Sporten zonder spiegels
In de sportschool is vaak een wand te vinden vol met spiegels waarin je kunt kijken terwijl je aan het sporten bent. Er wordt in de spiegel gekeken naar de vorderingen en de vorming van spieren maar het is ook een middel om jezelf te vergelijken met anderen. Wie is het meest in shape, heeft het meeste spieren of maakt de grootste vorderingen? Het is zeker niet altijd helpend om een spiegel in de buurt te hebben als je aan het sporten bent. Social Media wordt inmiddels ook veel gebruikt om pre en post work-out selfies te posten. Fitnesscentrum Blink heeft een campagne gestart van een maand lang met de naam 'Monday Without Mirrors'. De naam zegt eigenlijk al genoeg.
De maandag campagne waarin de spiegels afgeplakt worden, zal plaatsvinden op de Blink locaties in New York en New Jersey. Mensen die komen sporten kijken dan niet naar zichzelf in de spiegel, maar naar bruin bedrukt papier met motiverende teksten als: 'doe het voor je stemming, niet voor de spiegel'. Ook staan er vragen op waar je over na kunt denken, zoals: 'doe je het alleen voor wat je ziet in de spiegel, of ook voor hoe je je van binnen voelt?'.
Ellen Roggemann van Blink vertelt dat het een manier is om het algehele welzijn van mensen te bevorderen en niet alleen de invloed ervan op het nummer op de weegschaal. Het is de bedoeling dat mensen lekker in hun vel zitten, zeker met de zomer die voor de deur staat.
Blink is niet de eerste sportschool die zich in zet voor een lichaamsbeeld - vriendelijk programma. Concurrent Planet Fitness heeft bijvoorbeeld een soort buzzer ingesteld voor gewichtheffers. Het is allemaal bedoeld om een omgeving te creëren die vriendelijk is voor mensen met allerlei condities en het werkt tot op zekere hoogte. De keten is echter wel vaak bespot om zijn 'judgement free zone'. Ondanks dat een aantal sportscholen streven naar het bevorderen van het algehele welzijn van de mensen in plaats van alleen de work-outs, is deze nieuwe campagne wel frustrerend voor een aantal sporters die al langere tijd kwamen. Zo geeft iemand via Facebook bijvoorbeeld aan dat ze het punt van het toedekken van de spiegels niet begrijpt.
Er wordt ook gezegd dat je ook gewoon om je heen kan kijken om jezelf te vergelijken met anderen en dat dat dan een keuze is. Dat kun je met en zonder spiegels doen. Spiegels die afgedekt zijn met papier kunnen de onzekerheid niet stoppen. Het doel moet volgens hen zijn dat je leert omgaan met onzekerheid en dat je individuele doelen gaat bedenken. Niet met PR-campagnes en afgeplakte spiegels. Fitness zou een uitdaging moeten zijn voor lichaam en geest.
Ik snap de kritische reacties van sommige bezoekers wel. Het afplakken van spiegels is natuurlijk niet de manier om onzekerheid te verminderen of om problemen met het zelfbeeld op te lossen. Daar is veel meer voor nodig en dat kost vaak ook veel tijd. Wel vind ik het een heel goed initiatief en een leuke campagne om mensen bewust te maken van het feit dat we veel laten afhangen van wat we zien, dat we veel vergelijken en dat het ook belangrijk, zelfs nog belangrijker is hoe we ons van binnen voelen. Het is een manier om mensen even stil te laten staan en na te laten denken. Wat mij betreft is dit een heel mooi initiatief.
Natuurlijk is er ook niet per se iets mis met in de spiegel kijken als je aan het sporten bent. Het is prima om trots te zijn op je lichaam of als je je vorderingen wilt volgen, alleen is het belangrijk om bij jezelf na te gaan of het op een gezonde manier gebeurt. Is het niet een constante wedstrijd met jezelf en anderen om in een perfect maatje te passen? Triggert het niet om een ongezond of zeer extreem leef, eet en sportpatroon te creëren? Wat doen die spiegels voor jou en in hoeverre helpt het je echt?
Bron: elitedaily & prnewswire
Wat vind jij van deze campagne?
Gerelateerde blogposts
Reacties
Je moet echt zelf nadenken en niet van de ene trend/idee naar de andere trend /idee meelopen als een,kuddedier.