Recent schreven we nog een blog over de dood, die erg veel reacties ontving. De dood, een moeilijk onderwerp waar veel mensen niet graag over praten of over nadenken. Ik behoor tot die groep mensen. Ik ben bang voor de dood en kan vrij panisch worden als ik er te lang over nadenk. Dat doe ik dus maar niet. Soms ontkom ik er niet aan omdat ik er binnen mijn werk én in mijn privéleven nu eenmaal mee geconfronteerd wordt. Niemand is onsterfelijk, ook de mensen waarvan ik houd niet en ook ikzelf niet. Iedere dag kan de laatste zijn en dat realiseer ik me vaak te weinig. Vanaf deze week ligt er een hele bijzondere glossy in de winkels, een glossy met de naam DOOD. Katja Schuurman is hoofdredacteur van de glossy DOOD. Onder andere Youp van ‘t Hek, Ruud de Wild, Johnny de Mol en Joris Luyendijk leverden een bijdrage aan het blad.
DOOD gaat uiteraard over de dood, maar is zeker geen zwartgallig en somber blad. Want DOOD gaat vooral ook over het leven, zo ging Katja ging op zoek naar onsterfelijkheid. Ze reisde naar Italië naar een dorp waar extreem veel honderdjarigen wonen. Ook interviewde zij de Amerikaan Eben Alexander die naar eigen zeggen in de hemel is geweest. En ze maakt kennis met een âcryonist’, iemand die zich wil laten invriezen om de dood te slim af te zijn.
“Ik heb geleerd. Ik heb gelachen. Maar ik heb ook het snot uit mijn ogen gehuild bij het horen van sommige verhalen. En ik ben aan het twijfelen gebracht over mijn verlangen eeuwig op deze planeet te willen vertoeven” aldus Katja Schuurman in haar hoofdredactioneel.
In de glossy zijn columns opgenomen van Youp van ‘t Hek, Wim Daniëls en Wim Helsen. Ruud de Wild leverde een persoonlijk verhaal over muziek met een zwart randje en Joris Luyendijk onderzocht hoe het bankwezen geld als water verdient met rampen en oorlogen. Psychiater Dirk De Wachter vindt dat wij Nederlanders de dood veel te veel ontkennen en van het leven ten onrechte één groot feest maken. Marieke Henselmans schrijft over voordelig sterven en dominee van de Zuid-as Ruben van Zwieten pleit ervoor om onze kijk op leven en dood om te draaien.
De Nederlandse topkoks Freek van Noortwijk, Guillaume de Beer, Jonnie Boer, Nel Schellekens en Hans van Wolde vertellen wat zij als laatste maaltijd nog willen eten, voordat zij naar gene zijde vertrekken. Kunstenares Maaike Fransen verbeeldt de vijf fasen van rouw met straatvondsten. Johnny de Mol en Thijs Römer vertellen op wat voor manier zij nu nog contact hebben met hun overleden geliefden.
Tenslotte leverde ook een bezoekster van Proud2Bme een bijdrage aan dit bijzondere blad, door haar ervaring met de dood en zelfmoord te delen.
De glossy is bedacht door de makers van de glossy Jezus! die anderhalf jaar geleden voor veel ophef zorgde. DOOD is een uniek blad, eentje die écht variatie brengt in het tijdschriftenschap. Een blad dat zeker de moeite waard is om eens te lezen, tenminste als je ertegen kan. Zorg daarin uiteraard goed voor jezelf.
DOOD telt 128 pagina’s en kost 7,95 euro en is te koop bij AKO, BRUNA, AH en JUMBO.
Geef een reactie