Ik eet gewoon vlees

 

Toen ik bij Proud kwam werken, viel het mij op dat mijn collega's bijna allemaal geen vlees, maar vegetarisch, aten. Ik vond dit bijzonder om te zien, omdat in mijn omgeving bijna niemand vegetarisch eet. Ik heb op internet opgezocht en het blijkt dat maar ongeveer 5% van de Nederlanders vegetarisch eet. Zelf eet ik wel gewoon vlees en ik vind dit eigenlijk ook heel normaal om te doen...

Toen ik een klein meisje was, at ik echt alle soorten vlees. Ik vond eigenlijk alles wel lekker en dacht ook niet echt na over waar het vlees vandaan kwam. Zoals je ziet op onderstaande foto's at ik als kleine Danique al gewoon lekker vlees. Van mijn familie is niemand vegetarisch dus het was voor ons ook heel normaal om gewoon vlees te eten.

ik eet gewoon vlees

Hoe ouder ik werd, hoe meer ik na ging denken over het eten en waar het vandaan kwam. Zo weet ik bijvoorbeeld nog dat ik een keer het Klokhuis zat te kijken terwijl ik hutspot met een verse worst aan het eten was. Toevallig ging het in die aflevering over hoe zo'n worst werd gemaakt. Ik vond dit vooral heel erg vies om te zien. Het was de eerste keer dat ik zag wat er allemaal eigenlijk in zo'n worst zat en ik had er spontaan geen trek meer in. Ik heb dan ook heel lang die worst niet meer gegeten.

Ik ging steeds meer nadenken over waar vlees eigenlijk vandaan kwam. Als we friet aten vond ik het heerlijk om er een frikadel bij te nemen. Het smaakte mij goed en ik dacht hier ook verder niet bij na, totdat iemand mij wees op wat er allemaal in die frikadel zat. Dat idee vond ik zo smerig dat ik ook jarenlang geen frikadel meer heb gegeten.

Als ik een stuk vlees op mijn bord had liggen, dan zag ik alleen maar een koe of varken voor me. Ik vond het niet eens per se zielig voor de dieren, maar vond het vooral vies. De reden dat ik het niet zielig vond, kwam denk ik door het feit dat wij al vanuit de oertijd vlees eten en het in mijn ogen dan ook 'normaal' is om dat te doen.

Ik ben zelf wel een tijdje vegetarisch geweest. Deels omdat ik het dus gewoon een vies idee vond dat ik bijvoorbeeld een koe of varken aan het eten was, maar een andere belangrijke reden was ook de eetstoornis. Ik dacht dat het calorieën zou schelen als ik geen vlees zou eten en daarom zei ik maar dat ik vegetarisch was. Ik maakte mezelf hier niet heel geliefd mee thuis, omdat dit betekende dat er voor mij altijd apart gekookt moest worden.

Uiteindelijk ben ik weer wat meer vlees gaan eten, maar hield ik het vooral bij kip en gehakt. Vooral dus bij vlees waarbij je niet heel duidelijk kan zien dat het van een dier komt. Biefstuk, spareribs of kippenvleugels at ik dus bijvoorbeeld niet, omdat het voor mij dan te duidelijk was dat het van een dier afkwam en dat vond ik vies.

Als je alleen maar kipfilet (of kipschnitzels) en gehakt eet en je gaat een keer uit eten, dan heb je in een restaurant niet altijd evenveel keuze. Helemaal niet omdat ik ook geen vis lust. Ik begon dit steeds vervelender te vinden en vond dat ik mezelf hierin maar uit moest gaan dagen. Ik ben dus weer verschillende dingen gaan proeven en weer opnieuw leren eten. Tegenwoordig kijk ik er dan ook echt naar uit als ik uit eten ga ik restaurant waar ze spareribs hebben.

Nu moet ik wel zeggen dat ik nog steeds niet helemaal de grootste fan ben van vlees. Veel dingen eet ik alsnog niet, omdat ik het zielig vind (bijvoorbeeld konijn, eend of hert). Ik weet wel dat het misschien gek is om dat zielig te vinden en kip en koe bijvoorbeeld niet, maar dit is waar ik me goed bij voel. Ik bestel soms in een restaurant alsnog iets vegetarisch. Ook koop ik weleens vleesvervangers, omdat ik dat lekker vind. Ik eet dus niet elke dag vlees en ik eet nooit vis. Volgens het internet maakt mij dit een flexitariër.

Laatst was er in het nieuws hoe er met varkens om werd gegaan in een slachthuis in België. Ik vond het vreselijk om die beelden te zien en ik vind ook echt dat dit zo niet mag. Ik ben me bewust van het feit dat wanneer ik bijvoorbeeld vlees bestel in restaurant ik niet weet hoe er met die dieren om is gegaan en of ze een goed leven hebben gehad. Maar heel eerlijk gezegd laat ik mij daar niet tegen door houden en kies ik er vaak toch voor om een vleesgerecht te bestellen. Ik vind het namelijk lekker en daarom bestel ik het.

Als je door de supermarkt loopt en vlees wil kopen, dan kan je natuurlijk kiezen voor biologisch vlees en niet-biologisch vlees. Ik weet dat biologisch vlees diervriendelijker is, maar toch kies ik er eigenlijk altijd voor om niet-biologisch vlees te kopen. Eigenlijk alleen omdat dit vaak toch iets goedkoper is en ik mijn geld liever aan ander eten besteed... Het schrijven van deze blog heeft mij wel aan het denken gezet. Ik ben me bewuster geworden van hoe ik leef en ik ga het wel in overweging nemen om biologisch vlees te kopen, omdat ik dat wel beter vind. 

Ik weet dat het nu net lijkt alsof ik mijn kop in het zand steek door maar vlees te blijven eten en niet-biologisch vlees te kopen. Nu ik dit zo schrijf voel ik me daar ook haast schuldig over, maar in het dagelijks leven sta ik daar verder dus niet zo bij stil. Buiten dat ik vlees gewoon lekker vind, heb ik niet echt andere goede argumenten om het te doen.

Toch geloof ik niet dat het feit dat ik vlees eet omdat ik dat lekker vind mij een slecht mens maakt. Vlees eten is echt heel normaal en wordt overal gedaan. Ik eet waar ik mij goed bij voel en ik denk dat dat het belangrijkste is. Als jij vegetarisch wil eten, dan moet je dat zeker goed. Maar als jij gewoon vlees wil eten en je je daar goed bij voelt, dan is dat ook goed. Er is wat mij betreft hierin echt geen goed of fout. 

 

Gerelateerde blogposts

Reacties

Hannah - Woensdag 3 mei 2017 13:11
Ik eet geen vlees, maar ik ben toch heel blij met deze blog!
anoniem - Woensdag 3 mei 2017 13:12
Fijn! Ik eet ook gewoon vlees en voel me daar prima bij. Ondanks alle commentaar doe er vaak is! wel kies ik bijna altijd voor biologisch vlees, maar dat is ook omdat ik het kan betalen. Anders zou ik het ook niet doen.
Anonymous - Woensdag 3 mei 2017 13:22
Hoe kan je dit nou niet zielig vinden? Kijk maar eens naar de documentaire van Earthlings en stel voor dat dit met jouw huisdier zou gebeuren. Right, ik vind vleeseters gewoon zielig en weinig empathie hebben. SORRY voor mijn reactie, maar deze blog maakt me boos/verdrietig over hoe het lijden van een koe of kip mensen koud kan laten.
LeRose - Woensdag 3 mei 2017 14:31
Anonymous. Dit is best wel een reactie vol vooroordelen. Ik vind de associatie met een huisdier ook wel een beetje asociaal en naar om dat te schrijven. Vind ik persoonlijk.
X - Woensdag 3 mei 2017 16:32
Ben je wel eens op een boerderij geweest? :-)
Anne - Woensdag 3 mei 2017 16:38
Lekker makkelijk he, zo anoniem?
Erin - Maandag 8 mei 2017 13:42
Beetje sneu dat je niet eens met je eigen naam durft te reageren. Zo overtuigd ben je dus blijkbaar niet van je mening.
Joy - Zaterdag 24 maart 2018 18:53
Jij hebt echt helemaal gelijk!! Eindelijk iemand die het begrijpt. de haat onder deze reactie? LOSERS!!

Xoxo joy🤗
Nadine - Woensdag 3 mei 2017 13:25
Hahah, 100% herkenbaar deze blog! Zelfs het klokhuis voorbeeld! :)
Pien - Woensdag 3 mei 2017 13:26
Fijn deze blog. Vegetarisch is helemaal niet beter dan vlees eten of andersom. Het is fijn dat er ook iemand bij Proud2Bme zit die vlees eet. Alleen vega foto's op insta van eten maakt dat je dat normaal gaat vinden terwijl dat dus juist niet zo is. Aangezien slechts een klein percentage van Nederland vegetarisch is
Odette - Woensdag 3 mei 2017 13:28
Viel mij ook al op dat er veel vegetariërs rondlopen bij proud! Goede blog. Ik eet zelf ook vlees en vind dit ook natuurlijk, maar eet ook graag af en toe een vleesvervanger. Moet zeggen dat ik die ook makkelijker vind om te eten, omdat de kcal er precies op staan en dat geeft wat meer zekerheid dan een stukje vlees waar ik niet altijd precies het gewicht per stuk en de voedingswaarde van weet.
M - Woensdag 3 mei 2017 13:33
Over cognitieve dissonantie gesproken...
D - Woensdag 3 mei 2017 21:03
Ja!
C. - Zaterdag 6 mei 2017 08:49
Inderdaad..
Maartje Francisco - Maandag 12 maart 2018 10:30
Inderdaad
Lieke - Woensdag 3 mei 2017 13:39
Hey Danique,

Wat een eerlijke blog.
Natuurlijk moet iedereen doen wat goed voor hem/haar is.
Misschien is het wel een idee om je eens te verdiepen in de gevolgen van vlees eten, voor de wereld en jezelf.
Wil vooral niet belerend zijn, maar de consumptive van vlees zorgt ook voor veel problemen.

Maar blijf vooral doen wat goed voor jou is!
Girlll - Woensdag 3 mei 2017 13:54
'gewoon' vlees eten, ja het wordt als normaal gezien in deze maatschappij maar dat betekent niet dat het ook normaal is dat een dier een slecht leven heeft en op brute wijze wordt vermoord zodat jij 5 minuten kunt genieten van de smaak.
Birdy - Woensdag 3 mei 2017 21:26
Ik zou het misschien iets voorzichtiger verwoorden, maar ben het hier wel mee eens.
Lotte - Woensdag 3 mei 2017 23:08
Die dieren zijn op dat moment al geslacht, kan je ze beter op eten en er van genieten dan weggooien toch? En daarbij andere dieren eten toch ook andere dieren op? Dit is gewoon zo gemaakt. Maar verder is het ieder z'n eigen keuze, maar ga dan niet mensen die wel vlees eten aanvallen.
Laura - Donderdag 4 mei 2017 09:29
Twee enigszins vreemde argumenten geef je hier. Ten eerste, het is áltijd een vraag en aanbod principe. Die dieren worden geslacht OMDAT mensen ze kopen om op te eten. Als er minder verkocht wordt voor consumptie, wordt er niets verdiend en zullen er dus ook minder dieren geslacht worden. Het is niet zo dat de dieren "nu eenmaal geslacht worden en dan kunnen we ze beter maar opeten". Nee. Ze worden geslacht OMDAT je ze wil eten.
Ja, andere dieren eten ook andere dieren op. Dat zijn echter vooral roofdieren die van nature carnivoren zijn en vlees moeten eten om te overleven. Daarnaast jagen zij zélf op hun prooi en nemen ze niet meer dan ze nodig hebben. Mensen kunnen prima gezond leven op een plantaardig voedingspatroon en hebben (zou je denken) genoeg moreel besef in hun kleine teen om te kunnen bedenken dat het doden van dieren dan onethisch is. Daarbij zijn veel mensen gulzig, eten ze vaak zelfs dagelijks vlees en nemen ze veel meer dan ze nodig hebben en dan de aarde aankan qua productie.

Het is ieder z'n eigen keuze, inderdaad. Maar zeg dan gewoon dat je vlees eet omdat je het toevallig 5 minute lekker vindt, en dat voor jou belangrijker is dan het welzijn van de dieren of het voortbestaan van de aarde, en kom niet met allerlei slappe argumenten.
S. - Woensdag 3 mei 2017 13:56
Ik eet beperkt vlees. Maximaal 2 keer per week, denk ik? Vleeswaren of worst op brood eet ik nooit. Ik vind de vleesindustrie echt niet oké en het is slecht voor het milieu et cetera, maar helemaal niet vind ik te beperkend of zo en m'n eetstoornis heeft er ook nog wel wat invloed op, dus dan zou het misschien eerder weer een kwestie van het mezelf verbieden worden.
xox - Woensdag 3 mei 2017 13:57
Jaaaajjj, eindelijk iemand bij Proud die ook gewoon normaal vlees eet.
Niks mis mee hoor!

N. - Woensdag 3 mei 2017 14:09
Laura at ook 'gewoon' vlees hoor!
Maar goede blog verder, inderdaad doen waar je je goed bij voelt.
Dees - Woensdag 3 mei 2017 14:21
Het valt mij op dat vooral mensen met een eetstoornis vegetarisch gaan eten.
Sarah - Woensdag 3 mei 2017 18:12
Dat is echt niet waar. Bijna al mijn vrienden eten vegetarisch en ze hebben geen eetstoornis.
Max - Woensdag 3 mei 2017 14:22
Goede blog, Danique! Ik eet ook gewoon vlees :) Heel fijn dat er nu iemand is in het Proud team die vlees eet, ook om te laten zien dat daar niets verkeerd aan is. Dankjewel, Danique!!
LeRose - Woensdag 3 mei 2017 14:25
Ik ben zelf ook flexotarier omdat dit voor mij voelt als een persoonlijk bijdragen aan dierenleed. Ik eet erg vaak vegetarisch en als ik vlees eet dan is het 9/10 keer diervriendelijk. Zo probeer ik mijn steentje bij te dragen aan dierenleed met collecte lopen voor de dierenambulance en andere dingen en acties. Even een aai over het hoofdje geven van een kat of hond die op straat wandelt. Even een paardje of koe of schaap begroeten en aaien. En vaak vrijwilligerswerk op een kinderboerderij gedaan.
Ik vind dat het zo ook kan ik hoef heus geen 100% vegan te zijn om mezelf lief te noemen voor dieren.
Van dat slachthuis schrok ik enorm, ik heb hier ook met veel mensen over gepraat. De vriend van mijn neef was het volledig met me eens. Maar sommige mensen zoals mijn moeder die snap ik dan niet. Ja erg dat slachthuis toch hou ik wel van die speklapjes. Pff. Ik vind dat dan wel weer respectloos. Ik zou zelf graag een biggetje als huisdier willen.
Anonymous - Woensdag 3 mei 2017 14:33
@Dees, de meeste mensen met een eetstoornis zijn gewoon vaak heel gevoelig vn karakter en daarom kiezen ze voor geen vlees meer. Ze voelen mee met die arme dieren.
Erin - Woensdag 15 november 2017 10:21
Ik denk dat ik een gevoelig iemand ben maar eet wel vlees. Gevoelig zijn is geen synoniem voor vegetariër moeten zijn.
- - Woensdag 3 mei 2017 14:34
Hoi Danique!

Ik wil je bedanken voor deze blog. Ondanks dat ik zelf geen vlees eet, deels om de dieren, deels omdat ik het niet (meer) lust, vind ik echt dat iedereen daar zijn eigen keuzes in mag maken. Als jij je goed voelt bij wel vlees eten, vind ik dat je dat ook vooral zo moet doen. Iedereen trouwens. Mensen zijn verschillend, en mogen ook zelf bepalen hoe ze willen leven.

Anoniem - Woensdag 3 mei 2017 15:02
Mooie eerlijk vlog.
Ik eet heel zelden vlees,omdat ik het niet lekker vind maar ook mijn gevoel kan hier niet in mee.
Toch stoort het mij nooit dat andere vlees eten,ik ben immers de enige in het gezin die het bijna niet doe.
Het is immers echt een persoonlijke keuze en daarvoor moeten we allemaal respect hebben.
Nee - Woensdag 3 mei 2017 15:07
Kijk, wanneer mensen vlees eten ofwel omdat ze niet beseffen wat voor schade ze aanrichten, ofwel voor hun eigen gezondheid, prima. Daar heb ik alle respect voor. Maar een beetje gaan zitten janken om Tielt en vervolgens nog niet eens biologisch vlees willen kopen, vind ik ronduit kotsverwekkend en hypocrisie ten top.
Floor* - Woensdag 3 mei 2017 15:10
Ik vind het fijn om dit zo te lezen. Ik merk dat er tegenwoordig steeds meer een "shaming" cultuur komt rondom vlees eten, en dat vind ik zo naar. Het voelt opdringerig, en het is niet andermans zaak wat je wel of niet eet. Het zit in de natuur van de mens, en van veel andere dieren, dus wanneer je het met mate eet, is het in mijn optiek oké. Ikzelf eet het een paar keer per week, na het jaren niet gegeten te hebben: en inderdaad veel soorten vlees eet ik niet vanwege de gedachte.
Dankjewel voor de blog, ik vind het heel fijn om dit zo te lezen!
Hermione - Woensdag 3 mei 2017 15:30
Ik verbaas me een beetje over sommige reacties. Ik eet zelf ook geen vlees meer, niet vanuit eetstoornis, maar ik respecteer mensen die het wel eten gewoon hoor. Ik vind het niet ongevoelig, of wreed van hen, of respectloos. Het is hun keuze, net zoals het mijn keuze is om geen vlees meer te eten. Laat de ander in zijn waarde, ook als hij andere ideeën heeft dan jij. Wederzijds respect. Bewustwording is goed en ik vind het ook fijn als een ander er even over nadenkt, maar het is aan hem wat hij er mee doet. Ik ben geen predikant en mijn leefstijl is niet 'de beste die er bestaat'. Het is de mijne.
Mar - Woensdag 3 mei 2017 15:38
Ik eet 'gewoon' vlees. Haha ja heel normaal hoor, al die dieren opgepropt in een megastal die geproduceerd worden omdat mensen "het nou eenmaal lekker vinden".

Het is niet alleen een ernstige situatie voor de dieren, maar de bio-industrie is ook de grootste oorzak van klimaatverandering. Jammer dat mensen hun ogen hiervoor blijven sluiten.
Marinda - Woensdag 3 mei 2017 15:39
'Lieve dieren die nog een heel leven voor zich hadden mogen wat mij betreft vermoord worden, want ik vind het gewoon lekker.' Best wel een hard argument, ik kan me niet voorstellen dat iemand daar zo over denkt. Klinkt nogal meedogenloos.
Maar goed, blijkbaar moet ik maar gewoon respecteren dat je graag dode dieren eet. Oke....
@Hermione - Woensdag 3 mei 2017 15:55
Ik was vroeger ook heel erg van het "de ene levensstijl is niet per se beter dan de andere"-argument, maar tegenwoordig ligt het anders. Het is voor mij een beetje alsof je zegt: "Je kan ervoor kiezen om deze bejaarde wél of níet een klap te geven, maar welke keuze je ook maakt, ik respecteer je!"
Anne - Woensdag 3 mei 2017 16:46
Ja, maar vegetarisch eten is niet de enige manier om goed te doen. Of doe jij ook vrijwilligerswerk, eet je ook veganistisch, geef je ook aan de armen, koop je ook alleen maar fair trade kleding en eten, gebruik je geen soja en andere 'vervuilende' producten? Inderdaad, de ene levensstijl is niet per se beter dan de andere: Iedereen draagt op zijn eigen manier een steentje bij. Vegetarisch eten is daar maar een klein deel van, maar er wordt hier gedaan alsof vegetarisch eten = goed, al het andere = slecht.
vanAnaarB - Woensdag 3 mei 2017 16:15
Ik eet ook gewoon vlees (en vis). Ik koop wel altijd biologisch vlees, maar accepteer ook dat het dat in een restaurant meestal niet is.
Ik vind het aantal vegetariërs onder (ex-)eetstoornis patiënten verdacht hoog..
Anne - Woensdag 3 mei 2017 16:44
Wat een nare reacties zeg. De een eet geen vlees, de ander koopt alleen fair trade, weer iemand anders doet vrijwilligerswerk. Vegetarisch eten is niet de enige manier om goed voor jezelf en je omgeving te zorgen, iedereen draagt op zijn eigen manier een steentje bij. Je kan niet alles goed doen: 'pick your battles'.

Zou jij toch ook niet leuk vinden als vegetarier, als je door een mensenrechtenactivist of door een veganist zo word aangesproken als dat jullie nu Danique aanspreken? en dan ook nog grotendeels anoniem of alleen met een letter als naam...
N - Woensdag 3 mei 2017 20:54
Hier ben ik het zó mee eens! Ik zie zoveel veganisten die niet uitgepraat raken over wat vleesconsumptie met de wereld doet, maar die in de zomer even naar Azië vliegen of hun kleren bij zara kopen. Echt prima, dat moeten zij weten, maar ik vind het dan dus wel erg kortzichtig om mensen die wél vlees eten aan te vallen om die keuze. Alsof je eetpatroon het enige is waarmee je iets goeds kunt doen voor de wereld, en dan ook zo zwart wit: óf veganisme of slecht.

Ieder draagt zijn steentje bij en voor mij persoonlijk betekent dat wél af en toe wat yoghurt of een stukje taart (met boter of wat dan ook) op een verjaardag en zo'n eens per week een stukje vis - daar staat dan tegenover dat ik nooit vliegreizen maak en overal met het ov of de fiets heenreis, duurzame kleding koop, etc.
sarah - Woensdag 3 mei 2017 16:54
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het heel moeilijk vind om deze blog te lezen, vooral omdat ik het zó enorm erg vind wat er allemaal in de wereld gebeurt rondom veeteelt en zuivel/eierindustrie met zowel het dierenwelzijn als (vooral eigenlijk) het duurzame- en milieu aspect. Het ergste vind ik om te lezen dat er "gewoon" "normaal" vlees word gegeten, en dan ook nog eens "normaal" niet-biologisch vlees.
Het kan dan wel normaal zijn geworden in deze cultuur waar we nu in leven, maar ik vind het verre van normaal om onze aarde zo te verwoesten en onze mede-dieren zo uit te buiten.
Ik weet dat het niet aan mij is om keuzes voor anderen te maken, of om anderen te dwingen geen vlees te eten, of om anderen aan te vallen om hun keuze, en dat wil ik ook helemaal niet. Maar altijd als ik dit soort dingen lees/hoor raak ik zo geëmotioneerd, gefrustreerd, boos en verdrietig. Ik zou wel kunnen huilen vanwege het onrecht wat wordt aangedaan doordat men vlees "gewoon" lekker vind.
Wat zou ik toch graag in een wereld leven waarin iedereen ècht gewoon zou leven, wat in mijn ogen inhoud dat je beperkt biologisch (dynamisch) vlees eet. Dus niet elke dag (wat veel mensen doen, denk ook aan broodbeleg!), ook niet vijf keer in de week en voor de rest vis, maar twee-drie dagen in de week. Ik denk dat dat haalbaar is vanuit zowel vleeseter als vegetariër/veganist.
Nogmaals, ik wil niemand veroordelen of de grond in praten. Ik wil niet beweren dat mijn keuze voor grotendeels veganistisch en zo duurzaam mogelijk leven de beste is. Maar dit is wel wat ik kwijt wil, en waarmee ik hoop toch wat mensen te bereiken..
Mona - Woensdag 3 mei 2017 17:13
Ik sta er dubbel in. Toen ik nog vlees at, schaamde ik me altijd behoorlijk als ik met vlees in m'n mandje door de supermarkt liep. En daarbuiten probeerde ik het sowieso te verbergen. Ik vond vlees altijd heel lekker en had en heb het idee dat het juist een belangrijk voedingsmiddel is dat dicht bij de natuur staat. Net als groenten en fruit. Uiteindelijk ben ik toch gestopt met het eten van vlees, omdat het vlees wat we kopen vaak heel ver van de natuur wegstaat: het is vaak volgespoten met hormonen en de dieren zijn in mijn ogen niet bepaald 'gezond' te noemen als ze zo vol worden gestopt met voeding en geen daglicht zien. Ik voelde me er iig erg ongezond door. Nu koop ik heel soms vlees voor op brood, maar san wel drie sterren. Hopelijk is het dan gezonder en diervriendelijker. Ik vond het niet verkeerd om vlees te eten. Ik beschouw mijzelf als een dier en dieren eten elkaar op. Dat is the circle of life. De manier waarop dat vind ik dan wel weer van belang. We zijn nu eenmaal veel slimmer en dat zetten we nu negatief in. We eten veel te veel vlees en de manier waarop we met dieren omgaan is in de meeste gevallen afgrijselijk te noemen. Het lijkt me een beter plan als we ons hersens positief inzetten en ons inzetten voor het dierenwelzijn. En tsja als je tegen vlees eten bent.. dan dus ook niks van leer? En ook geen dierlijke producten? Want dat komt ook van dieren met een vervelend leven. En dan hebben we het nog niet eens aan de schade aan de aarde die we toebrengen met al onze luxe zoals bijvoorbeeld vliegreizen.. dat vind ik ook erg, maar hoe leefbaar is het nog als je overal rekening mee gaat houden? (Al zou ik dat als het kon wel doen.)
@Mona - Woensdag 3 mei 2017 17:23
Je zegt: 'al zou ik dat als het kon wel doen.'
Ik gebruik geen leer, eet geen dierlijke producten, leef erg minimalistisch en heb nog nooit een voet in een vliegtuig gezet. Toch leef ik heel gelukkig, het is dus niet onmogelijk om het zoveel mogelijk te beperken. Just so you know :)
Mona - Woensdag 3 mei 2017 21:51
Koop je dan ook geen dingen die in plastic verpakt zijn? En hoe doe je dat met de verwarming en elektriciteitsverbruik.. en al dat papier dat voor niks gedrukt is en ondanks de sticker toch in je brievenbus komt? Ik bedoel het niet als aanval trouwens, maar merk dat ik zelf tegen al dit soort dingen aanloop. En natuurlijk is het niet alles of niets.
En ik geloof je absoluut als je zegt dat je gelukkig kan zijn als je zo minimalistisch leeft. Denk dat dat een hele kunst is en voor veel mensen een heel lastig te behalen punt ;)
@Mona - Woensdag 3 mei 2017 22:17
Ik snap jouw punt ook wel. Maar ik probeer te zeggen dat er niet echt een excuus is om jouw aandeel te beperken omdat het 'niet kan'. Ik denk dat er altijd meer oplossingen zijn dan dat mensen zich realiseren. Het is echter al heel fijn dat je überhaupt nadenkt over wat je kan doen, veel mensen doen dat al niet eens. :)
Miekio - Woensdag 3 mei 2017 17:27
Ik vind het een goede blog, ook al eet ik geen vlees. Enne, zonder dat het wat met mijn eetstoornisverleden te maken heeft.

Alleen de titel ik eet "gewoon" vlees is denk ik niet zo goed gekozen, wat wel blijkt uit de reacties. Het suggereert imo een beetje alsof dat normaal is, en vegetarisch eten niet.

S
Iris - Woensdag 3 mei 2017 17:58
Ben ook een flexitariër. Eet merendeel vlees en als het vega in de aanbieding is haal ik het wel eens.
@Anne - Woensdag 3 mei 2017 17:58
Natuurlijk draagt iedereen op zijn manier een steentje bij, maar ik vind vrijwilligerswerk en veganisme niet erg vergelijkbaar. Als jij geen vrijwilliger zou zijn, zouden de bejaarden niet bij bosjes neervallen. Terwijl als jij vlees eet, je gemiddeld 198 dieren per jaar de dood injaagt.

En wat die naam betreft: Ik heet Lieke.
Anniek - Woensdag 3 mei 2017 18:00
Je hebt vlees en je hebt vlees. Ik koop alleen biovlees. Daarnaast krijg ik ook veel vlees van mijn vader (wild, hij jaagd als beheerder op het overschot). Vlees uit de vleesindustrie eet ik uit principe niet. Ik ben dus een bewuste eter en ook geen dagelijkse eter. Totaal niet dagelijks, hooguit 3x per week, maar vaker slechts 1-2 keer. Ben namelijk ook dol op eieren en vis
Anniek - Woensdag 3 mei 2017 18:01
jaagt bedoel ik ;-)
*** - Woensdag 3 mei 2017 18:02
Eens met dat laatste: eet waar je je goed bij voelt! Ik ben zelf vegetariër maar kijk daarom niet anders naar mensen die wel vlees eten of juist veganistisch eten. En oké, het is mss niet de beste keuze als je zorg wil dragen voor het milieu en dierenleed wil tegengaan. Maar dan kan je dat op andere vlakken wel doen. Ik denk dat ieder voor zich een evenwicht moet zoeken tussen je gedrag aanpassen aan je waarden en normen en anderzijds ook gewoon leven en de dingen kunnen doen die je leuk vind/eten kunnen eten dat je lekker vindt. Het enige waar ik me aan kan storen zijn mensen die hun levenswijze als de enige juiste zien en alle anderen in het hokje 'slecht/te extreem/aansteller/...' steken. Een beetje verdraagzaamheid kan heel mooi zijn. :)
Jürgen - Woensdag 3 mei 2017 18:05
Beste Danique,
dus als ik het goed begrijp bent u er zich bewust van dat uw keuze om vlees te eten mede verantwoordelijk is voor dierenleed, het kweken en doden van dieren,... maar trekt u zich daar niets van aan omdat u het 'lekker' vindt!?
Dus als ik morgen ook honden en katten lekker vind, zoals sommige bevolkingen dat trouwens doen, dan is het ook mijn volste recht om deze dieren te doden en op te eten, juist?

Ik hoop dat u toch nog eens goed nadenkt over het artikel wat u hier geplaatst heeft, en u misschien ook eens goed informeert over de gevolgen van de vleesindustrie. Voor de dieren zelf en voor de ecologie!
Verder kan u zich misschien ook informeren over de consequenties voor uw eigen gezondheid. Alle onafhankelijke studies, dus niet gesubsidieerd door de voedselindustrie zelf, tonen aan dat het eten van vlees het risico op een aantal 'beschavingsziekten' zoals borstkanker, darmkanker, prostaatkanker, alzheimer, MS, etc geweldig doet toenemen.
Maar goed, u vindt het 'lekker', en anderen doen het ook... dus dat rechtvaardigt alles, toch?

Het eten van dieren is niet ethisch verantwoord, het is namelijk niet nodig!
Die 5% vegetariërs in Nederland overleven perfect op de grote diversiteit aan plantaardige voeding, en zijn zelfs gemiddeld gezien slanker en gezonder.
Dieren doden zonder dat het nodig is maar enkel voor uw genot, de bevrediging van uw smaakpapillen is dus per definitie onethisch te noemen.
Brenda - Donderdag 4 mei 2017 22:33
+1 voor jou, Jürgen.
N - Woensdag 3 mei 2017 18:09
Ben benieuwd of die anti vlees mensen dan ook al hun spullen dier en milieu vriendelijk hebben... geen leren schoenen bijvoorbeeld? Of uggs? Primark? Loreal? Max factor? Die laatste 2 met nog zoveel meer merken word namelijk op dieren getest.
Ik vind het wel heel erg als dieren voor hun dood al slecht behandeld worden... en probeer zo bewust mogelijk te leven door biologisch vlees te eten en dan zo n 2 a 3 keer per week en bewust te consumeren... maar als je echt naar zo n ideaal wilt leven blijft er niks meer over heb ik t idee om te dragen, eten en te doen.
Sarah - Woensdag 3 mei 2017 18:14
Deze blogpost zegt echt niets. Waarom schrijf je hem eigenlijk? Wat is de point van je tekst?
Het lijkt alsof je wil zeggen dat je wel weet dat je kan nadenken over vleesconsumptie maar dat je het niet wil doen. Wat is het nut daarvan?
rediscover.e - Woensdag 3 mei 2017 18:17
Ik vind deze blogpost echt nutteloos en overbodig tbh
N - Woensdag 3 mei 2017 18:18
Veganisten zien er soms een beetje uitgedroogd en uitgemergelt uit ja1/4rgen.
... maar iedereen zijn ding als iemand zich daar goed bij voelt. ik voel me sterker als ik vlees eet maar zoals Anniek ook zegt die massa consumptie doe ik niet aan mee. Je kunt je visie vertellen maar je hoeft je levenswijze niet op te dringen.
Mensen die vegetarisch of veganistisch zijn en vinden dat iedereen zoals zij zouden moeten denken vind ik net zo vervelend als mensen die zich totaal niet bekommeren om dieren of t milieu.
Dora - Woensdag 3 mei 2017 21:20
Wat een belachelijke opmerking. Er zijn net zoveel, misschien wel meer, ongezonde omnivoren als veganisten.

N - Woensdag 3 mei 2017 18:25
En is een leeuw die een hert vangt en op eet dan ook een dierenbeul :p
Of een hert die een (levend) gras sprietje eet? Gras sprieten hebben misschien ook wel gevoel
Tammy - Woensdag 3 mei 2017 18:35
Wat een nare reacties zeg!! Bah!
Yorgo - Woensdag 3 mei 2017 18:45
Step out of you're comfort zone ! :p. Go vegan and LIVE the difference :). Natuurlijk is sport erbij aangeraden :). En laat de beestjes gerust, dat is hoe ik erover denk. Denk aan de beestjes en niet aan uzelve ! (rechtstreeks e of onrechtstreekske betrokkenheid) :)
anoniem - Woensdag 3 mei 2017 19:01
Wat een heftigheid zeg. Als iedereen nu fijn voor zichzelf bepaald wat goed voelt. Massaal veganistisch worden gaat echt de wereld niet verbeteren....denk dan nog een stap verder en kijk naar de wereldeconomie. Leef op je eigen wijze in de wereld waarin je leeft. En val vooral Danique niet zo aan. Ze heeft niemand wat misdaan en heeft dit waarschijnlijk geschreven om ons te helpen!
D - Woensdag 3 mei 2017 19:12
Ik ben vegetariër maar voor mijn vriend kook ik gewoon vlees.
Leven en laten leven!!!!!
D - Woensdag 3 mei 2017 19:15
Ondanks ik vegetariër ben heb ik een hekel aan mijn medegenoten die het andere door hun strot duwen. Laat andere gewoon vlees eten als zij dat willen.
Als je vegetarisch eet ben je niet plotseling heilig verklaard, zo gedragen sommigen zich wel
E - Woensdag 3 mei 2017 19:23
Ik vind dit een heel jammerlijk artikel. Het promoot dierenleed. Hoe graag mensen ook willen geloven van niet; de vlees-, vis- en zuivelindustrie zijn verantwoordelijk voor heel veel leed. Ook de biologische sector! Bovendien zijn deze industrieën een ramp voor onze aarde. Met vlees eten is dus wel iets mis om voorgenoemde redenen.

Vegetarisch of veganistisch eten is een levensstijl. Het is meer dan het dierlijke voedsel schrappen van je eetlijst. Het is het toevoegen van peulvruchten, tofu, sojadrinks,... Maar ook het plantaardig bakken van zoetigheden. Trouwens koekjes als oreo's en speculoos zijn ook vegan! Napoleonsnoepjes ook. En de Vegetarische Slager heeft heeeeerlijke bitterballen! Maaltijden krijgen vaak een ander gestalte, maar zijn zeker niet per se armer aan calorieën, koolhydraten of vetten. Ik vind veganisme een heel mooie levensstijl.

Het is fout als omnivoor je dierlijke voedsel van je eetlijst te schrappen en door niets te vervangen. Doe je dit, is dat waarschijnlijk in naam van je eetstoornis. Ik begrijp dat Danique hiervoor wil waarschuwen. Maar een overstap naar een VOLWAARDIG plantaardig dieet, is in mijn ogen alleen maar iets positiefs. Voor de dieren, voor de aarde, en voor jezelf. Veganisme heeft mij zelfs van mijn eetstoornis afgeholpen.

Gevoelig ben beladen onderwerp wel. Ik hoop dat ik niemand gekwetst heb. Liefs x
L - Woensdag 3 mei 2017 19:32
Eigen keuzes kunnen en mogen maken, is ieders recht. Ik vind dat de keuze ophoudt wanneer anderen er slachtoffer van zijn. Daarom kies ik ervoor geen vlees, vis, ei of koemelk te consumeren. Er zijn zoooooveel plantaardige alternatieven. Voor mij staat deze keuze los van de eetstoornis.

Ik begrijp wel dat voor mensen die nog diep in een eetstoornis zitten, vegetarisch/veganistisch leven te ristrictief of beklemmend kan zijn. Misschien ook een te grote aanpassing. In die fase begrijp ik wel dat daarvoor nog geen plaats is.

Los daarvan is veganisme volgens mij de levensstijl van de toekomst. Voor mens, dier en planeet.
Simone - Woensdag 3 mei 2017 19:38
Dit vind ik nou een super eerlijk blog en ook goed. Eten waar je je goed bij voelt en of dat nu vlees is of niet dat moet iedereen zelf weten. Ik weet wel dat ik een tijdje geen vlees at maar vegetarisch maar ik weet ook dat mijn eetstoornis daar achter zat, nu eet ik wel gewoon vlees en soms een keer vegetarisch, maar nogmaals Danique ik vind het super goed en eerlijk om dit blog te plaatsen
Irene - Woensdag 3 mei 2017 19:40
Ik snap ook niet zo goed wat de meerwaarde van dit artikel is buiten dat het lijkt alsof je probeert goed te praten waarom je ervoor kiest om vlees te eten ondanks alle dierenleed en ellende waar je wel van op de hoogte bent..beetje jammer
Soofie - Woensdag 3 mei 2017 22:12
Wat dacht je... ik denk dat er onder eetgestoorden gemiddeld meer vegetarisch wordt gegeten in vergelijking met de rest van de Nederlanders. Best relevant zo'n blog, op een site voor mensen met een eetstoornis.
M. - Woensdag 3 mei 2017 19:43
We hebben een vrije wil. Toch zijn "omdat ik niemand ken die vegetariër is" en "vlees eten is normaal" naar mijn mening vrij slechte argumenten. Het is op sommige plekken normaal om grof of intolerant te zijn tav andere mensen. Het is in onze samenleving normaal om vrouwen op hun uiterlijk te beoordelen. Het is normaal om prestatiegericht te zijn.

Maar 'normaal' of 'de meerderheid doet het' moet je niet verwarren met '...en dus automatisch goed'. Je hebt de keuze om vlees te eten. Maar jouw onbewuste handelen draagt bij aan dierenleed. Dat anderen dat ook doen, ontslaat je niet van jouw verantwoordelijkheid. Jij draagt bij. Als je daarmee kunt leven, kun je vlees blijven eten. Als die waarheid ongemakkelijk voelt, kun je je keuzes heroverwegen. Sta voor je keuze, en verschuil je niet achter de onwetende grijze massa.
tje - Woensdag 3 mei 2017 19:45
Misschien moeten we wat vriendelijker tegen elkaar zijn?
Dit is uitgemond tot een discussie met geen einde, met ieder zijn mening. Ik denk niet dat dit de algemene sfeer echt veel goeds doet. Iedereen mag zijn mening hebben, maar dat betekent niet dat we elkaar moeten beginnen bekritiseren en nare dingen zeggen.
Marleen - Woensdag 3 mei 2017 19:56
Nou Danique, je hebt wel wat opschudding veroorzaakt met deze blog, maar los van alle voors en tegens over vlees eten en dierenleed, heb je denk ik wel een punt geraakt. In ieder geval bij mij. Bij mij begon m'n eetstoornis bij het overstappen op vegetarisch. Dat had natuurlijk ook te maken met dierenleed, maar veel meer met calorieën. Ik vond vlees namelijk nog wel heel erg lekker! Twee jaar geleden (na jarenlang herstel) dacht ik dat het een goed idee zou zijn om veganistisch te gaan eten. Mijn lijf protesteerde, maar mijn hoofd vond het een nobel streven. Ik was weer volop bezig met eten, niet-eten, etiketten lezen, lijstjes wat 'mag' ik wel/wat niet en zo gleed ik langzaam af naar ondergewicht. Daarmee wil ik uiteraard NIET zeggen dat niemand de overstap moet maken naar een veganistisch dieet, maar voor mij was dat, lichamelijk en geestelijk, een stap te ver. Ondertussen ben ik een jaar verder en weer op een min of meer stabiel gewicht, maar ik heb er wel wat van geleerd. Ik hou het voorlopig bij geen vlees, maar wel twee keer per week vis. Met deze 'regels' functioneren mijn lichaam en geest goed.
@N - Woensdag 3 mei 2017 20:08
Een leeuw is een carnivoor, hij heeft vlees nodig om te overleven. Dit valt niet te vergelijken met een mens die prima zonder kan.

En van zowel gras als andere planten en bomen, is het algemeen bekend dat ze geen zenuwstelsel en dus geen gevoel hebben ;)
Sanne - Woensdag 3 mei 2017 20:11
Jeetje, wat een heftige reacties.
Dit is precies waarom ik blij ben dat Danique deze blog heeft geschreven.
Ik vind niet dat ze dierenleed promoot, maar voor mij heeft deze blog een duidelijke boodschap: doe wat voor jou goed voelt.

Ik heb zelf heel lang geen vlees meer gegeten, deels door mijn eetstoornis maar ook omdat je er bijna op afgekeurd word als je wél vlees eet. Dat vind ik niet normaal.
Voor mij staat vlees eten niet gelijk aan dierenleed of een slecht mens zijn.
Ik woon op een boerderij en we houden een paar koeien voor de hobby: ze krijgen alle liefde van de wereld en we gebruiken ze niet voor de vlees of melk en fokken ook niet.
En toch eet mijn familie vlees: zo zijn we opgegroeid, we vinden het lekker, en weten van onszelf dat we om dieren geven. Er zijn zoveel andere manieren om bij te dragen aan het milieu e.d.

Waarom kunnen we elkaar niet gewoon in elkaars waarde laten?
Nee - Woensdag 3 mei 2017 20:17
Afgekeurd worden om het eten van vlees zou normaal moeten zijn, net als dat afgekeurd worden om bijvoorbeeld racisme normaal is. Misschien een extreme gedachte, maar ik denk dat dit uiteindelijk de beste manier is om de maatschappij in zijn geheel over te doen stappen naar een vega dieet.

Daarbij vind ik trouwens niet dat er iets mis is met de reacties hier. Danique's blog roept bij velen veel emoties op, en die mogen geuit worden. Danique wordt in een paar reacties persoonlijk aangevallen, en dat is natuurlijk niet de bedoeling, maar daar tegenover staat dat in veel reacties worden ook goede argumenten worden aangehaald.
vanAnaarB - Woensdag 3 mei 2017 20:25
Wat een hoop nare reacties van mensen die vinden dat ze vanwege hun eigen afwijkende standpunten een ander mogen afkatten en een schuldgevoel mogen aanpraten. Wat een narigheid, dat verdient Danique in mijn ogen niet! Ze vraagt niet om "bekeerd" te worden en een reactie op haar blog vind ik daar ook niet de juiste plaats voor.
Ik ben erg blij dat er een vleeseter is die blogt voor Proud. Want al dat vega gedoe... ik heb niks tegen vegetariërs, maar je zou bijna gaan denken dat dat de norm is, met al die andere vega bloggers. En hoe nobel vegetarisch eten ook kan zijn: het is niet de norm, vegetariërs zijn nu eenmaal in de minderheid en je moet als je herstelt van een eetstoornis niet denken dat je vega "hoort" te eten, is mijn mening. Je moet doen wat bij je past. En anderen respecteren omdat ze doen wat bij hen past.
n - Woensdag 3 mei 2017 20:30
lekker hypocriet om vanuit je eetstoornis vega te worden en vervolgens te roepen da't je zo'n empathisch figuur bent omdat je het beste met de dieren voor hebt. Volgens mij ging het de meeste mensen hier in eerste instantie om de calorieën of is het toeval dat 3 kwart van de kliniek vega was terwijl maar 5% van de bevolking dat is.. denk daar eerst over na voordat je je belerende opmerkingen plaatst
Escapist - Woensdag 3 mei 2017 20:51
Een eetstoornis maakt je echt niet meteen totaal wilsonbekwaam en incapabel om een keuze te maken vanuit ethische overwegingen of moreel besef.
Je kunt ook mét eetstoornis vegetariër worden. Er zijn genoeg vleesvervangers te bedenken die meer calorieën bevatten dan vlees. Het feit dat sojayoghurt meer calorieën bevat dan super suikervrije 0% vet optimel troep vond mijn eetstoornis niet leuk, maar heeft me er niet van weerhouden veganist te worden. Júist het feit dat ik zo'n eigen keuze maakte los van mijn eetstoornis heeft uiteindelijk geholpen in mijn herstel :) Niet echt prettig verwoord deze reactie. "Ieder moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt" geldt niet alleen voor vleeseters ;)
an - Woensdag 3 mei 2017 20:32
Wat een fijne blog!! Ik eet bewust geen varkensvlees omdat er bewezen is dat dit minder goed voor je zou zijn (iets met cholesterol gehalte geloof k) verder eet k zeker wel kip/rund/eend /fazant. Ook omdat ik weet waar het vandaan komt. De fazant en eend schiet onze buurman als het jachtseizoen is begonnen en de kip en rund die houden we zelf (overigens niet voor het vlees maar voor de melk) maar als er koeien teveel komen moet er (volgens de regering ) een aantal weg. En af en toe laten we er dan 1 slachten. Zo weten we exact wat we eten (en hoe het leven van deze dieren is geweest. Het is zelfs nog biologisch!

Overigens is dat in de regio waar ik woon heel normaal dus heb geen idee of dat echt normaal is?
Escapist - Woensdag 3 mei 2017 20:39
Ik schreef onlangs een blogje die hier afgelopen zaterdag online is gekomen, waarin ik bewust niet heb omschreven dat een heel groot aandeel in het achter me laten van mijn eetstoornis komt door mijn overstap naar veganisme. Omdat ik weet dat daar een taboe op ligt binnen het "eetstoorniswereldje", want ja, veganist worden, dat doe je vast niet uit vrije wil omdat je toevallig ook een eetstoornis hebt of had.

Ook dat doet me weer denken aan Rintveld, waar ik toch echt wel verplicht vlees moest eten, omdat ik toevallig vlak voor het ontwikkelen van mijn eetstoornis vegetariër was geworden en dat dus wel een eetstoorniskeuze móest zijn.

Ik vind het vreemd dat een mooie, sterke keuze om je leven in te richten met compassie voor je medemens (de arme mensen in derdewereldlanden lijden helaas het meest onder de westerse vleesconsumptie) en dieren. Het is ook bekend dat veel mensen met een eetstoornis qua karakter gevoelige mensen zijn die graag veel voor anderen doen. Daar kun je in doorslaan, maar is an sich ook een hele mooie eigenschap. Die eigenschap maakt denk ik ook dat veel mensen met een eetstoornis vegetariër of veganist worden. Nu hoeft dat natuurlijk niet, maar ik denk dat dat ook een groot deel van het "verband" kan verklaren.

Het is prima dat jij doet waar je je goed bij voelt Danique, en ik vind het best dapper dat je dat zo online durft te zetten. Tegelijkertijd kan ik er geen begrip voor opbrengen dat je je bewust bent van al het leed dat schuil gaat achter het vlees op je bord, en daar vervolgens niet naar handelt. Maar dat blijft een persoonlijke keuze van jou en dat doet niks af aan jou als persoon (want je komt op mij wel heel leuk, lief en zorgzaam over). Cognitieve dissonantie. Net als de grote meerderheid van Nederland.

Veel mensen vinden vlees eten normaal. Er zijn ook tijden geweest waarin slavernij, kinderarbeid en vrouwenonderdrukking normaal waren, maar godzijdank kijken we daar nu anders tegenaan. Die bewustwording over het dierenleed en de milieuschade rondom de bio-industrie wordt gelukkig ook steeds groter. Steeds minder mensen vinden het nog "normaal", en terecht. Maar het blijft uiteindelijk ieders eigen verantwoordelijkheid. :)

Wat betreft dit onderwerp is het voor de diversiteit in het Proud-team wel fijn denk ik dat de bezoekers nu ook iemand hebben om zich aan te spiegelen die ook "gewoon" vlees eet ;)
Sandra - Woensdag 3 mei 2017 20:54
Het is helemaal niet normaal en super egoïstisch van je. Enkel en alleen omdat jij het 'lekker' vindt moet een dier dus dood. Eet smakelijk zou ik zeggen, Ik hoop dat je ervan geniet....
Lieke - Woensdag 3 mei 2017 21:17
@n
Ik ben vegetariër vanaf mijn negende ;)
Dora - Woensdag 3 mei 2017 21:25
"Ieder zijn eigen mening" - ja, maar wat is de mening van het dier? Die wil niet dood, zo simpel is het.
"Laat iedereen in zijn waarde" - en de waarde van het dier van?

Ja er zijn heftige reacties geplaatst, maar dat is ook wel te verwachten denk ik. Er zijn hier veel vega's/n en we mogen toch allemaal reageren. Dit is een onderwerp waar veel van ons een sterk gevoel voor hebben, dan kun je heftige reacties verwachten. Dit is niet om de blogger af te straffen, ik vind dat iedereen moet stoppen met dierlijke consumptie. En ja, ik ben zo'n vegan die dat ook laat weten aan iedereen.
Birdy - Woensdag 3 mei 2017 21:29
Hm. Ik heb een beetje moeite met deze blog. Ik vind absoluut dat ieder vrij is om zijn of haar eigen keuzes te maken op welk gebied dan ook, maar niet als die keuzes inhouden dat er iemand anders (dieren in dit geval) moeten lijden als gevolg van iemands keuze. Dieren hebben geen enkele keuze. Je beslist dus niet alleen over jezelf, maar ook over een dier die daar niks tegen kan doen. Keuzevrijheid heeft grenzen vind ik.
pip - Woensdag 3 mei 2017 21:29
Ik vind dat veel mensen te heftig en persoonlijk op dit verhaal reageren. Maar ik hoop wel dat je, na het lezen van deze reacties, bewuster om gaat met de keuzes die je maakt terwijl je vlees eet. Vlees eten op zich, a la, ik ben geen voorstander, maar zeggen dat je er totaal niet bij stil staat doet me wel een beetje pijn. Ik word er soms zo verdrietig van hoe de mens met de planeet en andere levende wezens om gaat.
sanne - Woensdag 3 mei 2017 21:32
Bedankt voor deze verfrissende blog, Danique.
En woh... wat een enorm heftige reacties zeg. Ik vraag me echt af wat de reden is van zulke heftige reacties/ emoties.
Dora - Woensdag 3 mei 2017 21:35
Dagelijkse moord van miljoenen onschuldige dieren. Dat is de reden.
Mona - Woensdag 3 mei 2017 21:47
Nou Danique, je hebt de vuurdoop al snel gehad.. hopelijk kun je de heftige reacties die dit blog oproept naast je neerleggen.. of er iets mee doen, maar dan wel alleen omdat je het zelf zo ziet natuurlijk ;)
Eva - Woensdag 3 mei 2017 21:55
Nou Sanne.. Wat de reden is van de heftige reacties?? Als je dat niet begrijpt heb je weinig empathie ten opzichte van dieren en de planeet. Of je denkt niet na. Dat kan ook.
Soofie - Woensdag 3 mei 2017 22:05
Jeetje, ik schrik ervan hoe gemeen mensen reageren op deze blog!
Danique, trek je er alsjeblieft niets van aan! Ik vind dat hele vega gedoe maar 1 grote hype.

Wat respect tegen mensen die wel gewoon (ja ik vind het wel gewoon) vlees eten is wel op zijn plaats volgens mij! Waarom denk je dat koeien en varkens anders gemaakt zijn?
@Soofie - Woensdag 3 mei 2017 22:12
Voor zulke gedachten is een mooi woord: speciesisme. We zijn evenveel waard als elke rivier, elke grasspriet, elke boom, elke mier, elke olifant. Voor het universum zijn we allemaal gelijk. De gedachte dat de mensheid zogenaamd "boven" andere dieren zou staan, is niets dan arrogantie.
Soofie - Woensdag 3 mei 2017 22:18
Met zo'n reactie kan ik helemaal niks. Totaal niet met je eens.. als je de mens als gelijk ziet als een grasspriet, loop je dan ook niet over gras?
@Soofie - Woensdag 3 mei 2017 22:27
Tuurlijk lopen wij over gras. Betekent dat dat we voor het universum een grotere waarde hebben? Naar mijn idee niet. Net als gras zijn wij ooit geboren, en net als gras keren we na het sterven terug naar de aarde, om ons te vermengen met het zand, de zee of de lucht. Ik vind daarbij dat we respect behoren te tonen naar al wat leeft. Zo ben ik dankbaar voor gras: het is mooi, het ruikt heerlijk, het loopt comfortabel, je kan er fijn op liggen en mijn konijnen hebben er veel plezier van.

Trouwens, je kan het ook nog zo bekijken: de mensheid maakt de aarde kapot. Gras groeit alleen. Verder doet het niets of niemand kwaad. Hoezo zouden wij dan meer waard zijn?
Soofie - Woensdag 3 mei 2017 22:42
Respect voor al wat leeft. Daarin kan ik me zeker vinden. Alleen het punt dat, omdat een grasspriet ook "geboren" wordt en "sterft", vind ik geen argument voor dat het gelijk staat aan de mens.

Een grasspriet heeft geen ziel. Een dier heeft geen ziel (denk ik). Een mens kan keuzes maken. Naar mijn idee een groot verschil met andere delen van de wereld. Dat betekent niet dat we respectloos met de natuur om moeten gaan, nee. Ik geloof dat we mogen zorgen voor de aarde.
Pien - Woensdag 3 mei 2017 22:20
Tsjee Soofie...en ik schrik dan weer van zo'n ondoordachte reactie. Mensen zijn ook 'gemaakt' mag je die ook opeten ofzo?
Soofie - Woensdag 3 mei 2017 22:38
Klopt. Komt heel hard over. Vooropgesteld: de bio industrie verdient absoluut geen schoonheidsprijs. Hoe dieren behandeld en vermoord worden is ronduit gruwelijk. Maar ik geloof wel echt dat koeien niet alleen maar bedoeld zijn als soort van "huisdieren", waar je alleen maar mee kunt knuffelen. Ik geloof dat we dat vlees best mogen gebruiken, om goede voedingsstoffen uit te halen. MAAR: de vraag is hoe dat gebeurt! Biologisch vind ik daarom de beste optie.
Karlie - Dinsdag 9 mei 2017 18:21
Het enige verschil van biologisch is dat de dieren biologisch te eten krijgen. Ze zitten nog steeds in hele kleine hokjes, mogen weinig naar buiten en worden in hetzelfde slachthuis geslacht. Het is meer een goedpratertje voor mensen die zich dan niet meer schuldig voelen om dierenlijkjes te eten. Zoek de richtlijnen voor biologische (pluim)veehouderij maar eens op, je zal zien dat het nauwelijks verschil maakt met regulier.
Miku - Woensdag 3 mei 2017 22:26
Ik kon me eerder dood irriteren aan van die heftige reacties van veganisten/vegetariërs. Ik ben zelf al jaren vegetariër, maar vond idd dat iedereen zijn eigen keuze moest maken daarin en ik zag mezelf als raar, omdat weinig mensen in mijn omgeving vegetariër zijn laat staan veganist. Maar het afgelopen jaar heb ik me er meer in verdiept en snap nu heel goed de heftigheid rondom vlees eten. Kijk cowspiracy en forks over knives maar eens op Netflix bijvoorbeeld als je een beetje wilt weten waarom veganisten zo heftig reageren. Ik denk alleen dat die boosheid en heftigheid niet echt gaan helpen om een punt te maken. Mensen schieten er alleen maar meer van in de verdediging. Het is eigenlijk inderdaad heel jammer dat vlees eten nog als zo "normaal" word gezien, terwijl het proces om het te maken verre van normaal is en zelfs de grootste boosdoener is als het gaat om klimaatsverandering en het broeikaseffect. Meer dan alle vliegtuigen auto's en schepen bij elkaar! En dan nog maar te zwijgen over de nadelige effecten die het voor je eigen gezondheid heeft, mochten de dieren en het klimaat je niet interesseren. Mensen roepen wel dat we omnivoren zijn vanuit de oertijd, maar het vlees op je bord is niet te vergelijken met het vlees van toen. Daarbij aten mensen sowieso niet elke dag vlees en moesten ze veel meer moeite doen om iets te vangen. Verdiep je er maar eens in zoals ik heb gedaan toen ik die heftigheid niet begreep. Nu begrijp ik het wel, maar vestig ik de hoop op stijgende verspreiding van de kennis rondom dit onderwerp in plaats van oordelend en boos te zijn. Al snap ik nu met alles wat ik nu weet niet meer hoe ik ooit nog vlees zou kunnen eten. Ik heb veel bestudeerd en geconcludeerd voor mezelf dat vegetariër zijn en tegen het veganistische aan, voor mij het beste werkt. Misschien kun je je er ook in verdiepen als je wel vlees eet en iig weten wat er voor jouw vlees nodig is om het te maken en wat voor schade het de natuur aanbrengt. Onder het motto "weet wat je eet, de complete versie".
L - Woensdag 3 mei 2017 22:52
Beetje jammer deze blog.
Jildou - Donderdag 4 mei 2017 09:12
Beetje jammer dat zo veel meisjes/vrouwen zo vijandig op Danique haar blog reageren . Ik snap dat dergelijke reacties voortkomen uit passie en compassie, maar toch.. Je eigen mening hebben en laten horen is goed, mits je daarbij respect bewaart voor de persoon die een andere mening heeft. Dat was toch ook een beetje de hoofdmoot van alle vijandige reacties, respect hebben voor alles wat leeft (inclusief Danique dan, neem ik aan)? Toen ik deze blog zag, hoopte ik op een wat meer volwassen en minder aanvallende discussie (want discussie was te verwachten), maar blijkbaar was dat te veel verwacht.
Tje - Donderdag 4 mei 2017 09:25
Opnieuw. Je mag je mening zeker en vast hier neerschrijven. Dat is ook de bedoeling. Maar dat betekent niet dat je mensen moet persoonlijk gaan aanvallen en heel nare woorden moet gebruiken.
Dus even een algemene oproep: hou het vriendelijk en verwoord gerust je mening maar ga niet vijandig reageren op anderen. Dit brengt helemaal niets op.
D - Donderdag 4 mei 2017 09:50
Misschien kan iedereen z'n mening beter voor zich houden. Het is jouw leven en jij kiest er voor hoe je het invult. Of je nou wel vlees eet omdat je het lekker vindt, het hoed voor je is of wat dan ook. Of dat je misschien geen vlees eet omdat je denkt dat het slecht is of omdat je erg begaan bent met de dieren. Iedereen mag zelf bedenken hoe hij/zij het leven invult. Is het niet gewoon belangrijk dat je doet waar je je goed bij voelt en waar je gelukkig en gezond van wordt/blijft. Het heeft geen enkele zin om mensen die wel vlees af te kraken net als dat het geen zin heeft om mensen die geen vlees eten af te kraken. Misschien als we dat wat minder zouden doen zijn we elkaar en elkaars keuzes wat beter kunnen accepteren.
@D - Donderdag 4 mei 2017 11:37
'Het is jouw leven en jij kiest er voor hoe je het invult.' Volgens mij vergeet je dat die dieren ook een leven hebben en dat zij geen keuze hebben.
Noah - Donderdag 4 mei 2017 16:08
Waarom zou ik mijn mening voor me houden, alleen omdat misschien niet iedereen het met me eens is? Ik ga graag de discussie aan.
B. - Donderdag 4 mei 2017 09:55
Volledig akkoord met D en Tje, mooi gezegd.
Leef en laat leven en respecteer iedereen zijn keuze, wat deze ook mogen zijn.
Zeker op een site als deze lijkt het mij geen verstandige keuze om mensen persoonlijk aan te vallen en schuldig te laten voelen over bepaalde voedingsmiddelen dat ze al dan niet eten.
Anne - Donderdag 4 mei 2017 10:53
Het is toch wel opmerkelijk wat een sterke reacties iemands voedselkeuze op proud2bme oproept. Mensen hebben( hier )gewoon zo veel keuze in eten.We zijn zo gewend dat ALLES te krijgen is.
Als je zou moeten overleven in een oerwoud of zo dan zou je ook wel vlees en vis eten als je de kans had, om te overleven.
Op zich is het natuurlijk, dieren eten elkaar ook immers op. Maar hoe wij met voedsel omgaan is heel vaak niet meer natuurlijk.
Ik eet zelf geen vlees, maar het zou voor MIJN gezondheid beter zijn als ik het wel deed want ik ben voor veel plantaardig voedsel allergisch. Ik denk er dus aan om het WEL te gaan eten.
M - Donderdag 4 mei 2017 10:57
Voor degenen die hier zo boos/verdrietig van worden: kijk eens een natuurdocumentaire! Kijk hoe andere dieren elkaar aan stukken scheuren... Mensen hoeven van mij niet te doen alsof ze daar boven staan.

Even voor wat context: ik eet zelf geen vlees (wel verantwoorde vis), vooral vanwege milieuvervuiling. Het doet me goed om te zien dat er überhaupt al veel mensen minder vlees proberen te eten, mede vanwege die reden. Ik eet dus geen vlees, dat heb ik voor mezelf besloten (als ik op een bepaald moment een andere besluit neem, is dat ook 100% mijn ding).

Bottom line: probeer respect te hebben voor elkaars keuzes! De een vindt bepaalde dingen belangrijker dan de ander ;)
Pien - Donderdag 4 mei 2017 10:59
Jeetje wat een heftige reacties! Ongelofelijk.. heel jammer dat er zo gereageerd wordt alsof vleesetende mensen onsympathieke monsterachtige wezens zijn. Bizar!
Anne - Donderdag 4 mei 2017 11:07
Trouwens, geen vlees eten is niet zo'n grote offer voor het milieu, je gaat gewoon ander eten kopen. Maar als je dan ook stopt met auto rijden, vliegen, overbodige spullen en kleding enzovoort koopt ,meer betaalt voor groene energie, enzovoort. Dan heb ik er respect voor.
Ferdinand - Donderdag 4 mei 2017 11:12
dus eigenlijk zeg je nu "ik ben egoïstisch want omdat ik het lekker vind en omdat het goedkoper is koop ik liever een stuk dier dat voor z'n moord schandalig mishandeld is dan dat ik geen vlees meer eet".
farah - Donderdag 4 mei 2017 11:38
...net zoals 95% van Nederland, buitenom dat die er niet allemaal op deze website eerlijk voor uitkomen? Is dat een nieuwe ontdekking voor je....?
Melanie - Donderdag 4 mei 2017 11:47
Dus jij zegt nu: '95% van Nederland vermoordt dieren omdat ze het lekker vinden, dus dan moeten we het gewoon goedkeuren dat dieren daarvoor worden mishandeld.' Goed argument joh...
Noah - Donderdag 4 mei 2017 16:09
Het enige wat je hiermee eigenlijk mee zegt, farah, is dat 95% van Nederland hypocriet is ;)
Anne - Donderdag 4 mei 2017 11:45
@Ferdinand
Ja, net zoals :ik weet dat ik de lucht verpest en mensen kanker bezorg, maar ik blijf toch lekker auto rijden en vliegvakanties boeken en leuke spulletjes kopen want het is zo lekker makkelijk, fijn, leuk en gezellig! "
Melanie - Donderdag 4 mei 2017 11:52
Dat is het verschil tussen direct en indirect kwaad aanrichten. Als je in een auto rijdt maak je daar indirect schade mee. Als je niet in een auto rijdt zul je daar dus niet direct levens mee redden.
Als je een vlees eet, eet je letterlijk een dood stuk dier op. Je komt in aanraking met het probleem. En als jij dat stukje vlees niet had gegeten, dan had dat niet dier misschien niet afgemaakt hoeven worden. Hier heb je direct invloed op en is dus makkelijker te vermijden.
Niet de beste vergelijking die ik ooit heb gezien.
Anne - Donderdag 4 mei 2017 13:07
Ik ben het daar niet mee eens. Ik heb meerdere dierbare mensen aan o.a.longkanker zien overlijden. Het is een HEL!
Melanie - Donderdag 4 mei 2017 14:39
Ik zeg niet dat longkanker niet verschrikkelijk is. Ik heb geen idee hoe je tot deze conclusie komt na het lezen van mijn bericht. Ik zeg dat het makkelijker is om geen dood dier op te eten dan te voorkomen dat iemand een ziekte krijgt. Op het eerste heb je namelijk directe invloed terwijl er bij kanker sprake is van een langdurig proces.
@Anne - Donderdag 4 mei 2017 12:18
Het produceren van vlees is vele malen schadelijker voor her milieu dan het produceren van plantaardig voedsel, en alle transport uitstoot inclusief vliegtuigen bij elkaar. En niet een beetje maar schrikbarend veel meer.
Anne - Donderdag 4 mei 2017 12:58
Ik weet dat, maar het ene sluit het andere niet uit. We komen er niet door alleen de vleesconsumptie te verminderen.
Mensen zijn verslaafd aan het consumeren. Er zijn meer manieren om gelukkig te leven en te genieten die niet zo slopend zijn voor de aarde. We zijn zo veeleisend geworden, onze "voetstappen "zijn vele malen groter dan wat de aarde dragen kan.
Als je geen vlees eet Prima! Maar laat het daarbij niet.
@Anne - Donderdag 4 mei 2017 12:47
Heb het nog even nagezocht :de belasting van transport (alle samen) voor het milieu is 13 procent tegen 51 (!) Procent van de veeteelt. Bron: cowspiracy.
Anne - Donderdag 4 mei 2017 13:01
Vreselijk!
We moeten met zijn allen de schouders eronder zetten en ons best doen.
Emmy - Donderdag 4 mei 2017 12:58
Lieve Danique, Ik heb bewondering voor je en vind het stoer dat je deze blog schrijft. Ik ben juist blij dat jij als een van de weinige bij proud gewoon vlees eet, want ik kreeg soms een beetje het gevoel dat ik zelf iets verkeerd doe. Als ik sommige reacties leek schrik ik ook wel. Het lijkt wel alsof vlees eten een misdrijf is. Het is niet voor niks dat er vroeger al veel gejaagd werd en dat dit ook gewoon bij de natuur hoort. Wij veroordelen vegetariers en veganisten ook niet, het zou fijn zijn als iedereen in hun waarde gelaten wordt. Bedankt!
EE. - Vrijdag 5 mei 2017 09:19
Precies wat ik ook denk!
Anoniem - Donderdag 4 mei 2017 13:29
Omdat je telkens praat over 'gewoon' vlees eten, komt het voor mij over alsof vegetarisch eten ongewoon is. ik weet niet of meer mensen dit hebben? Ook komt het op mij over alsof je jezelf wil verdedigen dat je vlees eet. Ik eet zelf vegetarisch en merk dit heel vaak op. Vaak voelen mensen zich bij voorbaat al een soort van aangevallen ofzo omdat zij wel vlees eten. I
Anoniem - Donderdag 4 mei 2017 13:33
Omdat je telkens praat over 'gewoon' vlees eten, komt het voor mij over alsof vegetarisch eten ongewoon is. ik weet niet of meer mensen dit hebben? Ook komt het op mij over alsof je jezelf wil verdedigen dat je vlees eet. Ik eet zelf vegetarisch en merk dit heel vaak op. Vaak voelen mensen zich bij voorbaat al een soort van aangevallen ofzo omdat zij wel vlees eten. Ik vind het jammer dat mensen door mijn eetpatroon het gevoel krijgen dat zij zelf niet goed eten. Ik als vegetariër wil graag in mijn waarde gelaten worden om wat ik eet en ik laat anderen dus ook in hun waarde in de keuzes die zij maken. Ikzelf ken wel veel vegetariërs en zij eten net als ik vegetarisch omdat zij zich hier goed bij voelen en de mensen die ik ken hebben net als ik helemaal de behoefte niet om andere mensen te veranderen.

Het is helemaal niet nodig om een verantwoording af te leggen!
peanuts2 - Donderdag 4 mei 2017 13:34
Danique, dankjewel voor deze blog. Fijn dat er ook iemand op proud is die een eetstoornisverleden heeft en toch wel gewoon vlees eet.
Ik vind sommige reacties echt veel te heftig. De meeste mensen kiezen er voor om vegetariër te worden vanuit hun eetstoornis. Dat is een feit. Om vervolgens mensen te veroordelen die vlees eten is ongepast. Iedereen mag zijn eigen keuzes maken.
Ps. Ik ben zelf lang vegetariër geweest.
De eetstoornis is er nog steeds. Maar kan het nu wel beter volhouden. Mijn lichaam heeft gewoon vlees nodig.
Erna - Donderdag 4 mei 2017 14:25
Ik voelde mij beter toen ik vlees at. Toen ik ermee stopte kreeg ik veel meer last van de eetstoornis.



X - Donderdag 4 mei 2017 15:36
Als je innerlijk zo lelijk is naar andere mensen toe die wel vlees eten kan je net zo goed weer vlees gaan eten. Je wordt er namelijk geen beter persoon van om anderen af te kraken en jezelf beter te voelen.
anoniem - Donderdag 4 mei 2017 17:31
We staan voor grote problemen, het is logisch dat mensen willen dat er dingen veranderen. Hopelijk komen we hier eens op een goede manier uit zonder elkaar af te kraken en te haten, maar door redelijk naar elkaar te luisteren en elkaar te respecteren.



.
Roos - Donderdag 4 mei 2017 18:45
Wat een reacties zeg, je blog nodigt in ieder geval uit voor gesprek, Danique!

Toen ik de reacties las, merkte ik wel dat ik schrok van de heftigheid, de emotionele manier van reageren, en dat er weinig respect is voor elkaar...
Wat dat betreft vind ik dat sommige mensen die op die manier gereageerd hebben, wel wat mogen reflecteren op zichzelf.

Ik ben blij met deze blog en vind het prettig dat Danique vlees eet. Zodat er wat meer "kleur" is op de website en niet perse een bepaalde levensstijl of manier van doen goed (of fout) is, maar er variatie is.
Anoniempje - Donderdag 4 mei 2017 19:44
Iedereen bezoekt deze site met een reden, een reden om hulp, advies, raad..
toch slagen mensen er steeds in om hier dan onmenselijk te reageren tegenover mensen die speciaal deze blogs schrijven, ons helpen, advies geven en hun stukje persoonlijkheid hier neerzetten.
Waarom reageren mensen niet gewoon op blogs die hun wel interesseren.
Uit respect voor Danique, mag het echt wel wat vriendelijker hier.

Lisa - Donderdag 4 mei 2017 20:58
Wat vinden de vegetariërs van de proud-redactie ervan dat je vlees eet in tegenstelling tot hen? Praten jullie er wel eens over en wat vinden zij van dit artikel? Daar ben ik best benieuwd na.
Maria - Donderdag 4 mei 2017 21:32
Eet zelf wel, zo twee á drie keer per week vlees. Ik merk dat mijn lichaam het gewoon nodig heeft; anders word ik ook slapjes. Verder vooral vis, soms vegetarisch. Mensen met een eetstoornis hebben vaak tekorten aan stoffen als zink en vitamine B12, die juist in vlees zitten. Ook zitten er in vlees stoffen als carnitine en taurine. Daarom ben ik er ook geen voorstander van om ziektes in 'lichamelijk' en 'psychisch' in te delen omdat een probleem meestal op meerdere niveaus speelt. Bij een zogenaamd psychische ziekte als een eetstoornis wordt vaak teveel voorbijgegaan aan het lichamelijke aspect.
In het verleden, toen ik opgenomen werd, moest ik kiezen tussen elke dag vlees of elke dag vegetarisch. Toen voor vegetarisch gekozen maar ik had die keuze liever niet gemaakt. Gelukkig kan ik het nu zelf kiezen.
Als je vegetarisch eet moet je heel uitgebalanceerd eten om allerlei stoffen binnen te krijgen, zoals lysine, en soms wat supplementen gebruiken.
Aniek - Vrijdag 5 mei 2017 00:39
Ik vind het ook niet fijn dat er in deze blog steeds over "gewoon vlees eten" gesproken wordt.

Ik denk dat het wel heel erg is bedacht vanuit het eigen perspectief van Danique, zij is opgegroeid met vlees eten, haar hele familie eet vlees. Als ze zou beslissen om vegetariër te worden zou dat in haar omgeving "anders" zijn. Vlees blijven eten is dan dus "gewoon", omdat dat is wat ze gewend is.

Maar voor mij als bijna al levenslang vegetariër is het juist "gewoon" om vegetarisch/veganistisch te eten.

Ik denk dat het wat ongelukkig verwoord is. Want als niet-vlees eter krijg ik het gevoel dat ik dan abnormaal zou zijn. Het gaat er ook niet om wat 95% van de mensen doet, dat veel mensen het doen wil nog niet zeggen dat het daarom goed is. Waarbij ik dus ook niet zeg dat het niet goed is, alhoewel ik daar natuurlijk wel een mening over heb. Vlees eten is nu eenmaal toegestaan en iedereen maakt daarin dus zijn eigen keuze.
Mimosa - Vrijdag 5 mei 2017 09:05
Ik scheid inhoud van persoon: inhoudelijk heb ik moeite met Danique's argumentatie. Imo is dat verschuilen achter 'normaal', wat een superrelatief begrip is. Ik vind vlees eten niet normaal, zelfs al doet de halve wereld bevolking het. Normaal is voor mij niet hetzelfde als 'de mening van de meerderheid'.

Maar Danique als persoon vind ik nog net zo leuk als voor deze blog. Haar waarde als mens staat hier los van. En het vergt moed om te durven onderzoeken wat je doet en waarom je dat doet. Daar kan ik alleen maar waardering voor hebben.

Volgens mij is het goed om met elkaar op inhoud van gedachten te wisselen, maar respect te blijven houden voor elkaars mens-zijn.
DragonFly1991 - Vrijdag 5 mei 2017 09:19
Wat leuk om te lezen! Ik maak de meeste gerechten thuis gewoon met vlees. Mijn man en ik Zijn er gek op en ons dochtertje ook. Ik heb eigenlijk nooit overwogen vegetariër te worden, ook niet tijdens mijn eetprobleem.
Vind dat danique op een prettige manier schrijft, leest heerlijk weg
Anti - Vrijdag 5 mei 2017 10:46
Mijn vader was valkenier en ik was als kind niet anders gewend dan het plukken van een fazant of konijn bijvoorbeeld als je vlees wilt eten. Omdat de valk niet zo heel vaak iets ving aten wij dan ook meestal niet meer dan 1-2 keer per week vlees. Of dat ´normaal´ is wil ik geen uitspraak over doen, aangezien het er maar net afhangt wat je als normaal defineert. Zoals de rest van de samenleving eet? Dan was onze levenswijze misschien niet normaal, maar ik was me wel altijd heel bewust van wat ik at. Toen mijn vader stopte met jagen en vlees uit de supermarkt ging consumeren ben ik dan ook gestopt met vlees eten. Ik vind het vooral jammer dat mensen proberen het idee dat ze vlees eten weg te denken door iets te kopen wat niet meer op een dier lijkt. Tikkeltje hypocriet niet?

Mij best als je vlees eet, dat is idd een eigen keuze. Maar neem dan ook je verantwoordelijkheid en slacht het dier zelf of maak het in ieder geval zelf klaar en consumeer het hele dier, niet alleen het lekkerste stukje voorgesneden uit de supermarkt.Dan lijkt het ineens niet meer zo ´gek´ dat er mensen zijn die kiezen voor vegetarisch eten.
Anne Nas - Zaterdag 6 mei 2017 00:22
Ja ik vind dus zowel deze blog als de reacties lastig. Jemig wat een verhitte discussie.
Ik was zelf al vegatarier ver voordat mijn eetstoornis begon, en werd best wel gestimuleerd door mijn (vleesetende) ouders om vegatariër te worden.Ik weet dus niet echt beter, en hoewel ik het soms best mis, is vega zijn een vanzelfsprekendheid waar ik niet echt over nadenk.

Ik snap best dat in een maatschappij die gericht is op vleeseters mensen geen zin hebben om vegatariër te worden, of er oprecht moeite mee hebben om het vol te houden. Iedereen heeft zo zijn eigen prioriteiten, en het is niet aan mij omdat te veroordelen. Ik heb dat zelf met veganisme, ik vind dat echt een supergoed streven. Maar kan er tegelijkertijd zelf niet de discipline voor opbrengen. Ik kies vaak voor een vegan alternatief als dat er is, maar als ik écht zin heb in een bepaald zuivelproduct eet ik het vaak toch. Ik veroordeel mezelf daar niet om en wens er ook niet om veroordeeld te worden, maar in een wereld met de huidige klimaatproblematiek kan ik ook niet bepaald trots zijn op mijn gemakzucht erin. en het is ook zeker niet iets wat ik uit wil dragen naar de wereld 'HEE kijk mij eens zuivelproducten eten'.
Dat vind ik een beetje lastig aan deze blog . Vlees eten is een keuze die je kunt maken, maar er een blog overschrijven met als doel (?) het normaliseren van een gewoonte die vrij slecht is voor de planeet en voor de dieren vind ik niet echt nodig.

Het had net zo goed een blog
'Ik roddel wel eens over mijn collega's' kunnen zijn.
'Als klein kind was ik al dol op roddelen over mijn collega's, ik besefte later wel dat het ronduit vervelend was voor de mensen met wie ik werkte. Maar nu ben ik volwassen en doe ik het nog steeds' .
Nee grapje.
Maar het principe is wel helder denk ik. Vrijwel iedereen doet het wel eens, ookal is het naar en niet leuk voor anderen. Maar zelfs als je je er, net zoals iedereen, schuldig aan maakt ( en het ook ronduit irritant is als één of andere moreele superverheven troela met een vingertje gaat wijzen 'DIT IS NIET OKEEEE JIJ BOZE RODDELAÁR' ) Is het niet echt nodig om uit te dragen dat je dat dus doet en het dus op die manier proberen te normaliseren.
Asyr Sei'Lar - Zondag 7 mei 2017 10:40
"maar dit is waar ik me goed bij voel."
"Ik eet waar ik mij goed bij voel"

Is dit niet het punt wat Danique probeert te maken? Maakt dat niet de morele verantwoording voor je keuze (wel of niet vlees en alles wat erbij komt) overbodig?

Moeilijk ... pijnlijk ... lastig om te lezen. Niet de blog (die is goed geschreven) Ik vind de reacties bijzonder fel en vraag mij af of sommigen wel eens denken "Hoe zou ik het vinden als een ander dit over mij zou zeggen?" voordat ze een reactie plaatsen.

Zelf eet ik geen vlees, daar zit geen morele keuze achter. Het komt omdat ik in mijn hoofd totaal muurvast zit en het gewoon niet gaat.



"
julia - Woensdag 10 mei 2017 06:28
ik vind dat iedereen moet doen waar hij of zij zich prettig bij voelt met eten.
of je nu kiest voor vlees,vegetarisch,flex,of vegan dat is jou keus.maar je moet wel bij jezelf nagaan of je dit voor de goede reden doet niet vanuit je eetstoornis om maar eten te vermijden of uit de weg te gaan en zo de eetstoornis vast te houden.wat in sommige gevallen wel zo is en als je een eetstoornis hebt of nog bezig bent met herstel je dat vaak wel doet en je ook laat beinvloeden en andere meiden of jongens met een eetstoornis kopieerd.dus als het je vrije keuze is,is het goed wat die keuze ook mag zijn.
danique je schrijft echt goede stukjes
Joy - Zaterdag 24 maart 2018 18:54
Jij hebt echt helemaal gelijk!! Eindelijk iemand die het begrijpt. De haat onder deze reactie? LOSERS!!

Xoxo joy🤗
Joy - Zaterdag 24 maart 2018 18:55
Ik bedoelde dat trouwens voor anonymius Ofzoiets...
Fatima - Donderdag 10 januari 2019 11:39
"Maar als jij gewoon vlees wil eten en je je daar goed bij voelt, dan is dat ook goed."

Als je geen probleem hebt met de wantoestanden in de vlees/vis/kip/melk industrie dan inderdaad. Of dat goed is..nee absoluut niet! Dan ben je wel heel egoïstisch, je denkt daarbij alleen aan jouw eigen genot. M.a.w. jouw genot is vele malen belangrijker dan dierenwelzijn. Het zou me niet verbazen als jij zou claimen 'ik houd van dieren' zoals vele anderen dat doen maar wel hun kop in het zand steken want tja 'ik vind vlees gewoon heel lekker'. En ik ga je eerlijk zeggen dat vond ik ook, ik kom uit een echte vleeseters gezin maar toch is het mij gelukt en leef ik nu 10 jaar plantaardig.

Sowieso is elke dag vlees eten ongezond, hierover zijn tientallen studies geweest. Je spijsvertering kan die hoeveelheden vlees niet aan. Dus koop dus gewoon 1 keer per week een biologisch stukje vlees. 1 keer per week vlees eten is meer dan voldoende.