kledingbedrijf Modcloth tegen photoshop

 

De bekende kledingbedrijf ModCloth heeft geschiedenis geschreven door als eerste kledingbedrijf een anti-photoshop belofte te ondertekenen. Het voorstel, dat deel uitmaakt van de 'Truth in Advertising Act' (Reclame Code Commissie), vraagt kledingadverteerders om hun uiterste best te doen om de foto's van mensen in advertensties niet te veranderen op het gebied van vorm, maat, proportie, kleur en andere fysieke eigenschappen. Wanneer blijkt dat de lichamen van modellen toch op één of andere manier digitaal gewijzigd zijn, dan wordt van hen verwacht dat ze deze foto's labelen om kijkers duidelijk te maken dat er een verandering heeft plaatsgevonden.

modcloth no photoshop

Mensen die dit voorstel promoten proberen ervoor te zorgen dat binnenkort ook andere grote bedrijven, zoals Dove, de belofte ondertekenen. Volgens het hoofd marketing van Modcloth, Nancy Ramamurthi, wordt het ook flink tijd dat meer mensen dit ondertekenen. In een interview met Fashionista vertelde ze dat Modcloth al jaren werkt met niet-professionele modellen. 'We gebruiken geen professionele modellen en we doen dit werk al sinds 2002. We zijn nooit een bedrijf geweest dat de foto's van onze modellen heeft veranderd. We hebben altijd ons best gedaan om kleding te produceren die voor vrouwen is met alle verschillende vormen en maten."

Het voorstel werd gelanceerd door een vader uit Los Angeles. Hij raakte geïnspireerd om een verandering in gang te zetten in de kledingindustrie nadat hij zag wat het effect was van photoshop op zijn dochter. "Een paar weken geleden zei mijn dochter vanuit het niets terwijl ik haar naar bed bracht tegen me 'Papa, denk je dat ik lelijk ben?' Mijn hart brak in 1000 stukjes en ik was zo verbaasd dat ik niet eens wist wat ik moest zeggen."

modcloth

Een mooie stap van Modcloth, een webshop waar ikzelf regelmatig een kijkje neem omdat ze zoveel leuke, bijzondere kledingitems hebben. Het heeft een beetje een vintage/retro look en de modellen in de kleding ogen inderdaad heel natuurlijk. De website ziet er hierdoor ook niet verdreven commercieel en glossy uit, maar dat vind ikzelf wel heel mooi en prettig. Ik ben wel benieuwd wat er allemaal zou veranderen als bedrijven als Zara en H&M ook zo'n voorstel zouden ondertekenen.

Bron: dailymail

Vind jij dat alle webshops zo zouden moeten werken als Modcloth?

 

Gerelateerde blogposts

Reacties

Anoniemo - Vrijdag 15 augustus 2014 19:14
Dat dat dochtertje dat vroeg hoeft niet per sé iets met fotoshop te maken te hebben.
Als kind ga je je op een gegeven moment afvragen hoe de wereld om je heen je ziet, lijkt mij.

Maar het is wel een goed idee. Het beeld dat ik - en vele anderen - van schoonheid heb(ben) klopt niet.
Anoniem - Vrijdag 15 augustus 2014 19:50
Ja, prima idee. Ik moet alleen wel toegeven dat ik een beetje afknap op bedrijven die er de publiciteit mee willen halen. Ik heb liever dat je het gewoon bij een foto zet.

Net zoiets als proefdiervrije make-up. Als je het levensgroot naast je producten zet, stoort het me. Als ik het opzoek en verrast word, dan vind ik het leuk.

Geldt ook voor een fatkini-trend en 96 vrouwen die je niet op billboards zou zien. De eerste anti-beweging is leuk, daarna begint het me te irriteren ("kijk mij eens anti zijn").

Sta er dus een beetje dubbel in.
Inger - Vrijdag 15 augustus 2014 20:07
Ik ben helemaal voor dat meer bedrijven dit contract ondertekenen.
Op die manier kun je ook veel realistischer gaan shoppen.... (online)
Daarnaast zal het zorgen voor meer diversiteit en imperfectie.
sindy - Vrijdag 15 augustus 2014 21:40
Liever niet....ik zie liever perfectie met de grote geruststelling dat het toch allemaal nep is dan ietsie pietsie minder perfectie met de huivering dat het wel echt is.
Ellaaa - Vrijdag 15 augustus 2014 21:57
^..... whuut
marleen - Zaterdag 16 augustus 2014 19:12
meen je dat nu, sindy?
trouwens, wat is perfectie? wat voor jou perfect is, is dat daarom niet voor mij
Anne-Maria - Zondag 17 augustus 2014 12:45
Mijn eerste reactie is: wat zou het heerlijk zijn als er niet meer gefotoshopt zou worden op lichaam, figuur e.d. Laat de mensen zien zoals ze zijn, met hun mooie kanten en imperfecties. Dan is het idd nog maar net de vraag wanneer iets niet-perfect is. Is bv. een onderkin een imperfectie? Een buik, wat stevigere billen, vollere (boven)benen niet zoals 'hoort'? Wij mensen scheppen die illusie, ik van mezelf uitgaand iig wel.
Als ik Sindy's reactie lees, kan ik me dat echter ook wel voorstellen. Stel je voor dat er niet meer gefotoshopt wordt, en er worden nog steeds zo 'perfect' mogelijke modellen neergezet, dan vind ik dat denk ik ook lastig...