Examens en een eetstoornis

 

Ik weet nog erg goed dat ik in VWO 6 zat en de eindexamens steeds dichterbij kwamen. Ik vond het ontzettend spannend. Hoewel ik er goed voor stond, was ik hartstikke bang dat ik niet zou slagen. In mijn laatste jaar op de middelbare school zat ik nog middenin mijn eetstoornis, wat alles nog lastiger maakte. Ik moest me vooral focussen op de examens en het leren, maar mijn eetstoornis nam het grootste deel van de concentratie en de focus weg. Zeker toen ik een paar maanden voor mijn eindexamen begon met de behandeling. Het was voor mij toen erg lastig om de tijd en energie te vinden die ik nodig had om goed aan school te kunnen werken. Wat mij erg heeft geholpen om mijn eindexamens toch met succes af te sluiten was een goede planning. 

Ik vond mijn eindexamenperiode erg spannend. Het is toch een afsluiting van een hoofdstuk in je leven en als alles goed gaat begint er over een paar maanden een totaal onbekende en nieuwe levensfase. Het idee van deze grote en definitieve verandering gaf mij erg veel stress. Ik vond het namelijk doodeng om deze veilige wereld achter te laten. Door deze stress ontwikkelden mijn eetproblemen zich erg snel tot een eetstoornis. Doordat ik dat jaar erg diep in mijn eetstoornis zat, had ik niet de energie om me volledig te kunnen richten op school. Een paar maanden voor de eindexamens zag ik dat het niet de goede kant opging. Ik heb toen besloten om in behandeling te gaan.

study woman
Bron

Tijdens zo'n stressvolle periode is het ontzettend belangrijk om goed voor jezelf te zorgen en genoeg pauzes te nemen. Wanneer je dat niet doet kan alle stress je eetstoornis versterken, omdat een eetstoornis een manier kan zijn om met alle stress om te gaan. Voor mij was dat zo, het was een manier om mij af te kunnen sluiten van alle stress en in mijn eigen veilige wereld te duiken. De eetstoornis was voor mij dus een mechanisme om met alle stress rondom mijn examens te kunnen dealen. Ik vond het erg lastig om mijn eindexamens te maken terwijl ik een eetstoornis had. Hieronder staan verschillende tips die je hopelijk kunnen helpen hiermee om te gaan. 

Acceptatie
Voor mij heeft het erg geholpen om te accepteren dat ik op dit moment in mijn leven een eetstoornis had. Daardoor was het makkelijker om te accepteren dat het hoogstwaarschijnlijk lastiger werd dan ik had gewild om me te concentreren. Door de acceptatie was het voor mij makkelijker het een plekje te geven en daardoor kon ik meer aandacht besteden aan school dan aan mijn eetstoornis. Het was nu eenmaal zo dat ik nu een eetstoornis had, maar ik moest er maar mee omgaan. Die gedachte heeft mij erg geholpen om een betere focus en motivatie te krijgen. 

Praat erover
Het kan ook heel fijn zijn om erover te praten met iemand in je omgeving. Zij kunnen je helpen en motiveren wanneer het moeilijker wordt. Ze kunnen ook ingrijpen wanneer ze zien dat het niet helemaal goed gaat met je. In die tijd heb ik veel met een vriendin gepraat, zij was mijn steun en toeverlaat in die periode. Ze heeft me erg veel geholpen op de moeilijke momenten, omdat zij precies wist waar ik mee zat. Ze heeft ingegrepen op momenten dat ik vastliep en heeft me ook ondersteund in het leren. 

 Wees niet al te streng voor jezelf 
Toen ik nog middenin mijn eetstoornis zat, was ik erg streng voor mezelf. Ik was niet enkel alleen streng over wat ik ging eten of over hoeveel ik moest bewegen, maar ik was ook streng over alles wat ik deed. Ik was dus ook streng over hoeveel en hoe ik moest leren. Daardoor keek ik vooral naar de negatieve punten van een dag waarop ik geleerd had. Voor mij zorgde dat ervoor dat ik er heel erg gedemotiveerd van werd. Ik heb toen besloten om elke keer na het leren op te schrijven wat ik goed had gedaan. Elk moment dat ik me gedemotiveerd of negatief voelde, las ik die punten door. Dat heeft mij erg veel motivatie gegeven om door te leren. 

♥ Zorg goed voor jezelf
Het is erg belangrijk om tijdens zo'n stressvolle periode goed voor jezelf te zorgen. Voor mij hielp zelf een ritme creëren erg goed. Ik zorgde ervoor dat ik elke dag ongeveer rond de zelfde tijd ging slapen en opstond. Ik probeerde regelmatig en zo goed en zo kwaad als het ging voldoende te eten. Dat leverde soms extra veel stress op, maar ik merkte wel dat ik me veel beter kon concentreren op momenten dat ik voldoende had gegeten.

Ik probeerde ook genoeg tijd te maken voor leuke en ontspannende dingen. Om ervoor te zorgen dat er genoeg tijd was voor ontspanning heb ik toen besloten om samen met mijn psycholoog een goede en realistische planning te maken. Wij hebben er toen samen voor gezorgd dat er ook nog ruim voldoende tijd was voor ontspanning. Een goede planning is vaak al het halve werk, examens zijn belangrijk maar goed voor jezelf zorgen is net zo belangrijk en daar kan een goede planning je zeker bij helpen. Hieronder staat een stappenplan dat je hopelijk kan helpen om een goede planning te maken!

study
Bron

♥ Stap 1: Op tijd beginnen 
Dit is natuurlijk de meest bekende tip, maar ook een van de belangrijkste. Als je op tijd begint, weet je zeker dat je genoeg tijd hebt om alles door te nemen voordat de examens beginnen. Hoe lang je van te voren moet beginnen is erg afhankelijk van hoeveel je nodig hebt en is daardoor ook erg persoonlijk. 

♥ Stap 2: Zet alles op een rijtje
Zorg ervoor dat het voor jou duidelijk is wat je moet leren. Zodra je een totaaloverzicht hebt van alle leerstof, is het makkelijker om de stof in verschillende taken te verdelen. Zorg ervoor dat je de stof verdeeld in kleine en overzichtelijke stukken. 

♥ Stap 3: Maak een tijdinschatting
Als jij je leerstof hebt verdeeld in verschillende taken is het handig om per taak een inschatting te maken van hoeveel tijd je ermee kwijt denkt te zijn. Als je niet weet hoelang je er mee bezig gaat zijn, kan je ook kijken hoe lang je er in verhouding mee bezig bent geweest bij een proefwerkweek. Door daar naar te kijken, kan het makkelijker zijn om een tijdsinschatting te maken. Het is erg stressvol wanneer je ondanks je planning in tijdsnood komt. Daarom is het erg belangrijk dat je de tijden in je planning ruim aanhoudt. 

♥ Stap 4: Maak de planning
Wanneer je de tijdsinschatting hebt gemaakt, kan je de echte planning gaan maken. Ga voor jezelf na hoeveel dagen per week je zou willen leren. Vergeet niet dat tijd voor ontspanning erg belangrijk is, daarom is het voor veel mensen niet realistisch om 7 dagen per week te gaan leren. Als je hebt bepaald hoeveel dagen je wilt leren, is het ook belangrijk om te kijken hoeveel uur je per dag zou willen leren. Zorg dat je ook tijd inplant voor mogelijke uitloop, zodat je niet in de stress schiet zodra de planning niet helemaal loopt zoals je had verwacht. 

♥ Stap 5: Leren
Leren kan de ene dag beter gaan dan de andere dag. Daarom is het erg belangrijk om niet verschillende dagen met elkaar te gaan vergelijken. Het maakt niks uit als je in de drie uur gisteren wat meer hebt gedaan dan vandaag. Het gaat erom dat je goed bezig bent geweest met de stof en iets geleerd hebt. Wat mij verder erg hielp tijdens het leren was het maken van een samenvatting. Probeer tijdens het leren alle belangrijke punten die je tegenkomt op te schrijven, waardoor je op het eind een goede samenvatting van de stof hebt. Wanneer je erachter komt dat de planning niet werkt, houd je er dan niet aan vast. Probeer de planning dan om te gooien, zodat je een meer realistische planning kan maken. 

Een goede planning maar ook bijvoorbeeld acceptatie heeft mij goed geholpen tijdens mijn eindexamens. Ik hoop dat jullie iets aan deze tips hebben, zodat jullie goed voorbereid aan jullie (eind)examens kunnen beginnen! Alvast heel veel succes!

Wat is jouw tip?

 

Gerelateerde blogposts

Reacties

Nadine - Zondag 30 april 2017 10:12
Ik ging tijdens mijn examens opeens extreem goed voor mezelf zorgen, ik at genoeg en heeel gezond, ging elke dag een rondje lopen in plaats van hardlopen, genieten van de zon, proberen niet te stressen en slim bleek ik achteraf opeens hahahahah^^
Ik haalde cijfers op mijn examens die ik in geen jaren meer had gehaaldšŸ˜‡
eke - Zondag 30 april 2017 13:44
Wauw motiverende reactie is dit zeg van jou, dank je wel daarvoor!
Danseres - Zondag 30 april 2017 11:40
Deze blog komt op het juiste moment! Alle tips pas ik al wel toe maar het lukt me nog steeds niet. De angst om het fout te doen is zo enorm dat het me niet lukt om te beginnen. Waardoor mijn eetstoornis nog meer trekt šŸ˜ž
Girlll - Zondag 30 april 2017 12:40
Ja, ik weet nog vorig jaar, ik zat in mijn eindexamen VWO en had dagelijks eetbuien. Ik kan mij dat nu echt niet meer voorstellen en heb al een maand helemaal geen eetbui meer gehad en al een half jaar niet meer dan 1x per week/ 2 weken. Ik weet ook dat ik mij nog nooit zo rustig heb gevoeld als tijdens de examens. Ik stress super hard ervoor en erna, maar tijdens toetsen ben ik echt volkomen rustig.