Met je eetstoornis op vakantie

 

De tentamens zijn voorbij en de zomervakantie is voor de meesten die naar school gaan of studeren nu echt begonnen. Dat betekent: VAKANTIE! YES! Toch verschijnt er al snel een donkere wolk voor dat vriendelijke zonnetje. Het is je eetstoornis die roet in het eten gooit. Thuis, op school, op werk en ook op vakantie. Je kan je eetstoornis helaas niet thuis laten en dat maakt je vakantie soms wat lastiger dan dat het leuk is. Toch verdien jij ook een fijne tijd op je vakantie. Daarom zijn hier wat praktische tips die zouden kunnen helpen als je een eetstoornis meeneemt in je reiskoffer.

♥ Wat eten ze daar?
Één van mijn grootste angsten wanneer ik met mijn eetstoornis op vakantie ging was: Help, wat eten ze daar? Hoe eten ze daar? Wat moet ik daar gaan eten? In een ander land kunnen eetgewoonten of bepaalde producten anders zijn dan thuis. Wanneer je een eetstoornis hebt voelt dat ontzettend onveilig en als een enorme uitdaging. Misschien wel zo'n grote uitdaging dat je door de spanning helemaal vergeet om ook te genieten van je vakantie.

Om deze spanning een beetje te verhelpen kan het een slim idee zijn om van tevoren te onderzoeken wat ze zoal eten op jouw vakantiebestemming en dat voedsel hier in Nederland of België al proberen te eten. Denk bijvoorbeeld aan sushi eten als je naar Japan gaat of pizza/pasta als je naar Italië gaat. Op die manier ben je al een beetje bekend met het voedsel daar en dat kan echt een hoop schelen.

♥ Jouw manier
Toch voelde ik me niet altijd even goed bij het eten van een hele pizza en kon dit voor mij een hoop paniek uitlokken wat dan weer zorgde voor eetbuien of overcompensatie door daarna veel te weinig te eten. Misschien zal je ook wel eens gemerkt hebben dat als een uitdaging te groot was het juist averechts werkte? Het is belangrijk om stappen te blijven zetten en écht makkelijk zal dat nooit zijn, maar het moet wel behapbaar blijven.

Bespreek met je medevakantiegangers wat voor jou haalbaar is. Een halve pizza? Een stukje pizza van iemand anders en een salade erbij? Of misschien heb je liever pasta. Zorg ervoor dat je na hebt gedacht over eventuele alternatieven zodat je op dat moment zelf niet in de stress schiet en niks meer durft te kiezen. Een goede voorbereiding is het halve werk. Welke doelen zijn voor jou haalbaar en noodzakelijk?

♥ Hulp van de diëtist
Ha, ja, alternatieven bedenken... Doelen stellen... Pfff... Vaak wist ik ook helemaal niet zo goed waar ik nou wel of niet goed aan deed. De eetstoornis vertroebelde het beeld zo dat zelfs de veiligste optie niet meer veilig voelde als ik er te lang over na bleef denken. Ik wist het niet meer. Ik kwam er niet meer uit. Niks was goed in mijn ogen.

Als je hier ook mee worstelt kan het echt helpen om je/een diëtist eens te raadplegen voor je op vakantie gaat. Werk je met een eetschema? Kijk dan welke aanpassingen of opties je zou kunnen maken zodat het nog steeds een volwaardige eetlijst blijft. Werk je niet met een eetschema? Kijk dan eens naar bepaalde maaltijden of producten of werk speciaal voor deze vakantie wel met een eetlijst. Als dat rust brengt is het helemaal niet erg om daar op terug te vallen.

♥ Tussendoortjes mee
Wanneer je op vakantie bent ben je niet altijd in de gelegenheid om elke 3 tot 4 uur ergens te stoppen om een tussendoortje te kopen. Laat staan dat je altijd een tussendoortje weet te vinden dat goed voor jou voelt. Ga voorbereid op reis en neem genoeg tussendoortjes mee in je tas zodat je altijd iets bij je hebt als je het nodig hebt.

♥ Go with the flow
Makkelijker gezegd dan gedaan, right? Toch kan het helpen om het eten juist een beetje los te laten en 'gewoon' mee te doen met wat de rest eet op vakantie. Soms is vergelijken negatief, maar soms kan het juist ook heel positief zijn. Als een ander dit en dat op vakantie kan eten kan jij dat misschien ook. Het scheelt in ieder geval een hoop zelf bedenken.

♥ Badkleding

Step 1: Have a body
Step 2: Buy a bikini
Step 3: Put it on

En tádaa! Een bikinibody. Elk lichaam kan en mag een bikini dragen, maar wanneer je een eetstoornis hebt kan dit toch heel anders voelen. Dan is zo'n bikini, die voor veel mensen al ongemakkelijk is, doodeng. Ook ik zat nooit graag in mijn bikini. Zat ik wel in mijn bikini, dan lag ik waarschijnlijk op een heel rare en ongemakkelijke houding op het strand zodat mijn armen niet tegen mijn lichaam gedrukt zaten en mijn buik uit de plooi bleef. Niet een heel fijne bezigheid op een leuk dagje strand.

Iedereen mag een bikini dragen, welk lichaam dan ook, maar als jij je er nou echt niet goed bij voelt ben je dat helemaal niet verplicht. Er zijn tig soorten bikini's waar je uit kan kiezen en waar jij je fijn in zou kunnen voelen, maar er zijn ook andere soorten badkleding of leuke strandkleding. Denk aan een badpak of een leuk jurkje. Hiervoor hoef je je tegenwoordig helemaal niet meer in ongemakkelijke pashokjes te wurmen. Kijk eens rond op het internet waar jij je fijn en comfortabel in zou kunnen voelen. Laat het opsturen en stuur het gewoon terug als je het toch niks vind. Dat kan iedereen gebeuren en ligt niet aan jouw figuur!

Daarnaast kan ik alleen maar aanraden om toch die uitdaging aan te gaan als je voelt dat je daar klaar voor bent. Wanneer ik op een strandstoel ging zitten zag ik direct 'van die vouwen' in m'n buik. Ahhh, neee!! Dikzak! Handdoek erover! Onzichtbaar worden! Snel! Maar als ik even stil stond bij de situatie is gebeurt dat bij iedere buik en betekent dat niet dat ik ineens dik geworden ben. Zo zijn lichamen gewoon.

♥ Fijne spullen mee
Op vakantie is alles anders dan thuis. Zelf kan ik hierdoor best wel eens heimwee krijgen. Zeker in de tijd dat ik een eetstoornis had verlangde ik regelmatig terug naar mijn veilige en vertrouwde omgeving. Ik vond het wel leuk om op vakantie te zijn, maar toch was het prettig om iets fijns van thuis mee te nemen voor die moeilijke momenten. Denk aan een lieve knuffel, een reisbeeldje, een bepaalde geur, je favoriete kussen, een brief van een ander of van jezelf. Het kan echt van alles zijn. Wat brengt jouw steun in moeilijke tijden?

♥ Communiceren
Het is al zo vaak gezegd en dat is niet voor niets. Praten helpt echt. Blijf goed met je medevakantiegangers praten over hoe jij je voelt en wat voor jou haalbaar is. Van tevoren, tijdens en na je vakantie heb jij alle recht om even te reflecteren op de situatie en je gevoelens uit te spreken.

Als het je zelf niet lukt om te relativeren is het echt niet gek om het eens bij een ander na te vragen. "Is het normaal wat ik nu doe? Is dit te veel? Is dit te weinig?" etc. Er bestaan echt geen domme vragen. Sterker nog, vragen stellen is juist hartstikke slim. Niemand kan altijd alles weten en op deze manier vind je toch wat zekerheid in je situatie. Je staat er niet alleen voor.

♥ Lichtpuntjes
Daarnaast moet je niet vergeten dat vakantie ook echt leuk is. Ja, die eetstoornis maakt het je soms knap lastig, maar laat hem niet alles van je afnemen en probeer ook te blijven genieten van gezellig momentjes samen, mooi weer, prachtige uitzichten, bijzondere steden en nog veel meer. Er is meer dan eten.

Hoe ga jij met je eetstoornis om op vakantie?

 

Gerelateerde blogposts

Reacties

Miss Minority - Zondag 17 juni 2018 13:46
Dat stukje over de bikinibody, geweldig hihi Die ga ik onthouden :)
cynthia - Zondag 17 juni 2018 18:50
Lichtpuntjes ja! Bedankt x
britneyangel - Zondag 17 juni 2018 19:03
goeie en fijne blog!