Barbie introduceert nieuwe lichaamsvormen
Barbie kondigde gisteren wereldwijd een uitbreiding van de Fashionistas collectie aan: een aanvulling van poppen met drie verschillende lichaamsvormen (lang, klein, ronde vormen) en een grotere verscheidenheid aan huidskleuren, haarstijlen en outfits. Meisjes zijn zich er op jonge leeftijd al van bewust dat er verschillende maten, huidskleuren en stijlen zijn. Daarom introduceert Barbie de Fashionistas collectie met drie nieuwe lichaamsvormen. Bovendien hebben de nieuwe poppen verschillende huidskleuren, haarstijlen en outfits. Op deze manier zal de inspirerende boodschap ‘You can be anything', die Barbie graag aan alle meisjes ter wereld wil overbrengen nog sterker duidelijk worden.
"Wij geloven dat we de verantwoordelijkheid hebben jonge meisjes en ouders een bredere kijk op schoonheid te geven", aldus Evelyn Mazzocco, Senior Vice President en Global General Manager Barbie.
De filosofie achter Barbie, zoals de bedenker Ruth Handler ooit voor ogen had, is aan alle meisjes duidelijk maken dat een vrouw altijd keuzemogelijkheden heeft. In de afgelopen 57 jaar heeft Barbie bijvoorbeeld al 180 verschillende carrièremoves gemaakt. De nieuwe poppen zijn dan ook een natuurlijke aanvulling op Barbie‘s toewijding om meisjes en hun ouders te laten zien dat ze alle keuze hebben om later te worden wie ze willen zijn - elk beroep, elke stijl, elk type vrouw.
"Al ruim 57 jaar is Barbie een reflectie van een tijdsbeeld waardoor zij tot op de dag van vandaag de nummer 1 (mode)pop en een wereldwijd icoon is gebleven", aldus Evelyn Mazzocco, Senior Vice President en Global General Manager Barbie. "We zijn verheugd het assortiment met deze nieuwe poppen uit te breiden. De verscheidenheid aan lichaamsvormen, lengtes, huidskleuren en modestijlen geeft meisjes nog beter de mogelijkheid om de pop uit te kiezen die hen het meest aanspreekt."
De nieuwe 2016 Barbie Fashionistas collectie bestaat uit 4 lichaamstypen (het origineel en 3 nieuwe vormen), 7 huidskleuren, 22 oogkleuren, 24 haarlooks en ontelbaar veel on-trend mode-items en accessoires. De nieuwe collectie kan bekeken worden via Barbie.nl en is verkrijgbaar vanaf half maart 2016.
Wat vind jij van deze grote ontwikkeling?
Gerelateerde blogposts
Reacties
Waarom is er uberhaupt zo'n gedoe over? Toen ik de leeftijd had dat ik met barbies speelde hield ik me totaal niet bezig met hun figuur.
Nee, natuurlijk niet. Leuk dat ze verschillende poppen hebben nu, maar ze moeten het vooral niet doortrekken naar eetstoornissen. Zelf voel ik me ernstig beledigd wanneer mensen beweren dat je een eetstoornis krijgt van een f*cking barbiepop of magere modellen of iets anders in die richting. Was het maar zo'n feest, dan was ik nu genezen.
Ik vind het een mooie ontwikkeling; laat de diversieteit van de vrouw/mens maar zien!
nu is er eens positief nieuws, slagen er toch weer mensen in om er negatief op te reageren.
(ik vraag me af of ze dan ook kleertjes in de verschillende maten maken, is natuurlijk wel winstgevend)
Natuurlijk komen eetstoornissen niet alleen in het westen voor. Maar er zijn genoeg bewijzen dat het westerse ideaalbeeld wel degelijk invloed heeft. Waarom is die informatie kwetsend of schadelijk? Ben je bang dat je als ijdeltuit wordt gezien als je een eetstoornis hebt of zo?
Voorbeeld van de invloed van het westerse ideaalbeeld: In India en Japan bijvoorbeeld komt anorexia de laatste jaren opvallend meer voor. Die stijging is begonnen na de toenemende invloed van het westen op de cultuur van die landen. In films/mode etc. is slank steeds meer de norm, terwijl dit hier een tijdje terug nog helemaal niet het geval was.
Ik heb voor school onderzoek moeten doen naar de invloed van de media en het schoonheidsideaal op eetstoornissen en de cijfers wijzen duidelijk aan dat te dunne modellen en de media wel degelijk heel veel invloed hebben op het zelfbeeld van zowel jongens als meiden met een eetstoornis, ook vóór de periode dat ze een eetstoornis kregen.
Andere barbiepoppen gaat geen eetstoornissen verhelpen maar het geeft voor jonge meiden wel al een stukje realistischer beeld dan barbies die allemaal al extreem dun zijn.
Het is wel goed dat zij dit doen ! maar ik zie toch gewoon hele dunne poppen al hebben ze een andere lengte of figuur.Ik word een beetje geirriteerd door deze filmpjes, ook van andere merken, alsof zij ineens heel goed bezig zijn en de wereld zullen helpen veranderen, terwijl het gewoon marketing is.
Ik vind ze leuk en het idee is wel mooi, maar of het echt zo veel te betekenen heeft ,dat weet ik echt niet.