Preview EDAD: God en een eetstoornis

 

Tijdens de Eating Disorder Awareness Day 2012 worden verschillende creatieve workshops gegeven. Daarnaast zullen er themaworkshops zijn; de zogenaamde 'Live Themachats'. Verschillende onderwerpen die in de themachats op het forum aan bod komen, zullen in 'chatrooms' op de EDAD worden besproken.

Tijdens de Live Themachats kun je vragen stellen en meepraten over verschillende onderwerpen, zoals Ouders & Omstanders, Eetbuien, Genezen is mogelijk en Leven met God en een eetstoornis. Over de laatste lichten we in dit blog een tipje van de sluier op!

Je kent Mij misschien niet, maar Ik ken je door en door (Psalm 139 vers 1)
Alles wat je doet is bij Mij bekend (Psalm 139 vers 3)
Want je bent gemaakt naar mijn evenbeeld (Genesis 1 vers 27)
Je bent geen vergissing (Psalm 139 vers 15)
Ik heb je prachtig gemaakt (Psalm 139 vers 14)

Mijn verlangen is om je te overladen met mijn liefde (1 Johannes 3 vers 1)
Ik geef je veel meer dan een aardse vader zou kunnen (Matteüs 7 vers 11)
Want Ik ben de perfecte Vader (Matteüs 5 vers 48)

Ik geef je wat je nodig hebt (Matteüs 6 vers 31-33)
Ik denk oneindig veel aan je (Psalm 139 vers 17-18)
Ik zal niet stoppen met het goede voor je te doen (Jeremia 32 vers 40)
Want je bent mijn kostbare bezit (Exodus 19 vers 5)

(Uit: brief van God)

Wat denk jij als je dit leest? De eerste keer dat ik deze tekst las was tijdens mijn opname. Een toenmalige schoolvriendin had deze tekst gebruikt in een brief naar mij. Een brief om mij te motiveren om van mijn eetstoornis af te komen. "Ik wil je zo graag laten zien dat jij waardevol bent, dat je jezelf lief mag hebben". Ik vond het gebaar ontzettend lief maar tegelijkertijd voelde ik me schuldig, én boos!

Schuldig, omdat ik gemaakt ben naar Gods evenbeeld maar datzelfde evenbeeld verwaarloos, voeding ontzeg en kapot maak. Ik voelde me juist een vergissing. Dat was ook de reden waarom ik mezelf geen eten gunde. Ik was dik, helemaal niet prachtig!

Ik vroeg een zegen over het eten wat ik vervolgens niet opat. Tijdens de kerkdienst bepaalde ik mijn eetlijst voor die dag en de bijbehorende calorieën. Ik weigerde naar de kerk te gaan met heilig Avondmaal. Bidden durfde ik niet meer, uit angst om God onder ogen te komen. Laat staan dat God om hulp vroeg. Ik kon het niet, Zijn liefde aannemen. Ik vluchtte voor God, gedreven door schuldgevoel richting Hem.

god

En tegelijkertijd zeurde er ergens in mij een stemmetje; "Als Hij dan zo machtig is, waarom geneest hij mij dan niet? God kan toch alles? Waarom moet mij dit dan overkomen?" Op dat soort momenten voelde ik mezelf nietig worden. "Je verwoest je eigen lichaam en dan ook nog God de schuld geven?!" In die periode zat ik me veel vragen; "Waarom heb ik een eetstoornis als God zegt dat hij niet zal stoppen het goede voor mij te doen? Is dit wat ik nodig heb volgens God? Heeft Hij mij die eetstoornis gegeven? En waarom dan toch?"

Herkenbaar?

We zijn benieuwd hoe jij denkt over thema's als ‘Een evenbeeld zijn van God' en ‘Schuldgevoel richting God'. Misschien ben je wel boos op God maar durf je dat niet uit te spreken naar je omgeving. Wij nodigen je dan ook van harte uit om deel te nemen aan de Live themachat ‘Leven met God en een eetstoornis.

Praten over je geloof is kwetsbaar. Misschien ben je wel bang dat anderen denken dat jij ‘niet goed' gelooft. Misschien heb je wel lastige reacties gehad uit je omgeving. Voel je juist dan welkom bij deze Live themachat. In deze chat gaat om vrij durven praten over het geloof zonder bang te zijn voor het oordeel van anderen. Je kunt de thema's en vragen inbrengen waar jij mee worstelt. Om samen met elkaar te praten over hoe jij je geloof ervaart en dit een plekje geeft in jou proces.

Iedereen is welkom; christen, moslim, gelovig of ongelovig.

Heb je nog geen kaartje voor de Eating Disorder Awareness Day 2012, bestel deze dan HIER!

Door: Elsbeth & Karen

 

Gerelateerde blogposts

Reacties

xChicksterr - Woensdag 13 juni 2012 19:58
Ik geloof niet in God. Maar snap wel dat mensen er in geloven. Zelf vind ik de tekst wel heel erg mooi. En wat ontzettend lief dat je die brief kreeg!
Lizzy - Donderdag 14 juni 2012 12:28
Ik ben gelovig en heb inderdaad ook zo mijn gevoelens met eetstoornis en geloven. Ik ben blij dat dit onderwerp ook langs komt, want het zal denk ik goed zijn om met anderen erover te kunnen hebben. Misschien helpt het mij wel in mij geloof!
Elise - Donderdag 14 juni 2012 21:19
Heel erg herkenbaar! Ik worstel met precies dezelfde vragen en gevoelens... helaas ben ik er niet op de EDAD, maar wens jullie veel zegen voor deze workshop, heel belangrijk!
Tyrande Whisperwind - Vrijdag 15 juni 2012 19:56
Ik ben niet gelovig, ik snap niet dat mensen in god kunnen geloven, of dat ze van hem houden. Ik ben er veel te wetenschappelijk voor.
Jenn - Zaterdag 16 juni 2012 03:39
Ik vind het vrij kwalijk dat dit op Proud staat.
Je raakt er heel erg door geneigd om je te richten op iets wat ontastbaars en wat in mijn opzien niet bestaat. Ik heb er jarenlang in geloofd, en alle kracht verlangd van 'God' of te wel: iets wat er niet is. Je richt je op een kracht die krachtiger is dan jij bent, waardoor je zelf minder initiatief neemt om het lot in eigen handen te nemen, want als je echt christelijk bent opgevoed, dan leer je ook dat je niet kunt bouwen op je eigen kracht, maar dat ja alle kracht van God moet verlangen; je stelt je AFHANKELIJK. En dat, vind ik tegen alle principes van het herstel van een eetstoornis ingaan! Er is GEEN weg naar herstel wanneer je niet naar jezelf leert te luisteren, niet op jezelf weet te bouwen en te vertrouwen. Ik zit *potjandorie* zelfs in therapie om eindelijk op mezelf te gaan bouwen, en mij NIET afhankelijk te zijn van iets wat niet tegen me terug praat.
Puk - Zaterdag 16 juni 2012 10:51
@Jen
Er zijn toch ook zat mensen die wel veel steun aan hun geloof beleven?
Dit is toch enkel geschreven als een ervaring van iemand, niet als feit of waarheid. Ik heb ook niks met het geloof, maar vind het fijn dat er ook voor mensen die daar wel veel mee hebben, hier iets geschreven staat.