Echte vrouwen poseren in ondergoed
De modellen in een nieuwe campagne voor Dear Kate ondergoed voor het nieuwe lookbook van de Ada Collectie, heeft veel stof doen opwaaien. Veel mensen praten over de nieuwe fotoreportage waarin de modellen met realistische lichamen poseren in ondergoed terwijl zij te zien zijn met technologie. Bijvoorbeeld werkend achter een laptop. Het zijn allemaal krachtige werkende vrouwen. Ik vind de foto's super tof! Maar de reacties op het lookbook zijn gemengd.
Olivia Muenter van Bustle noemt de campagne 'pretty amazing' en hiermee doelt zij op de diversiteit aan vrouwen op de foto's. Ze geeft aan dat zij het heel krachtig vindt dat de vrouwen die het ondergoed dragen heel mooi en vooral echt zijn. De modellen hebben realistische lichamen zoals wij die ook hebben en daarnaast worden carrières laten zien die succesvol en uniek zijn.
Critici noemen de campagne daarentegen seksistisch en bizar. Ze beweren dat het vrouwen die werken met technologie naar beneden haalt. "Meer dan ooit is er in Silicon Valley een spanning tussen het gezien worden op een romantische of seksuele manier en het gezien worden op een professionele manier." Aldus Glimpse Labs CEO Elissa Shevinsky in TIME. Wanneer je jezelf zonder kleding laat zien, heeft dit een seksuele ondertoon. Het ondermijnt het gezien worden als serieuze technoloog. Dit geldt overigens ook voor mannen.
Julie Sygiel, de oprichter en CEO van Dear Kate heeft de vrouwen uit de technologische wereld geworven om deel te nemen aan deze campagne om duidelijk te maken wat vrouwen denken en doen in plaats van hoe zij eruit zien. Sygiel vertelt aan The Huffington Post dat zij vinden dat vrouwen serieus genomen moeten worden, ongeacht wat zij dragen. Dit geldt voor vrouwen in elk beroep want wat iemand draagt heeft geen invloed op zijn/haar kwaliteiten of intelligentie. Ook in eerdere lookbooks van Dear Kate zijn modellen gebruikt die wellicht niet aan de strenge eisen van de modellenwereld voldoen.
Als iemand de campagne ziet als seksisme dan heeft dat te maken met de verwachtingen van vrouwen. Sygiel geeft aan dat zij de wereld zien op de manier dat vrouwen net zo krachtig zijn in ondergoed als in een mantelpakje of een 'powersuit'. Het is niet eerlijk dat vrouwen die werken in de technologie worden beperkt tot meer conservatief gedrag en enkel en alleen omdat ze werken in een vakgebied dat door mannen wordt gedomineerd.
Er is ook gesuggereerd dat de campagne potentiële investeerders zou afschrikken. Model, CEO en mede-oprichter van Skillcrush Adda Birnir zegt hierover dat het krijgen van beleggers gezien moet worden als een stap op weg naar het uitvoeren van de visie in plaats van het einddoel van de onderneming. Zij geeft aan dat ze van haar klanten nog niks negatiefs heeft gehoord. Als zij wel werden beledigd door de campagne dan zou het zorgelijk zijn. Ze geeft aan deelgenomen te hebben aan de shoot ter ondersteuning van het product en omdat het bedrijf zich inzet om echte vrouwen te tonen in hun complexiteit.
Deelnemer Sarah Conley, stijl en fashionblogger bij Style IT, geeft ook aan dat de campagne een positieve stap was voor vrouwen. Ze vindt het meningsverschil hilarisch. Ze zegt: "As a woman, you're damned if you do, and damned if you don't.." Ze gelooft in deze campagne en in deze vrouwen. En ze vindt dat er een serieus gesprek moet komen over diversiteit zonder discriminatie. En dat is wat er nu gebeurt en dat voelt voor haar als een overwinning.
Wil je alle foto's van deze campagne zien? Bekijk dan het lookbook van 'The Ada Collection'.
Bron: Huffingtonpost & Dear Kate
Wat vind jij hiervan?
Gerelateerde blogposts
Reacties
Toch vind ik het ergens ook overdreven. Want als ik naar mezelf kijk, en ik heb geen eetstoornis, dan heb ik ook een normaal/gezond gewicht. Terwijl als ik mijn bmi bereken ik tegen het lage gewicht aanzit, dus is het een beetje de vraag wat een 'echte' vrouw is. Want als ik zo'n fotoshoot zou doen, zouden veel mensen mij veel te dun vinden terwijl ik toch wel degelijk normaal eet. Dus het heeft voor mij 2 kanten.
Maar voor mij is het pas echt als er geen fotoshop aan te pas is gekomen. En we ook slappe of gevlekte huid mogen hebben.
Ook vind ik dat de vrouwen er helemaal niet "seksistisch" uitzien, maar juist beschaafd en ook niet overdreven bloot.
Natuurlijk niet helemaal realistisch, want het blijft reclame. Maar het komt aardig in de buurt. Het argument 'er zijn al zo veel campagnes die tegen het schoonheidsideaal ingaan' vind ik niet opwegen tegen de hoeveelheid eenzijdige, saaie, modellen die nu nog worden gebruikt. Zolang tegengeluid nog opvalt, is een diversiteit aan vrouwenlichamen nog niet normaal.
En ook al zou ik wél kleren over mijn ondergoed dragen tijdens het werk, ik vind het prima ondergoed voor er onder.
Hoezo?
Deze reclame, ongeacht de verdere meningen betreffende vrouwen en techniek, etc, laat mensen zien in alle soorten in maten. Hoezo zou dit ongezond dik promoten? Het laat zien dat ook die mensen bestaan en dat ook die mensen graag fijn en leuk ondergoed kunnen dragen en dat ook daar reclame voor gemaakt mag worden. Like: Voor iedere maat die er op deze aardkloot langskomt moet er kleding zijn. We hebben nu eenmaal te dikke mensen rondlopen, net zoals er te dunne mensen rondlopen, dus waarom zou er geen reclame mogen zijn.
Als er nu alles voor supersizes reclame werd gemaakt, oké... Maar dat is niet het geval.
petra
Verder vind ik het allemaal goed, ondergoed koop ik alleen op basis van hoe het er in de winkel uit ziet en kijk nooit naar ondergoed reclames.
Van mij mogen alle reclames gewoon "gewone" mensen bevatten. Daar vallen natuurlijk ook modellen onder, maar ik bedoel, geen aanpassingen met fotoshop enzo. Ik denk dat fotoshop meer een probleem is dan de maat of lichaamsvorm.