Wat je moet weten over therapie

Gepost op Zaterdag 22 oktober 2016 13:00 door Scarlet Hemkes in Proud2Live.

Het kan zijn dat er een moment in je leven komt waarop je niet goed meer weet hoe je verder moet en hoe je iets alleen kan oplossen. Dit moment kwam bij mij toen ik meerdere malen per dag boven het toilet hing om mijn eetbuien over te geven. Ik zag het allemaal niet meer zitten, wist niet hoe van die vreselijke eetbuien af te komen en was het vechten zat. Eigenlijk veel te laat besloot ik daarom om professionele hulp te zoeken. Ik ging naar de huisarts en liet me doorverwijzen naar een psycholoog. De psycholoog waar ik terecht kwam was wat ouderwets en het klikte helemaal niet tussen ons. Ik ging weer terug naar de huisarts en vroeg om een andere psycholoog. Na veel omzwervingen kwam ik ergens terecht waar ik me redelijk op mijn gemak voelde.

Voordat ik daadwerkelijk in therapie ging had ik allerlei ideeën over therapie. Ik vond mezelf maar een mislukking dat ik dit nodig had en ik was bang dat ik ergens op een sofa moest liggen om te praten over mijn gevoelens, vreselijk! Eenmaal in therapie kwam ik erachter dat veel van mijn ideeën niet klopten. In deze blog deel ik 10 dingen die goed zijn om te weten over therapie. Vul me gerust aan als ik iets ben vergeten...

girl

1. Therapie is niets om je voor te schamen
Zelf vond ik het vroeger heel gênant om te zeggen dat ik in therapie zat. Ik weet eigenlijk niet eens meer waarom, simpelweg omdat ik het nu de normaalste zaak van de wereld vind. Als ik ergens pijn heb ga ik naar de dokter, als ik ergens niet uitkom en ongelukkig ben, ga ik naar een psycholoog. Niets geks of om je voor te schamen aan en toch schaamde ik me vroeger dood. Ik zei het daarom ook tegen nagenoeg iemand en verzon altijd smoesjes als ik ergens eerder weg moest. Hierdoor maakte ik het onbewust veel groter dan het was. Bovendien had het me juist kunnen steunen als ik er tegen sommige mensen gewoon eerlijk over was geweest. Er hebben veel meer mensen ervaring met therapie dan je denkt. Ervaringen uitwisselen kan dan juist heel fijn zijn én kan voor een minder eenzaam gevoel zorgen.

2. Therapie volgen is niet zwak
Toen ik eenmaal in therapie ging vond ik dat heel zwak van mezelf. Ik had het zelf moeten oplossen. Blijkbaar was ik te zwak om mijn eigen problemen op te lossen en had ik daar professionele hulp voor nodig. Wat een mislukkeling! Nu zie ik dat dit helemaal niet klopt. Ieder mens heeft andere mensen nodig en het was juist sterk van mezelf om open te staan voor hulp en hulp te vragen. Het was veel zwakker geweest om nog jaren aan te rommelen en allerlei dingen in mijn leven te laten verzieken. Het is toch ook raar om een gebroken been zelf op te willen lossen? Dan is het toch ook juist slim en niet zwak om ermee naar de dokter te gaan? 

3. Therapie: Iedereen is anders
Iedereen is anders en dat maakt ook dat er geen perfecte therapie bestaat. Wat goed voor mij werkt, werkt misschien helemaal niet goed voor jou. Ik heb bijvoorbeeld nooit echt therapie gehad bij een gespecialiseerde eetstoornis instantie en de paar therapie sessies die ik hier wel had, hielpen geen bal. Nouska heeft daarentegen juist heel veel gehad aan een gespecialiseerde eetstoornis behandeling. Neem dus de tijd om te ontdekken wat voor jou helpt en geef jezelf niet direct de schuld als een bepaalde therapie niet voor jou werkt, dat is helemaal niet vreemd.

4. Therapie heeft geen juiste tijdsperiode
Er is geen perfecte tijdsperiode om therapie te volgen. Zoals ik hierboven al beschreef is iedereen anders. De ene persoon heeft een half jaar therapie nodig en de andere persoon heeft 3 jaar lang therapie nodig. Dat is niet erg en dat maakt je geen stom of dom mens. Kijk eerlijk naar jezelf en wees er open over in therapie, dan kan je met elkaar onderzoeken wat goed voor jou is. 

5. Therapie betekent niet op een sofa liggen
Bij de wat oudere psychoanalytica gebeurt het heel soms nog: liggend op een sofa praten over je problemen, maar over het algemeen kan je wel zeggen dat hier geen sprake mee van is. Therapie betekent dus niet op een sofa liggen. Ik dacht dit vroeger trouwens wel en maakte me dan enorm veel zorgen hierover. Ik wilde helemaal niet op een bank liggen, dan zou ik me heel erg schamen en ongemakkelijk voelen. Al na de eerste afspraak werd me echter duidelijk dat dit een flink achterhaald beeld was. Geen zorgen hierover dus! 

meisje

6. Niet iedereen heeft een psychische stoornis
Je hoeft echt niet per se een psychische stoornis te hebben om in therapie te gaan of zijn. Er zijn zat mensen in therapie omdat ze bijvoorbeeld te veel stress hebben en niet weten hoe hiermee om te gaan of omdat ze gewoonweg niet gelukkig zijn of omdat ze problemen hebben binnen hun relatie. Je hoeft dus echt niet te denken dat mensen direct denken dat jij een psychische stoornis hebt, als je hen vertelt dat je in therapie bent. 

7. Je therapeut roddelt niet
Je hoeft echt niet bang te zijn dat je therapeut dingen over jou doorvertelt. Natuurlijk kan het zijn dat een therapeut, als je naar een GGZ instantie gaat, jou bespreekt binnen het team met andere professionals, maar meer dan dat zal hij/zij niet doen. Hiervoor heeft je therapeut een beroepscode ondertekent. 

8. Geen medicatie slikken
Soms denken mensen dat als je eenmaal in therapie gaat, de dan ook altijd medicatie voorgeschreven krijgt. Dat is zeker niet zo. Het kan prima dat jij enkel geholpen bent met therapie en dat medicatie helemaal niet nodig is. Denk bovendien ook zelf altijd goed na over het starten met medicatie zoals antidepressiva. Het kan je zeker een steuntje in de rug helpen, maar het is ook een lastig middel om weer van af te komen. 

therapie

9. Therapie is hard werken
Als je in therapie bent betekent dit niet dat je gewoon lekker op een luie stoel mag zitten en van je af kan praten. Dat is maar een heel klein deel van therapie. Therapie is eigenlijk gewoon hard werken. Het is niet eenvoudig om jezelf kwetsbaar op te stellen, om al je angsten, schaamte, pijn en boosheid te delen. Het is niet eenvoudig om ingesleten patronen te doorbreken en angsten aan te gaan. In therapie gaan betekent veelal ook dat je verandert en dat kost veel tijd, energie en lef.  

10. Therapie is kostbaar
Ondanks dat therapie in Nederland grotendeels vergoed wordt door de verzekering is het goed om te onthouden dat het kostbaar is. Ben je ergens opgenomen, dan kost dit al gauw 300 euro per dag. Therapie is waardevol en daarom ook belangrijk om als waardevol mee om te gaan. Ga je erheen zonder dat je weet wat je er eigenlijk gaat doen of ga je erheen zonder dat je er iets wilt zeggen, vraag jezelf dan af waarom je erheen gaat en hoe je dit kan veranderen. Ikzelf ben heel vaak naar therapie gegaan zonder er ook maar iets nuttigs te zeggen. Ik kon het gewoonweg niet. Achteraf gezien had ik misschien best wat meer mijn best mogen doen en vooraf op kunnen schrijven waar ik mee zat en wat ik wilde bespreken. Therapie voorbereiden is dus heel belangrijk.  

Doorpraten over therapie, instanties en therapievormen? Neem dan een kijkje in dit forum gedeelte over de hulpverlening en deel jouw ervaring of vragen.

Fotografie: Inessa

Wat vind jij belangrijk dat mensen weten over therapie?

 

Reacties

nikki - Zaterdag 22 oktober 2016 13:06

goede punten.

een aanvulling :
niet verwachten dat de therapeut jouw probleem zal oplossen, of dat als je in therapie bent, je problemen zullen verdwijnen --> je moet vooral heel veel ZELF doen, zelf keihard doorzetten, en zelf aan de slag gaan met de handvatten die de therapeut geeft en de inzichten waar jullie samen tot komen.

Rupsje - Zondag 23 oktober 2016 08:30

Aanvullinkje:
Wat mij soms opvalt is dat er soms een beeld heerst dat therapie gegeven door ervaringsdeskundige therapeuten beter werkt/is dan therapie gegeven door een therapeut die dit niet is. Dat klopt denk ik niet helemaal. Voor sommige kan net dat beetje herkenning ontzettend helpen in de wil te willen herstellen, maar ook elke andere goeie therapeut zal zijn/haar best doen om je zo goed mogelijk te kunnen begrijpen en te ondersteunen richting herstel. Nee ze zullen nooit echt voelen wat jij voelt en dat kan frustrerend zijn, maar aan de andere kant zullen je net zo goed mogelijk helpen die stappen richting herstel te maken, je moet het uiteindelijk zelf willen.

Geschreven door Scarlet

Scarlet Hemkes is oprichter en hoofdredactrice van Proud2Bme. Ze schrijft regelmatig blogs en is te vinden op het forum.

Vind je dit waardevol?


feed