Alleen maat S bij Brandy Melville
Brandy Melville is een leuke winkel als je het mij vraagt. In Nederland vind je hem in Amsterdam. Toch is er wat ophef over deze winkelketen ontstaan. De kleding die er hangt zou enkel verkrijgbaar zijn in kleine maatjes. Maat S is de eerste maat die je in de kledingrekken zult vinden, maar ook alle shirtjes die je daar achter zult zien hangen zijn die maat of hooguit maat M. Brandy Melville verkoopt kleding in ‘'One size'' of ‘'Small'' en niet in L of XL.
‘'Welkom bij de hipste kledingwinkel van de US waar enkel kleding wordt verkocht voor één bepaald lichaamstype: Dun.'' Lees ik in een artikel over de winkel op huffingtonpost.com. Brandy Melville is de afgelopen jaren steeds bekender geworden onder tieners. De kleding is helemaal hot. Veel kledingstukken zijn gemaakt met het motto ‘'One-size-fits-most''. Maar hoe zien de meisjes die de kleding van Brandy Melville dragen er dan uit? Op Instagram en de website van de winkelketen zien we vooral jonge, blanke, dunne meisjes met lange benen. In het echt zien we vooral meisjes in de maten 34 tot en met 44.
‘'Het is een exclusief ding: Gefeliciteerd, je past in de kleding! Welkom bij de club.'', zegt Justina Sharp, een zeventienjarige fashionblogger voor haar eigen website A Bent Piece of Wire. ‘'Er zijn altijd meisjes die zich in de kleding proberen te persen om in de kleding van Brandy Melville te passen.‘'
Terwijl jonge meiden de crop tops, haltertopjes, vestjes, shirts en broekjes verzamelen, maakt Brandy Melville zich op grote schaal schuldig aan Fat-Shaming. Lullemon, een yogakledingmerk, verkoopt enkel kleding in de maten 34-40, omdat grotere maten volgens hen niet aan hun doelgroep verkopen.
Bij Brandy Melville zijn bijna alle kledingstukken klein, alhoewel je hier en daar een maat M zult vinden in de rekken. De taille van een meisje dat de kleding bij Brandy Melville moet passen is veel smaller dan de taille van een gemiddeld meisje van een jaar of 16. Forever21 verkoopt kleding met iets ruimere taillematen, maar ook bij hen is de meeste kleding verkrijgbaar in kleine maten. Dit blijkt uit rapporten van Centers for Disease Control and Prevention.
Rachel Simmons is medeoprichter van de Girls Leadership Insitute, een non-profitorganisatie en zegt; ‘'Brandy Melville zet jonge meisjes onder druk in de strijd die zij leveren rondom populariteit, de beste en coolste zijn op school. De kleding is betaalbaar en maakt het voor meisjes dus gemakkelijk om mee te doen aan de trends. Het is kleding die binnen hun bereik ligt qua geld, maar de kleine maten maken het moeilijk om mee te kunnen doen.''
‘'Ze krijgen een hele giftige boodschap mee over wat hen waardevol maakt'', zegt Simmons. ‘'Alles waar het om draait is je lichaam en je kledingmaat.'' De strijd om de dunste te zijn, kan gevaarlijk zijn. Een studie uit 2013 van onderzoekers van de Texas A&M liet zien dat meisjes zich het meest zorgen maken om hun gewicht wanneer ze zich vergelijken met leeftijdsgenootjes.
Meer dan de helft van de meisjes zou ongezonde manieren gebruiken om hun gewicht onder controle te houden, zoals maaltijden overslaan, streng lijnen en zelf opgewekt overgeven. Deze resultaten werden gepresenteerd door de National Association of Anorexia Nervosa and Assosiated Disorders.
Brandy Melville heeft niet gereageerd op het commentaar van Huffington Post. Wel hebben ze eerder in een interview met USA Today het volgende gezegd: ‘'We kunnen bijna iedereen tegemoetkomen in hun wensen. Wie de kleding niet past, kan de accessoires kopen. Het schrikt je misschien af omdat je de kledingmaat ‘One-size-fits-most' niet past, maar je kunt bij ons altijd terecht voor een tas.''
Jongeren op unitversiteiten in California zeggen: ‘'Het is onvermijdelijk dat meisjes de kleding van Brandy Melville dragen. Het komt bijna niet voor dat iemand niets van deze kledingwinkel in haar kast heeft hangen.'' Er zijn al veel trends onder jongeren die meisjes het gevoel geven dat ze aan een bepaald beeld moeten voldoen. Denk aan fat-shaming, thigh gap, bikini bridge en ga zo maar door. Brandy Melville zou hier alleen maar aan bijdragen volgens Huffington Post.
Een Youtuber Trisha Paytas beweert dat ze in een winkel van Brandy Melville was en dat ze de kleding van de verkoopsters niet eens mocht passen, omdat ze al wisten dat ze er toch niet in zou passen. Ze plaatste hierover een video op Youtube waarna ze aangeklaagd werd door de winkelketen.‘'Ik was nog geen tien seconden in de winkel toen mij werd verteld dat ik de kleding toch niet zou passen en dat ik ook niets mocht aanpassen, omdat het de kleding zou uitrekken.'' Veel van haar volgers zeggen dezelfde ervaring te hebben gehad bij de winkels van Brandy Melville.
Of de winkel nu wel doet aan fat-shaming of niet, ze geven veel meisjes een negatief gevoel over hun lichaamsomvang door enkel een kleine kledingmaat te verkopen terwijl ook meisjes die een gemiddelde of grotere kledingmaat hebben de kleding graag zouden dragen.
Wat vind jij hiervan?
Bron: Huffingtonpost.com
Gerelateerde blogposts
Reacties
Eens met Lotte. Genoeg winkels met grotere maten.
Maar kleine maten? Nee.
Genoeg winkels waarbij de kleinste maat S is.
En daar past niet iedereen in. Sowieso, genoeg meisjes van 16 die slank zijn en nog geen maat M passen. Dus een enkele M is toch prima?
Ik vind het eerder goed dat er ook eens aandacht is voor kleinere maten.
Jammer dat dan zo veel mensen het daar meteen eetstoornisvoer vinden.
Er zijn zoveel winkels met allerlei maten en ook best veel speciale winkels voor grote maten, dus eentje die zichzelf speciaal probeert te maken door alleen klein te marketen... waarom niet? Klein is tegenwoordig toch een nichemarkt, eentje die elk jaar weer minder word.
Ik geloof niet dat iemand een eetstoornis zal ontwikkelen omdat ze niet in de maten van deze winkel past. Maar ik geloof wel dat hun beleid bijdraagt aan de algemene visie op "mager-dik", en het feit dat ons schoonheidsideaal wel gevolgen heeft voor het ontstaan van eetstoornissen, is bewezen. Het is hierdoor dat deze ook bijna uitsluitend voorkomen in onze Westerse maatschappij, en bv. niet in Afrikaanse culturen waar ronde vormen net bejubeld worden.
Maar @Fiona, waarom zou je je slecht moeten voelen als je normale maten hebt? Ik pas ook heus wel eens niet in kleren in een bepaalde kledingzaak, maar dan denk ik eerder: deze winkel is niet geschikt voor mij, ik ga ergens anders heen. In plaats van: ik ben niet geschikt voor deze kleding.
Er zijn ook speciale schoenenwinkels voor volwassenen met hele kleine smalle voeten, en ook kledingzaken met alleen grote maten, dus waarom zou er dan geen kledingzaak mogen zijn met alleen kleine maten? Dan meet je toch met twee, eh, maten? Er zijn trouwens nog genoeg kledingzaken met maten XXS t/m XXL of zoiets.
Daarbij. De praktijken die beschreven staan hebben in Amerika plaats gevonden. Mijn ervaring met Brandy Melville in Nederland is dat het een heel fijne winkel is met vriendelijke verkoopsters. Ik heb daar een keer een gezellig uurtje winkelen gehad, juist omdat ze meedachten. Ik had toen een heel normale kledingmaat (maat 38) en pastte in ieder geval de shirts en jurkjes prima. De shortjes heb ik toen niet geprobeerd. Nu ik veel ben afgevallen, is mijn kleding van Brandy Melville te groot. Ik snap niet zo goed waarom er achter alles een probleem wordt gezocht. Er zijn ook winkels gericht op grote maten, winkels waar een xs als een ruime s/kleine m valt (Costes bijvoorbeeld, maar ook H&M valt vaak erg groot).
Wel valt het me op dat de modellen op de instagram foto's van Brandy Melville vaak érg dun zijn.
En dat doen ze dus wél en dáár ligt het probleem. Het is namelijk fout om ergens te willen shoppen waar enkel spullen worden verkocht die niet bij jouw NATUURLIJKE lichaamsbouw passen. Toch zou ik het wel fijn vinden als ik ook eens naar een winkel kon gaan waar ze toegespitst zijn op mensen die nou eenmaal wat minder "volume" hebben en dan vooral wat betreft lingerie want dat is echt een ramp.
Kortom: (van nature bijzonder) dunne mensen moeten ook goed passende kleren kunnen kopen net zoals de wat steviger gebouwde personen, die mag echter niet als "beter" of als status symbool worden beschouwd waardoor ongezond gedrag gestimuleerd kan worden.
Je hebt ook winkels voor grote maten, en winkels die zich alleen richten op alternatieve kleding of nette kleding etc.
Het is hun goed recht, en iedereen die het er niet mee eens is kan daar toch ook gewoon niet heen gaan om kleren te kopen/passen.
Ik moet wel zeggen dat je het niet kunt maken om mensen te weigeren in je winkel, dat is wel echt discriminatie.
Alsof je niet goed genoeg bent als je geen maatje S past.
Zelfde vind ik met Abercrombie en fitch: iedereen moet maar dun en perfect zijn.
Zelf heb ik xs of s maar ik kan me goed inleven in mensen die dit niet hebben.
Ik ben echt niet zo onzeker geworden omdat ik niet in een bepaalde winkel kon winkelen, ik kan me ook niet echt voorstellen dat je daar onzeker van wordt, tegenwoordig moet je overal bijna onzeker van worden volgens ''de maatschappij''
ik word ook niet blij als ik langs de grotematenwinkel loop bij ons in het winkelcentrum maar dan denk ik ook niet, nu moet ik meer eten om meer borsten en kont te krijgen.
Ik vind dit echt weer een beetje overdreven, wij tienermeisjes gaan echt niet van de een op de andere dag, omdat we de BM zien, een eetstoornis ontwikkelen, dat komt denk ik meer door dingen als gepest worden, er niet bij horen en dat soort dingen...