Echte vrouwen poseren in ondergoed

 

De modellen in een nieuwe campagne voor Dear Kate ondergoed voor het nieuwe lookbook van de Ada Collectie, heeft veel stof doen opwaaien. Veel mensen praten over de nieuwe fotoreportage waarin de modellen met realistische lichamen poseren in ondergoed terwijl zij te zien zijn met technologie. Bijvoorbeeld werkend achter een laptop. Het zijn allemaal krachtige werkende vrouwen. Ik vind de foto's super tof! Maar de reacties op het lookbook zijn gemengd.

The ada collection

Olivia Muenter van Bustle noemt de campagne 'pretty amazing' en hiermee doelt zij op de diversiteit aan vrouwen op de foto's. Ze geeft aan dat zij het heel krachtig vindt dat de vrouwen die het ondergoed dragen heel mooi en vooral echt zijn. De modellen hebben realistische lichamen zoals wij die ook hebben en daarnaast worden carrières laten zien die succesvol en uniek zijn.

Critici noemen de campagne daarentegen seksistisch en bizar. Ze beweren dat het vrouwen die werken met technologie naar beneden haalt. "Meer dan ooit is er in Silicon Valley een spanning tussen het gezien worden op een romantische of seksuele manier en het gezien worden op een professionele manier." Aldus Glimpse Labs CEO Elissa Shevinsky in TIME. Wanneer je jezelf zonder kleding laat zien, heeft dit een seksuele ondertoon. Het ondermijnt het gezien worden als serieuze technoloog. Dit geldt overigens ook voor mannen.

The ada collection

Julie Sygiel, de oprichter en CEO van Dear Kate heeft de vrouwen uit de technologische wereld geworven om deel te nemen aan deze campagne om duidelijk te maken wat vrouwen denken en doen in plaats van hoe zij eruit zien. Sygiel vertelt aan The Huffington Post dat zij vinden dat vrouwen serieus genomen moeten worden, ongeacht wat zij dragen. Dit geldt voor vrouwen in elk beroep want wat iemand draagt heeft geen invloed op zijn/haar kwaliteiten of intelligentie. Ook in eerdere lookbooks van Dear Kate zijn modellen gebruikt die wellicht niet aan de strenge eisen van de modellenwereld voldoen.

Als iemand de campagne ziet als seksisme dan heeft dat te maken met de verwachtingen van vrouwen. Sygiel geeft aan dat zij de wereld zien op de manier dat vrouwen net zo krachtig zijn in ondergoed als in een mantelpakje of een 'powersuit'. Het is niet eerlijk dat vrouwen die werken in de technologie worden beperkt tot meer conservatief gedrag en enkel en alleen omdat ze werken in een vakgebied dat door mannen wordt gedomineerd.

The ada collection

Er is ook gesuggereerd dat de campagne potentiële investeerders zou afschrikken. Model, CEO en mede-oprichter van Skillcrush Adda Birnir zegt hierover dat het krijgen van beleggers gezien moet worden als een stap op weg naar het uitvoeren van de visie in plaats van het einddoel van de onderneming. Zij geeft aan dat ze van haar klanten nog niks negatiefs heeft gehoord. Als zij wel werden beledigd door de campagne dan zou het zorgelijk zijn. Ze geeft aan deelgenomen te hebben aan de shoot ter ondersteuning van het product en omdat het bedrijf zich inzet om echte vrouwen te tonen in hun complexiteit.

Deelnemer Sarah Conley, stijl en fashionblogger bij Style IT, geeft ook aan dat de campagne een positieve stap was voor vrouwen. Ze vindt het meningsverschil hilarisch. Ze zegt: "As a woman, you're damned if you do, and damned if you don't.." Ze gelooft in deze campagne en in deze vrouwen. En ze vindt dat er een serieus gesprek moet komen over diversiteit zonder discriminatie. En dat is wat er nu gebeurt en dat voelt voor haar als een overwinning.

Wil je alle foto's van deze campagne zien? Bekijk dan het lookbook van 'The Ada Collection'.

Bron: Huffingtonpost & Dear Kate

Wat vind jij hiervan?

 

Gerelateerde blogposts

Reacties

Naomi - Woensdag 27 augustus 2014 19:35
Ik vind het moeilijk om hier een oordeel over te hebben. Want opzich vind ik het een heel mooi iets. Het geeft weer iets van kracht dat vrouwen met een 'normaal' gewicht ook super mooi op foto's kunnen staan.
Toch vind ik het ergens ook overdreven. Want als ik naar mezelf kijk, en ik heb geen eetstoornis, dan heb ik ook een normaal/gezond gewicht. Terwijl als ik mijn bmi bereken ik tegen het lage gewicht aanzit, dus is het een beetje de vraag wat een 'echte' vrouw is. Want als ik zo'n fotoshoot zou doen, zouden veel mensen mij veel te dun vinden terwijl ik toch wel degelijk normaal eet. Dus het heeft voor mij 2 kanten.
Lynn - Woensdag 27 augustus 2014 19:44
'echt'
Anoniem - Woensdag 27 augustus 2014 19:48
Ja, ik heb het een beetje gehad met dit soort geluiden, eigenlijk. Het zijn er te veel, waardoor ik nu denk: "oh, de volgende die zich wil verzetten tegen het schoonheidsideaal". Prima, kunnen ze best doen. Maar ik heb er weinig meer mee.
L - Woensdag 27 augustus 2014 19:59
Ik vind t prima om 'normale' mensen in een campagne te zetten, maar mensen waarvanecht duidelijk is dat ze ongezond dik zijn (lees: te hoog bmi) vind ik een no go. Als of je te dik zijn wèl zou moeten promoten, nee.
kind_van_de_sterren - Woensdag 27 augustus 2014 20:17
Kijk eens, eindelijk alle maten. Niet alleen dik. Niet alleen dun, maar gewoon het "straatbeeld"
Merel - Woensdag 27 augustus 2014 20:46
Ik vind dit soort initiatieven fijn. Dat we weten dat er diverse soorten lichamen zijn en dat dat oké is.

Maar voor mij is het pas echt als er geen fotoshop aan te pas is gekomen. En we ook slappe of gevlekte huid mogen hebben.

xxxm - Woensdag 27 augustus 2014 21:43
Super!
lillie - Woensdag 27 augustus 2014 22:34
wat een mooie vrouwen! en mooi ondergoed!
marleen - Woensdag 27 augustus 2014 23:04
ik ben een echte vrouw en ik denk er nog niet aan om te poseren in ondergoed.
Eva - Woensdag 27 augustus 2014 23:16
Ik vind deze campagne wel goed! Deze campagne laat inderdaad het normale straatbeeld zien ipv alle campagnes tegen het schoonheidsideaal met weer overdreven (ongezond) dikke vrouwen. Mooi initiatief.

Ook vind ik dat de vrouwen er helemaal niet "seksistisch" uitzien, maar juist beschaafd en ook niet overdreven bloot.
Dana - Woensdag 27 augustus 2014 23:27
Ik heb 10x liever deze ondergoedcampagne dan die vijf bladzijdes in het h&m magazine met glanzende bruine op elkaar lijkende dunne vrouwen. Hier kan ik me veel meer mee identificeren.
Natuurlijk niet helemaal realistisch, want het blijft reclame. Maar het komt aardig in de buurt. Het argument 'er zijn al zo veel campagnes die tegen het schoonheidsideaal ingaan' vind ik niet opwegen tegen de hoeveelheid eenzijdige, saaie, modellen die nu nog worden gebruikt. Zolang tegengeluid nog opvalt, is een diversiteit aan vrouwenlichamen nog niet normaal.

En ook al zou ik wél kleren over mijn ondergoed dragen tijdens het werk, ik vind het prima ondergoed voor er onder.
MIO? - Donderdag 28 augustus 2014 01:00
Ik vind het een beetje raar dat iemand te dikke mensen in reclames een no go vindt.
Hoezo?
Deze reclame, ongeacht de verdere meningen betreffende vrouwen en techniek, etc, laat mensen zien in alle soorten in maten. Hoezo zou dit ongezond dik promoten? Het laat zien dat ook die mensen bestaan en dat ook die mensen graag fijn en leuk ondergoed kunnen dragen en dat ook daar reclame voor gemaakt mag worden. Like: Voor iedere maat die er op deze aardkloot langskomt moet er kleding zijn. We hebben nu eenmaal te dikke mensen rondlopen, net zoals er te dunne mensen rondlopen, dus waarom zou er geen reclame mogen zijn.
Als er nu alles voor supersizes reclame werd gemaakt, oké... Maar dat is niet het geval.
petra - Donderdag 28 augustus 2014 06:01
dit is een mooi voorbeeld van een echte en pure reclame met vrouwen zoals ze er in het dagelijks leven ook rondlopen en daar horen ook vrouwelijke vormen bij een brouwen met een maatje meer heel mooi zo mogen er wel meer reclames komen.
petra
Ann - Donderdag 28 augustus 2014 14:40
Ik denk eigenlijk alleen hoe irritant het is om op je blote benen een laptop te doen. Dat plakt, voelt raar warm en vies. Hetzelfde als in je onderbroek op zo'n plakstoel zitten.

Verder vind ik het allemaal goed, ondergoed koop ik alleen op basis van hoe het er in de winkel uit ziet en kijk nooit naar ondergoed reclames.
Van mij mogen alle reclames gewoon "gewone" mensen bevatten. Daar vallen natuurlijk ook modellen onder, maar ik bedoel, geen aanpassingen met fotoshop enzo. Ik denk dat fotoshop meer een probleem is dan de maat of lichaamsvorm.
Tess - Donderdag 28 augustus 2014 20:11
Ik vind het nogal opvallend dat de discussie op dit forum gaat over de maten van de dames in de advertentie. Kom op meiden, wij vrouwen zijn toch meer dan alleen een lichaam?! Volgens mij is dat ook juist waar deze ad over gaat: een combinatie van beauty en brains. Succesvolle IT-entrepreneurs die laten zien dat vrouwen intelligent en blij met hun lijf mogen zijn.