Signalen dat je te weinig eet

 

Als je een eetstoornis hebt, kan het goed zijn dat je periodes heel weinig tot niks eet en dat je er in andere periodes misschien een gevarieerder en vollediger eetpatroon op na houdt. Misschien eet je overdag heel weinig en resulteert dit 's avonds in eetbuien of heb je die de hele dag door. Voldoende en gevarieerd eten is een menselijk behoefte en voeding dient dan ook als brandstof voor ons lichaam. Als je te weinig eet, kan dit enorme impact hebben op je lichaam, op je mentale gesteldheid en hoe je je daadwerkelijk voelt. Sommige signalen merk je misschien op maar zal je niet altijd direct zien als het gevolg van te weinig eten, maar er zijn ook gevolgen die je misschien niet opmerkt. In deze blog noem ik een aantal dingen die een signaal kunnen zijn van dat je te weinig eet.

Ondanks dat ik zelf geen eetstoornis heb en ook nooit heb gehad, herken ik wel een aantal signalen van te weinig eten. Ik heb bijvoorbeeld regelmatig moeite met ontbijten maar in de periodes dat ik dit nog weleens oversloeg, merkte ik dat ik op gegeven moment licht in mijn hoofd werd, een beetje duizelig en misselijk. Dit waren voor mij signalen dat ik moest eten, maar dit kan voor iemand anders ook anders zijn. Zeker wanneer je een eetstoornis hebt, kun je te maken krijgen met de onderstaande signalen die wijzen op te weinig eten maar vaak ook een te eenzijdig eetpatroon.

meisje

Lichamelijke signalen van te weinig eten
Sommige mensen merken al vrij snel aan hun lichaam wanneer ze te weinig eten. Je kunt het bijvoorbeeld merken aan dat je hoofdpijn krijgt, duizelig wordt en gaat trillen. Dit kan te maken hebben met een te lage bloedsuiker. Wanneer je te weinig eet komt je lichaam ook belangrijke voedingsstoffen, vitaminen en mineralen te kort waardoor we sneller allerlei lichamelijke klachten kunnen krijgen. Door te weinig eten kan het ook voorkomen dat je lichaam afvalstoffen minder goed kan afbreken en dit kan bijvoorbeeld misselijkheid en hoofdpijn veroorzaken.

Het klinkt misschien heel logisch, maar te weinig eten zorgt ook voor gewichtsverandering. Dit kan echter twee kanten op werken. Wanneer je lichaam minder voeding binnen krijgt dan het nodig heeft, lijkt het een optelsom met als uitslag dat je er van afvalt. Dit hoeft niet altijd zo te zijn. Je metabolisme kan namelijk verstoord raken waardoor je veel minder afvalt en soms zelfs juist meer vast houdt omdat je lichaam overschakelt naar de spaarstand.

Ook kun je aan je uiterlijk merken dat je te weinig eet. Je huid wordt wellicht droger doordat het minder vocht binnenkrijgt en het kan er vaal en dof uitzien. Je kunt op de langere termijn ook last krijgen van haaruitval en een afwijkende zweet geur. De geur wordt weleens omschreven als een soort ammoniak lucht. Het kan een teken zijn dat je lichaam spieren gaat verbranden wat heel slecht is voor je lichaam. Daarnaast kan een afwijkende, stinkende geur van de urine ook wijzen op te weinig eten.

Wanneer je te weinig eet, kun je dat ook opmerken aan een verminderde energie. Eten is zoals eerder genoemd de brandstof voor ons lichaam en als je weinig eet, zal je je eerder futloos voelen. Een slap gevoel in de armen en benen kan hier een signaal van zijn. Daarnaast zul je misschien merken dat je conditie verslechterd en dat je snel buiten adem bent. Je lichaam moet extra zijn best doen om energiebronnen te vinden en dingen die je normaal makkelijker deed, zullen nu wellicht meer moeite en energie kosten.

meisje

Ook je stoelgang heeft lijdt onder te weinig eten. Je kan last krijgen van buikpijn en obstipatie. Als je minder eet, is het logisch dat je minder vaak naar het toilet moe. Minder eten zorgt er voor dat de spijsvertering en stofwisseling minder goed op gang komt en dit zorgt er voor dat je darmen meer moeite moeten doen om de afvalstoffen kwijt te raken. Dit kan zorgen voor een opgezette buik en pijn. Wanneer je te weinig eet, kan dit je hongergevoel verstoren en het kan grote impact hebben op je lichaam. Je zal misschien merken dat je sneller vol zit en snel misselijk wordt op het moment dat je wel weer meer gaat eten.

Een ander lichamelijk verschijnsel kan zijn dat je een slechte adem en / of een droge mond hebt. Misschien merk je het wel al eens als je een paar uur niet hebt gegeten, maar zeker wanneer je langere tijd te weinig of niet eet, zal je dit misschien gaan merken. Door gebrek aan voeding en dus ook een gebrek aan vitamines en mineralen, kan het voorkomen dat je aften krijgt in je mond. Dit zijn een soort blaasjes die erg pijnlijk kunnen zijn en een teken zijn van een te kort aan vitamine en/of een verminderde weerstand.

In die periode dat ik te weinig at, had ik regelmatig lichamelijke klachten. Zo kan ik me bijvoorbeeld herinneren dat ik een keer onder de douche stond en ik ineens heel erg licht in mijn hoofd. Ik zag allemaal zwarte vlekken en mijn benen voelden slap aan. Het leek alsof ik elk moment moest overgeven en ik kon bijna niet meer rechtop staan. Ik heb toen een heel tijdje op de grond gezeten in de douche terwijl de kraan nog aan stond. Toen de vlekken weer wat wegtrokken, heb ik mezelf naar de keuken gesleept om snel iets te eten. Daar merkte ik dat mijn hele lichaam trilde. Zodra ik iets at, werd het minder en ging ik me langzaamaan iets beter voelen. Dat was echt een moment waar ik behoorlijk van schrok. Ook op andere momenten liet mijn lichaam merken dat het eten nodig had. Zo had ik het veel koud, was ik moe en futloos en kwam ik amper vooruit op de fiets omdat ik simpelweg geen energie in mijn lichaam had om te bewegen. - Sandra

Psychische klachten
Te weinig eten heeft niet alleen lichamelijke gevolgen. Het kan namelijk ook beïnvloeden hoe je je voelt en andere psychische signalen afgeven. Je lichaamsfuncties functioneren minder goed en dit staat onlosmakelijk verbonden met wat er in je hoofd gebeurd. Zo kunnen concentratieproblemen veroorzaakt worden door te weinig eten. Dit hangt wellicht samen met dat je misschien wat meer afwezig bent, dat je gedachten eerder afdwalen en dingen langs je heen gaan. Daarnaast kan je last hebben van stemmingswisselingen, apathische gevoelens en vergeetachtigheid. Te weinig eten is ook weleens de veroorzaker van geprikkeld reageren en snel geïrriteerd zijn. Je kunt vaak wat minder hebben als je minder eet.

meisje

Het gebrek aan energie en je futloos voelen kan komen doordat suikers in de spieren verbrand worden en er daardoor geen energie meer over blijft. Ook breken de spieren dan eiwitten af. Dit is heel slecht voor je lichaam omdat spieren heel belangrijk zijn en in goede conditie juist vet verbranden. Spieren kunnen afbreken waardoor je meer last kan krijgen van vermoeidheid, wat dan ook weer invloed heeft op ons concentratievermogen. Al met al heeft voeding dus een enorm belangrijke rol voor ons lichaam en is het ontzettend belangrijk om voldoende en gezond te eten.

Een kanttekening is echter wel dat de bovenstaande signalen niet altijd duiden om te weinig eten. We hebben allemaal weleens hoofdpijn en we voelen ons allemaal weleens futloos. Dat betekent niet dat je dan altijd te weinig eet, maar het is wel goed om dit bij jezelf te onderzoeken als je het merkt, zeker wanneer je een eetstoornis hebt. Met gezond en gevarieerd eten kunnen we in ieder geval heel wat lichamelijke klachten voorkomen. Daarnaast hoef je ook niet altijd iets te merken van te weinig eten. Het kan namelijk ook zo zijn dat je op een punt komt dat je nou eenmaal niet zoveel meer voelt, maar dat betekent niet altijd dat je goed voor je lichaam zorgt.

Fotografie: Emma Brown 

Wat zijn signalen voor jou dat je te weinig eet?

 

Gerelateerde blogposts

Reacties

Nadine - Vrijdag 7 april 2017 10:20
Ik krijg altijd hele koude handen, blauwe lippen, een slechte adem inderdaad, hoofdpijn en heel erg pijn in mijn kuiten 's nachts.
Ym - Vrijdag 7 april 2017 15:28
Dat had ik ook!! Oppeens hele hevige kramp in mijn kuiten snachts
L. - Vrijdag 7 april 2017 11:12
Ik herken dat heel erg van vroeger. Ik was dan 's ochtends vaak misselijk van de honger, waardoor ik niks wilde eten, daar kon ik de hele dag ziek van zijn.
Mel - Vrijdag 7 april 2017 16:53
Dit is geschreven vanuit wanneer je te weinig eet. Ik zit op gezond gewicht en eet een aankomlijst om op gewicht te blijven, maar herken wel meerdere dingen hiervan, hoe zou dat kunnen?
xdiedev - Vrijdag 7 april 2017 18:58
Ik herken enorm veel dingen uit deze blog .... en al mag ik het eigenlijk van mijn eetstoornis niet schrijven ... het maakt mij toch een beetje bang..
vermoeidheid, het koud hebben, blauwe handen, wintertenen, misselijkheid, stoelgangsproblemen, doffe huid, snel buiten adem zijn, concentratieproblemen, krampen, uitblijven van menstruatie, nachtzweten, enorme trek hebben, trillen, schokjes in vingers, je futloos voelen... ik heb het allemaal! Ik weet ook dat het niet goed is. En toch, ja toch schreeuwt de eetstoornis mij toe dat het heus allemaal meevalt. Dat ik mij niet aan moet stellen. En dat een lichaam met minder eten kan dan wik denken..

Wat ik mij wel afvraag,
Is of je kan laten onderzoeken of je vruchtbaarheid is aangetast als je nu al een paar jaar niet meer menstrueert?

A. - Vrijdag 7 april 2017 19:15
Vooral met de stoelgang herken ik. Ik zit echter nu al een jaar lang op een goed gewicht en voordat mijn eetstoornis begon had ik ook al problemen met mijn stoelgang en vaak buikpijn. Na een darmonderzoek gehad te hebben heb ik de diagnose gekregen dat ik een hele slome darm heb. Daar bestaat niet echt een naam voor en dan noemen de dokters het een spastische darm (PDS).
Ik heb hier helaas wel vaak last van en belemmerd echt soms mijn dag, omdat ik weleens niet meer kan lopen van de pijn in mijn buik. Als ik dan weer eens buikpijn heb komt vaak dat stemmetje van de ES langs om te vertellen dat ik té veel gegeten heb en dat ik daarom dus buikpijn heb. Ik weet wel beter, het is dan ook altijd een hele strijd in mijn hoofd :(
Ronja - Vrijdag 7 april 2017 20:37
Ja buikpijn van de honger, maar dat wilde ik niet weten.
Nu weet ik dat ik iets moet eten als ik me slap ga voelen en me niet meer kan concentreren. Zo lastig als je een eetlijst volgt.
S. - Zondag 9 april 2017 06:47
Als ik te weinig eet wordt het steeds moeilijker om te gaan eten.
belefleur - Zondag 9 april 2017 15:37
Toen ik structureel te weinig at had ik hier allemaal geen last van, alleen nu ik weer begin te eten wel. Ineens hongergevoel, en daarna ook direct duizelig etc. Niet meer op spaarstand maar ook niet voldoende reserve om dat soort geintjes te kunnen flikken.. Opbouw duurt lang, helaas
Ashana - Zondag 9 april 2017 23:14
Ik herken helaas alles.
Ik kan gewoon niet eten als ik paar dagen gevast heb.
Honger gevoel is weg en misselijkheid, hoofdpijn, duizelig, paniek aanvallen.
Gisteren liep ik de trap op, leek wel een marathon.

Anoniem - Zondag 31 december 2017 00:18
Ik krijg een hevige steek in mijn buik links onder. En ik zie vlejjen en ben duizelig. Mijn hoofd word warm en zelf begin ik met trillen. Ik h ben in 1 avond 0.6 kg afgevallen. Van 42,9 naar 42,3. Is dit normaal? Ik ben 15 jaar 153-155 ong
Mall - Maandag 16 april 2018 19:27
Ik heb een opgezette buik en telkens kijk ik in de Spiegel of ik een dunner gezicht of benen of buik heb maar niks en laatst was ik een paar kilo afgevallen en toen na 2 dagen was ik weer bij gekomen met de kilos die ik kwijt was het is vreselijk zo erg dat ik de nijging heb helemaal niks te eten behalve fruit en somigge groentes
En daarvoor heb ik een afspraak bij de huisarts maar kan ik zeggen dat ik niet eet want mijn ouders weten niet dat ik niet eet en ik Ben bang dat als ik dat zeggen tegen de huisarts dat ze Dan weer voor mij een kliniek zoek maar ik wil heel graag van die buik af
Kan iemand mij alsjeblieft helped🤣😂😭😥🤐
Pep - Woensdag 4 september 2019 16:22
Je kunt evt heel gezonde dingen eten als je wilt afvallen? Komkommer bv heeft geen kcal. En joggen, lopen, veel wandelen, buikspieroefeningen kunnen je al aardig op weg helpen die buik weg te krijgen.
Ik - Zondag 3 maart 2019 06:15
Ziek gewoord van weet wat ik moet doen ben nu zelf ziek
Ik - Zondag 3 maart 2019 06:33
Ziek gewoord van weet wat ik moet doen ben nu zelf ziek
Wilma - Zaterdag 13 april 2019 08:22
Sinds ik normaal eet voor mijn doen,stinkt mijn ontlasting
anoniem - Maandag 2 september 2019 22:16
Ik had al door dat ik deze zomervakantie weinig at, mensen vertelde me ook om te gaan eten maar ik kreeg het niet naar binnen. Vandaag was k heel moe uit school dus ben gaan slapen, toen ik wakker werd had ik het ijskoud en had heel veel hoofdpijn. Ik voel het nogsteeds een beetje maar het is heel vervelend..
Pep - Woensdag 4 september 2019 16:20
Ik ontbijt nooit, ik krijg geen hap binnen. Kan enkel drinken. Met als gevolg dat ik wel honger krijg tegen 10u, bv. Vandaag at ik 3 toastjes & 4u later had ik alweer honger, had alleen niet meteen tijd om snel wat te nemen aangezien ik game en zowat de tijd, het leven, etc.. rondom mij dan even vergeet. Dus begon ik een misselijk gevoel te krijgen, ging dan maar uiteindelijk eten. Nu heb ik buikpijn 🤨 dat is de dank die ik krijg van mijn maag.
Tio - Dinsdag 17 september 2019 16:14
Ik heb het boek gelezen weet wat je eet en van het Micheal Phelps dieet maar dit was mij te veel. Veel rust en warmte in dit geval. Als je in lange tijd te weinig hebt gegeten of te eenzijdig en jaren lang dat gedaan hebt dan heeft dat tijd nodig om weer op gang te komen. Het eten zit je tot aan de keel als je in eens zo veel moet eten. Het is alsof je moet kokhalzen en dat je er heel lang op moet kauwen voordat je het kunt doorslikken. Bent dan niet zo veel gewend. Iedereen leidt zijn eigen leven en hier moet je dan maar je weg in zien te vinden. Als je je goed voelt van binnen dan is er meer rust en ruimte om het soepel te laten verlopen. je zag dan tegen het eten op en daar moest je wel aan denken anders kreeg je niets. Echt honger had je niet of nooit. Het zal wel tijd nodig hebben voordat dat op gang kan komen. Rustig aandoen etc.