Nadruk op gezond zet aan tot eetstoornis

 

Campagnes op scholen tegen overgewicht die de nadruk leggen op gezond eten kunnen eetgestoord gedrag triggeren. Kinderen kunnen hierdoor obsessief bezig gaan met eten en zich extreem gaan focussen op hun gewicht, terwijl ze hier eerder nauwelijks aandacht voor hadden. Dit blijkt uit een recent onderzoeksrapport van Canadese onderzoekers.

gezonde school

Een jongen van 14 jaar bleek binnen 7 maanden veel kilo af te zijn gevallen nadat hij al het 'slechte eten en junkfood' uit zijn voedingspatroon had verbannen. Hij at enkel nog maar kaas, melk en vlees als gevolg van de 'gezonde voeding campagne' op zijn school.

"Gezonde eet -en gewichtsprogramma's zijn in veel scholen opgenomen om het probleem van overgewicht tegen te gaan. Er is echter slechts weinig onderzoek gedaan naar het effect van deze programma's en naar de mogelijke schade die ze kunnen aanrichten", aldus de onderzoekers van het kinderziekenhuis van Toronto.

De onderzoekers beschrijven in het rapport ook vier kinderen die terecht zijn gekomen in een eetstoornisbehandeling nadat ze in contact waren gekomen met 'gezond eten programma's' op school.

"De meisjes waren allen beïnvloed door het idee dat zij een gezondere levensstijl moesten aannemen, zonder dat hier aanleiding (gewicht, lichaamsvorm of eetgedrag) voor was", aldus de onderzoekers in het verslag.

gezonde school

In een ander geval ging het om een meisje van 13 jaar dat haar voedselinname ernstig had verminderd nadat ze een afspraak had gehad met de schooldiëtiste die haar vertelde over haar gewicht en lengte en wat normaal is voor haar leeftijd. Ook werd haar verteld wat meisjes van haar leeftijd wel en niet moesten eten. Kort erna ging ze vetloos eten en overmatig sporten. Uiteindelijk belandde ze hierdoor in het ziekenhuis.

Zo zijn er nog vele andere voorbeelden die worden beschreven in het rapport van de onderzoekers. "Vaak gaat het om kinderen die het goed willen doen, die succesvol willen zijn in alles, zo ook in gezond eten. Ik heb kinderen gezien die de beste waren van de klas en ook de beste wilde worden in het bereiken van een gezonde leefstijl, helaas tot in het extreme", aldus hoofdonderzoeker Leora Pinhas.

Extra kwetsbaar zijn de meisjes die, doordat ze ouder worden, vrouwelijke vormen krijgen en meer lichaamsvet. Ze voelen zich hierdoor slecht over hun lichaam en hebben veel motivatie om gezonder te eten en af te vallen.

perfect meisje

Op scholen wordt kinderen geleerd hoe ze voedingstabellen moeten lezen, hoe ze calorieën moeten optellen en welke vetten ze het beste kunnen weglaten uit hun voedingspatroon. Hierdoor krijgen de kinderen het idee dat alleen afvallen, mager eten en dun zijn gezond is.

'Er is geen bewijs van een oorzaak en gevolg, maar deze programma's kunnen absoluut een belangrijke bijdrage leveren aan de ontwikkeling van een eetstoornis', aldus Pinhas.

Bron: globalnews.ca
Bron foto 1 en 2 & 3

Hoe denk jij deze campagnes in relatie tot eetstoornissen?

 

Gerelateerde blogposts

Reacties

l - Zaterdag 4 mei 2013 12:35
Tjaa wat de ggd mij heeft verteld heeft idd niet veel goeds gedaan. Nu ik hier thuis zit.
nienie - Zaterdag 4 mei 2013 12:39
Ja eigenlijk wel. Door die campagnes wou ik steeds gezonder eten en laatst was er zelfs een campagne bij ons op school die zei dat je geen snoep meer mocht halen, alleen maar water moeest drinken en je maaltijden niet groter mochten zijn dan een vuist, omdat je maag ook zo groot was. Het werd ook door een bn'er gepresenteeerd dus het maakt nogal impackt. Ik zat toen al niet goed in mijn vel en hongerde me veel uit, maar na die campagnes is het eigenlijk overgeslagen naar het extreme. Ik vind echt dat ze de campagnes moeten aanpassen want het wekt veel verkeerde gevoelens en ideën op.
xxx
R - Zaterdag 4 mei 2013 13:02
Precies op deze manier is het bij mij begonnen!
Nacindaa. - Zaterdag 4 mei 2013 13:04
helemaal mee eens. iedereen legt altijd de nadruk op gezond gezond gezond en overgewicht. maar ondergewicht is ook een probleem.
laatst bij biologie hadden we het over een voedingstekort en slechte onwikkelingen en toen vroeg een jongen: 'zijn die mensen er dan?' ik dacht echt, 'oke..'
ik vind dat er ook meer aandacht aan besteed moet worden, ondergewicht en niet steeds overgewicht in de spotlight zetten.

xxxx.
violindustrial - Zaterdag 4 mei 2013 13:20
nou, ik denk soms dat die campagnes best oké zijn. net als wat Jamie Oliver heeft op gezet in Groot-Brittannië. Want als je zag wat ze daar voor rotzooi voorgeschoteld kregen. Wel vind ik het onzin dan kinderen moeten leren calorieën tellen en vetpercentages ed bijhouden. Dat is echt hooguit belachelijk. En ik kan me er ook iets bij voorstellen dat het geen goed idee is om tegen een iets volslanker meisje te zeggen dat haar gewicht niet goed is. Daar moet wel echt mee uitgekeken worden.
mona - Zaterdag 4 mei 2013 13:44
Ik vraag me af hoe die campagnes uitgevoerd worden, want je hebt 'gezond eten' en 'gezond eten'. Als je goed wordt voorgelicht zou je ook weten dat je ook vet nodig hebt om gezond te blijven. Dan zul je weten dat dagelijks 2 stuks groenten en 2 stuks fruit gezond is, en niet 10 stuks fruit en 10 stuks groenten ipv andere voedingsmiddelen bijvoorbeeld. Dan leer je ook dat afwisseling/variatie in je voeding gezond is.

Er is echt een enorme toename bij kinderen met overgewicht, en ik denk dat het wel kan bijdragen aan het tegengaan van die toename. Maargoed, tsja de perfectionisten onder deze kinderen.. volgens mij overal waar nadruk op wordt gelegd zullen zij het perfect proberen te willen doen.. dan moet er iets aangepakt worden in het perfectionisme, maar niet in het idee van gezond eten lijkt me..
mona - Zaterdag 4 mei 2013 13:45
En inderdaad, ik denk dat er ook aandacht besteed moet worden aan dat ondergewicht ook niet gezond is!
Charlotte - Zaterdag 4 mei 2013 14:06
Tsja, helemaal niets doen lijkt me ook geen goed plan want overgewicht is nou eenmaal best een veelvoorkomend probleem. Het gaat denk ik idd meer om hoe de campagnes worden uitgevoerd. Er moet verteld worden dat ook vetten ed belangrijk zijn, en ik denk dat het goed is om bijv. als leraren goed te letten op grote gewichtsveranderingen (aangezien ze andere symptomen van eetstoornissen niet kunnen zien). En ze moeten je serieus nemen. Ik heb bijv. ooit een biologie leraar gehad bij wie ik een week bij moest houden hoeveel ik at, wat veel te weinig was, waarop hij achteraf alleen maar zei 'o, dat heb je niet goed bijgehouden'. zucht.
P. - Zaterdag 4 mei 2013 14:08
Weet iemand de titel van het onderzoek? Het is geschreven door oa Leora Pinhas, en verder?
xXxpaula - Zaterdag 4 mei 2013 14:17
We hebben gelukkig niet dit soort campagnes gehad, maar ik erger me wel groen en geel dat bij biologie alleen maar werd gezegd hoe slecht het is om te veel en te vet te eten, zeker in de puberteit. Grr.... Natuurlijk, dat is zo en dat mag best gezegd worden, zolang ook maar de andere kant gezien wordt.

Ik denk dat dit soort campagnes zeer zeker tot problemen kunnen leiden onder mensen die er gevoelig voor zijn. Ik kan me voorstellen dat als ik dat op de basisschool gehad zou hebben, dat mn es eerder zou zijn begonnen.
I. - Zaterdag 4 mei 2013 14:37
Het artikel heet "Trading Health for a Healthy Weight: The Uncharted Side of Healthy Weights Initiatives". Het is is februari gepubliceerd in "Eating disorders" door oa Leora Pinhas.
maureen - Zaterdag 4 mei 2013 16:50
Bij ons waren ze tijdens de biologieles ook ineens aan het praten over BMI en gewichten, dat werkte ook allemaal niet echt mee omdat ik net een aantal kilo was aangekomen (had ondergewicht), waardoor ik me er nog onzekerder over ging voelen..
minke - Zaterdag 4 mei 2013 16:51
tegen mij werd 1,5 jaar geleden door de schoolarts gezegt dat ik wel wat mocht afvallen. ik kreeg allemaal foldertjes mee enzo. ik had maar enkele kilo's teveel dus ik vind het niet dat ze dat had moeten zeggen... als ik obesitas had oke, maar dan moet je alsnog erg oppassen..bij mij heeft het slecht uitgepakt
'Metaphor - Zaterdag 4 mei 2013 17:51
Ik ben het hier mee eens ja.
De mensen die 'gewoon ongezond doen' lachen toch alleen maar om die campagnes, en de mensen die er wél op letten zijn vaak al (onbewust) 'gezond bezig
(: - Zaterdag 4 mei 2013 18:39
Jup, dingen die op school werden gedaan en gezegd hebben wel hun steentje bijgedragen aan de ontwikkeling van mijn eetstoornis. Toen we in de 1e ons gewicht en onze lengte door moesten geven bij biologie, "om het gemiddelde van de klas" te berekenen, nou, ik was toen nog niet bezig met gewicht enzo, was ik een van de laatsten die haar gewicht moest zeggen, en ik zat de hele tijd te bedenken hoeveel ik er af kon halen on toch nog geloofwaardig over te komen. Oh, ik was zó jaloers op dat ene jongetje dat X woog, ookal was hij echt een kop kleiner dan ik. Ook begon mijn lichaam toen te veranderen: heupen, borsten, dat soort dingen, en niemand die mij vertelde dat dat normaal was. Nee, ik raakte daar gewoon keihard in paniek omdat ik dacht dat ik dik werd. En dat jaarlijkse wegen op school maakte het er ook niet makkelijker op. Ja "als je je gewicht niet wilt weten, kijk dan niet op de weegschaal" zeiden ze altijd. Ja joh, het is juist dat ik niet wil dat anderen weten hoeveel ik weeg.
sindy - Zaterdag 4 mei 2013 19:14
Wat ik nooit begrijp is dat alle ideeën in het onderwijs zonder meer worden ingevoerd met desastreuze gevolgen (denk aan steve jobs scholen, afschaffing van de mavo, etc)
A. - Zaterdag 4 mei 2013 19:28
Vind het goed dat ze leerlingen bewust maken van gezond eten. Als ik zie wat mensen bij mij in de klas dagelijks naar binnen proppen krijg ik een hartverzakking. Vele zijn suikerverslaafd zonder dat ze het weten of ooit maar eens nadenken over een gezond en gebalanceerd voedingspatroon.
angstig. - Zaterdag 4 mei 2013 20:01
echt overdreven dat ze die campagnes de schuld geven!

en is veel meer nodig dan alleen zo'n campagne om een eetstoornis te ontwikkelen.
Net als dat je van je bord altijd leeg te moeten eten overgewicht krijgt dat is ook van die onzin!
framboosxx - Zaterdag 4 mei 2013 20:34
Whooo. Voor mijn gevoel zie ik nu een onderwerp in een artikel dat mij heel erg raakt..
Ik herken mezelf er helemaal in..
Roosje - Zaterdag 4 mei 2013 21:28
Ik ben (onder andereO ook begonnen met lijnen door campagnes als ''de balansdag'', sonja bakker enorm in het nieuws en dat soort dingen.
Op een gegeven moment had ik elke dag ongeveer een 'balansdag' omdat ik alleen nog maar gezond wou eten. Tja en chocolade oid vond ik niet gezond.. dus dan maar weer een balansdag..

Er zijn natuurlijk onderliggende problemen, maar het heeft zéker weten bijgedragen aan de bewustwording rondom kcal etc.
En nu zit ik in een diepe, diepe (bodemloze), eetgestoorde put.
Dat kan niet gezond zijn.
Tyrande Whisperwind - Zaterdag 4 mei 2013 23:06
Ik weet niet zo goed wat ik er van moet denken. Het is heel dubbel: Overgewicht en eetstoornissen zijn allebei niet goed.
Liadan - Zondag 5 mei 2013 07:39
Ik vind het wel heel goed als scholen gezonder eten in de kantines krijgen, maar ik snap niet zo goed waarom de kinderen daar zo bij betrokken moeten worden. Je kan als school toch gewoon de ongezonde friet vervangen door gezonde broodjes of lekkere soep ofzo. Daar hoef je toch verder niks over te zeggen tegen de kinderen, die pakken dan gewoon wat er is. En tja, de verantwoordelijkheid ligt ook wel bij de ouders.
twinklestar - Zondag 5 mei 2013 09:32
Bij ons op school word erbij bio wel bij stil gestaan en daar word ook bij gezegd dat wij vetten nodig hebben en dat je niet teveel fruit moet eten etc.
Ik denk dat het belangrij is dat jongeren het aan elkaar over moeten brengen. Als iemand van 20 voor de klas staat en die verteld wat gezond is, hou je dit in je achterhoomd maar neem je het niet te serieus.
Ondanks bij ons op school alles positie benaderd is, heb ik geen goede relatie met eten. Want pest gedrag moet hierbij ook worded veranderd
jesse - Maandag 6 mei 2013 10:04
Laten ze dan vooral ook campagnes voeren om positief zelfbeeld, zelfvertrouwen, zelf respect te bevorderen en om in gesprek te zijn met kinderen over alles in plaats van ze dingen op te leggen, bevorderen van nadenken over keuzes, begrijpen waarom en wat en doe.

Kinderen kunnen toch ook wel zelf kiezen, dat perfectionisme is eerder het 'probleem', pak dat liever aan dan dat je mensen niet bewust maakt. Praat met elkaar erover en niet alleen klassikaal, ook in kleinere groepen.

Ze zouden wat mij betreft wel gewoon therapie in het onderwijs mogen gebruiken, noem het dan alleen coaching ofzo, of een vak als persoonlijke ontwikkeling en zorg wel echt voor persoonlijke aandacht, oprechte aandacht voor elkaar. Leer mensen om liefdevol met elkaar om te gaan, waarom zouden we alleen in therapie begrip hoeven hebben voor elkaar's problemen, als kinderen dat op school mee krijgen. Niet dat zoiets zonder 'problemen' zou verlopen en natuurlijk wil je niet alles delen met je klasgenoten, het kan wel wat toevoegingen om zoiets aan het onderwijsprogramma toe te voegen, denk ik.
s - Maandag 6 mei 2013 10:13
ik snap wel dat de nadruk op overgewicht ligt. Er zijn ten slotte veeel meer mensen die daar aan lijden dan aan ondergewicht.
Anna - Donderdag 9 mei 2013 01:06
Ik heb hier ook altijd moeite mee. Wortels als snacks, als je maar genoeg beweegt en vet is slecht. De houding van de overheid naar overgewichtpreventie triggerde mijn es op de middelbare school enorm, je komt er niet onderuit: koek en snoep is slecht en frisdrank mag, als het maar light is. Tsja...
Sophie - Maandag 20 mei 2013 09:07
Ik herken dit bij mezelf
Roos - Zondag 13 april 2014 15:24
precies dit .... =(
anoniem - Dinsdag 17 februari 2015 17:47
ik vind niet dat ze gelijk zo'n verband moeten hebben met een
zwaarder gewicht en gezond eten. Ik weet nog dat die ggd me
ging wegen en dat ik ietsjes zwaarder was dan het gemiddelde
en dat ze daarbij zei dat ik moet oplet om gezond te eten.
terwijl ik altijd netjes 1 stuk fruit van huis meekreeg terwijl
mijn sprietjes klasgenoten zakjes chips in de pauzes aten.
Altijd dat gezeik over gewicht word ik echt niet goed van.
Gewoon vertellen dat het vooral alleen maar goed is om veel
te eten omdat je in de groei bent maar dan wel gezonde dingen
en een snoepje af en toe, als je dat doet is het helemaal niet nodig
om op je gewicht of uiterlijk te letten