Verband anorexia en magere modellen
Microsoft komt met het eerste onderzoek dat verband aantoont tussen anorectische afbeeldingen in de media en de wens om jezelf uit te hongeren. Het kostte politica Kadima MK Rachel Adatto twee jaar om haar wetsvoorstel door te drukken voor een verbod op het gebruik van Photoshop bij modellen in reclamecampagnes. Dit kosttte zoveel tijd omdat ze wetenschappelijk bewijs nodig had om aan te tonen dat dergelijke afbeeldingen en het ontstaan van eetstoornissen wetenschappelijk is gekoppeld.
Hoewel Adatto, gynaecoloog en jurist van beroep niet herkozen werd, heeft ze nu wel hard bewijs. Microsoft heeft het onderzoek afgerond in Israël en de VS. Het onderzoek laat een duidelijk verband zien tussen de blootstelling van jongeren aan te dunne modellen en de ontwikkeling van de eetstoornis anorexia nervosa.
Dr Elad Yom - Tov, van het onderzoeks-en ontwikkelingscentrum van Microsoft - Israël, en Dr Dana Boyd onderzochten het verband tussen zoekopdrachten naar acteurs en modellen die als anorectisch gezien worden en de zoekopdrachten van fans naar tips om anorectisch te worden. Volgens Microsoft is dit het eerste gedegen onderzoek naar dit verband.
Adatto's Photoshop wetsvoorstel werd een officiele wet in 2012. Naast het verbod op de digitale wijziging van foto's in advertenties, werden modellen met een anorectisch gewicht ook verboden om te poseren. Modellen die willen verschijnen in advertenties moeten regelmatig door artsen worden onderzocht om te bepalen of hun body mass index is niet zo laag dat ze ernstig ondergewicht hebben.
Het onderzoek laat zien anorectische modellen en celebs op websites zorgen voor een toename, bijna het dubbele, van het aantal zoekopdrachten naar die mensen en naar tips om anorexia te krijgen, de kans op de ontwikkeling van anorexia zelf. Mensen die anorexia ontwikkelen hebben meer de neiging interesse te tonen in celebs die eruit zien alsof ze zichzelf uithongeren.
Wanneer in de media niet wordt vermeld dat een celeb of model ondergewicht heeft is er slechts een toename van 33 procent wat betreft de kans dat de fans anorexia ontwikkelen. Wanneer wordt vermeld dat de celeb lijdt aan anorexia, dan wordt nauwelijks verder gezocht naar 'tips om anorectisch te worden'.
Als dunheid bij celebs wordt geprezen als een teken van schoonheid, proberen fans om ze te kopiëren. Wanneer het echter is geïdentificeerd als een ziekte, zijn nog maar weinig fans enthousiast om zijn of haar celeb te kopiëren.
Adatto, die het nieuws van de studie recent ontvingt, zei dat ze blij was om dit te horen omdat ze constant op zoek is geweest naar wetenschappelijk bewijs om haar wetsvoorstel te onderbouwen.
Het onderzoek werd onlangs gepubliceerd in het International Journal of Eating Disorders.
Bron: Jpost.com Bron foto's
Gerelateerde blogposts
Reacties
Ook raar...
De conclusies lijken nu een beetje te kort door de bocht..
De site van dat Journal is trouwens wel interessant!
Microsoft doet trouwens alles om hun Bing in het nieuws te krijgen, want dat derderangs Google van ze lijd alleen maar verlies. Anders hadden ze wel een veel betere, wetenschappelijke opzet gesponsord, in plaats van Bing opdrachten te analyseren!
Microsoft maakt hier kennelijk dankbaar misbruik van.....
Wat niet wil zeggen dat ik zelf geen twijfels heb bij de oprechtheid van het onderzoek.
Keywords:
anorexia;Internet
ABSTRACT
Objective
Links between media portrayals of celebrities and participation in activities related to anorexia are of interest to both researchers and practitioners but are difficult to study over long time periods and in large populations. Here we aim to determine the links between media portrayals of celebrities and online practices related to anorexia.
Method
We examined the Internet searching activities of 9.2 million people, focusing on searches related to known celebrities, especially those perceived by the public as suffering from anorexia, and on searches indicative of anorexic practices. Additionally, we tracked media attention of individual celebrities by monitoring all messages from Twitter related to those celebrities.
Results
We found that a subset of users focus their browsing activities on celebrities perceived as anorexic. There was an increase of 14% in the hazard of performing anorexia-related searches after searching for information on the celebrities most perceived as anorexic. Media attention of a celebrity was a trigger for search activity, and when focused on a celebrity perceived as anorexic, resulted in a 33% increase in hazard for carrying out anorexic searches. Strikingly, when media attention included a reference to anorexia, the hazard decreased by 22%.
Discussion
Our findings suggest that it would be beneficial for media, when reporting on those celebrities who are known to suffer from anorexia, to include this information in their reporting. © 2013 Wiley Periodicals, Inc. (Int J Eat Disord 2013)