Vegetarisch eten: Feiten en Fabels

 

Een vegetarische leefstijl komt steeds vaker voor. Net als over zoveel andere onderwerpen, wordt hier ook veel over geschreven en gezegd. Bij deze een blog over veel voorkomende fabels en feiten over vegetarisch eten.... Ik hoop dat je er wat aan hebt en dat deze blog wat twijfels en vragen kan wegnemen.

Vegetarisch eten is onvolwaardig
Fabel. Een vegetarische leefstijl hoeft zeker niet onvolwaardig te zijn. Wel goed om te kijken naar vervangers die gelijkwaardig zijn aan vlees en je totale eetpatroon om te voorkomen dat je tekorten krijgt. Maar als je gevarieerd eet krijg je voldoende voedingsstoffen binnen.

Vegetarisch eten is minder lekker
Fabel. Vegetarische maaltijden kun je net zo lekker maken als maaltijden waar vlees in verwerkt zijn. Er zijn ook genoeg leuke recepten te vinden. Kijk bijvoorbeeld eens hier voor inspiratie: 5 vegetarische gerechten.

vegetarisch eten

Als vegetariër mag je helemaal geen dierlijke producten gebruiken
Fabel. Als je helemaal geen dierlijke producten wilt gebruiken zoals ook geen honing en geen melk en eieren dan past dit meer bij een veganistisch eetpatroon. In een vegetarisch eetpatroon passen namelijk wel deze voedingsmiddelen. Bij een vegetarische leefstijl eet je geen dierlijke producten van gedode dieren.

Met een eetstoornis kan je beter geen vegetarisch eetpatroon aanhouden
Feit en fabel. Hierin is het goed om te kijken wanneer je bent begonnen met een vegetarisch eetpatroon. Hangt dit samen met je eetstoornis dan kan het zijn dat je mogelijk bepaalde ideeën en gedachten hebt over dierlijke voedingsmiddelen en dat dit juist de reden is dat je bijvoorbeeld geen vlees wilt gebruiken. Ofwel je eetstoornis bepaalt deze keuze en niet jijzelf.

Een vegetarische leefstijl levert voldoende eiwitten
Feit. Behalve vlees zijn er genoeg andere voedingsmiddelen die eiwitten leveren, denk aan kaas, ei en zuivel. Maar ook plantaardige voedingsmiddelen zijn een goede bron van eiwitten zoals noten en peulvruchten.

Bij een vegetarisch eetpatroon kan je eerder een tekort aan vitamines en mineralen krijgen
Feit en fabel. Vitamine B12 is een vitamine die met name in dierlijke voedingsmiddelen voorkomt. Aan veel kant- en- klare vegetarische burgers wordt B12 toegevoegd. Maar niet alle vleesvervangers leveren B12, dus goed om hier op te letten. Melk en eieren leveren ook vitamine B12.

Vlees is daarbij een belangrijke leverancier van ijzer. IJzer kun je echter ook terugvinden in volkoren producten en bepaalde groente soorten zoals spinazie en boerenkool. Dus ook hiervoor geldt dat een gevarieerd eetpatroon belangrijk is.

Tofu is een volwaardige vleesvervanger
Fabel. Tofu levert veel eiwitten maar geen vitamine B12, dus is om die reden geen volwaardige vleesvervanger.

Tussendoortjes zoals snoep past altijd in een vegetarisch eetpatroon
Fabel. In veel snoep wordt gebruik gemaakt van gelatine, dit is een verdikkingsmiddel en afkomstig van de botten en huiden van varkens en runderen. Maar ook de kleurstof schellak is afkomstig van dode dieren en wel van lakschildluizen. Goed om de etiketten van voedingsmiddelen in de gaten te houden.

Kaas is niet altijd vegetarisch
Feit. Bij de bereiding van kaas wordt gebruik gemaakt van stremsel. Dit is afkomstig uit de maag van kalveren. Er bestaat echter ook een vegetarisch stremsel. Dit zou dan wel op het etiket moeten worden vermeld. Staat er alleen stremsel dan kan je er niet vanuit gaan dat het vegetarisch stremsel is.

vegetarisch eten

Vegetarische voedingsmiddelen kun je makkelijk herkennen aan een keurmerk
Feit. Een aantal voedingsmiddelen hebben inderdaad een specifiek keurmerk. Het V keurmerk garandeert dat er geen dode ingrediënten of hulpstoffen in een voedingsmiddel voorkomen. Er zijn 2 verschillende keurmerken, een veganistische en een vegetarische variant. De vegetariërsbond beheert deze keurmerken.

Met vegetarisch eten val je af
Fabel. Het gaat om je totale voeding en dus ook energie die je dagelijks binnen krijgt. Vlees past in een gevarieerd eetpatroon. Eet je echter teveel vlees per dag en komt je totale energie-intake hoger uit dan je behoefte dan kan je zwaarder worden. Andersom zie je hetzelfde eet je te ruime porties vleesvervangers of andere voedingsmiddelen waarmee je dagelijkse intake te hoog uitkomt kan je ook aankomen in gewicht.

Wil je meer over dit onderwerp lezen, zie ook deze blog over vegetarisch eten.

Fotografie: Stacy

 

Gerelateerde blogposts

Reacties

-- - Dinsdag 31 oktober 2017 10:18
Goed artikel maar lol dit: "Bij een vegetarische leefstijl eet je geen dierlijke producten van gedode dieren." Alsof melk, kaas, ei etc. geen producten zijn van gedode dieren.
Aimée - Donderdag 10 oktober 2019 16:27
Ik vind dat van die kippen echt heftig!! Dat wist ik helemaal niet... fijn dat je het zegt Janne dan weet ik dat! šŸ”
Maria - Dinsdag 31 oktober 2017 14:58
Bij een vegetarische eetpatroon kom je inderdaad eerder stoffen tekorten als vitamine B12 en ijzer maar niet alleen deze stoffen. In vlees en dierlijke producten zitten veel stoffen die minder of niet voorkomen in vegetarische en vooral veganistische voeding. Onder andere zink en veel mensen met een eetstoornis komen vaak toch al zink tekort. Ook zitten er in vlees en dierlijke producten stoffen als lysine, creatine, carnitine, carnosine, chroom en biotine. Misschien goed om daar ook eens aandacht aan te besteden.
In de hulpverlening die ik achter de rug heb had ik de keus tussen elke dag vlees of elke dag vegetarisch. Dat laatste dan maar. Gelukkig kan ik het tegenwoordig zelf kiezen en eet ik vis en een beetje vlees. Ik slik wel extra lysine, onder andere voor een betere menstruatiecyclus. Een alternatief therapeut adviseerde me nu onder andere creatine. Merk dat ik meer energie krijg.
Ben zelf niet van de term 'iets niet mogen eten' Bij vegetarisch eten gaat het er meer om dat je iets niet wƬl eten.
Wel denk ik dat de ene persoon misschien wel en de andere persoon niet vegetarisch kan eten.
Lost girl - Dinsdag 31 oktober 2017 17:32
Je hoeft een kip toch niet dood te maken om er een ei van te krijgen? Of denk ik nou zo raar onlogisch?
Janne - Dinsdag 31 oktober 2017 18:17
Ja en nee. Je eet niet direct n dood dier maar voor elke kip die eieren legt is er een mannelijk kuikentje vermoord en weggegooit omdat die geen eieren kunnen leggen en niks waart zijn voor de boer. Om t nog niet te hebben over de leeftijd van n legkip. Ze worden doorgaans max n jaar oud en dood gemaakt als ze niet meer genoeg produceren, terwijl hun natuurlijke leven minimaal 10 jaar telt.
Janne - Dinsdag 31 oktober 2017 18:11
. Kleine toevoeging aan t b12 verhaal: t meeste vlees wat we eten heeft b12 omdat de dieren extra b12 krijgen in hun voeding of door injecties. Dus of je nu zelf n pilletje neemt of t supplement indirect via n dier binnenkrijgt os eigenlijk hetzelfde.
Lost girl - Dinsdag 31 oktober 2017 22:54
Bedankt voor de uitleg. Ik ben gewoon onze kippen gewend. Die leggen elke dag zo'n drie of meer eieren en worden ongeveer 8 jaar oud. Dan gaan ze op de compost hoop. En is de cirkel rond want de andere kippen pikken ook uit de tuin.
Janne - Dinsdag 31 oktober 2017 23:29
Lost girl. Ja dat is inderdaad n net even andere situatie dan eieren uit de winkel. Helaas hebben de meeste mensen geen toegang hiervoor en is t gebruik van Producten zoals ei zo zo groot( in zoveel eten en verzorgingsproducten) dat zulke achtertuin kipjes ook niet zou kunnen op grote schaal.