Light produkten

 

Je ziet ze overal in de winkels staan, je wordt er mee PLATgedrukt door commercials op televisie en ook in ieder tijdschrijft kom je er wel één van tegen: light produkten. Maar wat zijn nu eigenlijk light producten? Light producten mogen volgens de wet alleen "Light" heten als ze ten opzichte van het gewone product 30% minder energie, vet of suikers leveren. door Bianca Bos

Zijn Light producten altijd gezonder?
Nee Light producten zijn niet altijd gezonder. Dat wil zeggen dat een product misschien wel minder suikers bevat maar in verhouding meer vetten bevat waardoor de voedingswaarde gelijk blijft of soms zelfs hoger word. Ook kan een product ongezonder worden doordat het nu meer verzadigde vetten bevat dan een niet Light product.

Dus Light producten zijn ongezond?
Nee, dat is ook niet waar maar het is wel belangrijk om kritisch te blijven kijken naar een product. En stel jezelf de vraag waarom je dit product wil gebruiken. Wat is de meerwaarde ervan. Heb je diabetes, dan is een product met minder suikers handig maar anders heb je een dergelijk product misschien helemaal niet nodig. Bepaalde zoetstoffen waaronder sorbitol wordt vaak gebruikt in snoepjes en kauwgom. Maar teveel van deze zoetstoffen kan juist maag-darmklachten geven.

Light producten, daar kun je mee afvallen?
Dat is niet waar. Sommige producten leveren misschien minder energie maar kunnen toch in je lichaam dezelfde lichamelijk reacties geven waardoor je er helemaal niet van afvalt. Of producten leveren minder vet maar de totale hoeveelheid energie blijft gelijk dus schiet je er nog niets mee op. Sommige producten leveren minder energie maar vergeet niet je hebt ook energie nodig ook als je wilt afvallen. Ook zijn er producten waar je op een dag al niet veel van gebruikt.

Bijvoorbeeld drink je op een dag 2 kopjes koffie met koffiemelk, dan zou je een light koffiemelk kunnen gebruiken. Maar hoeveel koffiemelk doe je in een kopje koffie?, vaak niet zo veel dus waarom zou je in verhouding een duurdere koffiemelk kopen als je toch maar 2 kopjes koffie op een dag drinkt en dit maar een klein beetje calorieën minder oplevert.

Een ander probleem is dat als producten minder vet leveren dit ook minder verzadiging geeft waardoor de kans bestaat dat je uiteindelijk er toch meer van gaat eten dan als je het gewone product had genomen. Ook het idee van het is toch een Light product kan ervoor zorgen dat je juist meer gaat eten van een bepaald product.

Zijn Light producten chemisch?
Bepaalde producten waaronder jam blijft langer houdbaar door de toegevoegde suikers die in het product zitten. In halvajam zit minder suiker maar daardoor is het product minder lang houdbaar. Om deze reden worden er vaak meer conserveermiddelen aan dergelijke producten toegevoegd.

Ook als er minder suiker in een product zit wordt de smaak minder zoet. Om dit op te lossen worden er vaak zoetstoffen toegevoegd.

De vraag is wil je dergelijke toevoegingen gebruiken in je voedingspatroon.....?

 

Gerelateerde blogposts

Reacties

Lizan - Donderdag 27 januari 2011 12:27
Als ik dit zo lees dan denk ik, weg met die light producten!
Maar als ik dan in de supermarkt bij de toetjes sta...
Het verschil is zo groot tussen suikervrije 0% vet aardbeienkwark (bijvoorbeeld) en 'gewone'...
Dan lukt het me gewoon niet om de gewone te nemen... :S
Dan eet ik liever wat meer andere dingen dan 1 ding wat zo 'zwaar meetelt'...
Geen idee wat ik ermee moet want het gaat eigenlijk heel goed met eten, maar dit blijft zo'n moeilijk punt...
Lotte - Donderdag 27 januari 2011 14:43
Ik blijf gewoon bij mijn Optimel. Ten eerste vind ik het niet viezer dan andere zuivel en misschien merk je er qua gewicht niet veel van, maar mij geeft het altijd heel veel rust in mijn hoofd als ik weet dat ik misschien net een tikkie minder aantal Kcal eet dan normaal niet-light voedsel.
Tetsu-Chan - Donderdag 27 januari 2011 14:57
Ik houd het ook gewoon bij mijn optimel drink, want ik vind het lekker, met name de aarbei-kers of de kokos.
Ik vind het lekker, het geeft mij rust en bovendien drinken we het zowat allemaal thuis. Ik drink dan meestal geen optimel merk maar een goedkopere variatie ervan die even goed smaakt, tenzij het de Kokos is...die is yummie.

Op zich heb ik niet echt wat tegen light producten, ik heb nu wel wat tegen het alleen maar eten van light producten, dat is niet goed natuurlijk.

Ik wissel het lekker af, dan kan het geen kwaad lijkt mij.
Lolo - Donderdag 27 januari 2011 15:07
Voor mij geen optimel meer! Buitenom dat het 2 x zo duur is al normale magere (zonder suiker) drinkjoghurt met evenveel kcal, maakte het mij ook depri. Toen ik stopte met al die light troep werd mij stemming ook beter!

Interessant artikel, beter om eens te lezen over wat light nou echt inhoudt. Zo geweldig is het niet... het is vooral erg commercieel denk ik!
Dana - Donderdag 27 januari 2011 15:15
nou, ik moet het van de dieetist toch gebruiken haha.
Susan - Donderdag 27 januari 2011 15:34
Ik denk dat als je het gewoon eet omdat je het lekker vind, en niet om de kcal het goed is. Alles met mate denk ik dan. Maar als je het té veel eet, en het alleen om verschillende voedingswaarde doet vind ik het niet verstandig.
Marjolein - Donderdag 27 januari 2011 15:46
Tsja, Cola Light vind ik ook ECHT lekkerder, maar halvajam weer niet. Al die zoetstoffen zijn echt funest voor mijn huid :O Ik doe ook geen zoetjes maar SUIKER in mijn koffie en heb "gewone" koffiemelk. Optimel vind ik heerlijk, maar dan zou ik het alleen kopen omdat er minder kcal inzitten. Dan word ik weer banger voor "volle" producten, dus ik blijf gewoon bij volle yoghurt. Daarnaast scheelt het kcal ook niet veel met volle yoghurt en Optimel vla. Of karnemelk en optimeldrink.
Het enige wat ik ook ECHT lekkerder vind is 30+ kaas; een stuk minder zout, naar mijn idee!
Amber - Donderdag 27 januari 2011 17:02
"Ook kan een product ongezonder worden doordat het nu meer verzadigde vetten bevat dan een niet Light product."
Nu promote je het light-product.
jessica - Donderdag 27 januari 2011 17:40
iedereen met z'n stomme optimel ook. gooi het weg man, je moet het nemen omdat het lekker is, niet omdat het minder kcal heeft.
Kim - Donderdag 27 januari 2011 17:52
Ik moet juist vollere producten eten van mijn dietist.
Ik snap ook heel goed dat sommige zeggen, dat het rust in
het hoofd kan brengen wanneer je optimel drinkt of dergelijke.
Snap ik heel goed! Dat heb ik ook met bepaalde producten.

Maar sochtends eet ik toch mijn crusli met volle yoghurt, omdat
het langer een verzadigd gevoel geeft en ik niet begin te snacken
rond de middag en mij dat weer onrust geeft... hahaha
Elk voordeel heeft een nadeel.

Nadeel gesproken van de optimel!
Waarom is de kokos variant eruit.. =(
Vond die echt om te smullen!!
En die kwart met appel, kaneel & rozijnen is in mijn
koelkast regelmatig te vinden.

Volgens mij moeten we niet kijken naar het wordt light, maar
naar de voedingsstoffen die erin zitten en of je het lekker vind om
te eten =) als je zin hebt in optimel dan neem je dat.
Heb je zin in chippies, dan neem je die =)

Lotte - Donderdag 27 januari 2011 18:32
@ Amber:

Nee hoor, Onverzadigd is juist goed. En verzadigd niet. En ze zeggen dat een light-product dan misschien meer verzadigde vetten heeft. Dus meer verkeerde vetten dan en niet-light product.
Ly - Donderdag 27 januari 2011 18:32
Ik heb nooit light producten in huis omdat m'n moeder vind dat het slecht is en dat je beter het normale kan eten dusja :)
Amber - Donderdag 27 januari 2011 18:56
@Lotte,
Hee, je hebt gelijk. Ik had een beetje moeite met het lezen van "niet light producten". Ik dacht dat er stond dat gewone producten juist méér verzadigde vetten hadden. xD
Dee - Donderdag 27 januari 2011 21:54
Light geeft mij ook meer rust in mijn hoofd. Probeer het liever niet te eten, maar vaak na een bakje halfvolle kwark voel ik me zo schuldig dat ik juist ga snacken.
Moet van de light af maar mijn hoofdje werkt niet altijd mee. Goed dus om zoiets te lezen:)
saar - Donderdag 27 januari 2011 22:12
Ik las laatst iets heel grappigs! Nou ja, grappig..:

De bevolking wordt steeds dikker (vooral in de VS) en dat aantal is behoorlijk gestegen sinds de komst van light-producten. Light maakt dus als je het zo grofweg bekijkt geen verschil!

Toch kan ik geen gewone cola drinken maar wel light of zero..
Miepke - Donderdag 27 januari 2011 22:39
Ik ben ook gestopt met optimel... Ik drink tegen woordig
friste Gst heeeeeerlijk :d Hier thuis drinken ze het nu allemaal haha... En jam pak ik van Delight hier zijn geen kunstmatige toevoegingen in verwerkt en vind het lekkerder dan gewone Jam want die vind ik te zoet... En chips neem ik nooit light pak altijd de Lays Baked (verschillende smaken) Gewone en light chips vind ik sinds ik deze ken helemaal niet meer lekker... Cola light...? vind ik niet te drinken die zoetstoffen blijven eeuwig in je mond hangen :s....

Light is indd vaak slechter voor je dan de gewonen producten...
Briesje - Vrijdag 28 januari 2011 12:14
Zolang je light producten eet puur omdat je het lekker vindt ben ik er ook niet op tegen. En wat mezelf betreft. Ik ben bijna mijn hele leven al gewend om light producten te eten omdat mijn moeder moet letten op haar cholesterol (dat hij niet te hoog wordt). Dus ik kan niet echt praten over dat ik weer normale boter (geen dieetboter dus) zou moeten gaan eten ofzo want ik heb nog nooit boter gegeten, voorzover ik mij herinner, dat geen dieet/ light boter is. Daarom zie ik zelf niet het negatieve in van lightproducten.
Prue - Vrijdag 28 januari 2011 18:48
Geef mij maar echte voeding/drank. Vanwege de smaak en het idee dat er niet/zo weinig mogelijk mee geknutseld is.
Kim - Zaterdag 29 januari 2011 09:42
Merk dat er genoeg voor- en tegenargumenten zijn over light producten.
Dat het rust geeft of een gewoonte.
Vind dat je vooral moet kunnen kiezen en nemen wat je graag wil en waarbij je je lekker in je vel zit. En keuzes maken wat betreft light of geen light...
Wanneer je hebt besloten dat heb je daarna nog honderden keuzes in varianten als smaak, merk of biologisch bijvoorbeeld...
Phoef.. wat ze wel allemaal niet verzinnen.

zijn jullie bewust van beter milieu voeding of dergelijke?
Of letten jullie daar niet echt op?

Liefs
math - Maandag 11 april 2011 13:16
Het komt er gewoon op neer dat je vet wordt van gewoon en LIGHT eten, dus het maakt niet uit wat we eten we worden allemaal vet. HAHAHAHA
Sanne - Maandag 12 september 2011 10:10
Light producten zijn oké, maar het kan je eetstoornis in stand houden omdat je niet voor het onbekende kiest. En dat je juist dik wordt van lightproducten, daar zet ik mijn vraagtekens achter. Het gaat er om hoeveel energie je per dag binnen krijg.
VerzadigdVetIsGezond - Zondag 22 april 2012 21:49
Ongelooflijke dat mensen in zo'n onzin als hierboven geschreven geloven.Mijn post zal wel snel verwijderd worden omdat ik de waarheid vertel.
Wat zijn we goedgelovig en trappen in de onzin wat de voedings en geneesmiddelen industrie ons wijsmaakt. Wat een belediging voor onze voorouders.Zij eten al tienduizenden jaren voornamelijk verzadigde vetten en sinds men kunst lees plastic boter dus margarine is gaan maken en voedsel is gaan bewerken zijn de hart en vaatziektes, kanker, diabetici en nog veel meer enorm gestegen omdat we ja u leest het goed niet meer verzadigde vetten eten maar letterlijk ziekmakende bewerkte rommel en ons volstoppen met koolhydraten als energiebron terwijl ons lichaam op verzadigde vetten zit te wachten. We vernietigen ons hierdoor. Ons lichaam heeft dierlijke verzadigde vetten in overvloed nodig.Dat gaat depressies tegen, beschermd ons hart, zort dat onze hersenen beter werken en nog zoveel meer.Hoe kan cholesterol nu zo slecht zijn als moedermelk bomvol cholesterol zit en verzadigd is als wat. Als je vol zit zeg je toch niet zo ik ben meervoudig onverzadigd nee je zegt ik ben verzadigd.
Wat tegenstrijdig om te zeggen dat cholesterol slecht is en dan wel zeggen dat je vitamine d6 nodig hebt. Ga maar eens onderzoeken hoe ons lichaam d6 aanmaakt.Jawel doordat het volspectrum zonlicht in aanraking komt met het cholesterol dat in het vet onder ons huid zit maar ik weet jullie zullen mij niet geloven. Het geeft niet. Één op de paar mensen krijgen te horen dat ze kanker hebben tegenwoordig. Onverklaarbaar? Of erfelijk? Wat een onzin. Ik weet wel waar het aan ligt. Weg met de schijf van vijf. Grootste onzin wat er ooit is uitgesproken.
peter - Zaterdag 12 mei 2012 07:49
interessant stukje, vooral hoe de meeste vrouwen erop reageren.

als de gemiddelde gezonde Nederlander volle/half volle producten eet en hierdoor "onrust in het hoofd" krijgt. ben je ook naar mijn mening gebrainwasht door de marketing wereld. pak wat vaker de trap of de fiets en maak wat dopamine aan. geeft je ook een goed gevoel.

zelfde geldt voor al de gehypte "vitamine C rijke drankjes", kijk eens op de achterkant van het flesje fruit2day en de goedkope sinaasappelsap pak. alleen de prijs verschilt.

ik ga voor veel bewegen/sporten/groente/fruit en gedoseerd dierlijke producten. hopelijk houdt dat me gezond en actief tot me 80ste
Sophie - Maandag 18 juni 2012 12:03
Beste Peter,
Waarschijnlijk krijgt de gemiddelde vrouw geen 'onrust in haar hoofd' als ze eens een keer geen light product eet hoor. Dat hoop ik tenminste niet! Je bent hier op een site voor recovery/steun bij eetstoornissen. Misschien heb je dat even over het hoofd gezien.. ;)

Beste VerzadigdVetIsGezond,
Ben héél benieuwd waar je die info vandaan hebt! Vet is inderdaad gezond en heb je hard nodig, maar dan gaat het om ONverzadigd vet. Een beetje verzadigd vet is echt niet erg, zolang daar maar genoeg onverzadigd vet tegenover staat. Ik kijk er naar uit om je wetenschappelijke onderbouwing te lezen!
Anti-Aspartaam - Woensdag 27 februari 2013 16:34
Lieve dames,

Ik heb laatst het boekje 'wat zit er in uw eten?' gekocht geschreven door Corinne Gouget. Hier kwam ik toch wel iets schokkend tegen waardoor ik nooit meer light producten koop of andere 'suikervrije' etenswaren. In de light producten word vaak de zoetstof aspartaam (E591) in gestopt (zelfs in suikervrije vitaminesupplementen!).

Dit is puur VERGIF, ten eerste kankerverwekkend, tast het immuunsysteem aan een heeft nog 75 andere ziekteverschijnselen als: hoofdpijn, darmaandoeningen, buikpijn, slaaploosheid, gewichtstoename, krampen, vermoeidheid, geheugenverlies, depressie, terugtrekkend tandvlees en zo kan ik nog wel even doorgaan... Als je interesse heb in andere gevaarlijke E nummers zou ik het boekje aanschaffen.

Maar omdat het hier over light producten ging wilde ik dit met jullie delen. Aspartaam zit in zoveel producten, veelal light en suikervrije etenswaren. Om een idee te geven onder andere: actimel light, bar le duc appel, campina drink ontbijt, cola (en alle andere frisdranken) light, crocky chips paprika, dieetproducten van weightcare, freedent kauwgum, fristi, frisse fruitdrank, hertog ijs light, suikervrije drop, limonadesioop, lays light chips, cristal clear light, optimel, red bull sugar free, zoetjes, yoki-drink, ijsthee, wicky zonder suiker en ga zo maar door.

Vermijd suikervrije en light producten, Het e nummer aspartaam (E 951) is puur vergif, dus check het even bij de boodschappen.
J. - Vrijdag 28 februari 2014 14:02
Aspertaam is niet 'gezond' maar ook niet ongezond in normale hoeveelheden. Dus Anti-Aspertaam je verkondigd veel nonsens. Dat zijn allemaal uit verband gerukte hypothesen die allemaal al wetenschappelijk zijn ontkracht. Aspertaam is pas schadelijk bij een grote hoeveelheid (zoals bij zoveel producten) . Ik drink liever thee met een zoetje dan met suiker. :) en verder eet ik ook veel volle producten hoor. We moeten met z'n allen niet zo stressen. drink/eet wat je lekker vind en met mate. Alleen dingen met suiker drinken is ook een enkeltje diabetes. Het is mooi dat men kan afwisselen in producten. en natuurlijk kun je het aller beste zwarte thee drinken, quinoia eten, en weet ik veel wat voor dingen vermijden wat allemaal pretendeert kankerverwekkend tez ijn. Uiteindelijk houd je dan ook bijna niks over om te eten. En ook met 'light' producten kun je aankomen. (levend bewijs) . Gewoon een extra boterham bij je glas optimel. en als je een tussendoortje hebt kan je heus wel een keer cola light doen ipv thee.
Ilona Lubach - Zaterdag 8 augustus 2020 15:10
Dan moeten ze er geen zoetstoffen in doen