemen of de drukke maatschappij vooral bezig met het verleden en de toekomst. Van een stomme opmerking die je gisteren maakte tot een ruzie van jaren geleden toen je nog klein was. En van gedachtes over het avondeten van die avond tot plannen voor over een paar jaar. Wil je echt leren genieten en geen genietmomentjes mislopen, dan is het heel belangrijk om regelmatig even te stoppen, stil te staan, te voelen en adem te halen. Leven in het nu, daar gaat het om. Vroeger is er niet meer en de toekomst moet nog komen.

4. Hecht waarde aan je fouten
Daarmee bedoel ik niet dat je boos moet zijn op jezelf en dat goed moet beseffen. Integendeel. Ik bedoel dat je de lessen die je leert of hebt geleerd uit de fouten of moeilijke tijden in je leven, serieus mag nemen. Vaak heeft het je sterker, wijzer of meer ervaren gemaakt en dat is heel positief. Die lessen neem je mee en het is dan ook zonde om ze te vergeten, omdat je niet meer aan die fouten wilt denken.

bloemen
Bron

5. Wees dankbaar
Dankbaarheid is iets dat je heel veel kan geven. Dankbaar zijn voor alles wat je hebt, ook al is het niet perfect of zit je in een rotperiode bijvoorbeeld. Maar natuurlijk ook dankbaar zijn wanneer je het goed hebt. Wees blij dat je bepaalde dingen hebt, ook al lijken ze soms vanzelfsprekend. Voor veel mensen is de keuze uit voeding, een dak boven hun hoofd, de mogelijkheid om naar school te gaan, zon in je gezicht, een tuin met bloemen, een knuffel van een kat of een warme trui helemaal niet zo vanzelfsprekend. Wees dankbaar voor wat je hebt en sta daar regelmatig bij stil.

6. Wees je eigen beste vriend
Jij bent degene waarmee je oud moet worden, zorg dat de relatie met jezelf dan ook goed is. Wees lief en beleefd naar jezelf toe. Behandel jezelf zoals je een goede vriend ook zou behandelen. Jij bent de belangrijkste persoon in je eigen leven, daarna komt de rest van de wereld. Als jij goed voor jezelf zorgt, heb je ook veel meer liefde en zorg te geven aan anderen. Zie je eigen lichaam en psychische gezondheid dus als iets dat belangrijk is. Voor jou en voor je omgeving.

7. Neem de verantwoordelijkheid voor je eigen geluk
Veel mensen leggen de verantwoordelijkheid van geluk in hun leven in handen van andere factoren. Andere mensen, opleiding, werk, weer, familie of gezondheid. Geluk is echter veel simpeler dan dat. Prestaties, succes of geld zijn niet de dingen die garant staan voor geluk, het gaat veel verder en over veel kleinere dingen. Als jij gelukkig wilt worden, moet je daar zelf wat voor doen. Geluk is een Do It Yourself Project.

8. Geef complimenten
Het is belangrijk om stil te staan bij het mooie in de mensen om jou heen. Richt je eens wat vaker op wat die mensen wel mooi, goed, snel of creatief kunnen en spreek dat ook uit. Complimenten zijn niet alleen fijn om te horen voor andere mensen, jij gaat er ook positiever van naar de wereld kijken.

9. Vergeef jezelf en anderen
Wrok, boosheid of schuldgevoelens kunnen je verbitterd maken. Als je dit soort gevoelens blijft koesteren, gaat je leven er niet mooier uitzien. Je behoudt een stukje ongeluk, omdat je rechtvaardigheid wilt. Als je eigenlijk weet dat je dit niet of nooit zult krijgen, leg je er dan zo snel mogelijk bij neer. Ook is het belangrijk jezelf je fouten te vergeven. Je doet nu eenmaal soms hele stomme dingen, maar spijt hebben heeft geen zin. Zeker niet als je het te lang laat duren. Vergeef jezelf en anderen en kijk vooruit. Leer ervan en laat het achter je. Dit zal je heel wat rust en positiviteit brengen.

10. Blijf bij jezelf
Dichtbij jezelf blijven, authenticiteit, eerlijkheid en je gevoel volgen is enorm belangrijk in het leven. Je gaat je namelijk vaak ongelukkig voelen als je niet naar je eigen gevoel luistert. Je eigen gevoel is vaak een belangrijk signaal om te volgen. Luister er naar, praat er over en probeer dicht bij jouw eigen mening en gevoel te blijven. Jij mag zijn wie je bent. Soms is het lastig om op jezelf te vertrouwen en uit te gaan van jouw eigen intuïtief, maar toch is het enorm waardevol.

11. Neem optijd pauze
Niet alleen op je werk of op school is het goed om af en toe rust te nemen, even naar buiten te gaan of afstand te doen van een opdracht, eigenlijk geldt dit op veel vlakken in je dagelijks leven. Een mens kan zich nu eenmaal geen uren achter elkaar concentreren. Verlang dat ook niet van jezelf. Neem op tijd je rust, afleiding en momentjes waarin je even bij kunt komen. Het leven kan soms enorm druk en chaotisch zijn. Even er tussenuit zoals op een vakantie, een wandeling in de pauze op je werk of school, een lijstje maken met dingen die je nog moet doen, een avond je lekker voor de tv of mindfulnessoefeningen, kunnen je helpen om op adem te komen en weer vol energie, aandacht en ideeën verder te gaan.

love
Bron

12. Laat de controle los
Poezewoepers, een illustratrice die grappige teksten met tekeningen plaatst op Facebook maakte een tekst ‘'Het leven onder controle willen houden is als proberen water vast te pakken. Dusse, succes daarmee.'' Ik wil hiermee zeggen dat controle hebben over heel veel dingen helemaal niet mogelijk is. Controle is belangrijk bij het inschenken van heet water in een theeglas, bij het rijden in een auto op de snelweg, bij heel precies schilderen of bij geld uitgeven, als je dat te makkelijk doet. Maar controle is niet nodig als het gaat om voelen, plezier maken, positief zijn, lachen, huilen en echt leven!

13. Accepteer wat niet gaat zoals je zou willen
Sommige dingen zijn nu eenmaal zoals ze zijn en gaan nu eenmaal zoals ze gaan. Dat is het leven. Jij kunt niet alle touwtjes in handen houden, zoals ik bij punt 12 al beschreef. Probeer te accepteren en los te laten dat sommige dingen misschien niet zijn gegaan, of niet gaan zoals je wilde. Het leven is niet perfect, jij bent niet perfect, je uiterlijk is niet perfect en anderen zijn niet perfect. Dat is gewoon zo. En toch kan het leven harstikke leuk zijn!

14. Het leven is soms hard
Het leven is nu eenmaal soms zwaar, koud, lelijk, stom en verdrietig. Ik weet ook niet waarom, maar ik weet wel dat je ondanks tegenslagen, gezondheidsproblemen en hier en daar een traan, juist heel gelukkig kunt leren zijn. Ook jij. Het leven doet pijn en toch kun je ontzettend intens gelukkig leren zijn!

15. Bezegel vriendschappen
Als je mensen om je heen hebt die van je houden, om je geven, bij je willen zijn en waar je plezier aan hebt of steun van ontvangt, wees daar dan dankbaar voor. Laat die mensen weten hoe belangrijk die vriendschap en dat contact is. Schrijf een brief, een kaart, zeg het of stuur een lief bericht waarin het laat weten. Doe moeite voor deze vriendschappen en zorg dat ook jij steun en liefde toont vanaf jouw kant naar hen. Niets is belangrijker dan de liefde van mensen om jou heen.

16. Focus je op het positieve
Natuurlijk zijn er een hoop negatieve dingen in het leven. Maar er zijn echt veel meer mooie, lieve, schattige, fijne, warme en bijzondere momenten. Probeer je te richten op het positieve, wees hoopvol en ga eerst van een goede afloop uit. Dit helpt je niet alleen om je beter te voelen, vaak gebeuren er daardoor ook meer positieve dingen in je leven, ontwikkel je meer zelfvertrouwen en doorzettingskracht om iets te bereiken.

17. Wees open en eerlijk
Je bent niet alleen op deze wereld en dat heeft zo zijn redenen. We zijn hier om er met elkaar iets moois van te maken. Probeer je daar op te richten. We zijn er ook om elkaar te steunen als het wat minder gaat. Het kan niet alleen maar over plezier en geluk gaan, huilen en overwinnen is ook belangrijk. Praat over je gevoel, deel emoties en wees eerlijk en open over hoe het echt met jou gaat. Dit helpt niet alleen jou om je beter te voelen en door moeilijke tijden heen te komen, het geeft anderen ook de mogelijkheid om een goede relatie met jou op te bouwen.

18. Stop met vergelijken
Vergelijken heeft zo geen zin. Het is complete onzin. Natuurlijk mag je jezelf laten inspireren door mensen die jij tof vindt, maar druk jezelf daarmee niet meteen de grond in. Jij bent inderdaad niet even (vul in: mooi, slim, snel, dun, dik, lang, sportief, sterk) als een ander. Je bent namelijk nooit hetzelfde ergens in als een ander. Iedereen is anders, ook jij en toch kun je daarom harstikke mooi, bijzonder en perfect jezelf zijn! Stop ermee jezelf te vergelijken met anderen of je vroegere ik. Je bent wie je bent, probeer daar dankbaar voor te zijn en aan je minpunten op een opbouwende manier te werken. Die minpunten hebben we trouwens ook allemaal.

bicycle
Bron

19. Sta open voor nieuwe contacten
Natuurlijk is het fijn dat je mensen om je heen hebt die je kent, maar het is ook belangrijk om open te staan voor nieuwe sociale ervaringen en contacten. Hieruit kun je veel leren, mogelijk een partner leren kennen of nieuwe vriendschappen ontwikkelen. Sta open voor nieuwe mensen, ook al ben je misschien bang voor hun oordeel of mening over jou. Probeer daar niet teveel waarde aan te hechten en er met wat zelfvertrouwen in te gaan. Mogelijk kom je hele mooie mensen tegen of doe je interessante ervaringen op.

20. Blijf dromen
Je mag dromen, ook over dingen die misschien helemaal niet kunnen uitkomen. Daar gaat fantaseren en dromen over de toekomst ook niet direct om. Het gaat om hoopvol zijn, je creativiteit de vrije loop laten, dingen bedenken en met positieve dingen bezig zijn. Als je je rot voelt, mag je echt wel denken aan betere tijden, een prachtige toekomst en dingen die je wilt doen of bereiken. Dromen is iets dat leuk is om te doen en kan je ook helpen om die dromen daadwerkelijk misschien ooit te verwezenlijken.
Welke punten ga jij wat meer doen in jouw leven?

 

Gerelateerde blogposts

Reacties

Lost girl - Zondag 6 januari 2019 13:28
Ik vind het een mooie aansluiting op de fuck-it lijst. Die wil ik ook zeker gaan maken. Deze lijst lijkt een beetje op de lijst die ik heb gemaakt een paar week geleden in de kliniek. Ik heb het de gunlijst genoemd. Het is een lijst met positieve gedachten, gedragingen, ervaringen en veranderingen die ik mezelf gun. Bijvoorbeeld dat ik mijn handicap mag accepteren, dat ik de gedachte dat vermoeidheid hetzelfde is als luiheid mag loslaten of dat ik mijn leven en vooruitgang op mijn eigen tempo mag doen.
Het was al heel bevrijdend om dit op te mogen schrijven. Misschien ga ik een aantal punten van hierboven er nog wel aan toevoegen.
Bordercollie - Zondag 6 januari 2019 13:57
Ik vind dit een heel goede blog. Dank hiervoor. Ik ga er zeker mee aan de slag.
Antje26 - Zondag 6 januari 2019 21:42
Hele mooie blog! Allemaal dingen die ik al een keer gehoord heb en het kost inderdaad tijd en moeite om dit te bereiken. Wel fijn om alles zo nog op een rijtje te lezen
Maya - Zondag 6 januari 2019 22:13
Goede blog! Nu nog omzetten in daden!