De week van Marli - photo blog 10

Deze keer neem ik jullie niet mee in een standaard werkweek, maar neem ik jullie mee op vakantie naar Denemarken! Het was voor mij al jaren geleden dat ik naar het buitenland op reis ben geweest. Ik heb heel hard genoten, heel veel gezien en mooie lessen meegenomen. Zijn jullie benieuwd naar mijn vakantie? Lees (en bekijk) dan zeker deze photo blog!

Woensdag

Vanochtend om half drie ging de wekker! Meteen stond ik naast mijn bed, want mijn eerste vliegreis ging nu echt beginnen. Tijd voor spanning was er niet, want ik moest mijn laatste spulletjes inpakken, medicijnen nemen, douchen, aankleden en 'PING', daar ging alweer de deurbel! Pim reed om kwart over drie langs mijn huis en toen kon het avontuur naar Schiphol beginnen. Zowel de autoreis als het inchecken bij Schiphol verliep vlekkeloos, super! Nou ja... Al onze tassen werden bij de douane eruit gehaald. "Wat is dit nu, Pim?!" Ik zag mijn medicatie al in beslag genomen worden. Maar Pim stelde me snel gerust dat deze controle vaker gebeurt. En toen kwam mijn grootste uitdaging: het vliegtuig in.... mijn angststoornis - waar ik al vaker over heb geschreven - is sinds het overlijden van mijn vader toegenomen. Met alle scenario´s had ik dan ook rekening gehouden, maar het tegenovergestelde gebeurde. De hele vliegreis voelde ik me rustig, zelfs vrij! Ik heb genoten van de prachtige zonsopkomst en kon lekker kletsen met Pim naast me.

Voor mijn gevoel zat er al een hele dag op, maar het was pas 09:45 uur toen we in het hotel aankwamen. De kamer was nog niet gereed, dus maakten we een (kleine) wandeling. Vervolgens zijn we de hele ochtend en groot deel van de middag Kopenhagen al gaan ontdekken. Zo was de Christiana-wijk onze eerste stop. Daar mag blijkbaar alles; graffiti, blowen, feesten.... Ach, ook bijzonder om eens waar te nemen zullen we maar zeggen. Ook heb ik 'mijn' gekleurde huizen van Nyhavn gezien, daar was ik erg benieuwd naar. Zo konden we onze terugweg door het Churchill Park vervolgen. Ik keek overal mijn ogen uit!

Eenmaal op de kamer moesten alle indrukken even worden verwerkt, voordat het weer tijd was voor het diner. Met Pim als reisgids had hij bij het bekendste zaakje van Kopenhagen gereserveerd: restaurant 1733. Er werd me een mega-schnitzel voor m´n neus geschoven! Maar met meer dan twaalf uur al in de running had ik daar ook behoefte aan. Dag 1 is meer dan geslaagd!!!

Donderdag

In deze dag had ik ontzettend veel zin, want op de planning stond om naar een hertengebied net buiten Kopenhagen te gaan. Zoals jullie zien, scheen het zonnetje ook, dus een prachtige ochtend om te gaan wandelen. Toen ik daar liep voelde ik ook een intense rust in mij. De hertjes die in alle vrijheid rondliepen, de vogeltjes die je hoorde fluiten en alle natuur om me heen, het maakte diepe indruk. Soms was ik bang dat Pim de stiltes als ongemakkelijk ervoer, maar we waren beide gewoon aan het genieten. Stilte kan juist een teken van rust en ontspanning zijn.

Na de wandeltocht had mijn trouwe reisgids weer een leuk restaurant opgezocht om te gaan lunchen. Ja, alle boeken - zie foto - waren echt en geen kunst. Vervolgens konden we het niet laten om nog even de Ronde Toren te beklimmen en heel Kopenhagen van bovenaf te bewonderen. ´s Avonds at ik voor het eerst van mijn leven Indiaas en dat heb ik geweten.... Ik vond het heerlijk, maar na een half bakje stond mijn tong en eigenlijk heel mijn lichaam in vuur en vlam! Ik vervolgde de maaltijd maar met heerlijk brood, haha.

Vrijdag

Vrijdag startten Pim en ik (en nog een paar hotelgasten) de dag met een boksclinic van professioneel bokser Richie Addo. Nu durf ik van mezelf te zeggen dat ik niet heel slap ben voor mijn lengte, maar Pim sloeg me af en toe bijna de deur van de fitness uit, haha. Na een flinke zweetsessie hadden we extra zin in het ontbijt om vervolgens weer een hoop te gaan ontdekken in Kopenhagen. De eerste stop was bij de botanische tuinen. Prachtig! Met een palmhuis en vlinderkas erbij was de camera weer bijna vol. ;).

Met de prachtige bloemen en vlinders nog op ons netvlies, staken we de straat over naar Slot Rosenborg. Ik moest even poseren met een knappe gozer, maar de kroon was toch nog net iets indrukwekkender.

Na al deze indrukwekkende bezienswaardigheden en alweer een aantal uren verder, hadden we veel zin in iets lekkers gekregen. Denemarken staat bekend om zijn kaneelbroodjes, dus daar gingen we naar op zoek. Heerlijk! Ik ben wel een zoetekauw en met dit soort lekkernijen maak je me dan ook zeker blij.

Na het kaneelbroodje was ons energielevel weer omhoog en besloten we nog een bezoekje te brengen aan het pretpark Tivoli. In dit park betaal je per attractie. Wat was het druk! We werden overvallen door kinderen, haha. Wel was het ontzettend leuk aangekleed met Halloween accessoires. Uiteindelijk was ik ook uit het doolhof ontsnapt en hebben we de avond afgesloten bij een Italiaans restaurant.

Zaterdag

Met Pim als reisgids blijf ik me verbazen over als zijn vindingrijke ideeën. Want waarom alleen naar Denemarken deze vakantie.... Met de trein sta je namelijk binnen twintig minuten in Zweden (Malmö). Heel eerlijk schrok ik ook een beetje van dit voorstel. De trein is namelijk weer zo´n angst van mij. Ik heb dan ook het idee dat ik er niet uit kan als ik een paniekaanval krijg. Maar goed, Pim had er zoveel zin in en met hem aan mijn zijde moest ook deze onderneming vast weer goed komen. En dat kwam het, met een mooi uitzicht heb ik de treinreis weer goed doorstaan. In Malmö zijn we meteen naar het 'Malmömuseer' geweest. Dit was nogal een bijzonder museum.... Van vissen tot aan ondergrondse kelders.

Het museum was leuk, maar een wandeling door het bosrijke park ernaast was toch meer iets voor ons. Ook een bezoekje aan de stad zelf konden we natuurlijk niet overslaan en Pim moest met zijn culinaire instinct de échte Zweedse balletjes proeven. Ik koos voor een heerlijke vissoep. Met onze maag goed gevuld, gingen we nog langs de Sint Pieterskerk. Daarna waren we allebei helemaal gaar en riep ons hotelletje.

Zondag

Alweer de dag van vertrek.... Een laatste ontbijtje stond om 08:00 uur op ons te wachten. We zaten trouwens in een Balinees hotel en bij het ontbijt hadden ze dan ook eten uit deze cultuur. Pim was hier dol op! Ik hield het liever bij het traditionele, zoals yoghurt met noten en vruchten en... chocola! Om 11:50 uur steeg ons vliegtuig weer op en rond 15:30 uur was ik weer herenigd met lieve Ronja. Die heb ik wel echt gemist tijdens deze prachtige vakantie.

Nu ik deze blog schrijf, zijn we bijna een week verder. Ik kijk terug op fantastische, maar ook onwerkelijke dagen. Ik heb me sinds jaren niet zo vrij en rustig gevoeld. Voordat ik vertrok, heb ik minstens twee weken in hoge spanning geleefd. Mijn keel leek wel dichtgeknepen en de avond voor vertrek overviel me nog een paniekaanval. Eenmaal de deur uit en eenmaal in de lucht voelde ik mijn lichaam en hoofd rustig worden. Even weg uit het geplande, drukke leven. Even weg van al 'het moeten'. Daarnaast heb ik in Pim al mijn vertrouwen gelegd. Pim is een van mijn beste vrienden en zal me nooit alleen laten. Door verschillende ervaringen ben ik ontzettend bang om verlaten te worden en bang dat ik mensen teleurstel of ze tot last ben. Bij Pim kan ik mezelf zijn en dat is deze reis bevestigd. Jezelf mogen zijn is zo belangrijk om je gelukkig te voelen, want dat is hoe jij bent. Ik heb niet alleen mooie herinneringen aan Denemarken (en Zweden) meegenomen, maar ook een aantal levenslessen. Hiermee ga ik de komende tijd weer aan de slag.

Kom bij Proud2Bme gratis en anoniem in contact met lotgenoten, ervaringsdeskundigen, psychologen en dietisten. Op ons forum kun je jouw verhaal delen en/of vragen stellen. Ook kan je dagelijks met ons chatten (de agenda vind je hier). Wij staan voor je klaar.