Ploggen: De vakantie van Laura II

Inmiddels heb ik een heerlijke vakantie in Toscane achter de rug en ben ik alweer aan het werk. Ik was er echt aan toe om samen met mijn vriend even uit Nederland te verdwijnen en echt even weg te zijn. We zijn twee weken in Italië geweest en hebben heel wat mooie stukjes van de wereld gezien. Mijn plog is dus ook dit keer wat anders dan jullie gewend zijn, omdat ik jullie een beetje mee laat kijken naar hoe mijn vakantie is geweest en wat wij allemaal gedaan hebben. Ik hoop dat jullie het leuk vinden en misschien is het ook herkenbaar voor een aantal van jullie omdat Italië nou eenmaal een land is die veel mensen graag bezoeken.

plog

Omdat we alleen in deze specifieke periode weg konden, was het boeken van de reis nog een hele opgave. We wilden vorig jaar al naar Italië, en toen zijn we uiteindelijk in Thailand terecht gekomen. Ach, lijkt op elkaar.. haha! In het hoogseizoen is het verblijven in Italië best duur en ook de ticketprijzen schieten omhoog. Dit jaar is het gelukkig wel gelukt en op een maandag ochtend heel vroeg zijn wij via Schiphol naar Florence gevlogen.

ploggen

We hebben voor twee weken een auto gehuurd bij het vliegveld in Florence en zijn toen naar ons eerste verblijf in Castellina in Chianti gereden. Dit verblijf hadden we nog last-minute geboekt en het lag in een prachtige omgeving. Het zag er zo mooi uit, dat alleen maar dagen aan het zwembad liggen echt geen straf zou zijn. We hadden geweldig uitzicht over het Toscaanse landschap, de olijfbomen en de wijngaarden. Ik was nog nooit echt in de natuur in Toscane geweest en ik heb er echt enorm van kunnen genieten. Alleen de reis erheen met de auto was al een feestje.

chianti

toscane

Het stadje Castellina in Chianti was ongeveer 10 minuten rijden vanaf ons verblijf. Het is echt een heel schattig klein dorpje waar de gezellige sfeer duidelijk aanwezig is. Natuurlijk hebben we tijdens onze twee weken in Italië heel veel ijsjes gegeten en dit was wel één van de lekkerste. Dit is overigens één bol, best een grote haha! Je kon echt proeven dat het ijs zelfgemaakt wordt van vers fruit.

ijs

In het dorpje zijn heel veel leuke kleine straatjes, gezellige eettentjes, kleine winkeltjes en mooie huizen met bloemen en planten. Dat is toch wel een van de bekende beelden die ik had van Italië. Ik vind het altijd leuk als ik in een dorpje de eigenheid van een land of stad goed kan zien. Ik bevind mij ook liever onder de locals dan onder de toeristen...

castellina

Op gegeven moment waren we een keer in het stadje en toen was er een soort mini festival met allerlei wijnproeverijen, lekker eten en kraampjes. We kochten een broodje om te delen en het was heel lekker alleen kwam ik er halverwege achter dat ik wild zwijn had gegeten, daar moest ik even aan wennen. Ik ben zo'n muts die nieuwe dingen eten vaak eng vind haha! Ze eten dit heel vaak in Italië en stond ook op bijna alle menu kaarten.

broodje

toscane

De avonden in onze agriturismo waren fantastisch. Elke avond konden wij genieten van een prachtige zonsondergang en dat paste helemaal bij mijn vakantiegevoel. Het was zo mooi daar en met een ondergaand zonnetje is dat nog duidelijker.

sunset

We wilden in onze vakantie een combinatie van mooie dingen zien en leuke steden bezoeken en lekker uitrusten en niks doen. We zijn na een dagje aan het zwembad hangen naar Siena geweest. Een stad waar ik veel positieve verhalen over heb gehoord met veel historie. Ik vond het zelf ook een hele mooie en leuke stad, heel authentiek.

siena

Ze waren wel al aan het opbouwen voor de Palio. Een traditie in Siena. Dit is een paardenrace die twee keer per jaar gehouden wordt in het centrum van Seina op Piazza del Campo. We hebben veel mooie dingen gezien in deze stad waaronder de Dom van Siena.

Halverwege onze vakantie zijn wij doorgereden naar ons tweede verblijf in Volterra. Tijdens onze roadtrip hebben we weer veel mogen zien van de natuur van Toscane. We hebben overigens veel wilde dieren gezien en gehoord. Zoals wilde zwijnen, een vosje, een uil midden op de weg, hertjes en een dasje. Heel bijzonder. Rijden in Toscane is overigens wel voor gevorderden. Ik ben zelf niet zo'n held en had het geluk dat mijn vriend gereden heeft, maar je rijdt door de bergen op snelle weggetjes, maar ook op onverharde wegen. Daarnaast zijn er regelmatig haarspeldbochten en kun je tegenliggers tegenkomen.

roadtrip

Ook ons tweede verblijf was een cadeautje. Een enorm mooie omgeving, ruim appartement en geweldige mensen. Het ontbijt kregen we op de gewenste tijd in een mandje bij de deur van ons appartement. Super schattig zag het er uit, het deed me denken aan roodkapje. Er zat vanalles in waaronder sinaasappelsap, verse broodjes, croissantjes, yoghurt met vers fruit en muesli, een eitje, etc.

volterra

Volterra is een heel mooi en leuk stadje. Het is een heel centraal gelegen dorpje tussen de grote steden dus dat kwam goed uit omdat we dan een minder lange reisafstand hebben. Wel ligt alles alsnog 1-1,5 uur van Volterra vandaan.

Ook in dit stadje is veel geschiedenis terug te zien. Zo hebben wij opgravingen bekeken van een amfitheater dat gebouwd is in de eerste eeuw voor Christus. Het is recent pas herontdekt en uitgegraven. Heel bijzonder. Het was grappig om te beseffen dat ik vroeger altijd met mijn ouders mee moest naar dit soort bezienswaardigheden en dat ik dat als kind niet begreep en vreselijk vond. Nu kies ik er zelf voor om daar heen te gaan.

IJsjes zijn in Italië natuurlijk heel populair maar ook de bruschetta is op elke menukaart te vinden. Het wordt gegeten als een soort voorgerechtje en is denk ik voor de Italianen wat voor ons stokbrood met kruidenboter is. We zijn ook een avond gaan eten in een dorpje waar niks was behalve één restaurantje en wat huizen. We zijn naar een parkeerplek gereden en moesten vervolgens met een shuttlebusje verder de berg op omdat er daar geen parkeergelegenheid is. Er waren allerlei optredens van artiesten die echte Toscaanse muziek speelden. Het was ons aangeraden door de gastvrouw van ons verblijf. Heel leuk!

volterra

Naast Siena hebben we ook Pisa en Lucca bezocht. Ik was hier ook nog nooit geweest en vooral over Lucca hoorde ik veel leuke verhalen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik Pisa niet zo heel boeiend vond. Leuk om een keer geweest te zijn, maar ondanks dat al deze steden veel toeristen trekken, heb ik in Pisa nauwelijks Italianen gezien. Ook leken alle restaurantjes gericht te zijn op toerisme en liepen er allerlei verkopers rond om spullen te verkopen als selfie sticks, paraplu's met Pisa erop, etc. Natuurlijk wel de Toren van Pisa bekeken en even op een terrasje gezeten.

pisa

Daarna zijn we doorgereden naar Lucca. We zijn relatief kort in Pisa gebleven omdat we dat allebei niet heel spannend vonden en we meer tijd hadden in Lucca. Wat een charme heeft dit stadje! Zo leuk, gezellig en mooi! We hebben onszelf hier erg vermaakt en lekker rondgelopen en de tijd genomen om alles te doen wat we wilden. We hebben hier natuurlijk ook weer een ijsje gegeten. In Nederland kies je het aantal bollen, hier kiezen wij het hoorntje en we hebben geen idee hoeveel bolletjes daar op passen. Vier dus! Een van de smaken was Ferrero Rocher, WOW! Zo lekker.

lucca

In Volterra zagen wij het Tortura museum en dit leek vooral mijn vriend heel interessant. We zijn daar naartoe geweest en hier konden wij zien wat voor martelmethodes vroeger in onze wereld gebruikt zijn om mensen te straffen voor misdrijven maar in sommige gevallen ook voor alleenstaande moeders, mensen die vreemdgaan of een afwijkende mening hebben. Ik heb echt met een naar gevoel in mijn buik gelezen en gezien met welke methodes mensen gemarteld werden. Het is bizar dat sommige dingen nog heel lang gebruikt zijn en dat ook in Nederland dit soort dingen gebeurden. Echt vreselijk, ik ben misselijk naar buiten gegaan maar ondanks dat was het wel heel interessant. Ik vind het ergens ook wel belangrijk dat wij dit stukje geschiedenis ook kennen.

terras

Één van de laatste dagen zijn we naar Florence geweest. Ik ben hier denk ik ruim 10 jaar geleden geweest toen ik met de middelbare school met de uitwisseling naar Italië ging. Ik was benieuwd of ik nog veel zou herkennen maar dat was best beperkt. Na een vreselijke autorit (rijden in Florence was echt een groot drama) waren we echt toe aan een lekkere lunch en wat te drinken.

florence

We zagen dit leuke restaurantje. Heel modern ingericht en ze hebben er zelfs een plek waar je je eigen boeket met bloemen kunt samenstellen. We hebben lekker geluncht en een vers sapje gedronken en daarna zijn we de stad gaan verkennen. Het was deze dag overigens echt vreselijk warm. Eigenlijk te warm om in de stad rond te lopen.

eten

Florence is echt een heel leuke stad met heel veel geschiedenis en veel kunst. Het is wat mij betreft wel een van de wereldsteden die je zeker eens gezien moet hebben. Wel zou ik de stad nog een keer willen bezoeken als het wat minder warm is, dan kan ik mijn aandacht er beter bijhouden.

florence

Met ongeveer 34 graden en een hoge luchtvochtigheid waren kunstenaars schilderingen aan het maken op de weg. Echt zo mooi en knap! Het was heel leuk om te zien hoe ze dat deden en hoe het hen zo makkelijk af lijkt te gaan.

De laatste dag zijn wij nog naar een strandje geweest. Het was even een stukje rijden maar echt fantastisch. Het water was heerlijk en niet te koud. We baalden wel een beetje dat we dit op de laatste dag hadden gedaan, anders hadden we nog wel een aantal keer naar het strand gewild. We hebben lekker op een strandbedje liggen lezen, lekkere dingen gedronken en gegeten en rummikub gespeeld in het zand.

rummikub

... en natuurlijk komt er weer een einde aan je vakantie! We hebben een fijne tijd gehad en zijn wel lekker even weggeweest. Onderweg naar het vliegveld hebben we nog een heerlijk gebakje gekocht. We hadden geen idee wat het was, maar het was heerlijk. Het was met amandel en vruchtenjam.

weg

Dit was mijn vakantieplog! Ik hoop dat jullie het leuk vonden om mee te kijken en natuurlijk ben ik benieuwd naar je reactie. ♥ Ik hoop dat jij ook een leuke vakantie hebt gehad.