10 nadelen van ongezond ondergewicht

 

Tijdens mijn eetstoornis zag ik vooral de voordelen van mager worden. Het zou me iets opleveren en iets geven wat me zou helpen. In die tijd vond ik het totaal niet belangrijk dat slecht eten en ondergewicht mijn gezondheid zou verslechteren. Ik vond mezelf niet belangrijk en wilde gewoon afvallen. Dun worden.

Bijna iedereen met een eetstoornis wil dun zijn. Ik hoorde zelfs wel eens van groepsgenootjes die boulimia hadden dat zij liever anorexia wilden. Als je een eetstoornis hebt wil je graag mager zijn, afvallen, dun zijn. Bij anorexia is dit uiteindelijk een lichamelijk symptoom, bij boulimia of NAO niet altijd. Toch is er duidelijk vaak een motivatie aanwezig om af te vallen en ben je daardoor eeuwig met je lichaam in gevecht omdat je eigenlijk nooit dun genoeg bent.

igor

Dun willen worden is bij een eetstoornis geen gezonde focus, maar een obsessie geworden. Het gaat niet meer om gewoon slank zijn of een paar kilo'tjes eraf. Zelfs ook al is het misschien wel zo begonnen. Je ziet enorm veel voordelen in het afvallen en denkt misschien wel serieus dat je hierin geluk zult vinden.

Voordelen die je in het hebben van een ongezond laag gewicht ziet kunnen zijn dat je denkt er mooier uit te zien, gelukkiger te kunnen zijn met je lichaam of je lichaam eindelijk te kunnen accepteren. Maar je kunt het ondergewicht ook belangrijk gaan vinden omdat je dan denkt minder te hoeven voelen, je eetstoornis te kunnen gebruiken als verdoving of om gevoelens te onderdrukken. Een ander voordeel is misschien wel dat anderen zien dat jij een eetstoornis hebt aan je uiterlijk, ze nemen je eindelijk serieus.

afvallen

Omdat een ongezond ondergewicht juist helemaal niet brengt waarvan jij denkt dat het je gelukkig gaat maken, denk ik dat het goed is om je ook eens te verdiepen in de nadelen die het hebben van een ondergewicht door slecht eten met zich mee brengen. Ik heb er daarom tien voor je op een rij gezet.

1. Kleding zit niet mooier
Als je ondergewicht hebt, zit kleding echt niet mooier. Misschien vind jij van wel als je kijkt naar size zero modellen. Toch is dit echt een vertekend beeld. De kleding zit vaak vastgespeld op de rug, er is photoshop gebruikt of heel veel make-up en een goede haarstylist. Kleding in hele kleine maatjes is moeilijk te vinden en daarbij ziet het er niet mooi uit als het maar een beetje om je lichaam heen slobbert.

mager

2. Harde en koude knuffels
Misschien vind jij het juist fijn om de botjes in je lijf te kunnen voelen of hoop je dat je dat zult bereiken. Toch is een lichaam dat weinig vet heeft echt helemaal niet fijn om aan te raken. Niet zelf, maar ook niet voor een eventuele partner. Kleding kan hierdoor niet fijn meer zitten, bandjes kunnen snijden, op een stoel zitten zorgt voor pijn in je heupen en billen en iemand knuffelen is ook veel minder fijn als het allemaal zo puntig en hard aanvoelt. Een koud lichaam is sowieso veel minder prettig om vast te houden dan een lichaam dat een beetje zacht is en warm door een gezond gewicht en goede doorbloeding.

3. Lichamelijke klachten
Hoe makkelijk je er nu misschien ook over denkt, een eetstoornis en ook ondergewicht hebben invloed op je gezondheid. Toch ontken je vaak veel van dit soort klachten en kunnen je bloedwaardes misschien nog lange tijd goed uitslaan. Hoe dan ook doet het hebben van een te laag gewicht iets met je lichaam. Je hebt meestal sneller buikklachten, last van misselijkheid, duizeligheid, tekorten, een lage lichaamstemperatuur, slechte nagels en slap of uitvallend haar.

Dit zijn echter slechts de klachten die je op dit moment eventueel kunt ervaren. Er zijn ook een hoop veel ernstigere klachten die op lange termijn kunnen volgen. Hartproblemen, ernstige haaruitval, hevige darm- of maagkrampen, een slecht gebit, niet goed werkende darmen, het uitblijven van de menstruatie en zelfs een hartstilstand of andere dodelijke gevolgen.

mager

Denk er ook goed over na wat je in de toekomst mogelijk voor kinderwens zult hebben. Zwanger raken is met een ongezond laag gewicht niet alleen moeilijk en soms niet meer mogelijk, het brengt ook zeer ernstige risico's voor moeder en kind met zich mee.

4. Je moet in de ban van eten blijven
Als je niet zo slank gebouwd bent als het gewicht dat je wilt bereiken of hebt door je eetstoornis, zul je altijd bezig moeten blijven met voeding. Je zult ongezond en te weinig moeten blijven eten en altijd moeten compenseren. Dit heeft een enorme weerslag op je functioneren, je gezondheid, je geluk en relaties. Je zult altijd gevangen blijven in eetgestoorde gedachtes en gedrag, want als je vrij met eten om zou gaan en gezond zou gaan leven, zul je dit ongezonde ondergewicht verliezen.

5. Je ziet er niet mooier uit
Als je op een ongezonde manier tot een veel te laag gewicht komt, zie je er niet gezond, stralend en mooi uit. Je kledingmaat is voor jou dan misschien ideaal wanneer je maatje 32 hebt, de wallen onder je ogen, je bleke droge huid, dunne uitgevallen haar, blauwe plekken en donshaartjes laten iets totaal anders zien. Een ongezond gewicht, zeker wanneer dit langer duurt, ziet er niet mooi uit. Je bent echt veel mooier en stralender wanneer je zonder eetstoornis en met een gezond, bij jou passend gewicht door het leven kunt gaan.

6. Je bent niet sterk als je kunt lijnen
Mij gaf het ook een kick als ik afgevallen was en het lukte om ondergewicht te krijgen, dat ontken ik niet. Die kick was alleen van zeer korte duur en de kracht die ik eruit haalde was niets waard. Ik vond het sterk van mezelf dat ik streng kon zijn. Maar wat is er nu eigenlijk zo stoer aan jezelf uithongeren, ziek zijn, jezelf kapot maken, kwetsbaar zijn voor lichamelijke klachten en jezelf helemaal wegstoppen? Niets.

je maakt jezelf kapot

7. Je komt onpersoonlijk en hard over
Veel mensen met een eetstoornis zitten in de knoop met zichzelf op emotioneel gebied. Ze weten zich niet goed te uiten, onderdrukken gevoelens met gedachtes over eten en streng lijnen of eetbuien. Wanneer je een ernstig ondergewicht wilt bereiken of hebt ga je ook echt niet vriendelijker, ontspannen of zelfverzekerd overkomen. Ik kwam in dit tijd juist best wel prikkelbaar, hard en soms zelfs een beetje onaardig over. Soms maakt een eetstoornis je een beetje een bitch.

8. Je wordt ongelukkiger dan je al was
Waarschijnlijk ben je er door je eetstoornis heilig van overtuigd dat je gelukkig gaat worden van een lager gewicht. Dat weinig eten, streng zijn en (schijn)control hebben jou geluk gaat brengen. Op de een of andere manier geloof je in die leugen en hou je jezelf voor dat dit echt een goed idee is. Ik dacht er ook jaren zo over, maar het enige wat het me heeft gebracht is een enorme lading ongeluk, verdriet, uitgestelde problemen, bezorgdheid en stress in mijn omgeving, een ongezond lichaam en somberheid. In ieder geval geen geluk dat echt was en langer duurde dan 1 minuut.

9. Je wilt dit niet je hele leven
Misschien denk je nu dat dit je goed zal staan, dat dit je gelukkig maakt of je gaat helpen om je zelfverzekerder te voelen, maar niets van dat gaat gebeuren. Je denkt nu misschien dat een ongezond laag BMI mooi zal zijn, maar uiteindelijk zul je er op terug kijken en jezelf niet meer begrijpen. Je wilt niet je hele leven bezig zijn met eten, afvallen en mager zijn als je straks een stuk ouder bent.

ondergewicht

10. Je wordt minder serieus genomen
Mensen zien dan misschien wel aan jou dat je een eetstoornis hebt of in ieder geval niet gezond bent, maar buiten dat wordt je in veel situaties veel minder serieus genomen. Door je breekbare, jong-ogende figuur word je vaak jonger geschat. Dit is soms misschien fijn maar in veel situaties, vooral als je volwassen wordt en een baan zoekt of hebt is dit niet prettig. Mensen nemen dingen die jij zegt soms niet serieus of schatten je jong en ondeskundig in, terwijl je de kennis misschien echt wel in huis hebt. Onterecht, maar het kan door je magere uiterlijk wel gebeuren. 

Ik weet heus wel dat ik deze tien punten tijdens mijn eetstoornis ook allemaal als onzin zou bestempelen. Ik zou tegenover ieder punt uit deze rij een eetgestoorde overtuiging kunnen zetten. Maar toch wil ik je deze nadelen meegeven. Het gaat je namelijk niet helpen. Ik heb enkel spijt van alles wat ik heb gedaan tijdens mijn eetstoornis. Niets ervan heeft me gebracht wat ik had gehoopt. Ongezond weinig eten, een eetstoornis en ondergewicht maken je enkel ongelukkig en kapot.

Dit waren tien redenen waarom een eetstoornis en ondergewicht je niet gaan helpen om een fijn leven te hebben. Wil je wel een leuk leven en gelukkig worden, zoek dan hulp en praat over hoe je met eten en je gewicht worstelt met anderen.

Fotografie: Igor Gorshkov

 

Gerelateerde blogposts

Reacties

gittha - Maandag 28 juli 2014 12:34
top blog! goeie motivatie! !💪💪
HoneyChild - Maandag 28 juli 2014 12:41
Deze ga ik boven m'n bed hangen!!!
Janneke24 - Maandag 28 juli 2014 13:08
Goede blog!
Judith - Maandag 28 juli 2014 13:10
Oprecht bedankt! :)
Rianne - Maandag 28 juli 2014 13:17
Fijne blog! Ik heb het idee dat ik dit de laatste tijd ook echt steeds meer begin te beseffen, dit bevestigd dat besef weer. Dankjewel!
Prue - Maandag 28 juli 2014 13:17
Ik was niet een bitch met ondergewicht, maar wel depressief, waardoor ik ook niet zo'n goede invloed op mijn omgeving had.
kevin - Maandag 28 juli 2014 13:22
Er zal misschien gerust een kern van waarheid in zitten maar eigenlijk zijn alle punten ook wel heel makkelijk te weerleggen.
Tara - Maandag 28 juli 2014 13:25
Confronterend, en zeker een goede blog. Het beschrijft op een harde, maar realistische manier wat je jezelf kunt aandoen als je diep in je ES zit. Ik vind het heel belangrijk om hierbij stil te staan, zeker bij de lichamelijke klachten. Juist door je ES heb je misschien te neiging om hier niet aan te willen denken, dus dit is wellicht een mooie realitycheck voor velen. Toch moet ik echt een paar dingen kwijt (hoewel ik de blog nogmaals erg motiverend vind!).

Ik word erg boos van punt 10, omdat ik dit enorm zwart-wit vind. Het is nieuw voor me dat dunne mensen minder serieus genomen zouden worden. Natuurlijk snap ik het punt, maar ik vind dit discriminatie voor mensen die erg slank zijn. Dun is ook gewoon een lichaamstype, en sommige vrouwen hebben hun hele leven kleine borsten en smalle heupen. Ik vind het erg kortzichtig om de kwaliteiten van mensen hierop te beoordelen. Dikkere mensen discrimineren is toch ook absoluut fout? Waarom mag je dit dan wel doen bij dunne mensen?

Daarnaast weet ik van mezelf dat ik absoluut niet hard en onpersoonlijk overkom. Mijn inlevingsvermogen en persoonlijke houding zie ik juist mijn sterkste punt. Zelfs in tijden dat het slecht met me ging, ben ik dit echt niet kwijtgeraakt. Ik cijfer mezelf eerder weg, dan dat ik anderen benadeel, en ik denk dat veel mensen met een ES deze neiging hebben. Daarom vind ik punt 7 ook een beetje kwetsend.
HoneyChild - Maandag 28 juli 2014 13:51
@Tara
Ik ben het helemaal met je eens wat betreft je mening over punt 10, maar weet je, ook al is het heel erg discriminerend om iemand af te rekenen op zijn of haar gewicht, of dat nou over- of ondergewicht is, het gebeurt wel. Nogmaals, ik vind het persoonlijk ook heel kwalijk dat dit gebeurt, maar ik heb het zelf ook vaak meegemaakt dat mensen mij alleen maar zagen als "dat zieke meisje" en vervelende opmerkingen maakten over m'n dunnen benen.

xx
@Tara - Maandag 28 juli 2014 14:22
Het gaat hier om ongezond ondergewicht. Niet om gewoon dun zijn.
Ik denk dat dat belangrijk is om te benadrukken.

Goeie blog trouwens!
Jelle - Maandag 28 juli 2014 14:34
Goede blog! En heel herkenbaar ook. Ja, ondergewicht levert je uiteindelijk niks op. En je wordt er zeker niet gelukkig van. Maar toch.. die kick om in dat kleine maatje te passen. Ik heb nu boulimia, maar dat is inderdaad erger dan anorexia.
@Tara en @Honeychild - Maandag 28 juli 2014 14:37
Het tiende punt herken ik helaas wel. Het gaat er niet om dat men dunne of slanke mensen afrekent, maar door je ondergewicht lijk je veel jonger dan je in werkelijkheid bent. Ik ben bijna 24, maar ik wordt ook veel jonger geschat. Toen ik begon met werken, was een aantal keren de vraag/opmerking: "Oh, een stagiaire?" (ik werk in het onderwijs, dus dan ging men er vanuit dat ik weer een onderwijsassistent/pabo-stagiaire was). Puur door mijn voorkomen, door mijn uiterlijk werd ik veel jonger geschat. En ik merkte ook dat ik mezelf best wel moest presenteren om serieus genomen te worden.
Hierbij gaat het niet om kwaliteiten meten aan hoe dik/dun iemand is, maar puur om de leeftijd die iemand uitstraalt en ook de kracht. Met een eetstoornis, met ondergewicht straal je vaak niet zo veel zelfverzekerdheid uit. Iemand anders die dun gebouwd is, straalt vaak toch iets anders uit dan iemand die dun is vanuit een eetstoornis. Mijn zusje is ook enorm dun, die baalt daar trouwens van, maar zij wordt niet jonger geschat, ze denken vaak zelfs dat ik jonger ben (ik ben 3 jaar ouder).
Sorry, hele preek, maar hoop dat jullie 't punt snappen :)
@Tara en @Honeychild - Maandag 28 juli 2014 14:38
En oja: het gaat dan dus om mensen die niet weten dat ik een eetstoornis heb, dus ze gaan niet uit van de gedachte 'oh, dat zieke meisje'. Het is puur objectief...
Diede - Maandag 28 juli 2014 14:44
Wat een goede blog. Confronterend, maar eigenlijk allemaal zo waar!!
margrietje - Maandag 28 juli 2014 15:03
Ik vind detitel juist raar. Ondergewicht is (naar mijn mening) Altijd ongezond.
. - Maandag 28 juli 2014 16:02
Ik ervaar juist veel last van punt 10. Ik ben 27, maar er wordt me gevraagd of ik wel 18 ben. Het is al zo moeilijk voor me om mezelf te laten meetellen, en mijn lichaam helpt me daar niet bij. Het is voor mij een van de redenen om het aankomen toch weer serieus te overwegen.

Flower girl - Maandag 28 juli 2014 16:03
Laten we ons commentaar een beetje positief houden voor de schrijvers van de blogs! Je hoeft het niet persee eens te zijn met wat er allemaal staat, maar hou het voor je of hou het bij jezelf, door vanuit de ik-boodschap te spreken en dingen niet zo stellig te veroordelen.
m - Maandag 28 juli 2014 16:03
Ik vind punt 10 ook zeker kloppen. Zelf had ik het niet eens door maar mensen zagen me tijdens mijn onderwicht niet voor vol aan em vonden me maar zielig of labiel hoorde ik achteraf. En nu ben ik genezen en vind ik mensen met ondergewicht ook heeeel eerlijk gezegd een beetje zielig overkomen. Niet neerbuigend want ik weet hoe het is maar ik zie nu iemand die ziek is en hulp nodig heeft.
Jantje - Maandag 28 juli 2014 16:06
Ach, punt 10 zegt meer over de mensen die zo denken/doen dan of iemand nou dun is of dik en hoe oud diegene er hiermee uit ziet… ik vind het verband onterecht
. - Maandag 28 juli 2014 16:32
Ik lees hier een oprechte discussie, dat lijkt me niet verboden?

En begrijp me niet verkeerd: ik vind het juist een goede blog, vol waarheid. Ook punt 10.
sindy - Maandag 28 juli 2014 17:14
Prachtige overtuigende blog!!!
Katja - Maandag 28 juli 2014 17:21
Ik vind het een erg goede blog! Ik ben het alleen wel eens met Margrietje, ondergewicht is altijd ongezond.
Katja - Maandag 28 juli 2014 17:21
Trouwens, ik vind die eerste foto erg mooi!
Tirza - Maandag 28 juli 2014 17:34
@jelle Sorry maar ik begrijp niet waarom je vindt dat Boulimia erger is dan Anorexia. Het is namelijk allebei verschrikkelijk.
Eef - Maandag 28 juli 2014 17:45
Goede blog, maar ik vind het ook wel lastig om dit te lezen. Ik heb van nature een te laag gewicht en ik kan daar weinig aan doen (en nee dat komt niet uit de eetstoornis). Ik denk dat het vooral erom gaat hoe je met eten omgaat. Als je inderdaad diep in de eetstoornis zit dan zijn bovenstaande klachten zeker iets om mee aan de slag te gaan. Toch is het voor mij bv niet nodig of zelfs heel moeilijk om een gezond gewicht te bereiken. Dat wilde ik ook even laten weten.
Nicole - Maandag 28 juli 2014 18:51
Ik ben het ermee eens dat ondergewicht niet áltijd ongezond is, zoals Eef ook al zegt, sommige mensen hebben van nature een (te) laag gewicht. Toch klopt punt 10 naar mijn mening wel. Het is zoals het er staat: "Je wordt niet serieus genomen." Ja, het is misschien kwetsend en ja, het is niet eerlijk, maar dat is nu eenmaal wat er gebeurd. Dit wil niet zeggen dat het niet verkeerd is natuurlijk.
Lot - Maandag 28 juli 2014 20:26
Ten eerste vind ik de titel een pleonasme en dus dom. Agree with Margrietje.
Ten tweede, ik heb meer dan 8 jaar anorexia gehad en nu boulimia en ik sluit me aan bij Jelle: ook ik vind boulimia veel erger...
Lot - Maandag 28 juli 2014 20:29
Dat er mensen zijn met over- of ondergewicht die geen eetstoornis hebben wil nog niet zeggen dat bij hen een onder- of overgewicht wel gezond is. Het heet niet voor niks ondergewicht of overgewicht, de woorden zeggen het toch al?!
Laartje - Maandag 28 juli 2014 20:35
Mooie blog!

Nee Lot, dat is niet correct. Er zijn wel degelijk mensen met een magere bouw die een klein beetje ondergewicht hebben volgens de officiële BMI grenzen, maar volkomen gezond zijn.

Anorexia met boulimia vergelijken is een beetje vreemd. Beiden zijn ernstig. Zoiets moet je niet eens met elkaar willen vergelijken, daar zijn het veel te serieuze problemen voor.
Laura - Maandag 28 juli 2014 20:45
@Laartje:

waarom mag je je eigen anorexia niet vergelijken met je eigen boulimia?
Natuurlijk kun je in het algemeen niet stellen dat het 1 erger is dan het ander, maar als je zelf allebei hebt ervaren kun je die periodes toch wel met elkaar vergelijken?
Ik voelde me tijdens mijn boulimia-periode ook veel slechter dan tijdens mijn anorexia-periode. Had ook veel meer lichamelijke klachten toen door het vele braken en was ontzettend vaak bleek en ziek. En voelde me slechter omdat ik me niet meer kon houden aan m'n stricte regime.
Jelle - Maandag 28 juli 2014 21:09
@Tirza: ik heb jarenlang anorexia gehad en nu boulimia. En ja, ik vind boulimia erger. Liever heb ik anorexia. Of nou ja, liever helemaal geen eetstoornis natuurlijk. Ik voel me nu veel slechter dan in mijn anorexia-periode. Zowel lichamelijk als psychisch. Als je anorexia hebt, heb je toch nog het gevoel dat je controle hebt. Nu ben ik dat helemaal kwijt.
Laartje - Maandag 28 juli 2014 21:46
Dag mag zeker @laura maar houd het dan bij jezelf en zeg niet dat boulimia an sich ernstiger is dan anorexia. Dat is niet netjes. Ik zie ook geen enkele reden om psychische stoornissen te gaan vergelijken, nog los van het feit dat het geen bal met deze blog te maken heeft.
Eef - Maandag 28 juli 2014 22:39
@ Lot sorry maar dat is echt onzin. De bmi richtlijnen zijn ook maar richtlijnen en gelden inderdaad voor het grootste deel van de bevolking. Echter zijn er genoeg mensen die of licht overgewicht hebben of licht ondergewicht hebben en verder wel gezond zijn.
sara - Maandag 28 juli 2014 23:25
Ik kom een beetje laat zie ik maar wil toch mijn mening even delen. Ik heb zowel anorexia als bolimia gehad en ik vond bolimia ook veel erger. Mijn mening. Beide zwaar kut hoor. Maar zo heb ik het ervaren. Ene...Lot you go girl!
Lot - Maandag 28 juli 2014 23:25
Definitie ondergewicht: ondergewicht betekent dat je minder weegt voor je lengte dan goed is voor je gezondheid.
Definitie overgewicht: overgewicht betekent dat je meer weegt, dan goed is voor je gezondheid.
(Bron: voedingscentrum)

Seems clear to me.

En wat betreft de discussie an/bn: ik zeg toch ook dat ik dat VIND, niet dat dat zo IS. Ik vind bn erger ja. En dat ervaar ik nu eenmaal zo, tja. Mijn doel is overigens niet om een wedstrijdje te houden van wie het meest ziek is, ik vind bn gewoon zwaarder dan an. Natuurlijk heb ik het liefst helemaal geen eetstoornis, natuurlijk vind ik an en bn beide kut, maar ik vind bn nu eenmaal kutter dan an en ik geloof niet dat het verboden is om dat te zeggen. Jezus, wat maakt het nu uit dat ik dat vind, kan toch? Of beledig ik dan mensen die een zieligheidswedstrijd willen doen of wat is het probleem precies?



sara - Maandag 28 juli 2014 23:30
Ben het ook eens met Laura. Goed verwoord. Nogmaals...Dit is mijn mening geen feit. So No hard feelings.
Lot - Maandag 28 juli 2014 23:33
Definitie ondergewicht: ondergewicht betekent dat je minder weegt voor je lengte dan goed is voor je gezondheid.
Definitie overgewicht: overgewicht betekent dat je meer weegt, dan goed is voor je gezondheid.
(Bron: voedingscentrum)

Seems clear to me.

En wat betreft de discussie an/bn: ik zeg toch ook dat ik dat VIND, niet dat dat zo IS. Ik vind bn erger ja. En dat ervaar ik nu eenmaal zo, tja. Mijn doel is overigens niet om een wedstrijdje te houden van wie het meest ziek is, ik vind bn gewoon zwaarder dan an. Natuurlijk heb ik het liefst helemaal geen eetstoornis, natuurlijk vind ik an en bn beide vreselijk, maar ik vind bn nu eenmaal vreselijker dan an en ik geloof niet dat het verboden is om dat te zeggen. Wat maakt het nu uit dat ik dat vind, kan toch? Wat os precies de belediging? Lijkt wel alsof zieker/erger zijn een compliment is op deze manier........


Tijgertje - Woensdag 26 april 2017 23:29
Lot,laat je in godsnaam helpen,inplaats van jezelf te pesten!Daar wordt je echt niet gelukkiger van!waarom zo negatief over jezelf doen?Daar heb je alleen maar jezelf mee,en daarmee help je jezelf de vernieling in uiteindelijk.Op het internet staan een heleboel sites,met hulpverleningsinstanties.
sara - Maandag 28 juli 2014 23:33
Vraag me wel af waarom er nu opeens censuur komt op dit onderwerp. Iedereen heeft toch recht op zijn of haar mening. Zolang we het netjes houden. Verschil moet er zijn.
sara - Maandag 28 juli 2014 23:37
Let's stay with the facts. Leuk of niet leuk. Lot heeft een punt. Daar valt niet echt over te discussiëren. Wat erger is..an of bn. Dat is een mening.
Shana - Dinsdag 29 juli 2014 01:21
Ja, ik heb ondergewicht. En ja, ik ben gediagnosticeerd met een eetstoornis. Maar mijn focus heeft nooit op afvallen gelegen. In die zin is het meer een symptoom van andere diagnoses. Daarmee zeg ik niet dat ik me niet bewust ben van mijn eetgedrag en dat ik wel de gevolgen ervan kan overzien. Maar het klooien met eten heeft bij mij niet "prioriteit" en komt voort uit andere problemen.
Daarbij ondersteun ik de mening "liever an dan bn". Mijn bn-periode was echt nog meer een hel dan de hel van an.
Wat betreft punt 10. Niet alleen ondergewicht is "van belang". Ik ben zelf klein van stuk en ook dan word je minder snel serieus genomen. Zo staat een pakkie-net ook volwassener, evenals een bril.
Dus op zich een prima blog, maar voor mij zeker niet alleen maar waarheden. Het voelt ook een beetje over-1-kam-geschoren.

Liefs
wolkje - Dinsdag 29 juli 2014 13:07
Ik heb het er wel moeilijk mee dat ondergewicht/anorexia zo gelinkt wordt aan dun willen zijn....ik heb reeds 18 jaar ernstige anorexia, gevaarlijk ondergewicht maar het is nooit men bedoeling geweest om mager te willen zijn, integendeel ik verafschuw men lelijke magere lichaam, ik wil niks liever dan een mooi vrouwelijk gezond lichaam, ik begrijp mezelf niet, ik eet graag, geniet van eten en toch durf ik mezelf niks gunnen, steeds kleine hapjes, enorm veel dwang, heb al tientallen ziekenhuizen, therapieën, opnames gehad en ik blijf maar leven in die hel van eetstoornis. ik weet die 10 nadelen al men leven lang, er zijn wel 100 nadelen, en ik zie geen ENKEL voordeel, anorexia heeft men leven kapot gemaakt, ziek, doodongelukkig, lelijk en toch krijg ik het niet omgekeerd! ben echt wanhopig...soms lijkt het als je die dingen leest dat je er zelf voor kiest, maar dat is totaal niet! ik haat die ziekte, maar ik kan gewoon niet " normaal eten en leven"
twirler94 - Dinsdag 29 juli 2014 15:37
Wauw, dankjewel!
Asyr Sei'Lar - Dinsdag 29 juli 2014 20:22
Een hele goede blog. Vooral punt 8 en 9 doen mij heel erg slikken en een traantje wegpinken. Eentje die ik bij mij zal dragen in een map met meerdere inspirerende teksten waar ik op hele moeilijke momenten (die spijtig genoeg veel te vaak mij overvallen) wat kracht kan uit halen om het niet allemaal maar op te geven.

Over punt 10 denk ik maar zo. Voordat ik er mijn oordeel over vel neem ik de tijd om voor mijzelf af te vragen. "Zou ze gelijk kunnen hebben". Bekijk de situatie vanuit jezelf. Zonder bijkomende vergelijkingen. Word je serieuzer genomen? Word je ECHT serieuzer genomen? Ik weet uit eigen ervaring dat het niet zo is.

Pijnlijk. Maar wel duidelijk.

-=Wolkje=-
Ik zoek de juiste woorden dus ik hoop dat het goed overkomt .. Ik voel met je mee .. ik weet wat je doormaakt. Ik ken die verwarring en dat onbegrip naar jezelf. Vergeef mij maar ik zal voor je bidden. Houd kracht..

---
"It is said you are what you eat. If you eat nothing what does that say about you?"
-=Starrathiel The Amethyst=-
---
T. - Woensdag 30 juli 2014 20:39
Nou lot je hebt zojuist de zieligheidsprijs gewonnen ;-)

Over punt 10 gesproken: Juist nu mijn gewicht veel gezonder is, word ik jonger ingeschat.
Moest me laatst nog identificeren, toen ik drank kocht (ps. ik ben over de 30).
wolkje - Woensdag 30 juli 2014 22:16
@asyr sei lar: dankjewel voor je lieve woorden.....je hoeft toch niet te zeggen " vergeef me"....bedankt dat je met me meevoelt en voor me zal bidden. echt lief!
Ik voel me inderdaad echt zo wanhopig......het is men grootste wens om ooit nog men eetstoornis te overwinnen...of toch dat het al leefbaarder wordt...dat ik niet meer elke dag moet overleven en lijden.... ik kan niet verwoorden in wat voor een hel ik leef...elke dag tussen men 4 muren, constant in dwang en " bezig zijn met proberen te genezen, vechten....24u/24u lang".
nogmaals heel erg bedankt voor je reactie, doet deugd.
Nicole - Zaterdag 2 augustus 2014 03:16
Wow. Het is nu iets over 3 uur 's nachts en ik kan niet slapen. Ben de hele nacht jullie youtube filmpjes aan het kijken geweest en juist op het moment dat ik normaal de pro ana sites opzoek dacht ik. Wat nou als ik gewoon eens echt op proud2Bme kijk? Gewoon zonder alles direct als onzin te bestempelen. Ik heb altijd gedacht dat jullie het misschien wel geleerd hadden, maar niet echt wisten hoe het voelt. Heb na de filmpjes op youtube en echt even hier rond te kijken toch ineens een heel ander beeld.
Celine - Vrijdag 8 augustus 2014 18:14
Heel goede blog!!
Ik kan me in heel veel dingen herkennen hoe het is zit. Het is moeilijk om het in te zien maar het is wel zo en ik denk ook dat andere mensen zich hier wel zelf zouden herkennen.
Ivy - Woensdag 7 januari 2015 20:27
je hoeft niet perse ondergewicht te hebben om deze klachten te hebben....
Tijgertje - Maandag 11 januari 2016 17:06
Ik wil wel niet lullig doen,maar de meeste mensen gebruiken het argument;ja,het komt door mijn bouw!gewoon als lulsmoes,om niet aan te hoeven komen.het gewicht van je botten telt maar een heel klein beetje.een beetje lichter dan gemiddeld voor je lengte kan,maar niet dat je zo mager bent als een lat.mijn vader was 1.85,en woog slechts 60kg.behoorlijk dun dus.mijn moeder zei ook dat dat zijn bouw was,bullshit natuurlijk!zelfs de dokter vond toen al dat hij te mager was!je kunt niet tig kilo onder je gewichtslengte zitten.een kilo of vijf had nog gekund.mijn vader mankeerde echt op een gegeven moment van alles,en ik denk toch dat zijn ondergewicht heeft bijgedragen aan zijn slechte gezondheid,waardoor hij uiteindelijk vroegtijdig is overleden,net als mijn ene tante,die was ook zo mager!
Tijgertje - Maandag 11 januari 2016 17:11
Iemand rookte ook jarenlang,en mankeerde ook niets,zijn hele leven!daarom is het in principe net zo goed slecht als ondergewicht!sommige mensen rollen er dan gewoon doorheen,zonder ziek te worden,maar daarom lopen ze in de regel nog wel gezondheidsrisico's!

Tijgertje - Maandag 11 januari 2016 18:29
Sommigen kunnen er inderdaad echt niets aan doen,door medicijngebruik,of door een schildklieraandoening,of die hebben gewoon een ziekte.Of een genetische afwijking:o.a:Gebrek aan breedmakende hormonen,of te weinig botontwikkeling.
Tijgertje - Maandag 11 januari 2016 19:33
Sommigen kunnen er inderdaad echt niets aan doen,door medicijngebruik,of door een schildklieraandoening,of die hebben gewoon een ziekte.Of een genetische afwijking:o.a:Gebrek aan breedmakende hormonen,of te weinig botontwikkeling.
Tijgertje - Maandag 11 januari 2016 19:34
Iemand rookte ook jarenlang,en mankeerde ook niets,zijn hele leven!daarom is het in principe net zo goed slecht als ondergewicht!sommige mensen rollen er dan gewoon doorheen,zonder ziek te worden,maar daarom lopen ze in de regel nog wel gezondheidsrisico's!

Tijgertje - Dinsdag 19 januari 2016 21:49
Lieve Wolkje,neem een goede raad aan van tijgertje:Ga onmiddellijk hulp zoeken,voordat het te laat is!Juist omdat ik mezelf hierin zo herken van vroeger,wil ik je waarschuwen!Ik weet namelijk hoe een eetstoornis uit de hand kan lopen!Ik was vroeger ook zo bezig met mijn figuur en gewicht,maar ik kreeg gelukkig hulp van vrienden,familie en collega,s!In godsnaam,lief wolkje,doe jezelf dit nou toch niet aan!Blijf hier niet mee rondlopen,in mijn familie kwam en komt het nu nog steeds voor!Echt,je gaat hieraan kapot als je niet oppast!Ik weet wat het is en wat het met je doet,dus schakel iemand in die je vertrouwd en die je kan helpen beter te worden,anders is je leven misschien in gevaar!Als dat al niet zo is,tenminste!
T. Huisman - Donderdag 2 maart 2017 04:36
Al die voor en nadelen ken ik wel, maar die maken niet dat ik er een andere mening op na houd omdat die ander die menig ook heeft. Je moet de mening hebben die anderen ook hebben, en hier mee voel ik mij tot niets verworden. Iedereen is baas over zich zelf. Vrijheidsberoving is uiteindelijk ook strafbaar. Waarom geen rebel en anarchistische vrijbuiter zijn. Een dooie diender ouwelijk en oubollig en stoffig zo meelopersachtig van de uniforme massa. Als ik ergens niet wars van ben dan is het dat wel gehoorzaam na-apen, en ja knikken. Iedereen moet het zelf maar weten wat ie leuk vindt.
Tijgertje - Dinsdag 18 april 2017 20:39
Beste huisman,wat bedoel je hiermee? Lees eerst eens goed voordat je commentaar geeft.Het gaat hier over mensen met een ongezond zelfbeeld door het slankheidsideaal!De een is er nou eenmaal kwetsbaarder voor dan de ander.En omdat iemand dezelfde mening is toegedaan,is het nog geen meeloper.Ik heb dingen ook om me heen gezien en meegemaakt,en ik herken in deze berichten ook lotgenoten,dus ik spreek alleen maar uit ervaring,en reageer op degene die ook het een en ander daarin hebben meegemaakt.Het is inderdaad lullig om iemand monddood te maken,dus waarom mogen deze mensen hier niets over zeggen?
Natasja - Dinsdag 16 mei 2017 05:05
Anderen mogen alles vinden maar ik niet. Democratisch overleg is er niet. De een moet de ander zijn en de een kan de ander niet zijn. Mensen forceren en dat en schrikt af. Paniekvoetbal en bombarie door mensen die denken dat je anorexia nervosa hebt bij mensen die tenger gebouwd zijn en er onterecht voor op aangezien worden anorexia nervosa te hebben is vaak voorgekomen in de tachtiger en negentiger jaren. het hoefde maar in een blaadje te staan en de volgende dag werd je er mee vergeleken. Meestal leken. Toen zei een Directrice van school dat ik maar naar de hulp toe moest. Nou zei mijn vader dat lossen we zelf wel op. Nou bekte de Directrice terug hoe zou U dat dan hebben. Het was een feeks en een dondersteen. Ze zag er ouderwets en oubollig en conservatief uit. Ze wou zich laten gelden met macht en controle. Ik hoop dat de media er verantwoord mee om gaat zodat het niet gaat ontaarden in sensatie en spektakel geschreeuw. Dat het ingetogen en serieus gebracht wordt want het is al erg genoeg. Er is nu B.M.I. en beter instrumentarium om het te meten. Ze weten steeds meer en ontwikkelen zich steeds verder op dit gebied. Er zijn wel eens fouten gemaakt. Er zou aan vroegsignalering gedaan worden. het gaat iedereen wat aan maar dan objectief en nuchter met diepgang en niet een te oppervlakkige beoordeling van zaken. vaak zijn het ook nog leken die niet van de finesses weten dan is het meer roddel. .Ook in roddelbladen zijn sommigen onterecht als Anorexia nervosa neergezet. Met geruchten vermoedens. Sommigen gaan er dan niet serieus mee om terwijl het iets is wat serieus genomen moet worden.
Natasja - Dinsdag 16 mei 2017 05:07
Misschien is er een inschattingsfout gemaakt in het begin wat kan maken dat het niet de juiste behandeling is voor de persoon. Ik hoop dat ze goed inschatten wat bij persoon past. De een is de ander niet.
Natasja - Dinsdag 16 mei 2017 05:21
Laagjes kleding dragen met een wijdvallende broek met bretels er aan. Bodywarmer of twee truien over elkaar heen. Geen legging of skinnyjeans of panties. Geen nauwsluitende pantalon. Dat het onopvallend blijft. Eventuele wallen wegwerken met concealer en make up en lippenstift op met rouge en wat kohlpotlood om wat ouder te lijken en foundation van een wat donkerder kleur want ook dat maakt ouder. Een sjaaltje om de hals doen om een eventuele dunne hals te verbergen. .
Jolanda - Zaterdag 2 mei 2020 11:18
Aan al jullie vreslijke lieve zielen.
Jullie die eigenlijk zo fijngevoelig zijn , zo perfectionistisch en serieus zijn om het beste uit je leven te halen.
De harde wereld die jullie enorm bang maakt omdat deze niet te controleren is en die jullie in jullie jongste ervaringen zo afgewezen heeft , zo besschadigt heeft!
Niet eens expres maar uit ontwetendheid is jou zo zuivere en liefdevolle ziel, jou zeer gevoelige wezen , afgewezen tot op het bot, kapot gemaakt doodgetrapt, ontkent tot op hët bot,
Vermoord ,zonder dat iemand het expres deed.
Tot op het bot toe vermoord, jij moest sterven om te overleven.
Je moest je aanpassen......maar deze pijn van totale vermoording van je mooiste ,diepste liefde,...
De vermoording van jou kern van leven, open om de wereld je mooie ziel te brengen en je enorme liefde .
Lieve mensen jullie weten hier mischien niets van maar ik garandeer jullie dat jullie in jullie vroegste jaren, door ontwetendheid van ouders, opvoeders enztotaal ontkent zijn in jullie diepste gevoel.
Het werd niet serieus genomen maar totaal ontkenten mischien kreeg je zelfs wel een bak kwaadheid over je heen . Je moest sterven. Wat overbleef was de geest. Die probeerde je te helpen door gedachten , door schijnveilig heid te creeen. Door afleiding enz. Lieve lieve zielen.de angst die je voelt is omdat je zijn is vermoord. De angst heeft een reden!, alle reden!
Het verdriet er onder en alles wat er is aangedaan is een trauma van de hoogste vorm.
Jullie diepste verlangen is naar dit stuk van jezelf.
Roep het terug ...wacht en bid, vraag hulp ...dit zelf, ditgoudmijntje, dit zuiver ,zo liefdevolle stuk, dat is je leven, je rots je branding.
Weet dat dit is wat ontbreekt.
Alleen al dat te weten en te voelen of het waar is.....de pijn en het diepe verdriet te voelen in de verte, het begrip waarom je in deze situatie gevangen zit.
Weet ...jij kunt er niets aan doen.
Jou zijn is vermoord en los van jou. Maar weet dat de angst die je probeert te onderdrukken een haarfijn lijntje is om weer te kunnen verbinden. Weet dat de oplossing zit in het terughalen van het Zijn van het leven.
Lieve lieve zielen er is hoop, zoek en je zult vinden!
Dit is een belofte
Jolanda - Zaterdag 2 mei 2020 11:23
Aan al jullie vreslijke lieve zielen.
Jullie die eigenlijk zo fijngevoelig zijn , zo perfectionistisch en serieus zijn om het beste uit je leven te halen.
De harde wereld die jullie enorm bang maakt omdat deze niet te controleren is en die jullie in jullie jongste ervaringen zo afgewezen heeft , zo besschadigt heeft!
Niet eens expres maar uit ontwetendheid is jou zo zuivere en liefdevolle ziel, jou zeer gevoelige wezen , afgewezen tot op het bot, kapot gemaakt doodgetrapt, ontkent tot op hët bot,
Vermoord ,zonder dat iemand het expres deed.
Tot op het bot toe vermoord, jij moest sterven om te overleven.
Je moest je aanpassen......maar deze pijn van totale vermoording van je mooiste ,diepste liefde,...
De vermoording van jou kern van leven, open om de wereld je mooie ziel te brengen en je enorme liefde .
Lieve mensen jullie weten hier mischien niets van maar ik garandeer jullie dat jullie in jullie vroegste jaren, door ontwetendheid van ouders, opvoeders enztotaal ontkent zijn in jullie diepste gevoel.
Het werd niet serieus genomen maar totaal ontkenten mischien kreeg je zelfs wel een bak kwaadheid over je heen . Je moest sterven. Wat overbleef was de geest. Die probeerde je te helpen door gedachten , door schijnveilig heid te creeen. Door afleiding enz. Lieve lieve zielen.de angst die je voelt is omdat je zijn is vermoord. De angst heeft een reden!, alle reden!
Het verdriet er onder en alles wat er is aangedaan is een trauma van de hoogste vorm.
Jullie diepste verlangen is naar dit stuk van jezelf.
Roep het terug ...wacht en bid, vraag hulp ...dit zelf, ditgoudmijntje, dit zuiver ,zo liefdevolle stuk, dat is je leven, je rots je branding.
Weet dat dit is wat ontbreekt.
Alleen al dat te weten en te voelen of het waar is.....de pijn en het diepe verdriet te voelen in de verte, het begrip waarom je in deze situatie gevangen zit.
Weet ...jij kunt er niets aan doen.
Jou zijn is vermoord en los van jou. Maar weet dat de angst die je probeert te onderdrukken een haarfijn lijntje is om weer te kunnen verbinden. Weet dat de oplossing zit in het terughalen van het Zijn van het leven.
Lieve lieve zielen er is hoop, zoek en je zult vinden!
Dit is een belofte
Sonja Brokken - Zondag 28 november 2021 04:39
Goeie morgen ,

Ook ik heb ondergewicht Ik heb geen klachten en zie voorlopig voordelen van bijkomen niet Dat maakt aankomen moeilijk

Mvg

Sonja