Boete en gevangenisstraf voor pro-ana websites

 

Volgens een nieuw wetsvoorstel in Italië kan het oprichten en onderhouden van pro-anorexia websites je in de toekomst een hoge boete of zelfs gevangenisstraf gaan opleveren. Op de beruchte pro-ana en pro-mia websites, die vooral worden bezocht door mensen met een eetstoornis, delen mensen onder andere thinspiration en ongezonde en gevaarlijke afvaltips. Veel mensen geloven dat deze website een gevaar vormen voor kinderen en jongvolwassenen, omdat deze door de sites kunnen denken dat anorexia of boulimia een handige manier is om gewicht te verliezen.

Als het wetsvoorstel wordt aangenomen betekent dit dat oprichters van pro-ana en pro-mia websites boetes kunnen krijgen tussen de 13.000 en 134.000 dollar. Tevens is het mogelijk dat een gevangenisstraf wordt gegeven tot een maximum van twee jaar. De boetes worden hoger wanneer blijkt dat de website kinderen van onder de 14 jaar heeft beïnvloed.

anorexia
bron foto

Niet iedereen is het eens met dit wetsvoorstel. Mensen die tegen het voorstel zijn, zeggen dat oprichters van pro-ana en pro-mia websites zelf ziek zijn en een eetstoornis zoals anorexia of boulimia hebben. Mensen die ziek zijn behoren niet gecriminaliseerd te worden.

"De wereld van pro-ana en thinspo is een gevaarlijke plek voor mensen die een eetstoornis hebben of die hier gevoelig voor zijn" aldus Claire Mysko, coördinator van the National Eating Disorders Association en de Amerikaanse Proud2Bme. "Mensen die deze content produceren en consumere zijn geen criminelen, maar zijn mensen die lijden en die is sommige gevallen heel ziek zijn. Daarom geloven wij heel erg in het bieden van een gezond alternatief."

Er is veel discussie rondom dit wetsvoorstel door de recente dood van een 15-jarig meisje uit Engeland, Elle Holmes, die na het bezoeker van pro-ana websites zelfmoord pleegde. In de computergeschiedenis van het 15-jarige meisje is te zien hoe ze dagen ervoor regelmatig pro-ana websites bezocht. Ook schreef en zong ze een liedje met de titel Mirror, Mirror, wat gaat over een meisje die probeert te dealen met haar uiterlijk.

Bron: medicaldaily.com

 

Gerelateerde blogposts

Reacties

Ik - Dinsdag 12 augustus 2014 13:01
Mogen ze voor mij wel in elk land invoeren
Eline - Dinsdag 12 augustus 2014 13:06
Ik vind het persoonlijk wat overdreven om hiervoor een gevangenisstraf te geven.. Die mensen zijn inderdaad zelf ziek lijkt me en dienen hulp te krijgen.
RosieV - Dinsdag 12 augustus 2014 13:12
Go Italy! Next one Holland.
Vind het een goed wetsvoorstel als je ziet wat het jonge mensen en zelfs kinderen aan kan doen. Ik vind een gevangenisstraf eigenlijk niet overdreven als je ziet dat er ook mensen aan sterven.
Sofia - Dinsdag 12 augustus 2014 13:40
Helaas zijn deze mensen ook ziek ik vind dat we ze beter hulp kunnen bieden ivp ze te straffen.
Mieke - Dinsdag 12 augustus 2014 13:51
Als de mensen die pro-ana websites opzetten nou gezond en bij hun volle verstand zouden zijn... Maar helaas zijn het vaak jonge, zieke meisjes die zo vast zitten in hun eigen eetstoornis dat niets meer doordringt. Een hoge boete of gevangenisstraf lijkt me een vreselijk idee voor deze meisjes. (Gedwongen) hulp lijkt me dan een veel beter idee.
Eef - Dinsdag 12 augustus 2014 13:52
Ik denk dat veel van de mensen die deze sites oprichten inderdaad zelf ook ziek zijn. Daarbij is cibercrime zo moeilijk te vervolgen. Ik vraag mij af hoe ze dit willen controleren en tot vervolging willen overgaan. Die mensen dkunnen beter hulp krijgen, dan gevangen worden gezet.
E - Dinsdag 12 augustus 2014 13:55
Ik vind niet dat die mensen geschraft moeten worden.... Sommige mensen realiseren zich niet dat die mensen met een pro-ana site zelf ook heel ziek zijn..
Fiona - Dinsdag 12 augustus 2014 14:06
Die makers zijn waarschijnlijk inderdaad zelf ziek, maar dat wil niet zeggen dat ze geen straf verdienen. Moordende psychopaten zijn ook ziek, maar die worden ook gestraft. Ik wil oprichters van pro-anasites niet op dezelfde lijn zetten met moordenaars natuurlijk, maar ik vind het erg goed dat er sancties volgen na het lanceren van zo'n verschrikkelijke site...
Anoniem - Dinsdag 12 augustus 2014 14:11
Ja, moeilijk.

Ervan uitgaande dat degenen die pro-anasites oprichten ziek zijn, straf je dus in feite voor de uiting van een ziekte. Anderzijds is het de uitingsvorm van een ziekte, die mensen in principe wel gewoon kunnen sturen. Als ik (in het Nederlandse rechtssysteem) het vergelijk met de misdrijven die in het kader van TBS-behandelingen worden gepleegd (dus bijvoorbeeld mensen met een psychose, borderline of een narcistische of antisociale persoonlijkheidsstoornis), dan geldt ook dat de uitingsvorm van de ziekte gestraft wordt, al naar gelang iemand het stuur over zijn gedrag kwijt is (toerekeningsvatbaarheid).
Dus: iemand die een moord pleegt vanuit gebrekkig geweten wordt gestraft naar gelang diegene het besef had dat moorden gewoon niet kan. Daar staat dan wel behandeling in een verplicht kader (TBS met dwang) tegenover.
Mensen worden dus alleen gestraft als zij verantwoordelijkheid kunnen dragen voor het strafbare feit en het is de vraag of oprichters van pro-anasites dat kunnen.

Als ik hierover nadenk, denk ik dat een pro-anasite wel een uitingsvorm van een ziekte is, maar dat de oprichters zeker nog wel weten wat ze doen (als in: ik doe iets dat verboden is), dat dat niet mag en kunnen ze ook een andere keuze maken.
In dat geval geldt het argument van "de mensen zijn ziek en je kunt iemand niet straffen voor zijn ziekte" niet helemaal. Ik denk dat deze mensen meestal nog wel toerekeningsvatbaar zijn, ook al zijn ze ziek. Als je iets doet wat niet mag, dan kun je daarvoor gestraft worden als je een andere keuze had kunnen maken.

Dat mensen die ziek zijn niet gecriminaliseerd moeten worden, vind ik niet oké. Nogmaals, bij pro-anasites zijn de gevolgen voor andere mensen relatief indirect. Mensen die vanuit cluster B-persoonlijkheidsstoornissen, psychoses of bijvoorbeeld pedofiele neigingen delicten plegen, plegen vaak veel directere en soms ernstigere delicten (kindermisbruik, moord, roofovervallen, marteling, verkrachting). Die mensen mogen van mij zeker in het rechtssysteem terechtkomen, ook al ben ik in dat geval meer een voorstander van een behandeling (al dan niet gedwongen) dan voor straf. Die mensen door laten gaan met waar ze mee bezig waren, omdat ze ziek zijn, lijkt me in ieder geval geen goed idee.

Of het maken van pro-anasites strafbaar moet worden, dat is weer een hele andere vraag. Ik ben niet tegen pro-anasites, omdat ook de gebruiker een zekere verantwoordelijkheid kent. Als je niet al gevoelig bent voor de dingen die je daar vindt, dan zul je waarschijnlijk vol afschuw wegklikken. Als je gevoelig bent, dan kun je zelf verantwoordelijkheid nemen voor eventuele gevolgen (gewoon wegblijven). Blijft wel dat dat met minderjarigen (of eigenlijk: mensen wiens brein nog niet voldoende volgroeid is om alles te overzien) wat ingewikkelder ligt.

Daarom vind ik het een moeilijk vraagstuk.
AnaMan - Dinsdag 12 augustus 2014 14:33
"Mensen die tegen het voorstel zijn, zeggen dat oprichters van pro-ana en pro-mia websites zelf ziek zijn en een eetstoornis zoals anorexia of boulimia hebben. Mensen die ziek zijn behoren niet gecriminaliseerd te worden."

Dit klopt als een bus. Geesteszieke mensen zijn niet verantwoordelijk voor sommige daden, dat is in elk beschaafd land zo geregeld! Bemoeizorg of behandeling opleggen... een optie in sommige gevallen. Maar crimineel vervolgen, dat is belachelijk.

Die mensen zoeken lotgenoten voor steun en vriendschap, dat weet ik uit ervaring.
. - Dinsdag 12 augustus 2014 14:47
niet mee eens..
maaikemargaretha - Dinsdag 12 augustus 2014 17:04
onterecht. belachelijk. en veel te overdreven.
Sheila - Dinsdag 12 augustus 2014 17:22
Ik sta hier echt heel tegenstrijdig tegenover eigenlijk...

Vroeger had ik ook een Pro-Ana site, en ik kan je vertellen dat ik toen niet beter wist dan dat ik anderen ermee hielp, want ik mijn ogen was de eetstoornis 'goed.' Nu ik in therapie ben, weet ik dat dit hartstikke fout is natuurlijk! In die periode was ik zo ziek en in mijn eetstoornis gekeerd dat ik het foute niet inzag.

Maar deze sites maken mensen kapot, steeds jongere mensen ook helaas! Ik kan het weten, want ik ben hier zelf één van. Als je zo'n site opricht dan richt je schade aan, ook al zie jij het misschien niet bewust als schade. Misschien is een verplichte behandeling een betere 'straf' dan een gevangenisstraf. Want iemand opsluiten voor iets waarvan hij of zij denkt dat het goed is, omdat hij of zij ziek is, maakt hem alleen nog zieker en is toch onlogisch? Het is beter om ze de waarheid proberen te laten inzien!
marleen - Dinsdag 12 augustus 2014 18:31
ik vind dat ze die websites gewoon van internet moeten gooien
en de beheerders straffen want in principe zijn ze medeplichtig aan het kapotmaken van mensen
maar geldboetes of gevangenisstraffen zijn volgens mij geen zinvolle straffen, omdat je daar niets uit leert
een gedwongen behandeling vanuit de optiek dat ze zelf ziek zijn, zie ik als veel zinvoller.
eens ze ten volle beseffen wat ze andere mensen hebben aangedaan, denk ik dat ze genoeg gestraft zijn want de meeste mensen met een es zijn echt heel gevoelig en dan moet het verschrikkelijk zijn om in te zien dat je mensen de dood hebt in gejaagd
Anke - Dinsdag 12 augustus 2014 18:43
Drastisch, maar eigenlijk ben ik het hier best mee eens. Of het zinvolle straffen zijn, is echter voor discussie vatbaar volgens mij. Het kan heel god zijn dat die mensen er helemaal niks om geven. Een betere oplossing/sanctie zou volgens mij het verplichten van een behandeling zijn. Mensen die zulke websites oprichten- met hun zelfbeelden en eetpatronen kan gewoon al niet veel goeds zijn. Ook gewoon het simpelweg al eens beginnen uitspitten van het internet en verwijderen van de websites (ook al is dat on begonnen werk, je moet toch ergens beginnen), kan een aanzet zijn.

Langs de andere kant- misschien beginnen mensen door het invoeren van boetes zoals deze, eindelijk eens in te zien hoe serieus die websites zijn en hoeveel schade ze wel niet kunnen aanrichten. Men moet het er toch op één of andere manier in gaan krijgen, niet?
Maiskolf - Dinsdag 12 augustus 2014 19:01
Ik vind dit echt weer zó ontzettend onzinnig!
Nee, ik ben natuurlijk geen voorstander van zulke websites. Maar het zelfde geld voor porno, sites waar je zelfmoordtips kunt krijgen en andere rare hoeken van het internet: je komt er over het algemeen niet zomaar per ongeluk op.
Je moet er naar gaan zoeken wil je het ontdekken, en dan is er al iets 'mis' met je. Door het te straffen druk je het alleen maar verder naar de donkere kant van het internet en is er al helemaal geen controle meer over. We zien dit al gebeuren met de prostitutie. Mag het niet meer legaal op de Wallen? Dan gaat het illegaal bij mensen thuis. Totaal zonder controle.

En waar zou de censuur stoppen? Waar wordt de grens getrokken? Websites waar tips worden gegeven om af te vallen, moet dat dan kunnen?

Ronduit belachelijk.
Maiskolf - Dinsdag 12 augustus 2014 19:01
En wat ik nog even toe wou voegen: Of je nou ziek bent of niet. Wat je ook doet, ik vind dat je nog altijd verantwoordelijk bent voor je eigen keuzes en je eigen leven.
Nathalie - Dinsdag 12 augustus 2014 20:50
eens met maiskolf! Ik vind niet dat ziek zijn een 'vrijbriefje' is om vanalles te mogen doen. Oke dit is misschien niet het goede voorbeeld maar stel iemand heeft wanen en mishandelt in zo'n waan een onschuldige. Dan moet deze persoon toch ook gestraft worden ondanks zijn ziekte?
X - Dinsdag 12 augustus 2014 22:14
Ik ben tegen. Ik vind dat iedereen zelf wat moet wat hij of zij op internet zet. Ik vind dat de overheid zich daar niet mee moet bemoeien. Als anderen zich laten beïnvloeden dan vis dat hun probleem.
Ikbenikke - Dinsdag 12 augustus 2014 22:58
De werknemers die in het gevangeniswezen werken mogen zich dan wel goed voorbereidden :P als pro ana oprichters zich daar moeten melden . . 1. Zitten in de bak gericht alleen op de daad ( website pro ana ) die bestraft wordt is dat handig ? 2.Wat als iemand niet wil eten ? Of elke dag braakt oid ? Gewoon negeren omdat een gevangenis geen kliniek is ?! Zo ja , kern van probleem versterkt . Er kunnen dooien vallen vanwege uithongering , kalium te korten oid. Oké dat kan dan ev nog voorkomem door zo nu en dan als de situatie wel erg levensbedreigend een weekendje hospitaal schenken ! Bizar ongeloofwaardig verhaaltje als ik m. Stukje lees . " te gek voor woorden ! "
3. En dan heb ik het nog niet eens over de mentale klachten en of gevolgen
Wat doet een gevangenisstraf met een eetgestoorde? Als ik Nasr mezelf kijk zou het mij niet helpen eerder verslechteren . Toen iik zwaar ziek in m'n hoofd was , haate ik mezelf en lichaam Zo erg dat ik niks goeds verdiende . Ik verdiende de verdommenis , daarom koos is ervoor om mezelf toestemming te geven dat ik alles mocht en moest doen om niet te eten . A. Ik voelde me een vod , dus behandelende me ook zo . Ik von mezelf slecht dus verdiende ook dat anderen mij slecht vonden . Misschien biet heel duidelijk. Verhaal maar mijn. Moraal is dat " mijn eetstoornis van vroeger in teken stond van zelfhaat en daarbij horend zelfvernietiging , ik strafte mezelf . Een gevangenis zou in die tijd voor mij bevestigen dat ik idd echt een slech mens ben ! " in die tijd kreeg ik veel negatieve bevestigingen vanwege mijn openlijk destructief gedrag mbt eten. Gevolg ik maakte er nog meer puin van . Nog meer zelfvernietiging nog extremer nog meer negativiteit van anderen ( en ik snap het ook nog wel hoor want ik was onhanteerbaar in mijn ziekelijke tijd voor op mentaal gebied ) wat mij heeft geholpen is dat mensen mij en de eetstoornis los konden zien al was dat in begin heel lastig natuurlijk! Ik was geen eetstoornis en mij bestraffen als een beestachtige eetstoornis was alleen maar bevestiging voor mij . De eetstoornis kan beestachtig zijn , dat verdiend inderdaad een goede aanpak . Eetstoornissen ja was het naar zo dat je ze achter tralies kon gooien " deurtje dicht en weg ! " helaas dat kan natuurlijk ! Mensen achter slot en grendel ipv de eetstoornis proberen te verbannen is niet handig ! Wel ben ik in voor het geven van therapie ( al is dat ook een discussie opzich ivm haken en ogen die ik ook wel zie ) als alternatief . Pak het probleem aan niet een kwetsbaar mens opzichzelf.! Stel dat het zo zou zijn dat een jaar of misschien 2 jaar gevangenisstraf ervoor zorgt dat de eetstoornis weg gaat ? Nou als dat zo is mag je mij direct opsluiten !
sindy - Dinsdag 12 augustus 2014 23:09
Waar trek je dan de grens en hoe definieer je dan het verschil tussen pro ana en afval websites (als een pro ana site het beestje gewoon een andere naam krijgt?). Er zijn genoeg reguliere en extreme afval websites die als bonus nog tips geven over hoe je je omgeving kunt bedotten (maar die noemen zich geen pro ana).
Ikbenikke - Dinsdag 12 augustus 2014 23:18
Ps: stel dat het zo zou zijn dat het gevangeniswezen voor een eetgestoorde gedetineerde net zoiets is als tbs? Gevangenis en aanpak van probleem ? Zou een gespecialiseerde centra dan niet een beter alternatie zijn ( een opname voor eetstoornissen ) weet niet hoe het financieel precies zit maar denk ( kan het mis hebben ) dat een opname goedkoper zou zijn dan detentie en tbs . Mocht detentie en een vorm van tbs goedkoper uitvallen sowieso dan voor de eetstoornisgedetineerde . . Stel je eens voor " je bent ziek maar geld voor een opname kun je niet betalen of je komt bij de dokter en ze zeggen dat je niet ernstig genoeg bent voor specifieke hulp maar je zou wel willen ? " de acie om een pro ana site te maken met de hoop dat je daardoor wel hulp kan krijgen zou naar mijn idee voor de hand liggen . .
Ikbenikke - Dinsdag 12 augustus 2014 23:22
@sindy das idd ook een goeie vraag " waar ligt de grens om iets pro ana te noemen of te categoriseren tot een " gewone "site voor mensen die " gewoon "!willen afvallen . .
lillie - Dinsdag 12 augustus 2014 23:29
Ik vind een aanpak zoals die in Nederland is een goede oplossing. voordat je op een pro ana site komt kom je eerst op een waarschuwingspagina. Daarna ben je zelf verantwoordelijk voor of je op de site kijkt en wat je al dan niet met de inhoud ervan doet. Ook het steunen van een alternatief zoals proud2bme helpt mensen om de goede weg te vinden in plaats van de verkeerde.

Met het verbieden van pro ana sites voorkom je niet dat mensen een eetstoornis krijgen, en iets op internet verbieden is heel lastig omdat je ook gewoon naar een buitenlandse site kan gaan. Het is niet voor niks het World Wide Web...
Anoniem - Woensdag 13 augustus 2014 08:06
Een paar keer tijdens mijn stoornis als ik me echt heel rot voelde heb ik wel een berichtje achtergelaten op zo'n site. Ik weet ook best dat ik daar andere mensen misschien wel mee heb geschaad. Maar op zo'n moment wilde ik me dan ook wel heel graag uiten en het is best wel lastig een ander oor te vinden als je zulke negatieve dingen wil zeggen. Over het algemeen heb ik wel altijd te veel besef gehad dat ik anderen ermee problemen kan bezorgen om echt te posten. Ik weet niet goed of pro-ana me zelf heeft geholpen of geschaad. Soms bracht het bezoeken van dergelijke sites me wel tot het besef dat ik weer een zieke periode in ging.
Het verbieden/verwijderen van dergelijke sites kan ik begrijpen, maar het criminaliseren van het gedrag niet.
Hola - Woensdag 13 augustus 2014 08:36
Dit is ene lastige..
Mensen die pedofile neigingen hebben worden ook gestraft als ze een website starten waarop ze plaatjes en tips zetten.
Mensen die moordneigingen hebben worden ook gestraft als ze een website starten waarop ze plaatjes en tips zetten.
terwijl bij beide sprake kan zijn van een onderliggende psychische stoornis.
Ik kan me voorstellen dat het voor sommige mensen wel heel dichtbij komt, dat kan soms je judgement een beetje aantasten maar uiteindelijk creer je een ruimte waarin je een ziekte ideeen en tips en ruimte geeft. Als je dat bij andere aandoeningen zou doen zoals bijvoorbeeld pedofilie, dan is de wereld te klein. (ik hoor nu al mensen zeggen, ja maar met het ene doe je een ander pijn, met het andere jezelf. In feite maakt dat niet uit. Je doet beide keren iemand pijn)
Ik denk daarom dat het goed is dat het verboden wordt en dat men toch gaat vervolgen.
Anne - Woensdag 13 augustus 2014 10:59
Ik vind het verschil in pro-ana websites ook enorm. Er zijn websites die wel pro-ana genoemd worden maar eigenlijk veel meer over steun en begrip zoeken gaan, en waar het "tips" gedeelte heel klein is of zelfs ontbreekt. Je hebt pro-ana sites waarin mensen elkaar steunen in keuzes die de ander maakt (dus ook de keuze voor genezing) en waar genezing zelfs aangemoedigd wordt. Maar ook websites waar pro-ana aangeraden wordt. Je hebt websites waar je van tevoren goed geïnformeerd wordt over waar je in terecht komt, en websites waar dat niet zo is. Waar trek je de grens?
Daarbij zijn een groot deel van de pro-ana website makers meisjes van tussen de 12 en 15 jaar. Moeten we die boetes geven en de gevangenis in doen?
M. - Woensdag 13 augustus 2014 16:13
Zouden ze in NL ook moeten doen. De oprichters van deze sites zijn dan misschien zelf ook wel ziek, maar juist daarom zouden ze tegen zichzelf beschermd moeten worden. Overigens geldt dat wat mij betreft ook voor sommige andere websites (andere onderwerpen). Dit vindt ik geen vrijheid van meningsuiting meer.

Kijkend naar mezelf, de pro-ana sites hebben me geholpen doordat ik even mijn ei kwijt kon, maar daarnaast heb ik er helaas wel veel te veel tips gekregen waar ik nu nog mee worstel.
M. - Woensdag 13 augustus 2014 22:25
Had hier gisteravond een uitgebreide reactie getypt.. Waar is die gebleven?
melanie - Woensdag 20 augustus 2014 20:31
ik ben in die site ingetrapt mijn ouders zijn erachter gekomen en nu ben ik blij dat ze erachter zijn gekomen anders was ik dood en ik deed het om een jurk
monique - Woensdag 8 april 2015 09:44
stop die sites...ook onze dochter is hier mee bezig!!!!
ikee - Woensdag 29 april 2015 10:15
fk harde bullshit!!! Mense moge hun eige lifestyle kieze en niet door een gekke wet dat verboden te laten worden flikker op!! En die mense zijn niet ziek...ze gaan ergens voor we hebben een doel voor ogen en zn sire helpt dr mee dus ga niet zeggen dat t verboden moet worden!