Prijs vliegticket afhankelijk van gewicht

 

Wat zou je ervan vinden als je de volgende keer eerst op een weegschaal moet gaan staan, alvorens de prijs van jouw vliegticket naar het buitenland kan worden bepaald? Zou het eerlijk zijn om de prijs van jouw vliegticket af te laten hangen van jouw lichaamsgewicht? Hoeveel brandstof een vliegtuig nodig heeft is immers ook afhankelijk van het totale gewicht van het vliegtuig. De vliegtuigmaatschappij Samoa Air is van plan om op deze manier te gaan werken, aldus de Washingtonpost.

Voor een korte vlucht tussen de eilandjes Apia en Samoa moet je dan tussen de 93 en 1,06 Dollarcent per kilo lichaamsgewicht betalen. Stel dus dat iemand 75 kilo weegt: een ticket van Samoa Air kost deze persoon dan dus ook ongeveer 75 Dollar. Veel mensen in Amerika hebben echter overgewicht, waardoor de prijs al met zeker 20 tot 40 Dollar zal toenemen.

De directeur van Samoa Air zegt er het volgende over: 'Vliegtuigen zijn afhankelijk van gewicht en niet stoelen. Een vliegtuig kan maar een beperkt gewicht aan en voor dat gewicht moet worden betaald.' Hij vindt bovendien dat meer vliegtuigmaatschappijen deze methode zouden moeten hanteren. Maar aangezien DIT het grootste vliegtuig is dat ze hebben, zal het nog wel even duren voordat KLM enzo dit beleid overnemen ;)

KLM vliegtuig

Dit idee is niet nieuw. Al een aantal jaar geleden werd geopperd om zwaardere mensen meer te laten betalen voor een ticket voor de trein, bus en het vliegtuig. Is deze fat-tax een vorm van discriminatie of zou het ervoor kunnen zorgen dat mensen meer hun best doen om een gezond gewicht te bereiken?

Bron: washingtonpost.com

 

Gerelateerde blogposts

Reacties

noa - Maandag 8 april 2013 16:49
het is in elk geval wel triggerend voor een eetstoornis ..
I. - Maandag 8 april 2013 16:51
Echt belachelijk.
Fleurtje - Maandag 8 april 2013 16:58
Ik vind het wel terecht, maar dan alleen voor mensen met overgewicht
De extra kilo's kosten nu-eenmaal meer brandstof
La Joie - Maandag 8 april 2013 17:01
Deels eens , deels oneens.

Zoals Noa al zegt is het wel triggerend voor een eetstoornis maar als de mensen met overgewicht dan echt gaan realiseren dat overgewicht hebben ook niet gezond is.. nemen ze hopelijk actie waardoor ze belanden op een gezond gewicht.. Alleen dit kan weer gevaarlijk zijn dat men daarin doorslaat.. vandaar deels (on)eens. ='P
Freek - Maandag 8 april 2013 17:06
haha jahoor - nog eventjes een paar kilo afvallen want dan betaal ik minder
nee ik denk niet dat dit een goed idee is, wel lijkt het me een idee om mensen met overgewicht meer te laten betalen. hoewel je dan mensen die om psychische/ fysieke redenen overgewicht hebt wel discrimineert. maar misschien zou dan een verklaring van een arts een oplossing zijn?
hockeymeisje95 - Maandag 8 april 2013 17:07
Ik vind het wel goed. Al lijkt het me ook wel lullig als het je overkomt (tenminste, hoe brengen ze zoiets?). Maar eigenlijk heb ik ook medelijden met de persoon die náást een dik iemand zit in een vliegtuig ;).
s - Maandag 8 april 2013 17:07
IK GA NOOIT MEER OP EEN F*CKING WEEGSCHAAL, HET MAAKT NIET UIT WAAR WANNEER, HOE OF WAAROM.
maar even btw, bij dat soort dingen wordt natuurlijk ook niet gedacht aan mensen met een eetstoornis. En dat is natuurlijk wel logisch, je kunt niet overal rekening mee houden. i.v.m overgewicht is wel handig
M - Maandag 8 april 2013 17:07
Ik zou gek worden, lekker op vakantie gaan... Nee eerst even op die klote weegschaal voordat je het vliegtuig in mag...
Als dit de manier is om mensen aan te sporen om af te vallen... Gaat mij dat echt mijn pet te boven.
Hongkonggirl - Maandag 8 april 2013 17:07
dit gaat een beetje te ver
Kaneeltje - Maandag 8 april 2013 17:08
Ja, discriminerend.
Maar het is ook discriminerend dat iemand die zeker 2x zo zwaar is als ik net zoveel bagage mee mag nemen :P
Dus ik zou zeggen: Maak die grens dan flexibeler... Als je zelf minder zwaar bent, dat je ook gewoon net iets meer dan 10 kilo bagage mee mag nemen zonder vet veel bij te betalen...
Iris - Maandag 8 april 2013 17:12
Als ze dit toe gaan passen kunnen ze dit beter vanaf een bepaald BMI laten tellen. Mensen met een goed BMI of te laag BMI zijn dan niet de dupe - want zij zijn immers op 'gezond' gewicht.

Ik ben het er overigens niet mee eens dat betaling op basis van gewicht doorgevoerd zou mogen worden. Maar deze bovenstaande manier zou wel 'eerlijker' zijn.
- - Maandag 8 april 2013 17:18
ooeeh ik kan gratis vliegennn XD
M.L. - Maandag 8 april 2013 17:33
Belachelijk.

Nu gaat een vol vliegtuig ook de lucht in zonder de gewichten van de passagiers te meten.

Gigantisch belachelijk. Wat nou als je door ziekte overgewicht hebt?
Wat nou als je al gepest word om je uiterlijk en ontspannen op vakantie wilt, en dan weer op uiterlijk word gelet?


Waar gaat de wereld heeeeen xD
Hoi - Maandag 8 april 2013 17:35
Najjaaaaa

Te dikke mensen WILLEN wel gezonder worden, maar kunnen dat gewoon niet/denken het niet te kunnen.
Dus ook niet voor 20 euro meer of minder.
Rianne - Maandag 8 april 2013 17:36
Nee dit vind ik echt de grootste onzin. Zo kan je voor bijna alles wel op gewicht gaan rekenen. ook de straat waar je op loopt wordt zwaarder 'belast' als je 100 kg weegt. Dus dan vind ik dat iedereen elk half jaar gewogen moet worden, en aan de hand daarvan kan de gemeentebelasting aangepast worden.
Misschien extreem, maar waar trek je een grens? En als motivatie om een gezond gewicht te bereiken? Alsjeblieft zeg, waarom zou je als je overgewicht hebt moeten afvallen als je gewoon een gelukkig mens bent?
--- - Maandag 8 april 2013 17:49
En hoe zit het met de mensen met een behoorlijke spiermassa waardoor ze zwaarder wegen? Moeten zij extra betalen omdat ze sporten?
@-- - Maandag 8 april 2013 18:07
HAHAHAH XD
jessica - Maandag 8 april 2013 18:19
Ik begrijp het enigszins wel.
Zeker omdat er ook grotere stoelen moeten zijn voor dikke mensen.

Maar dan inderdaad vanaf een bepaald bmi o.i.d.
angstig meisje. - Maandag 8 april 2013 18:21
i agree with la joie, een trigger voor sommige mensen en een drama voor te zware mensen die moeilijk/niet kunnen afvallen!

maar aan de andere kant misschien wel cheaper dan nu voor mij! ;-)
(heb ik extra cash over om te shoppen... =)
L - Maandag 8 april 2013 18:29
Haha, belachelijk.
Kun je op de band gaan staan waar ze ook je koffer wegen zeker :') Krijg je zo'n etiketje om je pols die ze normaal aan het handvat van je koffer doen, of zo'n sticker met 'heavy weight'....

Scared - Maandag 8 april 2013 18:31
Als je dan zwanger bent van een tweeling (of gewoon van een kind) , moet je dan ook meer betalen?
Liadan - Maandag 8 april 2013 18:33
Ik snap het op zich wel dat iemand die zo dik is dat hij 2 stoelen in beslag neemt, moet betalen voor 2 stoelen. Maar de prijs baseren op je gewicht vind ik echt flauwekul.
Luna - Maandag 8 april 2013 18:40
als dat zo is, dan zou ik aan de detox gaan zodat ik een kindergewicht krijg
violindustrial - Maandag 8 april 2013 18:43
ik dacht dat dit een grapje was. dan was het best grappig geweest eigenlijk.
Chananja - Maandag 8 april 2013 18:46
Ook wel opmerkelijk dat het per kilo gaat: kleine mensen met overgewicht kunnen goedkoper uit zijn dan lange mensen met gezond gewicht. Dat gaat dan dus niet zozeer meer om 'bewust maken van gewicht'... En kan je bonuskilo's winnen als je minder bagage meeneemt?
Ik - Maandag 8 april 2013 18:50
Haha, ik zou op de heenreis dan vaak minder moeten betalen als op de terugreis. En mag je dan op het vliegveld na de check in nog wel een kopje kofie drinken? Krijg je dan geld terug als je na de check in nog even naar het toilet geweest bent?
Tyrande Whisperwind - Maandag 8 april 2013 18:52
Waarom belachelijk? Inderdaad, meer gewicht kost meer brandstof en betekend dat er minder mensen mee kunnen op een vlucht. Dit is geen discriminatie, dit is economisch handelen.
Saraa13 - Maandag 8 april 2013 19:12
Dit is juist een goed idee, kijk even alleen naar wat relevant is: je massa omdat extra massa voor hen extra geld kost , dan is het toch logisch dat je voor meer massa meer moetbetalen? Bij koffers betaal je immers ook voor massa, niet voor het aantal!

Dit is het enige wat relevant is voor de vliegmaatschappij, het is niet een manier om mensen aan te sporen tot afvallen. Dat zou idioot zijn en helemaal niet praktisch op deze manier. Het heeft niks te maken met eetstoornis, morele boodschappen. Puur de kosten van brandstof, en daar kan je toch niks tegenin brengen?
m - Maandag 8 april 2013 19:16
Ik heb nog nooit gehoord dat er anders minder mensen mee mochten, omdat het vliegtuig al overbeladen zou zijn met kilo's lichaamsgewicht, dus ik snap het niet. Mijn conclusie: geldtrekkerij! En tsja.. als je twee stoelen nodig hebt ivm overgewicht of wat dan ook.. dan valt er nog wel wat voor te zeggen.. omdat er anders wellicht 'twee' mensen hadden betaald.
M. - Maandag 8 april 2013 19:19
Als reactie op saraa, even verder speculerend; ik denk dat ze er dan op verliezen. Genoeg mensen die zich schamen voor hun gewicht en of een vliegticket te duur vinden worden met (zwaar) overgewicht. Al helemaal omdat de prijzen van een vliegticket nu al niet echt goedkoop zijn.

Houd je een gros aan mensen over met een normaal of te licht gewicht en maken vliegmaatschappijen ongetwijfeld een gelijke of minder grote winst dan wanneer ze niet naar het gewicht zouden kijken. Ze verliezen er mijns insziens meer mensen op, dan dat ze er geld mee zouden winnen.

Daarnaast snap ik de gedachtegang van de vliegtuigmaatschappijen, maar niet op deze manier graag.
EB91 - Maandag 8 april 2013 19:26
Dus dan wordt je ook gestraft als je 2 meter lang bent en dus ook zwaarder moet zijn voor een gezond gewicht. En het is inderdaad triggerend voor eetstoornissen. Ik vind dat hier niet helemaal goed over na is gedacht.
*Linee* - Maandag 8 april 2013 19:50
Ik vind het alleen eerlijk dat dikke mensen twee stoelen moeten betalen in een vliegtuig want als je naast zo iemand zit is het anders wel verveeld als die voor de helf op jou stoel zit.
Maar dat van het wegen is wat overdreven hoor.
dollie - Maandag 8 april 2013 20:04
Ik vindt het behoorlijk belachelijk dat ze dit in werking willen zetten.
Is niet eerlijk tegen over de mensen die er niets aan kunnen doen dat ze overgewicht hebben door een bepaalde ziekte.
Vliegmatchappij mogen er goed over na denken wat ze gaan doen.
Roos - Maandag 8 april 2013 20:12
Krijg je bij ondergewicht dan korting? Is een eetstoornis waarbij je ondergewicht hebt, toch nog ergens goed voor :)
Lamp - Maandag 8 april 2013 20:17
Hahaha ik denk niet dat dit een hele goede motivatie om beter te worden zou zijn voor mij XD
Anne-Roos - Maandag 8 april 2013 20:38
Ik vind dat niet zo'n geen goed idee. Mensen die overgewicht hebben, kunnen een eetstoornis hebben. Voor een eetstoornis schamen mensen zich en het hebben ervan is iets wat ze niet willen, maar net als bij bijvoorbeeld ondergewicht, is het moeilijk om te veranderen. Als deze mensen dan ook nog eens meer moeten betalen, is dat niet goed voor de welzijn van de mensen. Mensen met overgewicht kunnen emotie-eters zijn, dat ze door hun verdriet over hun uiterlijk meer gaan eten. Het laten wegen van personen en de consequenties ervan, zal de mensen niet gelukkig maken. Ik denk dat het niet eens om het geld gaat dat ze meer moeten betalen, maar de gebeurtenis zelf is niet fijn. Mensen mogen meereizen in het vliegtuig, het gaat niet om de afkomst, hoe ze eruit zijn of hoeveel ze wegen. In een taxi hoef je toch ook niet meer te betalen omdat je zwaarder bent en de chauffeur meer gas moet geven? haha
belle - Maandag 8 april 2013 20:42
Eerst dacht ik: wat idioot. Maar nu ik er nog even over nadenk: je mag vaak ook maar 10/20 kilo (?) bagage ofzo meenemen. En geen kilo meer. Dus dat gewicht is vrij relevant. Als er dan mensen instappen met bv 50 kilo overgewicht; ja dat is dan al ong. 3 keer het gewicht vd bagage wat 1 persoon mag meenemen. Dus dat klopt dan eigenlijk ook niet.
En het gaat er niet om om mensen aan te sporen af te vallen. Kan de vliegtuigmaatschappij niks schelen. En lijkt me ook weinig effect te hebben.
Klein Veertje - Maandag 8 april 2013 20:53
Ik snap het punt, maar ik zou het zelf wel echt verschrikkelijk vinden.
Klein Veertje - Maandag 8 april 2013 20:55
Ik vind het overigens ook erg oneerlijk. De prijs hangt dus af van je bouw!
now - Maandag 8 april 2013 21:01
Hahahaha. Als je lang bent en dus vanzelf zwaarder moet je dus ook meer betalen...
Gelukkig ben ik klein, scheelt weer gewicht.
*** - Maandag 8 april 2013 21:10
Eerlijk is het wel. Je betaalt voor de brandstof die je verbruikt. Maar of het zo leuk is... Misschien komen er dan ook mensen in bondergoed naar de luchthaven. minder kleren = minder gewicht!
Lot1995 - Maandag 8 april 2013 21:23
ja sorry maar als je nou groot bent en stevig GEBOUWD, wat dan.
dan zul je een hoger gewicht moeten hebben voor een ''gezond'' lijf.
dit kan tevens ook es uitlokken of ondergewicht waardoor mensen meer lichamelijke complicaties gaan ondervinden, dit is veel duurder uiteindelijk voor de overheid en maatschappij, schiet dat op denken jullie?.......................
R. - Maandag 8 april 2013 21:51
Ik vind het wel een goed idee, je betaalt dan voor wat je gebruikt, klinkt wel eerlijk op zich. Het kan wel zijn dat je er niet altijd iets aan kan doen maar er zijn wel meer dingen waar je niks aan kan doen en die toch geld kosten.

Je kan dan wel met je bagage op de weegschaal en dan het totaalgewicht telt, dan valt het ook niet zo op allemaal :)

Ik denk niet dat mensen een eetstoornis gaan krijgen om goedkoper te kunnen vliegen. En ik denk al helemaal niet dat luchtvaartmaatschappijen daar een boodschap aan hebben. De samenleving uiteindelijk ook niet want ik geloof niet dat dit soort kosten op termijn nog vergoed gaan worden.

Maar ik weet niet, ik kan me toch niet echt voorstellen dat ze dit gaan doen.

Ik vind het soms wel irritant in de trein of bus als mensen zo dik zijn dat er a) niemand naast kan zitten of b) je ertegenaan geplakt zit. Ik weet wel dat ze er ook niet voor kiezen en zo maar soms voel ik me best wel geergerd en dan denk ik echt "gadver doe niet zo dik"
sindy - Maandag 8 april 2013 21:51
eigenlijk discrimineren ze hiermee ook lange mensen. Nogal een verschil of je 80 kg weegt bij 2 m of 80 kg weegt bij 1.60.
Charlotte - Maandag 8 april 2013 22:10
Lastig... Ik snap de logica van meer moeten betalen als je meer massa meeneemt, dus meer brandstof verbruikt. Aan de andere kant vind ik zeker gezien de langere-mensen-wegen-meer kant van dit verhaal wel ergg dicht tegen discrimineren aanzitten.
Anne - Dinsdag 9 april 2013 08:15
Vind het wel een goed idee.
Een vliegtuig is gewoon een vervoersmiddel waarbij gewicht enorm belangrijk is (het blijft een wonder dat we gewoon de lucht in kunnen!).
Je moet ook betalen voor extra bagage wat zwaarder is..
Zo heb je soms ook hele zware mensen in een bus die twee stoeltjes in beslag nemen terwijl ik ook een kaartje gekocht heb en moet staan..

Waar ligt de grens?
Anne - Dinsdag 9 april 2013 08:15
Vind het wel een goed idee.
Een vliegtuig is gewoon een vervoersmiddel waarbij gewicht enorm belangrijk is (het blijft een wonder dat we gewoon de lucht in kunnen!).
Je moet ook betalen voor extra bagage wat zwaarder is..
Zo heb je soms ook hele zware mensen in een bus die twee stoeltjes in beslag nemen terwijl ik ook een kaartje gekocht heb en moet staan..

Waar ligt de grens?
Iris - Dinsdag 9 april 2013 08:30
Het is idee vind ik wel goed. Maar in de praktijk kwets je hier zoveel mensen mee waardoor mensen met eetproblemen nog meer in de knoop komen met hun zelf.
S. - Dinsdag 9 april 2013 09:45
Lastig dit. Ik vind eigenlijk wel dat de maatschappij wat meer mag gaan letten op mensen met extreem overgewicht. Rokers moeten ook telkens meer belasting betalen, en mensen met overgewicht kosten zorgverzerkeringen eigenlijk veel meer dan rokers.

Niet dat die mensen met overgewicht hier altijd zelf de hand in hebben, dus ik vind ook niet dat het 'afgestraft' moet worden, maar het zou wel goed zijn om die mensen wat meer hulp te bieden of te motiveren om wat gezonder te leven. Met name hulp bieden, want ik denk eigenlijk dat veel mensen met extreem overgewicht aan een eetprobleem lijden.

Ik was het in de eerste instantie met deze regel wel eens, ik denk niet dat het triggerend is voor eetstoornissen hoor..ze zullen wel gewichtsklassen maken, dus echt niet dat je minder hoeft te betalen hoe minder je weegt, ik denk gewoon vanaf een bepaald hoog gewicht een toeslag ofzo. Alleen het is inderdaad wel oneerlijk voor lange/grote/brede/gespierde mensen.

Koffie - Dinsdag 9 april 2013 10:30
als het maar economisch hé..eigenlijk zeer inhumaan
We reizen nu toch ook zo?
Ik heb even een toekomstbeeld: ja ik sta op dieet want binnenkort ga ik op reis en dan val ik in een lagere prijsklasse..
of beeld je in dat je aan het loket staat en jouw prijs veel hoger is dan degene voor/achter je.. supergenant..
Ik begrijp de logica, maar niet alles wat logisch is is erg mensvriendelijk
nicky - Dinsdag 9 april 2013 11:40
Onzin! Ik zou dan trouwens nooit met vrienden op reis durven, want ik weet dat ik zwaarder ben dan sommigen en daar schaam ik me voor..
inger - Dinsdag 9 april 2013 11:48
Ik vind het heel erg dubbel ....

Zelf ben ik 1.80 lang met een bij behorend gezond gewicht...
Maar dit betekent dat ik dus misschien wel 20,- meer zou moeten betalen dan iemand die 1.60 is en een gezond gewicht heeft, dat vind ik niet eerlijk.

Ook zijn er mensen met overgewicht die er niks aan kunnen doen omdat zij bijvoorbeeld een stoornis aan hun schildklier hebben.
Dan betalen ze zo vijftig euro meer voor een ticket.


Wel zou ik het inderdaad een goed idee vinden om naar BMI te kijken en mensen voor mensen met een gezond gewicht een bepaalde prijs te rekenen, en voor mensen die te dik zijn zonder dat zij daar iets aan kunnen doen (doktersverklaring) een normale prijs te rekenen.
En dan ook voor het gewicht van je koffer bijvoorbeeld een prijs per kilo te doen i.p.v. zoveel mag je mee en anders betaal je belachelijk veel bij.

x
mee - Woensdag 10 april 2013 04:59
Slaat nergens op.. Een vriend van mij weegt in de 90 kg, zonder een grammetje vet te veel. Hij fitnesst erg veel en zijn gewicht komt door spiermassa. En inderdaad als het per kg gaat is het niet eerlijk als je lang bent. Nee, ben het er niet mee eens
ikbenikke - Donderdag 9 mei 2013 17:24
ik zou zeggen, pas je op 1 stoel dan betaal je ook voor 1 stoel.
Heb je meer dan een stoel nodig ivm omvang dan betaal je 2 van die gevallen
Iemand die lang is kan toch ook een stoel reserveren voor meer beenruimte?

Waarom geen extra of een bredere ( lijkt me wat vriendelijker) stoel voor iemand die meer zitruimte nodig heeft ? ( een gedeelte in het vliegtuig met anderhalfzitters ?)

DUs Stel je hebt meer ruimte nodig dan zijn er 3 opties.

1.de gewone buisness class
2. comfor class not buisness :-) 150% vd prijs pp ( 1 stoel)
3.en de gewone versie stoelen. 200% vd prijs pp (2 stoelen)

stel dat je een anderhalfzitter nodig hebt ( lijkt me sowieso relaxter als je om wat voor reden dan ook erg krap zit op een gewone stoel) en je vriend een gewone? Dan kun je appart zitten ivm kosten maar je kan ook 2 van die relax zitters reserveren :-) ( idd is wat duurder maar ja samen uit samen thuis )

Betreft het gewicht. BMI geen goed idee. Immers de 1 heeft een hoger BMI voor een goede gezondheid nodig dan de ander?
Andere gewichtsklasses bedenken ook onzin.

Je weet heus van jezelf of je wel of niet gewoon in een vliegtuig kan zitten op een standaard stoel. Als je qua lichaamsomvang 2 stoelen nodig hebt lijkt mij ook dat je gewicht daar ook is op gebasseerd .

Ik zou zeggen maak daarvan dan een regel door bijvoorbeeld bij het reserveren een vraag te stellen : '' Hoeveel ruimte heeft u daadwerkelijk nodig?)
A. Stoel met 100 vierkante cm
B. Stoel met miljoen vierkante cm
C. stoel met huppeldepup vierkante cm

DUs Stel dat je hebt geboekt voor een standaardstoel maar eigenlijk neem je 2 stoelen qua ruimte in. Ik vind dat de vliegtuigmaatschapij diegene daarop mag aanspreken bij de incheck ( ofzo) Mevrouw of meneer ik zie dat u economic seat hebt geboekt ( geef het een naam) maar deze stoel is niet geschikt voor u.
Oke dat is hard idd, maar wel realistisch. Van te voren weet iemand dat hij of zij het formulier naar waarheid moet invullen. Ben je niet instaat om jezelf daarin realistisch in te schatten dan heeft dat ev concequenties. ( denk aan krap zitten of onverwachts toch meer moeten betalen voor een verplichte passende stoel)

Iemand die 2 meter 20 is wil ook niet de hele reis met zn knieen in zn neus zitten en wil ook een stoel met extra beenruimte toch? Ik vind OOK dat bij een reus verplicht extra beenruimte gereserveerd moet worden. ( ik wil geen knieeen van mn achterbuurman in mn nek)

Dus geen BMI, vastgestelde gewichtsklasses.
Van mij hoeft de vettax echt niet maar een goede stoel als passagier is wel belangrijk lijkt mij. Daarbij speelt gewicht dus niet direct de hoofdrol. Wel het comfort , gezondheid en de veiligheid van passagiers.

Groetjes
ikbenikke - Donderdag 9 mei 2013 18:00
@ iris : '' Mensen met een goed BMI of te laag BMI zijn dan niet de dupe - want zij zijn immers op 'gezond' gewicht. ''

Een goed BMI = gezond gewicht . Over het algemeen kan ik me daar wel inkomen
Mensen die op 1 stoel passen die betalen voor 1 stoel. Dat vind ik ook! Die hoeven niet extra te betalen ( zijn niet de dupe zoals je zegt begrijp ik ?)

Maar mensen met een TE laag BMI = gezond gewicht. Daar kan ik niet helemaal amen op zeggen. Idd uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk! Maar Algemeen bekeken heeft een TE laag BMI ook een te laag gewicht . Te laag gewicht is bij de meesten dan ook niet gezond te noemen .

Laatste punt: '' De dupe ''
Ik denk dat je bedoeld met ondergewicht = gezond gewicht '' Een gewicht of omvang dat volgens de vliegtuigmaatschapij voldoet om op een gewone stoel te zitten '' ( dat hoop ik tenminste dat je dat bedoeld)

immers :
'' Dunne mensen, magere mensen, gemiddeld gezonde mensen zijn gezond, dikke mensen niet. eigen schuld dikke bult ''

Datt kan toch niet de bedoeling zijn?



Marielle - Maandag 20 mei 2013 14:07
Ik ben het er niet mee eens. So wie so zouden ze dan naar bmi moeten kijken ipv naar gewicht, want anders discrimineren ze lange mensen ( met daardoor meer gewicht) ook. Mijn vader is bijv. Bijna 2 m lang, kan daar niets aan doen, en zou dan daardoor meer moeten betalen. Bovendien kunnen mensen met overgewicht hier een psychische of lichamelijke reden voor hebben. Die je dan ook discrimineren zou. Verklaringen van de dokter laten zien, zou kunnen, maar t wordt allemaal zo ingewikkeld...
albert - Zaterdag 22 juni 2013 09:27
het is een goed idee om personen meer te laten betalen voor hun overgewicht, maak een kg klasseficatie van en tot. Als ik een kilo meer aan bagage heb meer te vervoeren moet ik ook bij betalen, en dan het irritante van te dikke personen is ook nog eens lastig voor de medepassagier die naast zo,n dikke persoon zit, je moet je dan oprollen als een rups om nog plaats te hebben, zeer goede maatregel moeten alle maatschappijen doen ook alcohol op een vlucht niet meer schenken.
Jilly - Donderdag 29 augustus 2013 21:32
Sommige reacties van jullie vind ik echt kwetsend, ik heb zelf heel wat overgewicht. Ik heb al ontzettend veel geprobeerd om af te vallen, maar mijn schildklier speelt een spelletje met me en telkens als mijn medicijnen goed gedoseerd zijn gaat hij weer slechter werken. Dokters hebben me geadviseerd om het afvallen los te laten, want dat gaat nu toch niet lukken. Dus moet ik maar meer als jullie betalen?
Dan moeten mensen met eetstoornissen maar meer aan zorgverzekering betalen, want hun hebben meer zorg nodig.. Belachelijk toch?
Ik ken trouwens geen 1 persoon die er blij mee is dat hij/zij overgewicht heeft en de meeste doen echt ontzettend hun best om af te vallen, maar hebben gewoon te weinig vertrouwen in zichzelf.
anoniem - Woensdag 25 september 2013 20:16
Vind het echt raar, er zijn mensen met ziektes waardoor ze overgewicht hebben, het kan aan je bouw liggen. Als je een eetstornis hebt of als je lang bent moet je dus ook meer betalen.. totaal absurd systeem dus.
xxx - Vrijdag 11 juli 2014 18:12
Discriminered
N. - Vrijdag 3 oktober 2014 21:47
lekker binnenkomen tijdens een gemiddelde vlucht naar de VS ;)