Wij willen ook een kind

 

Afgelopen woensdag kon je op Nederland 2 kijken naar de indrukwekkende documentaire 'Wij willen ook een kind'. In deze documentaire gaat programmamaakster Mirella van Markus, vooral bekend al presentatrice van Goedemorgen Nederland, op zoek naar de meest ideale constructie om samen met haar vrouw Claudia een kind te krijgen. Ondanks dat ze een sterke kinderwens hebben, zijn er zorgen en twijfels: heeft ons kind geen vader nodig? Welke rol krijgt de donor? Wat is het risico voor ons kind als het bij twee moeders opgroeit? Kunnen wij het ons kind wel aandoen in een gezinsvorm op te groeien waar de samenleving niet altijd even tolerant tegenover staat? En zal Mirella als meemoeder net zo'n onvoorwaardelijke band met ons kind krijgen als Claudia, de biologische moeder?

WIJ WILLEN OOK EEN KIND MIRELLA VAN MARKUS

Mirella's zoektocht leidt haar langs lesbische ouders, donorkinderen, een ontwikkelingpsycholoog en ze belandt zelfs op de sofa bij een spirituele kinderwenscoach. Terwijl Mirella zich zorgen maakt over hoe hun gezinsconstructie en de rol van de donor nu ingevuld moet worden, is het ondertussen maar de vraag of het überhaupt lukt om zwanger te worden. 'Wij willen ook een kind' is een persoonlijke emotionele zoektocht waarin twee vrouwen hun zorgen, twijfels, hoop en teleurstelling delen. Het ouderschap is voor twee vrouwen niet vanzelfsprekend, maar zwanger worden ook niet.

Ik was onder de indruk van en geraakt door de documentaire en deel deze daarom graag met jullie. Onderstaand kun je de trailer bekijken. HIER kun je de volledige documentaire terugkijken.

TRAILER Wij willen ook een kind from Jeannine Kooistra on Vimeo.

Hoe denk jij over dit alles?

 

Gerelateerde blogposts

Reacties

Ik - Zondag 6 juli 2014 16:23
Ik wil ook een kind. En een WIJ
Nikki - Zondag 6 juli 2014 16:27
Ik vind dat twee vrouwen (of mannen) ook gewoon kinderen mogen krijgen, zolang een kind opgroeit in een liefdevolle omgeving is het goed.
Respect - Zondag 6 juli 2014 17:12
Het gaat er om dat een kind in een velige en liefdevolle omgeving opgroeid en dat maakt niet uit of het nou twee vrouwen zijn of twee mannen. Opvoeden blijft altijd lastig en gaat nooit foutloos, dat gebeurd in iedere opvoeding. Fouten zijn er om van te leren. Het gaat om dat je het met de juiste bedoelingen doet. Ik vind dat iedereen mag zijn wie die wil zijn en vrij is om zijn/haar eigen keuzes te maken.
Alisvolatpropriis - Zondag 6 juli 2014 17:13
Echt een hele bijzondere documentaire! Ik vind het mooi om te zien hoe ze van mening veranderen door de docu heen. Naar mijn mening kunnen twee vrouwen of twee mannen net zo goed een kind opvoeden. Het gaat er denk ik vooral om dat het goed voelt, voor het stel en de donor. Daarnaast ben ik het wel eens met de conclusie uit deze docu; stel het kind voorop. Als je er van tevoren maar goed met elkaar over na denkt.
Framboossaus - Zondag 6 juli 2014 17:19
Het klopt dat iedereen recht heeft op geluk ongeacht je seksuele voorkeur.... Maar wat als het nou klopt dat kinderen een vaderfiguur nodig hebben? Misschien is dat gewoon de beste manier. Ik bedoel, dat kind groeit echt op met het idee van: wtf? Waarom twee moeders?
En nee, ik ben geen homofoob of wat dan ook. Ik accepteer het gewoon iets minder dan anderen
los - Zondag 6 juli 2014 17:23
Ik denk dat het feit dat zij zo zorgvuldig overwegen of zij goede ouders kunnen zijn, de kans groot maakt dat ze dat ook zullen zijn. Natuurlijk brengt het hebben van 2 moeders moeilijkheden met zich mee. Maar, in hoeveel gezinnen spelen er niet allerlei problemen, hoeveel mensen worden er geen ouder terwijl ze helemaal niet weten hoe ze daarmee om moeten gaan, hoeveel kinderen groeien niet op met alleen één moeder of alleen één vader?
Rebeccaa - Zondag 6 juli 2014 17:29
@Framboossaus
Sorry hoor, maar bekrompen mensen zoals jij maken mij echt boos. Er worden honderden kinderen paar jaar geboren met een vader en een moeder die per ongeluk geboren worden en nooit zo geliefd zullen zijn als kinderen met 2 vaders of 2 moeders. Die moeten zo veel nadenken over hoe en wanneer ze een kind krijgt, dat zo'n kind al-tijd ontzettend geliefd is.
Daarnaast; er zijn duizenden kinderen die opgroeien met maar één ouder.

Ik vind het belachelijk dat we in 2014 leven en mensen nog steeds zulke opmerkingen maken.
Rebeccaa - Zondag 6 juli 2014 17:30
Daarnaast is er geen 'beste' manier om een kind op te voeden.
En kinderen groeien net op met "wtf waarom heb ik 2 moeders", kinderen worden niet geboren als homofoob, kinderen worden niet geboren met het idee dat iets vreemds is, dat is allemaal aangeleerd gedrag.
Maanmeisje - Zondag 6 juli 2014 17:31
Interessant! Ik ga zeker kijken. Ik vind dat 2 vrouwen zeker een kind kunnen opvoeden.
Framboossaus - Zondag 6 juli 2014 17:50
Ik vind hetbelachelijk dat ik niet mag vinden wat ik vind. Ik heb toch helemaal niet gezegd dat zij persoonlijk slechte ouders zouden zijn? Ik zei alleen dat een kind misschien gewoon een vaderfiguur nodig heeft en het raar overkomt. Ik ga ze heus ook niet bestoken met haat emails ofzo, dit vind ik gewoon.

Ik vind het belachelijk dat we in 2014 leven en niet iedereen mag vinden wat hij/zij wil. Vrijheid van meningsuiting remember?
MT - Zondag 6 juli 2014 17:50
@framboossaus het is al gebleken dat kinderen met twee moeders/ twee vaders gelukkiger zijn (gemiddeld gezien) dan kinderen van hetero ouders. Homoseksuele ouders maken een bewustere keuze over kinderen krijgen en geven deze kinderen enorm veel liefde. Ook denken ze veel meer naar over de voorbereiding en de toekomst van de kinderen en hebben ze een stabiele thuissituatie.

Liever daar geboren dan in een tokkie gezin die al 9 kinderen "perongeluk" hebben gekregen.

En zulke reacties van jou, ach ja, er zijn ook veel mensen die een geestelijke beperking hebben (Y). En we accepteren jou ook!
skywalker - Zondag 6 juli 2014 17:53
@framboossaus.
ik denk niet dat dat kind opgroeit met de vraag waarom hij/zij 2 moeders heeft. Voor hem/haar is het normaal om 2 moeders te hebben.
En de vraag of een kind dan een vaderfiguur nodig heeft: er zijn ook alleenstaande moeders. Hoe denk jij daarover?
Ik vind dat het niet uitmaakt of een kind 2 vaders, 2 moeders, 1 vader en 1 moeder, of wat dan ook, heeft, zolang het kind maar het gevoel heeft dat er van hem/haar gehouden wordt.
Framboossaus - Zondag 6 juli 2014 17:59
Het spijt me, maar jouw laatste regel vind ik echt raar. Afgezien daarvan lijkt het net alsof je impliceert dat heterogezinnen nu passé en volkomen verkeerd zijn. Ik heb helemaal niks tegenover homoseksuelen, behalve dat ik het gewoon een beetje raar vind. Waarom is dat meteen fout? Ik tolereer het wel, maar accepteer het niet volledig. Ik vorm ten minste mijn eigen mening en neem niet klakkeloos de mening van de samenleving over.
Ze kunnen hun kinderen ook superveel liefde gegeven, daar twijfel ik niet aan, maar het blijft ANDERS. Dat velen in Nederland het oké vinden geldt niet voor iedereen. En al helemaal niet voor de hele wereld. En daar is ook niets mis mee. Het is niet zo dat we allemaal volgens het westerse ideaal moeten denken of anders is het meteen fout. En ik wordt nu waarschijnlijk door vijf mensen aangevallen die me hun mening proberen op te dringen: please just don't. Ik wil mijn mening geven.
Net zoals de iedereen anders.

Fijne dag verder :)
Framboossaus - Zondag 6 juli 2014 18:00
Ps dat geldt niet voor skywalker maar die ervoor
Sanne - Zondag 6 juli 2014 18:17
Wat mij opvalt is dat we in Nederland enerzijds zeggen accepterend te zijn tov alle mensen, alles kan, dus ook twee mannen of twee vrouwen met een kind. Alleen wanneer iemand een andere mening heeft, wordt die persoon blijkbaar niet geaccepteerd? In dit geval vind ik dat framboossaus prima har mening hierover mag hebben, is dit niet direct bekrompen mijns inziens. Ik vind het echt niet kunnen om dan vervolgens een label als 'geestelijk beperkt' hierop te plakken. Iemand met een eigen mening lijkt me helemaal niet geestelijk beperkt, ik vind het eerder beperkt om dit niet te kunnen accepteren.
Respect - Zondag 6 juli 2014 18:20
Ik vind dat idereen zijn eigen mening mag geven! Maar ik vind het raar dat als lesbisch en homos kinderen willen dat daar vaak discussies uitvoort komen en bij hetro stellen niet puur en alleen omdat het "normaal" is. Als iedereen elkaar in zijn of haar waarde laat zie ik het probleem niet.
@maanmeisje - Zondag 6 juli 2014 18:20
De docu is dus al geweest, je kunt m terugkijken door op de link te klikken
MT @framboos - Zondag 6 juli 2014 18:25
Wij geven toch ook onze mening? Gewoon dat jou mening een beetje achterhaald is, ik bedoel het raakt me niet dat jij dat zo vind. Alleen onderbouw het dan een beetje goed. Want "anders" is niet echt een legitiem argument. Het verbaasd mij wel, dat er mensen zijn die op deze manier nadenken (3de wereld landen met slechte educatie en indoctrinatie buiten beschouwing gelaten). Dat het nog bestaat, in Nederland waar mensen toch steeds hoger opgeleid worden. Maar houd je vooral vast aan je mening! Ik steek ook liever energie in discussies die écht ergens over gaan. Overigens ben ik zelf niet homoseksueel, maar ik vind dat mensen eens normaal moeten doen over homoseksualiteit. Het is een natuurlijk fenomeen wat voorkomt bij Pinguins, leeuwen, beren en nog veel meer dierensoorten. En ook in het dierenrijk voeden 2 vaders / 2 moeders kindertjes op! Alleen gaat het gelukkig in het mensenrijk wat humaner dan eitjes stelen uit een heteroseksueel nest.

Jij ook een fijne dag dus. Omdat ik jou tolereer, maar ook accepteer.
angela - Zondag 6 juli 2014 18:35
Prachtig dat ze op het eind toch een mooi gezond kindje hebben.. ze maken zich zoveel zorgen over de toekomst van het kind maar er is toch niks mis met 2 moeders hebben! Hun kindje wordt echt met liefde opgevoed kan je wel zeggen. Ik denk dat een vrouw ook de vaderrol kan vervullen en dan kan het kind ook nog contact hebben met de biologische vader, meer wil je niet toch ;)
angela - Zondag 6 juli 2014 18:35
Prachtig dat ze op het eind toch een mooi gezond kindje hebben.. ze maken zich zoveel zorgen over de toekomst van het kind maar er is toch niks mis met 2 moeders hebben! Hun kindje wordt echt met liefde opgevoed kan je wel zeggen. Ik denk dat een vrouw ook de vaderrol kan vervullen en dan kan het kind ook nog contact hebben met de biologische vader, meer wil je niet toch ;)
Framboossaus - Zondag 6 juli 2014 18:39
Ik accepteer alle mensen, ongeacht wie/wat ze zijn. Alleen niet het fenomeen. Dat het anders is vind ik trouwens wel een legitiem argument. En je kan niet ontkennen dat het niet zo is, want waarom al die moeit om mij ongelijk te tonen dan? En het verbaasd mij dat het jou verbaasd dat er nog mensen zijn die op deze manier nadenken. Hoezo is dat verbazingwekkend? Is alleen jou manier van denken oké? Met het accepteren/tolereren gedeelte bedoel ik niet dat ik homoweksuelen niet beschouw als mensen ofzoiets (wat jouw laatste regel impliceert), maar dat iedereen mag doen en laten wat hij wil, maar dat ik het zelf nooi zou doen/begrijpen, bij wijze van spreken. Ik vind het inderdaad ook raar dat in Nederland, waar mensen steeds hoger zijn opgeleid, er altijd maar één manier van kijken goed is. En zelfs al komt het voor in het dierenrijk, zelfs daar is het minimaal. En ik weet waar ik het over heb. En er zijn zeker niet twee ouders in het dierenrijk die kinderen opvoeden, homoseksualiteit in het dierenrijk houdt alleen in dat ze met elkaar vrijen.

(Maar daar probeer ik eigenlijk niets mee te zeggen en het staat ook los van mijn mening, alleen om te laten zien dat jij absolute onzin uitkraamt)
Maanmeisje - Zondag 6 juli 2014 18:43
Ja, ik heb de docu inderdaad teruggekeken door op de link te klikken :-). Mooi om te zien hoe ze door hebben gezet me zwanger worden, en er uiteindelijk voor zijn beloond :-)!
Floor* - Zondag 6 juli 2014 18:44
@framboossaus: "ik heb niks tegen ze ik vind ze gewoon een beetje raar".
Ik kan me hier echt boos over maken.
Type mensen als jij zorgen ervoor dat heel veel mensen zichzelf niet kunnen zijn. Jij hebt er geen last van dus hou je mond dan ook gewoon.

Ik heb de docu gekeken deze week en ik vond het super mooi. Mensen die homoseksueel zijn worden vaak al benadeeld door anderen en ik gun het ze ontzettend dat ze ook Kids kunnen krijgen. Plus het feit dat er in een homoseksuele relatie vaak een mannelijker en vrouwelijker persoon is.
En dan kun je ook nog kijken naar gescheiden ouders: dan groeit het kind ook op zonder vader of moeder: het gaat erom dat er een ouderlijk figuur is, meer niet.
Maanmeisje - Zondag 6 juli 2014 18:45
me = met
P. - Zondag 6 juli 2014 18:45
We weten uit best wat onderzoeken (heb de referenties even niet bij de hand) dat kinderen het even goed tot beter doen dan gemiddeld en niet meer te maken krijgen met pesterijen. Als er pesterijen zijn richten deze zich wel vaker op de gezinssituatie.
Esther - Zondag 6 juli 2014 18:47
Wauw wat mooi. Denk echt dat ze erg goede ouders zullen zijn. Wat denken zij ontzettend in het belang van het kind zeg. Daar kunnen veel mensen nog wat van leren. Heel bijzonder!
lillie - Zondag 6 juli 2014 18:52
Ik val zelf op vrouwen en wil heel graag kinderen later, alle vragen die in de documentaire gesteld worden, zijn vanzelfsprekend ook in mij opgekomen. Ik ben het met MT eens, uit onderzoek is gebleken dat een stabiele situatie en doordacht te werk gaan het belangrijkst zijn. Gelukkig wordt mijn gevoel niet beinvloed door mensen die er conservatief tegenover staan. @framboossaus, ik hoop voor jou dat je zult merken dat liefde uiteindelijk belangrijker is dan 'normaal' en 'abnormaal'. Als je zaken niet op deze manier indeelt blijft er heel veel ruimte over voor dingen die er echt toe doen. Misschien komt dat met de leeftijd, maar daar kan ik niet over oordelen.
De documentaire heeft me in elk geval erg geraakt, vooral het eind. Ik zeg kijken!
Mimiinthebox - Zondag 6 juli 2014 18:53
@floor ze zei ik vind HET raar, niet ze. Aub een beetje beter lezen voordat je mensen afzeikt.

En jij dan, vind je niet dat door jou mensen niet zichzelf kunnen Zijn? Jij probeert toch ook haar mening te onderdrukken? Mensen die tegen homoseksulatiteit zijn hebben nu toch ook het gevoel dat ze niet hun eigen mening kunnen geven omdat iedereen het RAAR vindt?

Ik kan me hierom ook echt boos maken, jeetje zeg. Laat iedereen denken/vinden wat ie wie.. Het is echt superhypocriet om te zeggen dat mensen mogen doen en laten wat ze wil en dat het goed is als ze homo zijn maar het is absoluut niet goed om daartegen te zijn
kate02 - Zondag 6 juli 2014 19:08
Afgelopen woensdag? Ben ik vet mee! Het is nu zondag :(
Sanne - Zondag 6 juli 2014 19:28
Misschien is het een idee om eens een blog te schrijven over feedback geven op blogs/op elkaar? Merk dat er de laatste tijd best vaak heel kritisch of negatief gereageerd wordt en vind het jammer, is niet zo opbouwend vaak.
Floor* - Zondag 6 juli 2014 19:54
@mimi: ja, iedereen mag denken of vinden wat ze vinden, tenzij je er mensen pijn mee doet. Laten we racisme dan ook gelijk maar weer toestaan, want jeetje het is wel ontzettend heftig zeg, als je bevolkingsgroepen niet meer mag beledigen.. zwaar leven moet je dan hebben..

Het fenomeen homoseksualiteit raar vinden is precies hetzelfde als de mensen raar vinden. En als je dan toch besluit om mensen te veroordelen over iets wat BIOLOGISCH is bepaald en niet door een vrije keuze, dan is het misschien verstandig je grote mond te houden of het te delen met je vrienden ;)
Denisee.. - Zondag 6 juli 2014 20:20
Ik vind het goed dat hier aandacht aan wordt geschonken op tv.
Ikzelf ben ook lesbisch en wil ooit ook graag kinderen :)
xhannaaa369 - Zondag 6 juli 2014 20:29
Wauw, wat een prachtdocu..
Hetzelfde treft mij ook, later ook een 'mee-mama' wens. Maar wat prachtig, en gevoelig. Lastig ook dit allemaal, maar heel goed dat dit uitgezonden wordt!
Ellaaa - Zondag 6 juli 2014 21:18
Ik kan sommige mensen echt niet geloven, 'je mag maar 1 mening hebben' 'ik mag dat raar vinden', daar gaat het helemaal niet om, het gaat er om dat jij een mening over iets hebt wat NIETS maar dan ook NIETS met jou te maken heeft, jij beslist niet met wie een ander zijn bed wilt delen of met wie iemand kinderen wilt hebben. maak je lekker druk over je eigen leven in plaats van anderen 'raar' of 'anders' te vinden.
PeanuttButterfly - Zondag 6 juli 2014 21:30
Nou dan hebben we hier beter met zijn allen, gewoon geen mening over, Ellaa? ^

De reacties op Framboossaus vind ik ook echt achterlijk. Ze geeft slechts haar mening. Deal with it. Mensen veroordelen nou eenmaal mensen, dat zal niemand ooit veranderen want zo zitten we in elkaar. Of het nou om homoseksualiteit gaat of huidskleur of welk cliché dan ook. Ik denk overigens dat je met elkaar aanvallen niemand tot een andere mening brengt.

Volgens mij staat er onderaan de blog; 'hoe denk jij hierover?'. Toch grappig dat je dus alleen maar hierover mag denken als 'homo-ouders zijn goed en prima en zeg er vooral niks anders over'.

Nu ga ik die docu kijken, ben benieuwd.
marleen - Zondag 6 juli 2014 21:30
ik heb vandaag de dag doorgebracht bij mijn zus, haar vrouw en hun dochter.
Ik heb geen moment het gevoel gehad dat mijn nichtje (want ja, zo voelt het, ook al is het biologisch het dochtertje van mijn 'schoonzus' en een donor, en heeft mijn zus haar moeten adopteren) wat dan ook tekort komt door het gebrek aan een vaderfiguur.
Mijn zus en haar vrouw staan heel atypisch tegenover rollenpatronen. Voor hen mag een meisje voetballer worden en een jongen danser, mag een meisje of jongen kiezen of hij/zij met autootjes of met poppen speelt, ...
daarom denk ik dat het mijn nichtje niet aan 'mannelijke' invloed zal ontbreken. Ik heb grote bewondering voor de manier waarop haar mama's haar opvoeden. En ik ben er helemaal niet van overtuigd dat het 'beter' zou gaan met een man en een vrouw.
Ellaaa - Zondag 6 juli 2014 21:46
@peanutbutterfly ja.

En mensen niet veroordelen kun je jezelf aanleren. En daar is waarschijnlijk niemand het mee eens maar whatever, ik probeer mezelf dat in iedergeval zoveel mogelijk aan te leren. Want we zijn allemaal maar mensen en waarom zou ik iemand veroordelen om het zijn van een mens? Als ik reactie's lees over mensen die anderen niet accepteren raak ik natuurlijk wel eens geirriteerd (meestal gewoon heel.. verdrietig?) , maar dan bedenk ik me wel dat dit nou eenmaal de manier is hoe een hoop mensen zijn opgevoed. Het is ook moeilijk om ergens anders over te gaan denken als je familie racistisch, seksistisch of wat dan ook is, maar het is wel mogelijk. Mijn reactie's komen misschien aanvallend over op het internet maar ik weet gewoon nooit op een goede manier iets over te brengen in letters haha.
Lynn - Zondag 6 juli 2014 21:49
@Framboossaus
Ik zou je aanraden de documentaire toch te kijken. Ik vind het namelijk een hele eerlijke documentaire. Tegenwoordig kun je vaak alleen maar zeggen '2 moeders kunnen het ook' en 'een kind heeft een vader nodig', maar deze documentaire gaat er dieper op in. De vraag hoe de vaderrol wordt ingevuld wordt ook echt uitgebreid besproken.

Persoonlijk heb ik af en toe gewoon vrouwenproblemen (gehad) die ik liever met een vrouwelijk rolmodel bespreek en ik vind dat iedereen die optie zou moeten hebben. Wat dat betreft ben ik misschien ook minder accepterend, hoewel ik nog steeds geloof dat een homoseksueel stel hier wel rond kan werken. Ook hier vind ik dat de documentaire het goed op lost door de biologische vader wel bij het kind te betrekken.
Biologisch gezien is er natuurlijk altijd een vader en de familie van vaderskant.
Bij alleenstaande moeders ontbreekt soms ook een vaderfiguur.

In ieder geval vond ik het een hele eerlijke documentaire.
D. - Zondag 6 juli 2014 21:58
Wauw, wauw, wauw.

Gewoon zitten janken. Wat een mooie documentaire
Mimiinthebox - Zondag 6 juli 2014 22:04
@ellaa "het is ook moeilijk om anders te denken als je familie rascistisch, seksistisch, of wat dan ook is..." Nou zo laat je het wel héél negatief klinken. Alsof je meten de bad guy bent als je homoseksualiteit afkeurt. Het is gewoon heel eg cultuurverbondem. Ik kan je zeggen, laat de term homoseksualiteit een keer in een land in afrika vallen, geloof me, iedereen kijkt je aan alsof je uit het gekkenhuis komt, de meesten wetem niet eens dat het bestaat. Je kunt toch niet zo'n groot deel van de wereldbevolking uitschelden en zeggen dat zij het absoluut verkeerd doen?
Come on guys, please, even een keer naar de wereld kijken zonder westerse ogen
Ellaaa - Zondag 6 juli 2014 22:18
^ leg mij aub geen woorden in de mond ik scheld niemand uit, noem niemand een bad guy en zeg helemaal niet dat ze het overal verkeerd doen. En ik snap niet wat afrika hier nou mee te maken heeft. Ja in afrika zijn ze op dit gebied niet ver "omtwikkeld" (ja ik weet het goede woord niet te vinden) maar dat betekend dus dat wij dat ook niet mogen zijn?
n - Zondag 6 juli 2014 22:23
Eeeeindeloze discussie. Laat iedereen zijn eigen mening hebben. En ik vind het super mooi als twee vrouwen moeder van een kind kunnen zijn, maar desondanks ben ik het eens met mimi ;)
H. - Maandag 7 juli 2014 00:04
Ik ben het er mee eens met de stelling: "laat iedereen zijn eigen mening hebben"..
Maar in deze context niet helemaal omdat het dan zou zijn
"Laat iedereen zijn eigen mening hebben over een ander.." en dáár heb ik moeite mee.

Laat iedereen voor wat hij/zij is. Ook op gebied van etnische afkomst/ geaardheid / handicap.
Anoniem - Maandag 7 juli 2014 09:19
N.a.v de discussie hier en niet zozeer de documentaire:

Dacht iedereen maar zo zorgvuldig na over ouderschap voordat ze kinderen krijgen. Als er een manier was om kinderen krijgen en houden te reguleren zou ik daar zeker voor zijn. Los van geaardheid, geslacht, etniciteit etc heeft iedere persoon zich eigenlijk maar te bewijzen dat hij/zij een goede ouder kan zijn. Helaas zal dat toch nooit gaan gebeuren in Nederland.
Anoniem5 - Maandag 7 juli 2014 17:13
@Anoniem: Ben het helemaal met je eens.
Prachtige docu. Ik wens de twee kersverse moeder heel veel geluk met de kleine!

los - Maandag 14 juli 2014 23:40
Wat naar om te lezen dat zo'n prachtige documentaire leidt tot zo'n boze discussie. Ik val zelf ook op vrouwen, dus het raakt me als mensen dat niet accepteren. Ik heb soms de neiging mijn recht op die liefde af te dwingen. Maar daarmee doe ik in feite hetzelfde als homofobe mensen. Dwang, haat en angst leiden alleen maar tot dwang, haat en angst. Deze twee vrouwen doen het prachtig: liefde, zorg, weloverwogen keuzes. Dit te laten zien, dát zorgt voor begrip.

@Framboossaus,
Ik vind inderdaad dat jij je mening mag hebben, en ik wil je daarin niet aanvallen. Maar ik ben wel heel erg benieuwd, waarom je zo tegenover homoseksualiteit staat? Zou je het me uit kunnen leggen? De vraag of een kind geen vader (of moeder) nodig heeft, vind ik legitiem. Alleen zijn er zoveel kinderen die opgroeien in oorlogssituaties, vechtscheidingen, weeshuizen, huiselijk geweld. Homostellen zullen altijd moeten overwegen of ze een kind wel kunnen opvoeden. Ik denk dat dit ruimschoots compenseert voor deze vermoeilijkende factor. En het is niet waar dat homoseksualiteit iets westers is. Het is iets wat van nature voorkomt, dus in alle continenten, en er zijn aanwijzingen dat mensen die "de kracht van zowel een man als een vrouw in zich hebben", in oude beschavingen met veel respect behandeld werden. Christelijke homofobie is juist iets westers -wat niet wil zeggen dat alle christenen homofoob zijn-.
Ik zou hier erg graag in een open houding over in gesprek gaan. Al weet ik niet of dit (nu nog) de juist plek daarvoor is.