Escalatiesysteem: snel regionaal gepaste zorg vinden

 

Vanaf 1 mei gaat het escalatiesysteem van start. Dit wordt ook wel de Regionale Doorzettingsmacht (RDM) genoemd. Komt iemand niet op de geschikte plek terecht via de reguliere kanalen, zoals een verwijzing via de huisarts of andere zorgbemiddeling? Maar heeft diegene wel spoedig een GGZ-behandeling nodig en een (mogelijk) hoogcomplexe zorgvraag? Dan dient dit 'escalatiemodel' ervoor om alsnog passende zorg te vinden. Het nieuwe model bestaat uit vier tredes. Het is een overeenkomst tussen zorgverzekeraars, huisartsen en de GGZ. 

De RDM kent 'tredes van aansprakelijkheid'. Die gaan van regionaal naar bovenregionaal en bestuurlijk en reiken tot slot tot de laatste trede: de bewindspersoon van VWS (nu minister Helder). 


Bron: cottonbro

Kort gezegd houdt dit in dat als het regionaal niet lukt om een geschikte behandeling te vinden (onder andere door lange wachtlijsten), er wordt gekeken of dat elders wel kan. Eventueel buiten de regio. Mocht de zoektocht dan toch nog voortduren, dan worden er in de keten sneller verantwoordelijke bestuurders aangesproken om de opdracht op te lossen.  

Stel: een cliënt heeft een specialistische zorgvraag en heeft alle mogelijkheden binnen het reguliere systeem benut, maar is niet aan zorg geholpen. In het geval van een hoogcomplexe zorgvraag en het ontbreken van passende hulp, wordt er direct naar trede 2 verwezen. 

Of de cliënt heeft een specialistische zorgvraag (passend binnen de Zvw-gefinancierde ggz). De cliënt heeft alle mogelijkheden binnen het reguliere systeem benut (inclusief zorgbemiddeling), maar is niet aan zorg geholpen. De cliënt wordt dan in het geval van een hoogcomplexe zorgvraag direct naar trede 2 van het proces verwezen. 

Het doel is om de cliënten niet langer tussen wal en schip te laten vallen, als de nodige zorg niet via de reguliere kanalen gevonden kan worden. Wat denk jij? Een goed initiatief?


Kom bij Proud2Bme gratis en anoniem in contact met lotgenoten, ervaringsdeskundigen, psychologen en dietisten. Op ons forum kun je jouw verhaal delen en/of vragen stellen. Ook kan je dagelijks met ons chatten (de agenda vind je hier). Wij staan voor je klaar.

 

Gerelateerde blogposts