Jij eet altijd minder dan ik

 

Tijdens mijn herstel merkte ik dat ik het vervelend vond wanneer mensen minder aten dan ik. Zeker wanneer ik met vrienden of mijn vriendin uit eten ging, kon ik heel onzeker worden wanneer ik wel een toetje had besteld en iemand anders niet. Ik betrapte mijzelf er ook op dat ik het aantal stokbroodjes telde dat iemand anders at. Ik wilde eigenlijk net zo veel en het liefst minder eten dan de andere mensen. Een avond met mensen uit eten gaan bestond bij mij dus vooral uit tellen, vergelijken en vooraal veel frustratie.

Ik vond het ontzettend vervelend wanneer ik zag dat iemand bij het toetje koos voor koffie of thee of wanneer ik merkte dat ik de meeste broodjes had gegeten. Voor mij bestond heel de avond uit tellen en rekenen zodat ik niet het meeste op had van iedereen. Dit zorgde ervoor dat ik niet echt kon genieten van het eten. Ik vond het heel erg lastig om met deze gedachtes om te gaan. Ik wist ook niet goed waar ze vandaan kwamen. Het zorgde vaak voor verwarring zeker tijdens het kiezen van mijn menu. Het moment dat ik de menukaart van de ober kreeg ging ik meteen opzoek naar veilig en vooral  -in mijn ogen- gezond eten. Vaak kwam ik dan ook dingen tegen zoals varkenssaté of een goed gevulde pasta. In mijn ogen waren die gerechten niet gezond en daarom durfde ik die niet te bestellen terwijl ik ze wel erg lekker vind. Datzelfde gold ook voor de McDonalds. Ik kan erg genieten van het eten daar, maar tijdens mijn eetstoornis durfde ik enkel de meest uitgeklede variant van een menu te bestellen en te eten

Op een gegeven moment probeerde ik mijzelf uit te dagen door niet voor de meest gezondste optie op het menu te gaan, maar op het moment dat ik het dan moest bestellen raakte ik volledig in paniek. Zeker wanneer ik hoorde dat vrienden of familie in mijn ogen iets gezonders hadden besteld. Vanaf dat moment was voor mij de avond eigenlijk al verpest en kon in mijn eetstoornisgedachtes niet meer stil zetten. Daarnaast vond ik het ook erg lastig dat je op een avond waar je gezellig uit eten gaat vaak meer eet dan dat je normaal doet. Dat zorgt er regelmatig voor dat je aan het einde van de avond een erg volle buik hebt. Dat gevoel stond bij mij voor falen en ik schaamde mij er ook erg voor. Ik had ook vaak het idee dat ik meteen een aantal kilo was aangekomen van het eten, maar dat kan helemaal niet. Het is onmogelijk om van een avond uiteten zichtbaar en meetbaar aan te komen. Ik geloofde dat echter niet en was er nog steeds heilig van overtuigd dat ik morgen niet meer in mijn kleren zou passen.

Eén avond kan ik mij nog erg goed herinneren. Het was de avond die mij deed beseffen dat er iets moest veranderen. Ik was die avond in een restaurant aan het eten met mijn familie. Mijn moeder heeft zolang ik haar ken overgewicht gehad, totdat ze een gastric bypass operatie onderging. Daardoor is ze veel afgevallen, maar ze kon daardoor niet meer veel eten. Die keer bestelde ze dus ook enkel een voorgerecht. Ik had gewoon drie gangen besteld, maar toen ik hoorde dat zij alleen een voorgerecht had raakte ik helemaal in paniek. Ik ben heel de avond bang geweest dat ik nu ook dik zou worden - wat natuurlijk nergens op slaat -. Mijn moeder was juist bezig om met behulp van die operatie weer naar een gezond gewicht te gaan. In mijn hoofd was het echter ontzettend logisch dat ik na vandaag net zo dik zou worden als mijn moeder.

Ik snapte niet waarom ik dat dacht, maar ik snapte ook niet goed waar die angst vandaan kwam. Ik had helemaal niet door dat die angst om dik te worden zo diep geworteld zat. Dat moment was voor mij een echte eyeopener. Ik besefte toen dat het diëten van mijn moeder een groot effect heeft gehad op mij en op mijn eetpatroon. Toen ik dat doorhad, betrapte ik mijzelf er steeds vaker op dat ik mij vergeleek met andere mensen. Het werd voor mij een uitdaging om ervoor te zorgen dat ik dit ook zou overwinnen. Hieronder deel ik graag de positieve gedachtes die mij hielpen dit te overwinnen.

♥ Je weet niet wat de ander die dag op heeft
Het moment dat jij samen met je vrienden of familie eet is een momentopname. Jij kan niet ziet wat de ander op heeft. Het kan goed zijn dat degene die geen toetje bestelt, daarvoor een uitgebreide lunch heeft gehad met een vriendin en helemaal vol zit. Daarnaast verschilt de behoefte aan eten ook erg sterk. De een heeft gewoon meer eten nodig dan de ander. Het kan ook zijn dat iemand ziek is of gewoon minder honger heeft.

Durf mensen erop aan te spreken
Zeker toen ik nog in mijn herstel zat, was ik erg kwetsbaar voor uitspraken over diëten en calorieën. Als ik iets ging doen wat ik heel spannend vond, wilde ik niet met dat soort zaken geconfronteerd worden. Ik was dan bang dat ik direct naar huis zou gaan of geen hap meer door mijn keel zou krijgen. Ik heb dat toen ook aan mijn vrienden uitgelegd en gevraagd of zij het daar niet over wilden hebben tijdens het eten. De meeste mensen aan wie ik het had gevraagd, deden dat ook gewoon en hadden er veel begrip voor. Wanneer iemand er toch over begon, sprak ik diegene daar ook gewoon op aan met de vraag of ze het daar niet over wilden hebben. In het begin vond ik het erg spannend om te doen, maar ik merkte dat veel mensen daar begrip voor hadden.

♥ Je komt niet meteen aan
Wanneer je een avond wat meer eet dan normaal dan kan jij misschien bang zijn om aan te komen. Je voelt je dan schuldig en wilt dan achteraf gaan compenseren. Dat is eigenlijk harstikke jammer, want je kan in een dag helemaal niet zo veel aankomen. Schiet dus niet in de stress wanneer je een keer meer eet dan normaal. Je komt hier echt niet van aan en het weerhoudt je alleen van een fijne avond.

♥ Bekijk het menu van tevoren
Het kiezen van mijn eten vond ik het meest stressvolle moment van zo’n avond. Het heeft mij heel erg geholpen om van tevoren rustig te kijken wat ik zou willen eten. Ik koos dan in alle rust een paar gerechten uit waar ik mijzelf al op kon voorbereiden. Doordat ik meerdere gerechten uitkoos, had ik nog wel de mogelijk om op de avond zelf zonder stress te kiezen waar ik het meeste zin in had.

Ik hoop dat je iets aan deze tips hebt en dat ze ervoor kunnen zorgen dat jij misschien een beetje meer kan genieten van een avondje uit eten zonder dat jij jezelf de hele tijd te vergelijkt met andere mensen!

Hoe ga jij om met je gedachtes tijdens het uit eten?

Fotografie: Igor Gorshkov

 

Gerelateerde blogposts

Reacties

britneyangel - Zaterdag 19 augustus 2017 14:55
goeie blog
Liesje - Zaterdag 19 augustus 2017 15:05
Ik ga deze dagen twee keer uit eten en brunchenūüė≠
MissPineapple - Zaterdag 19 augustus 2017 16:21
Dit lijkt me ook erg lastig, maar ik merk juist dat ik veel minder eet dan de meeste mensen en dan echt vol zit. Dat vind ik ook wel confronterend, omdat veel mensen er ook wel iets van zeggen. Dit zorgt er dan weer voor dat ik me opgelaten voel en dat is ook echt vervelend..
Amanda - Zaterdag 19 augustus 2017 21:02
Heel erg herkenbaar. Vond het altijd en nu nog vreselijk als mensen 'minder bestellen als ik. Of als bij het dessert iedereen koffie neemt en ik wel een toetje wil dan neem ik geen toetje. Maar ook Koffie. Ik schaam mij ook heel erg als ik meer eet dan anderen terwijl ik inderdaad helemaal geen zicht heb op wat hun de rest van de dag hebben gegeten. Had het zelfs vanmiddag nog ik ben aan het verhuizen en we moesten even eten en mijn vriendin en ik namen allebei een bolletje met een half plakje kaas en wat komkommer maar ik had eigenlijk nog trek maar zei nam niks meer en dus ik ook niet. Zei is zo dun als wat en ik denk dat ze net zoveel weegt als ik woog op mijn laagste gewicht. Dus wij dan echt niet meer eten. Ik vind het ook heel irritant als mensen tijdens het eten over dieeten Enzo en afvallen gaan praten terwijl ik iets ongezonds lunch of iets wat in mijn ogen teveel is een durf ik het bijna niet meer te eten. Goede tips mooie blog
marleen - Zaterdag 19 augustus 2017 21:02
ik eet eigenlijk haast nooit ergens buiten de deur
daardoor is het voor mij ook makkelijker om, die ene keer dat het dan wel eens gebeurt, te relativeren. Want voor 1 keertje mag het dan wel... gewoon omdat ik weet dat het maanden zal duren voor er een volgende keer komt.
Voor mij is 'veilig' voedsel niet het eerste criterium. Ik heb vaak sowieso beperkte keuze (omdat ik vegetarisch eet en ook niet alles mag eten om andere redenen) en ik let vooral op de prijs.
Ik probeer ook wel om het gezelschap van mensen die echt ongezond weinig eten te vermijden. En ook van mensen die een oordeel hebben over wat ik eet. Omdat ze zelf een eetstoornis hebben (dat vind ik heel lastig) of omdat ze zichzelf beter voelen dan de rest omdat ze bepaalde eetgewoonten hebben. Die mensen heb ik ook echt niet nodig aan mijn tafel.
Scary Fifty - Zaterdag 19 augustus 2017 23:08
Misschien niet de beste tip, maar na een flink glas bier of wijn voor het eten is het een stuk relaxter kiezen van je menu.
Leny - Maandag 21 augustus 2017 21:54
Ik lees altijd deze blogs! Omdat het vaak zo herkenbaar is. En deze zeker omdat mijn dochter eigenlijk ook zo is, en het ook vaak een probleem vind als anderen minder eten. Heel goed en duidelijk verwoord en ook goede tips!!dank je wel Jasmijn
EetTwijfelMeisje - Vrijdag 6 juli 2018 10:23
saaame
ik was in t weekend bij een barbecue, ;) en kon wel een beetje genieten. maar ik trilde vanbinnen door de zenuwen! als ik bij mijn vriendin at zag ze dat ik heel langzaam at,of weinig. wat als ik nu wél een boordje met vanalles en nogwat zou eten,en m'n boord veel meer bedekt had dan de andere mensen? of wat als m'n vriendin zag (en vertelde) dat ikl meer eet dan ze dacht? en al die andere mensjes,hoe vonden die dat ik at? en...durf ik vandaag normaal eten? '
maar gelukkig kwam ik erachter dat ze gewoon met een klein beetje begonnen, (fuif!)
en daarna bleven eten,of minstens 2 frikandellen pakte
een frinkandelletjuu,nog eentje, een kippenpootje enz.
uiteindelijk had ik dan alleen maar meer groente opgeschept... :)
en anders krijgen we aaal die hapjes ook niet op
én niemand zei iets bemoeienis! :D een klein meisje kreeg nog makkelijk een stuk tiramisu aardbeien taart op, én een snikkertje ging dr bij die andere mensen ook wel in :) mmmm
maar zal ik nu gewoon veel stokbroodjes pakken voor op mijn boordje tijdens een andere barbeque,of 2 keer stokbroodjes pakken net zoals de anderen
k ben niet zo'n heel grote eter, maar vind het leuk als ik lekker lang van m'n boordje kan blijven eten :) ]
als ik het niet haal om nog een keertje op te scheppen,heb ik tenminste genoeg gehad :) groepjes

EetTwijfelMeisje - Vrijdag 6 juli 2018 10:29
saaame
ik was in t weekend bij een barbecue, ;) en kon wel een beetje genieten. maar ik trilde vanbinnen door de zenuwen! als ik bij mijn vriendin at zag ze dat ik heel langzaam at,of weinig. wat als ik nu wél een boordje met vanalles en nogwat zou eten,en m'n boord veel meer bedekt had dan de andere mensen? of wat als m'n vriendin zag (en vertelde) dat ikl meer eet dan ze dacht? en al die andere mensjes,hoe vonden die dat ik at? en...durf ik vandaag normaal eten? '
maar gelukkig kwam ik erachter dat ze gewoon met een klein beetje begonnen, (fuif!)
en daarna bleven eten,of minstens 2 frikandellen pakte
een frinkandelletjuu,nog eentje, een kippenpootje enz.
uiteindelijk had ik dan alleen maar meer groente opgeschept... :)
en anders krijgen we aaal die hapjes ook niet op
én niemand zei iets bemoeienis! :D een klein meisje kreeg nog makkelijk een stuk tiramisu aardbeien taart op, én een snikkertje ging dr bij die andere mensen ook wel in :) mmmm
maar zal ik nu gewoon veel stokbroodjes pakken voor op mijn boordje tijdens een andere barbeque,of 2 keer stokbroodjes pakken net zoals de anderen
k ben niet zo'n heel grote eter, maar vind het leuk als ik lekker lang van m'n boordje kan blijven eten :) ]
als ik het niet haal om nog een keertje op te scheppen,heb ik tenminste genoeg gehad :) groepjes